Zalman TNN 500AF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Zalman TNN 500AF

For de som har lyst til å ta den helt ut i jakten etter et totalt stille media-PC kabinett så har Zalman kommet med en ny og oppgradert utgave av kabinettet sitt, TNN500AF.

Noen som har noen kommentarer til dette kabinettet? På Zalmans hjemmesider finner jeg kun en link til det "gamle" kabinettet (TNN500A)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det koster 10000,- Det er ikke akkurat noe røverkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt 8 store ja. Om det er et røverkjøp eller ikke kommer an på hvem du spør. Fant for øvrig en pdf og en test på xbitlabs.com:

datablad
    test

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ikke kalt dette et røverkjøp akkurat og det har Zalman selv forstått. Derfor har de lagt sin egen vannkjøling som er vesentlig bedre og nesten like stille som en vifteløs løsning (du hører pumpa ,men ikkenoe særlig)

Så endel tester av denne når den kom ut (ocshoot fikk btw en modell før andre sider ,men dette var en betamodell som ikke kunne bli testet) og vannkjøling er et vesentlig bedre alternativ.(pris\ytelse)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke noen test av dette kabinettet på ocshoot. Sikker på at det ikke var TNN500A de testet? Kan du evt. legge opp en link?

Er enig i at kabinettet ikke akkurat er noe røverkjøp nei. Det er sikkert mulig å lage et system for brøkdelen av prisen som er omtrent like stille. Men er det mulig å lage et system for mindre penger som er like stille? Noen som har lyst til å sette opp et forslag? Husk, ingen vifter!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalman sitt vannkjølingssystem har ikke vifter. Kun et "stort" kjøletårn, så vidt jeg husker. Da slipper du vifter så lenge du har et luftig kabinett og en PSU som er vifteløs.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inneholder ikke det systemet en pumpe og et aggregat som vil gi fra seg noe støy? Kan en kjøle GPU/chipset i tillegg til CPU på Zalman-systemet? Har også mine tvil om en passiv PSU vil få nok kjøling i et kabinett hvor det er null luftgjennomstrømning og det ikke er gjort noe ekstra for å fjerne varmen (i form av heatpipes el.).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Finner ikke noen test av dette kabinettet på ocshoot. Sikker på at det ikke var TNN500A de testet? Kan du evt. legge opp en link?

Er enig i at kabinettet ikke akkurat er noe røverkjøp nei. Det er sikkert mulig å lage et system for brøkdelen av prisen som er omtrent like stille. Men er det mulig å lage et system for mindre penger som er like stille? Noen som har lyst til å sette opp et forslag? Husk, ingen vifter!
    Som jeg sa var dette en betamodell som ikke kunne bli testet fordi Zalman mente at finishen ikke var den samme som den ferdige delen.

Vannkjøling kan bli veldig stille og jeg kjenner mange som har satt opp rediatoren vedsiden av varmepumpen ute. De har brukt Varmeregistere og radiatorer til lastebiler og hengt dem på veggen (ute). Dette gir meget gode tempraturer om vinteren og helt akseptable tempraturer om sommeren.

Har selv kjørt helt vanlig vannkjøling uten vifter og det fungere fint sålenge du har en stor radiator. Pumpen må da pakkes inn ,men det er ikke et problem (såframt du ikke har en Hydor pumpe siden de blir varme)

Zalman sitt vifteløse vannkjølesett er meget bra. Sett det ganske langt ifra PC`en (bak en seksjon eller noe) så skal du slite med å høre det
    Men husk: Jo hardere pumpen jobber jo mer bråker den så ikke overdriv lengden.

WB2 blokken ifra Zalman er helt ok med lav flow ,men pga mye kobber varmer den seg sakte opp (dette har ikke så mye å si hvis du skal ha det stille)

GPU blokken er ikke akkurat noe å skryte av:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Er ikke interessert i å forsvare det ene eller andre alternativet og synspunkter rundt andre mulige løsninger er alltid interessante.

Har aldri prøvd vannkjøling selv, men skulle det virkelig være et alternativ til Zalman TNN500AF så må det jo tilby komplett kjøling inkl. GPU og strømforskyning (og gjerne harddisk i støydempet kasse). Zalman sitt alternative vannkjølingssett blir derfor ikke nok.

Vet ikke hvor stille et slikt alternativ kan bli, du har vel pumpe og en kompressor (?) som gir fra seg noe støy. Er det mulig å totaldempe støyen fra disse? Hva menes for øvrig med en stor radiator? Ikke alle har muligheten til å henge dem opp en kjemperadiator utendørs..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://home.online.no/~kbudalen/3stage/3stage-041.jpg

Dette er hva jeg mener med en stor radiator. Er en jeg kjenner som selger en som er ca like stor for 500kr så du kan sende meg en PM hvis du er innteresert. (Den store svarte hvis du lurer)

Reserator settet skal være MEGET stille og du får jo også vannkjølte Strømforsyninger ,men selv ville jeg ha valgt en PSU med en 120mm vifte. Jeg har jobbet litt hos TCI computer og vi bruker en Delta 350W med en 120mm og jeg har solgt endel slike og har fått utrolig mange positive erfaringer i hvor stille disse er.

For å støydempe en hardisk er det enkleste å bare kjøpe en ferdig sak til ca800kr. Så prisen blir nok litt betydelig hvis du vil kjøpe ting ferdig ,men hvis du liker å gjøre ting selv så kan du gjøre som jeg gjorde:

1stk Delta 350W , 1stk 120mm Radiator som jeg stripset fast til 120mm viften i PSU`en. Dette gjorde at jeg hadde en meget stillegående vifte som kjølte et komplett system. Tempraturen var ganske høy ,men jeg hadde en veldig grei prosessor (p4c 3.0@3.9) som klokket bra selv med høy tempratur. Jeg solgte desverre det systemet for over 1.år siden.

Uansett.. Reserator er en meget bra løsning og kan brukes til å få systemet ditt helt stille. Den mest stillegående PSU en jeg har prøvd (Delta350W) samt en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301624&cks=PRL

Dette vil gi en totalpris på:
    1900kr for Reserator
    550kr for PSU (utsalgspris. Vi tok inn et par tusen så innprisen var ganske hyggelig for oss som jobbet der =))
    600kr for Hardiskbay
    400kr for kjøling av skjermkort
    300kr for Dempematter ifra biltema. De reklamerer med 40db (!!) dempning

3750kr. Dette vil deg også gi deg et mer stillegående system enn du ville fått med Kabinettet med heatpipes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info! Hvor i kabinettet plasserer man en slik radiator for øvrig? Finnes det kabinett som har slike radiatorer innebygget?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kabinetter med integrert vannkjøling ,men etter egne erfaringer så er ikke de løsningene å foretrekke pga bråkete og små vifter på radiatorene.

En Reserator løsning har jo "radiatoren og pumpen utenfor maskinen og kan plasserers hvor som helst. Kjenner personer som har satt den i vinduskarmen for å få ned tempraturen og de klaget ikke. Så jeg vil gå ganske langt i å anbefale reserator. Du kan sette støykilden (som uansett er MEGET stille) langt vekke ifra noe og dermed oppleve stillhet.

MEN!

Hvis du er klok så dropper du å støydempe PC`en og kjøper heller lange kabler og setter PC`en i et annet rom. Du borrer hull til ledningene og tetter det igjen med noe du har liggende.

Dette er noe jeg har gjort selv (i den tidligere leigliheten) og det fungerte fint. Det er dog en fordel med kabler over gjennomsnittet pga bildekvalitet ,men man har jo HDMI kabler til PJ og det er jo der bildekvalitet er mest kritisk. (selv brukte jeg kun vanlig analogkabel ,men så har ikke jeg så strenge krav til bildekvaliteten)

Jeg hadde plasert radiatoren på mitt tidligere kabinett i toppen der strømforsyningen skulle være:
    http://home.no.net/svaking/Wank/procore.JPG

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor på en liten studenthybel og har ingen muligheter til å plassere PCen i andre rom enn der jeg sover. Har lyst til å kunne bruke PCen mer som en media-PC med fjernkontroll om kvelden, men orker ikke dette nå pga alt bråket PCen gir fra seg. Målet mitt med PCen min er derfor å kunne støydempe PCen nok til at jeg kan sove i samme rom som den uten å ødelegge nattesøvnen.

Vet du om den Reserator-saken er sterk nok til å kjøle ned et par harddisker (i harddiskbay) i tillegg til CPU?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada. Det er ikke allverden varme i noen hardisker uansett. Hvis man ser på WD sine datablader så ligger de på rundt 20W stk. Så totalt 40W på de 2hardiskene (kun når de jobber). Dette vil gå helt fint. Selv bruker jeg mine hjemmelagede hardiskblokker og noen dempematter.

http://home.no.net/svaking/Wank/pros...ardiskblok.JPG
    2stk slike kjøler 5stk hardisker til en helt akseptabel tempratur så de trenger ikke så grådig god kjøling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det for øvrig en av- og på-knapp på den Reserator-saken? Fortsetter den å gå når PCen skrues av?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •