MediePC / HTPC - skulle hatt litt assistanse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Intel Pentium 4 540J 3.2 GHzSocket LGA775, 1MB cache, BOXED
    Asus P5AD2-E Premium HK S775,I925XE,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 -Demo
    Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 512MB PC5400Kit w/two matched CM2X256A-5400C4 Dimm
    Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3AGP, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI, Retail
    Seagate Barracuda 7200.7 200GBIDE ATA/100 8MB cache 7200RPM
    NEC DVD recorder ND-3520A IDE SilverBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Zalman CNPS7700B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/775/754/939/940
    Silverstone SST-LC03 HTPC, SølvAluminium (Uten Strømforsyning)
    Silverstone ST30NF 300W Vifteløs Strømforsyning (0db)
    Hauppauge! WinTV PVR150, Tv-kort & MPEG2PCI, Nicam Stereo, Retail
    Eizo 17" LCD FlexScan L557K TCO-99 Sortmed VGA, DVI-D inngang og høyttalere
    Hei.
    Ja, nå vet jeg jo ikke om dette er det du har bestemt deg for, men jeg har i så fall et par "innvedinger";
    Er det helt bevist at du har valgt HK som krever DDR2? (Det er ikke noe galt i det i og for seg, men det har i alle fall et rykte på seg for å koste litt mer enn det smaker, bare så det er nevnt.)

Det skjermkortet du har valgt passer ikke! Ditt hovedkort trenger pci-e (ikke agp) skjermkort.

Oppsettet likner litt på mitt, selv har jeg 3.0 775 på et P5GD1 med vanlig DDR og pci-e Gainward 6600GT. Strømforsyningen har vel blitt nevnt at kanskje er litt snau, både cpu og det skjermkortet drar ganske mye strøm.

Men uansett, min største bekymring, og hvorfor jeg nevner min egen pc, er dette som alle sier med varme og støy.
    Jeg byttet strømforsyning til en Fortron 400W, som har 120mm regulerbar vifte, og er ganske så støysvak på lav fart. Jeg vil nesten anbefale deg noe liknende.
    Om du går for strømforsyning uten vifte skal jeg love deg du kommer til å få det dobbelt igjen i viftestøy fra prosessor, om du ikke klarer å holde temperaturen inne i kabinettet nede, er det et enormt uvesen i den boxed vifta i alle fall. Har litt vondt for å tro at Zalman viften klarer å holde en grei temperatur på cpu, om det er 50 grader inni kassen den heller...

Om du ikke skal ha vann, ville jeg gått for en psu med 120mm regulerbar vifte, og gjerne en saktegående stor kabinettvifte i tillegg.
    Skjermkortet støyer uansett mer enn et par saktegående 120mm.

Ja, bare noen tips og erfaringer, lykke til :wink:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pinking
    Ja, nå vet jeg jo ikke om dette er det du har bestemt deg for, men jeg har i så fall et par "innvedinger";
    Er det helt bevist at du har valgt HK som krever DDR2? (Det er ikke noe galt i det i og for seg, men det har i alle fall et rykte på seg for å koste litt mer enn det smaker, bare så det er nevnt.)
    Har fulgt rådene til Mastiff på hovedkort og minne. Jeg aner ikke forskjellene, så det er greit å ha noen som har peiling å forholde seg til.

Det skjermkortet du har valgt passer ikke! Ditt hovedkort trenger pci-e (ikke agp) skjermkort.
    Hehe, takk for tipset. Mitt første oppsett var med AGP, ser at jeg har glemt å bytta ut skjermortet.

Oppsettet likner litt på mitt, selv har jeg 3.0 775 på et P5GD1 med vanlig DDR og pci-e Gainward 6600GT. Strømforsyningen har vel blitt nevnt at kanskje er litt snau, både cpu og det skjermkortet drar ganske mye strøm.
    Hvordan er støynivået på skjermkortet? Strømforsyningen hos meg skal byttes ja. Er på jakt etter en stillegående 400W eller noe i den dur. Skal se på den Fortron.

Takk for tipsene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messel
    Har fulgt rådene til Mastiff på hovedkort og minne. Jeg aner ikke forskjellene, så det er greit å ha noen som har peiling å forholde seg til.
    Ok, ville bare nevne det, og ikke missforstå meg, hadde jeg hatt litt mer kr da jeg kjøpte hk/minne er det omtrent det du har der jeg ville gått for, det er helt i toppklasse. Hk åpner gode muligheter for overklokking også, men akkurat det antar jeg er utenfor ditt interessefelt :wink:

Messel
    Hvordan er støynivået på skjermkortet? Strømforsyningen hos meg skal byttes ja. Er på jakt etter en stillegående 400W eller noe i den dur. Skal se på den Fortron.
    Tja, skal jeg være helt ærlig støyet det litt mer enn jeg hadde forventet. Gainward skal være blandt de aller beste ifht støy, men spør du meg sier det i så fall mer om resten av skjermkortene. Det er ikke snakk om kjempeplagsom støy, men det ble hos meg et "tilbakefall" etter at jeg hadde brukt mye tid og energi på å få systemet stille med mitt gamle skjermkort.

Dette med strømforsyning syns jeg det var viktig å nevne, for hos meg var det den enkelt-tingen som gjorde mest forskjell i lydnivå.
    Min gamle strømforsyning bråkte en del, men det viktigste forbedringen var å få viften fra psu rett over prosessor, som igjen gjorde at prosessorviften (som er den værste støykilden) kunne gå mye saktere.

Dette vil nok variere litt fra kabinett til kabinett, og du har jo planer om "bedre" cpu kjøler også. Men jeg vil tro prinsippet blir det samme, jo kjøligere luft du har rundt cpu, jo stillere vil det kunne bli. Store saktegående vifter bråker jo også mindre enn små som går fortere for å flytte tilsvarende mengde luft.

Ifht strømforsyning får du titte litt rundt, jeg er veldig fornøyd med Fortron (fordi den kan justeres ned) men vet at noen syns den også bråker for mye... Vær også klar over at det HK'et har 24 pins strømtilkopling (rev 2.0), du kan bruke en overgang fra vanlig 20 pins, men siden du likevel skal kjøpe psu er det greit å få det rett med en gang...:wink:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne du har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303380&cks=SER

Brukerne fra Komplett overbeviser ikke meg helt. Og neonlys? Er det noe man kan bli kvitt eller?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den her tror jeg skal være ganske bra, dessuten er den på 100w mer. da blir den mindre stresset og vifta går seinere!
    http://www.microplex.no/rubweb/varer...R=MIST500BHE12

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    den her tror jeg skal være ganske bra, dessuten er den på 100w mer. da blir den mindre stresset og vifta går seinere!
    http://www.microplex.no/rubweb/varer...R=MIST500BHE12
    Den så slettes ikke dum ut nei. Har sett på denne før husker jeg, men det var før de fikk den inn. Ser ingen på forumet der som faktisk har fått en inn i maksina og kan fortelle noe konstruktivt, men det blir vel de nærmeste dagene. Skal holde et øye med denne fremover...

Takk for tipset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messel Skrevet: 28/02/2005, 16:27 Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Er det denne du har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303380&cks=SER

Brukerne fra Komplett overbeviser ikke meg helt. Og neonlys? Er det noe man kan bli kvitt eller?
    Ja, det er den. Bortsett fra at jeg har en regulering for viftefart bakpå.

Hva brukert testene på Komplett sier vil jeg uansett råde deg til å ta med en stor klype salt, les litt rundt på dem så bør du skjønne hva jeg mener :wink:

Det blå lyset i vifta kom overaskende på meg også, det er nok ikke bare bare og fjerne, men det syns heller ikke annet enn når dekslene er av.

Forøvrig er det bare og innse at de fleste produsenter kaster seg på alt det fjaset, isteden for feks bedre kjøleelementer... Skjermkortviften din kommer feks til og lyse opp i den nydeligste rødfarge :lol:
    Tror nesten ikke du får skjermkort uten lys..!

Forøvrig ville jeg, om jeg var deg, gått for den Exa linker til, den er kraftigere, har 120mm vifta plasert der jeg insisterer på at den bør være, og er sannsyneligvis mer stille enn feks min.
    Har bare sett en brukeruttalese om den, og han var litt skuffet over "kvalitetsfølelsen" særlig på pluggene, men sa den var veldig stille!!

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva f.. ? Får man ikke skjermkort uten lys? :shock:

Sprøeste jeg har hørt. Vel, det skal ikke slippe mye lys ut ifra den greia jeg skal sette sammen. Finner nok en løsning på det :wink:

Da er det følgende som gjelder akkurat nå:

Silverstone SST-LC10M HTPC, Sort Aluminium m/VFD Display(Uten Strømforsyning)
    MIST powersupply, 500W, 20/24 pins, S-ATA
    Asus P5AD2-E Premium HK S775,I925XE,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16
    Intel Pentium 4 540J 3.2 GHzSocket LGA775, 1MB cache, BOXED
    Zalman CNPS7700B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/775/754/939/940
    Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 512MB PC5400Kit w/two matched CM2X256A-5400C4 Dimm
    Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3AGP, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI, Retail
    Hauppauge! WinTV PVR150, Tv-kort & MPEG2PCI, Nicam Stereo, Retail
    NEC DVD recorder ND-3520A IDE SilverBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
    Seagate Barracuda 7200.7 200GBIDE ATA/100 8MB cache 7200RPM
    Eizo 17" LCD FlexScan L557K TCO-99 Sortmed VGA, DVI-D inngang og høyttalere
    B-Tech Veggfeste for LCD og TFTm/ arm

Men nå er budsjettet overgått med sjumilsstøvler. Får vel fintenke litt noen dager. Er det annet jeg må tenke på? Jeg lurte på det med optisk lyd ut fra ett eller annet kort. Hvordan får jeg lyd inn på receiveren? Har jeg det jeg trenger?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er budsjettet overgått med sjumilsstøvler. Får vel fintenke litt noen dager. Er det annet jeg må tenke på? Jeg lurte på det med optisk lyd ut fra ett eller annet kort. Hvordan får jeg lyd inn på receiveren? Har jeg det jeg trenger?
    Ja, bortsett far at du vel skal ha dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302678&cks=SER skjermkortet.
    Jeg har foresten det GLH kortet som er med litt raskere minne, og litt overklokket, så jeg skal ikke utelukke 100% om viften på mitt Gainward er litt mer "mastete" av den grunn. Men jeg tror de er helt like. (så fortvil ikke, du får nok rødt lys du også.. he he ops: )

Hk'et har jo innebygget 7.1 suround lyd, og SPDIF digital ut, som muligens kan være brukbar, men skal du over på optisk må du vel trå til med noe i tillegg. Tror det kan være verdt et forsøk med det du har først.
    Hvis du ikke har ekstreme lydkrav og tilsvarende bra utstyr forøvrig da...

Forresten, om jeg skulle kjøpt det du har der tror jeg jeg hadde gått for SATA i steden for IDE disk. Raskere overføring, og tynnere ledninger som også bidrar til bedre luftflyt i kassen. Du har jo god støtte for det på HK, og prisen begynner å bli ganske lik, feks da denne; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123996&cks=PRL er vel lik den du har forøvrig. Har ikke sett hva den du har satt opp kostet, men er vel i samme området.
    Bare litt og ta med seg i "tenkeboksen" :wink:

Edit; legg foresten merke til de 4-5 øverste "bruker-erfaringene" på den Seagate disken. Et greit eksempel på hva jeg mener med at slike subjektive oppfatninger bør tas med en klype salt eller to :wink:

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det ikke er noen lett oppgave å bygge htpc og det er mange meninger om hva som er best... :?

Mitt forslag er å stole på seg selv og la det stå til, løp og kjøp!

PS! Forslag til skjermkort:
    - GECUBE RADEON X700PRO 128MB Xtreme SilenCool (www.databutikken.no) ...Gigabyte har et enda bedre; Gigabyte GeForce 6600GT (men dette finner jeg ikke i noen butikker her på berget)
    Begge er vifteløse.....

Når det gjelder mus og tastatur, kan vel ingen slå Apple sine bluetooth enheter (www.apple.no) (kontroværst tips tenker jeg.

Ellers finnes det ingen råere kabinett en LC10M, bortsett fra at du faktisk kan få det i sølv, men ikke hos komplett.no....

Lykke til!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JR: til skikkelig htpc er den kun 6600 og 6800 som gjelder i skrivende stund?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En times tid i tenkeboksen har i alle fall ført til at jeg har bytta ut Eizo skjermen med en Liyama 17". Dermed er en god tusenlapp spart. Jeg har minimale krav til skjermen; den skal være svart, den skal ha DVI, og den skal ha innebygde høyttalere. Den skal også kunne henges på vegg. Regner med at den fikser det siden Komplett anbefaler B-tech veggfeste sammen med skjermen.

Dessuten hadde jeg to identiske Silverstone kabinetter i handlelisten, noe som er litt overkill i forhold til hva jeg trenger. Det var enda noen kroner spart

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med enermaxx noisetaker på 600W? Jeg har ikke peil på psuet i det hele tatt, men dersom det er som dere sier at det er så mye overhead på effekten at viftene såvidt går rundt så kan det jo være et greit valg?

DrE

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Ellers finnes det ingen råere kabinett en LC10M, bortsett fra at du faktisk kan få det i sølv, men ikke hos komplett.no....
    Jeg SKAL ha i sølv. Har faktisk ikke lagt merke til at de ikke hadde før nå :? Vet du hvor de har det her i landet?

EDIT: Fant det hos Mamoz, der har de også modellen uten display og VFD. Vurderer sterkt den varianten, da det koster en tusenlapp mindre. Displayet og programvaren (Imon) har jeg neppe bruk for uansett.

Jøss, nesten så jeg er nede på budsjett igjen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Messel: [/quote]Jeg SKAL ha i sølv. Har faktisk ikke lagt merke til at de ikke hadde før nå Confused Vet du hvor de har det her i landet?

Sorry, har ikke funnet noen ennå! Har forespurt komplett, men har ikke fått svar (og det er lenge siden, så svar får jeg vel ikke...)

Har en "kollega" i Nederland som skrøt av disse. Skal vi legge et massivt felles press på komplett (de er visst eneste importør i Norge) for at de får inn kabinettet i sølv også? :twisted:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mozilla Firefox og avforum krangler.. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da kan du kutte skjermen, være sjef i gata og sist men ikke minst øke budsjettet noen kroner igjen

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder også dette kortet:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303649&cks=PRL

Har dette selv. Følger med komponent utgang. Er faktisk bedre bilde via komponent enn DVI på Pioneer Plasma.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skjermkortet ser ut til å være akkurat det som skal til for å utnytte htpc-en mest mulig!

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så interessant ut det kortet der. Eneste grunnen til at jeg valgte Gainward kortet var i grunn dual-DVI, samt gode omtaler på nett. Skjermkort har jeg i grunn ikke særlig peiling på, så hvis noen kan fortelle meg hvorfor jeg skal velge det ene fremfor det andre, så lytter jeg gjerne. Komponent er bedre til din plasma sier du Peakman. Jeg vil tro at DVI vil være mitt førstevalg til en Infocus 4805 eller? Kanskje er det forskjeller mht støy / varme som gjør at det ene er å foretrekke fremfor det andre. Hvordan er ditt Peakman?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •