MediePC / HTPC - skulle hatt litt assistanse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MediePC / HTPC - skulle hatt litt assistanse

Har sett på mulighetene i det siste for å bygge meg en HTPC, eller MediePC om du vil. Den skal samtidig brukes som "vanlig" PC og fungere som normalt til oppgaver som surfing, mail, litt bildebehandling, kontorapplikasjoner etc. Ingenting kjempekrevende egentlig.

Den skal kobles opp mot en Infocus 4805 med DVI, og vil erstatte min Denon 1910 som DVD spiller. I tillegg skal jeg ha kabel-TV opp på prosjektoren, (vanlig kabel fra Canal Digital, har en sånn plugg i veggen ops: vet ikke hva det heter) og kunne ta opp programmer på PC.

Jeg har lest litt rundt på forskjellige nettsteder, og plukket litt info både her og der. Har valgt å sette sammen hele PC'en på Komplett, og er kommet opp med følgende oppsett så langt:

Hauppauge! WinTV PVR350, Tv-kort & MPEG2PCI, Nicam Stereo, S-Video out, Retail
    NorthQ Strømforsyning Silent 400WNQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA
    Intel Pentium 4 3.0 GHz PC800 SocketPGA478, 1MB cache, Prescott, BOXED
    Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA8MB cache 7200RPM (2 stk)
    Asus P4P800 SE Hovedkort for S478/800mhzI865PE,Dual DDR,SATA,LYD,ATA100, GbLAN
    Corsair TWINX512-3200C2 DDR-DIMM 512MBKit w/two matched CMX256-3200C2 DIMMs
    Silverstone SST-LC03 HTPC, SølvAluminium (Uten Strømforsyning)
    Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3AGP, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI, Retail
    NEC DVD recorder ND-3520A IDE SilverBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Eizo 19" LCD FlexScan L767K TCO-99 Sortmed VGA, DVI-D inngang og høyttalere

Prisen på dette ligger på rett over 16.000, noe som egentlig er godt over budsjett allerede. Blir det ikke alltid sånn :wink: I tillegg har jeg ikke valgt meg ut noe mus / tastatur enda, da de ikke hadde det jeg var på jakt etter.

En detaljert liste med priser på de enkelte komponentene finner du på Komplett der jeg har lagret handlelisten

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...gListId=239265

Har aldri satt sammen en PC før, og har begrensede kunnskaper om hva som passer sammen etc. Tror likevel ikke dette skal være så ille, da mye er tatt ut ifra Kompletts egen PC-bygger.

Jeg tar gjerne imot kommentarer på oppsettet. Kom gjerne med anbefalinger til andre produkter i samme prisklasse så lenge det funker sammen med resten. Vil også gjerne høre om positive erfaringer med komponentene jeg har valgt om du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg rett i at du skal bruke denne mye til musikk?

Ser du har med en 19" skjerm der. Hvis dette skal være en støtte skjerm for denne maskina er det vel litt dyr skjerm du velger der. Eizo lager utrolig bra skjermer, men spørsmålet er vel om du trenger en så sinnsykt bra skjerm som dette.

Nr to på lista er at denne PC'n kommer til å bråke noe helt for jævlig. Har du vurdert vannkjøling i denne?

ww.hw.no har en artikkelserie av Mastiff gående. Men om du ikke trenger en PC som skal kjøre ffdshow og greier, kan du kanskje vurdere andre komponenter....

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivind_dahle
    Har jeg rett i at du skal bruke denne mye til musikk?
    Nei, hovedsaklig til fremvisning av DVD, opptak og visning av TV, samt vanlige ting man bruker en PC til.

Ser du har med en 19" skjerm der. Hvis dette skal være en støtte skjerm for denne maskina er det vel litt dyr skjerm du velger der. Eizo lager utrolig bra skjermer, men spørsmålet er vel om du trenger en så sinnsykt bra skjerm som dette.
    Har satt en god opp 19" som utgangspunkt, men kommer til å vurdere 17" om jeg ender opp for høyt i pris til slutt. Den vil bli prioritert ganske høyt, da jeg tross alt har den rett foran nesa flere timer om dagen :wink: CRT er uaktuellt for å si det sånn.

Nr to på lista er at denne PC'n kommer til å bråke noe helt for jævlig. Har du vurdert vannkjøling i denne?
    Nei, jeg har ikke vurdert vannkjøling. Er det skjermkortet du tenker på?

ww.hw.no har en artikkelserie av Mastiff gående. Men om du ikke trenger en PC som skal kjøre ffdshow og greier, kan du kanskje vurdere andre komponenter....
    Jeg venter på del 2 :? Det er så mange som skryter av ffdshow at jeg har lyst å prøve det her også.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    del to er jo kommet!

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    del to er jo kommet!
    Den var kommet ja. Interessant lesing.

Da har jeg oppdatert handlelisten min en smule. Litt større prosessor, annet hovedkort, kuttet ut en HD, mindre skjerm, fant ikke minnet Mastiff anbefalte på Komplett så jeg tok et annet et. Vet ikke hvor mye det har å si? Vifteløs strømforsyning, PVR-150 i stedet for PVR-350. Er fremdeles på 16.000 ++ uten tastatur og mus. Det jeg har (Logiech Media, ett eller annet) er forsåvidt greit, men jeg kunne tenke meg noe mindre og mer stilrent.

Je kjører fremdeles med samme kabinett, da jeg må ha en "liggende" modell. Dessuten tar det seg bedre ut sammen med det andre utstyret. Det ser rimelig stort ut, så jeg må da klare å få inn varene?

Intel Pentium 4 540J 3.2 GHzSocket LGA775, 1MB cache, BOXED
    Asus P5AD2-E Premium HK S775,I925XE,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 -Demo
    Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 512MB PC5400Kit w/two matched CM2X256A-5400C4 Dimm
    Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3AGP, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI, Retail
    Seagate Barracuda 7200.7 200GBIDE ATA/100 8MB cache 7200RPM
    NEC DVD recorder ND-3520A IDE SilverBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Zalman CNPS7700B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/775/754/939/940
    Silverstone SST-LC03 HTPC, SølvAluminium (Uten Strømforsyning)
    Silverstone ST30NF 300W Vifteløs Strømforsyning (0db)
    Hauppauge! WinTV PVR150, Tv-kort & MPEG2PCI, Nicam Stereo, Retail
    Eizo 17" LCD FlexScan L557K TCO-99 Sortmed VGA, DVI-D inngang og høyttalere

Detaljert liste her:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...gListId=239330

Kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) større PSU (strømforsyning)

2) Fortsatt hadde jeg vurdert vannkjøling. Tro meg det du har der blir varmt som juling i et kabinett du har valgt.

Varme = støy.

Alt kommer jo an på hvor mye støy du er følsom for. Jeg for min del vil ha en støyfri PC. Ergo har jeg valgt litt andre løsninger.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=376607

Men Mastiff er inne på noe mer i din gate tror jeg. Mitt råd er at du følger den artikkelserien han er inne på der.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke følsom for støy, men vil jo selvfølgelig ikke ha mer av det enn jeg trenger. Kan du anbefale andre kabinetter å se på som kan gjøre en bedre jobb mht varmeproblemet? Som sagt trenger jeg ett eller annet "liggende" pga plasseringen. Skal se på større strømforsyninger. Kanskje noen har en stille strømforsyning å anbefale som ikke er så dyr som en vifteløs?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bør vurdere vannkjøling med radiatoren stående utenfor. Da er du mye mindre avhengig av størrelsen på kabinettet. Og kanskje vente et par uker til 600-serien til Intel kommer, med støtte for 64-bits prosessering. Ikke at det har noe å si foreløpig, men de skal visstnok gå litt kjøligere også. Og minnet har ikke så mye å si, 5400 er helt fint. Det må bare være i stand til å henge med 1:1 opp til den FSB-en prosessor og hovedkort klare å henge med til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Media PC

Hei gutter,

Interessant lesning dette her. Jeg har faktisk bestilt samme Silverstone kabinett og tilhørende 0 dB strømforsyning. Men, det var kanskje dumt?
    Hva slagt ekstern vannkjøling bør jeg f.eks. velge?

Har forøvrig bestilt Wellton Way sin pakke med Tv kort, fjernkontroll, IR-mottager og Wellton Way programvare. Denne løsningen virker bra:
    http://www.welltonway.com/swe/partner/products.shtml

Det eneste aberet er at det er ekstern IR-sender. Fins det noen "estetiske" IR-løsninger som man kan integrere i Silverstone kabinettet, slik at man slipper å ha det eksternt?

Har også Pioneer 43" HD plasma. Noen synspunkter på hvilket grafikk kort jeg da bør velge?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jeg tror du bør vurdere vannkjøling med radiatoren stående utenfor. Da er du mye mindre avhengig av størrelsen på kabinettet. Og kanskje vente et par uker til 600-serien til Intel kommer, med støtte for 64-bits prosessering. Ikke at det har noe å si foreløpig, men de skal visstnok gå litt kjøligere også. Og minnet har ikke så mye å si, 5400 er helt fint. Det må bare være i stand til å henge med 1:1 opp til den FSB-en prosessor og hovedkort klare å henge med til.
    Jeg kan vanskelig tenke meg en løsning med vannkjøling utenfor kabinettet. Ikke har jeg noe særlig plass til det heller. Se bilder på min hjemmekino for hvor jeg skal ha det stående. PC'en i skapet skal ut, HTPC inn på samme plass.

Hva om jeg bytter kabinett til Silverstone LC10M i stedet for? Samme størrelse på selve kabinettet, men med en 80mm vifte i front (ingen på LC03) og to 60mm bak (en på LC03).

Sitat Opprinnelig postet av Nordland70
    Det eneste aberet er at det er ekstern IR-sender. Fins det noen "estetiske" IR-løsninger som man kan integrere i Silverstone kabinettet, slik at man slipper å ha det eksternt?
    Hva med å ta en titt på kabinettet jeg nevnte ovenfor. Det har integrert IR og medfølgende fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IR

Med i Wellton Way pakken min er det IR sender og fjernkontrol (spesielt laget for media softwaren). Vil denne funke mot IR-mottakeren på Silverstone kabinettet? Er slike ting universielle?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messel, hvorfor ikke bore hull gjennom skapet og henge den ved skrivebordet?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Messel, hvorfor ikke bore hull gjennom skapet og henge den ved skrivebordet?
    Aller mest fordi jeg etter beste evne prøver å unngå ting jeg ikke har den fjerneste anelse om. :? En gang byttet jeg skjermkort i en PC, det er all erfaring jeg har uten topplokket på. Nei, forresten; jeg har vært frempå med støvsugeren et par ganger.

Er det sånn at jeg bare kan glemme mitt nåværende oppsett med Silverstone kabinett (LC10 burde da i alle fall være noe bedre enn LC03 som jeg satte opp først)? Eller finnes det andre kjøleløsninger jeg kan se på? Evt. andre kabinetter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komplett bygge hele greia for deg, eller skal du bygge den selv?

Dette har jo litt med kabinett utvalget å gjøre.

Skulle jeg bygd meg i dag, hadde jeg antagligvis gått for HUSH kabinetter, så sant jeg ikke skulle hatt LCD display i det.

Dog er det en rekker spreke løsninger der ute som kunne passe deg midt i blinken:

http://www.immersiveinc.com/products.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke selvbyggingen halve morroa da?

Synes egentlig Mastiff sitt HTPC forslag var ganske sprekt, det eneste jeg lurte på var dette med vannkjølingen. Hvor plasserer man radiatorer og trenger man en vifte oppå denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy å bygge selv, hvis man har tid og muliget.
    Dog veier det jo opp med at man har 3 års garanti hvis webshop gjør dette for deg

Men det finnes uttalige muligheter der ute. Mastiff har jo en guide gående på området, noe som jeg vil tro er en guide som alle i dette landet med denne interessen følger spendt med på.

Men jeg ser ikke bort fra ferdige løsninger, spesielt ikke når løsningen er basert på Faroudja chipper

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komplett bygge hele greia for deg, eller skal du bygge den selv?

Dette har jo litt med kabinett utvalget å gjøre.
    Det er godt mulig jeg finner på å prøve selv. Selv om jeg er grønn på området, skader det vel ikke med noen nye utfordringer :wink:

Oppsettet jeg har sett meg ut nå er mer eller mindre det samme som Mastiff har lagt opp til. Men vi er ikke helt på nett når det gjelder kabinett. Jeg er primært ute etter et "liggende" kabinett, og Silverstone passer ypperlig inn med annet utstyr. Har ikke sett så alt for mye på andre løsninger enda. Er åpen for tips. Gjerne noe som kan bestilles fra norsk nettbutikk.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Der har de liggende kabinetter fra Cooler Master, Kanam og NoiseControl.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Det er godt mulig jeg finner på å prøve selv. Selv om jeg er grønn på området, skader det vel ikke med noen nye utfordringer :wink:
    Bygg selv, det er ikke noen heksekunst å sette sammen en PC. Den største utfordringen ligger i programvaredelen, og det må du selv stå for uansett om du kjøper en ferdigbygd PC.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Der har de liggende kabinetter fra Cooler Master, Kanam og NoiseControl.
    Her vært innom Microplex men ingen av disse ser ut til å gi meg noen bedre kjøleløsning enn Silverstone uansett. De er like store eller mindre, og har ikke bedre vifteløsninger. Må sette meg i tenkeboksen å fundere litt :?

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Bygg selv, det er ikke noen heksekunst å sette sammen en PC. Den største utfordringen ligger i programvaredelen, og det må du selv stå for uansett om du kjøper en ferdigbygd PC.
    Softwaredelen føler jeg meg litt mer på høyde med, så da går jeg nok for å bygge selv.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •