Blodtrimmet HTPC kontra Denon 3910

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blodtrimmet HTPC kontra Denon 3910

Jeg har begynt å tvile på hele HTPC jaget. En HTPC med Zoomplayer m/FFDShow, Pentium 4 3,2 MHz, Gforce GT6600 leverer utvilsomt ypperlige bilder til en HD-oppløst projektor. Men hva med brukervennligheten? Skal man se på film er det greit nok fordi skjerm eller projektor uansett må være påslått. Skal man derimot høre på musikk er brukervennligheten dårlig fordi man i utgangspunktet er avhengig av å ha en skjerm påslått for å komme i gang med avspillingen. I tillegg har vi lært og erfart at en god HTPC leverer dårligere bildekvalitet til vanlig standard billedrørsskjerm, en hva en middelmådig DVD-spiller greier. Og hva med SACD og DVD-Audio. Her har vel en HTPC ingenting å bidra med så vidt jeg vet.

Min påstand er at man i tillegg til HTPCen må ha en CD-spiller av god kvalitet. Er man interessert i de nye multikanalinnspillingene, bør denne ha støtte for DVD-Audio, SACD evt. begge deler. Da ender man gjerne opp med en DVD-spiller som for eksempel Denon 3910.

Har en HTPC i prisklassen 12 – 15 000 så mye bedre bilde enn for eksempel en Denon 3910 at man likevel bør bruke pengene på den PC-baserte løsningen.

Da har jeg ikke nevnt støyproblematikken, og det faktum at en PC ikke greier å matche filmlyden fra en dedikert DVD-spiller. Lyden er jo halve opplevelsen!

Jeg bare spør?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3910 har HDMI noe en ikke kan få på en HTPC per idag og DVI har den svakheten at den ikke ikke tåler lange strekk før bildekvaliteten blir merkbart dårligere. Mens det sliter ikke HDMI med, pluss at den er vel et hakk bedre bildemessig.... Tror jeg :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting teknologisk som tilsier at en HTPC alltid skal gi et bedre bilde enn en dedikert dvd-spiller.

Det er heller ingenting teknologisk som tilsier at en HTPC skal gi dårligere lyd (over digitalutgangen) enn en dedikert dvd-spiller.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver til sitt bruk, sier nå jeg. Og det går jo an å lodde RGB-kabel fra skjermkort til tv, jeg har bare ikke våget å gjøre det... Men fins det en VGA- eller en DVI-inngang på en tv/prosjektør, skal det ganske mye dvd-spiller til (sannsynligvis med ekstern skaler) før den blir bedre.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Hver til sitt bruk, sier nå jeg. Og det går jo an å lodde RGB-kabel fra skjermkort til tv, jeg har bare ikke våget å gjøre det... Men fins det en VGA- eller en DVI-inngang på en tv/prosjektør, skal det ganske mye dvd-spiller til (sannsynligvis med ekstern skaler) før den blir bedre.
    Nå er det jo prosjektorer på markedet som skalerer selv og i tillegg at det kommer fler og fler forsterekere/forforsterkere med skaler/bildebrikke innebygd, det er få på markedet. Men det kommer forsterkere med både DVI og HDMI switching i tiden framover!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er langt fra like gode som en ekstern skaler, og de kan heller ikke slå en god htpc, iallfall ikke det jeg har hørt om til nå (AVSforum).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅR kommer HTPC del 2

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    3910 har HDMI noe en ikke kan få på en HTPC per idag og DVI har den svakheten at den ikke ikke tåler lange strekk før bildekvaliteten blir merkbart dårligere. Mens det sliter ikke HDMI med, pluss at den er vel et hakk bedre bildemessig.... Tror jeg :wink:
    Har i dag en HTPC med projektor tilkoblet vha 12 meter Monster 400 DVI-HDMI kabel. Fungerer uten "kvalitetstap" så jeg tror ikke lange kabelstrekk er noe argument mot HTPC. Forøvrig: DVI = digital overføring av bilde. HDMI = digital overføring av bilde og lyd. I prinsippet ingen kvalitetsforskjell, bortsett fra at signalstyrken muligens er noe høyere på enkelte HDMI utganger.

Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Forslaget er kanskje verdt et forsøk. Har du kanskje en link til en nærmere beskrivelse av "spesialkabelen".

Mastiff: Har du kjørt en seriøs sammenlikningstest mellom din HTPC og en dedikert DVD-spiller til ca samme pris som PCén. Min 2,5 år gamle Thule DVD250B gir via komponent videokabel et bilde som er på høyde med hva min HTPC gir via DVI-tilkobling. Da må det samtidig sies at jeg fremdeles "plages" med ytelsen på min AMD-baserte HTPC.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artikey
    Mastiff: Har du kjørt en seriøs sammenlikningstest mellom din HTPC og en dedikert DVD-spiller til ca samme pris som PCén. Min 2,5 år gamle Thule DVD250B gir via komponent videokabel et bilde som er på høyde med hva min HTPC gir via DVI-tilkobling. Da må det samtidig sies at jeg fremdeles "plages" med ytelsen på min AMD-baserte HTPC.
    Den sammenlikningen bør tas på en digital projektor og ikke en CRT-basert en..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    DVI-signalet er akkurat det samme som HDMI-signalet. Forskjellen er at kontakten fysisk er mindre og at HDMI i tillegg har overføring av lyd (i separate ledere). Du får samme resultat hvis du legger en DVI-kabel og digital coax sammen og surrer gaffa rundt

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artikey, jeg har ikke det. Jeg har testet med en dvd-spiller av den rimeligere sorten og aldri sett meg tilbake senere. Og problemet er at jeg må ha BjørnH opp hit en tur igjen hvis jeg skal gjøre det, ellers blir ikke testen rettferdig. For det må jo være kalibrert riktig...

URL-en er http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lesere av forumet som har hatt gleden av å kjøre en seriøs sammenlikningstest av av en DVD-spiller i 10 - 15000 kronersklassen mot en HTPC med anbefalt maskinvare for kjøring av ZoomPlayer med FFDShow?

Det hadde i vært interessant å lese hva de så og hørte.

Mastiff: Takk for linken! Tror nok jeg avventer det prosjektet enda en stund.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min gamle Z2 prøvde jeg Pioneer 668 mot htpc. Htpc'en var så mye bedre at Pioneeren kun blir brukt til dvd-a og sacd.

Hvis du går opp et trinn til Pioneer 868 så er min erfaring at denne leverer et bilde som kommer opp mot en htpc (uten fddshow optimalisereing vel å merke). Men hvis du for eksempel benytter Zoomplayer i htpc'en så har denne så mange bra funksjoner at den uten videre utkonkurrerer Pioneeren.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vga- Scart

For en svensk utgave av guiden om å lage vga - scart, se her http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •