Vurderer HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Vurderer HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer HTPC

Hei!

Har lenge vurdert en htpc, men er veldig redd for at jeg gaper over litt for mye her. Datakunnskapene er sånn midt på tre. Det står mellom å kjøpe en denon 3910, eller en htpc. Trenger forresten en ny pc, så jeg kan jo slå to fluer i en smekk... Har akkurat solgt min gamle projektor, og skal kjøpe nye. Vurderer optoma h-57. Spørsmålene er som følger.

1. Hvor mye bedre bilde vil en god htpc gi meg enn denon 3910?

2. Hvor mye dårligere lyd vil en htpc gi meg vs 3910?

3. Hvor mye jobb er det med en htpc, holder det med å leie inn en kar som stiller inn bildet en gang for alle, eller er det jobbing hver gang man skal se film?

Håper på svar!

mvh
    Henning Kristensen

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en liten titt på www.hardware.no - det er nettopp startet en ny artikkelserie der av en eller annen gjøk... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt htpc i nå ca. 3 år. Var veldig fornøyd med det, helt til i går. Men det krever ganske mye av brukeren får å få optimalt bilde.

I går var jeg å kjøpte meg en denon 3910, blei ganske overaska over kvaliteten på bilde og lyd.
    Bildet var litt bedre enn hva min htpc klarer å levere. p4@4.1 ghz 6800ultra.
    Jeg har sikkert litt mere å hente på bedre bilde på htpc'en, men jeg orker ikke styret.
    Lyden på 3910 var som i en annen verden. Lydbildet blei utroli mye større.
    Så jeg har gitt opp htpc for nå. Dvd spillere er blitt såpass gode at det er ikke så mye å hente lenger. Men klart - det er min mening.
    Htpc'en klarer jo mye som en vanlig dvd-spiller ikke kan gjøre.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres underlig ut. Hva ser du filmene på? Prosjektør eller tv?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Høres underlig ut. Hva ser du filmene på? Prosjektør eller tv?
    ASK C100 proj.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en liten titt på www.hardware.no - det er nettopp startet en ny artikkelserie der av en eller annen gjøk... ops:
    Jeg har lagt lenker til alt om HTPC på HW.no i denne tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10642

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjører både en Denon 2910 og en PIV/GeForce 6600-basert HTPC. Ettersom jeg lagrer stadig flere av mine filmer på PCen, må jeg nok innrømme at Denon'en har hatt lite å ta seg til i det siste...

Bildemessig er Denon helt på pari med HTPC'en, der jeg ikke benytter en masse filtre, men kun WinDVD 6.0. Med filtre osv. satt opp, vil nok HTPC'en ta Denon'en også på bildekvalitet.

På lydsiden er nok, selv om det høres rart ut, Denon'en fremdeles noen hakk bedre. Jeg har testet en rekke kort på PCen, og hører svært liten forskjell. Benytter nå et Creative Audigy II kort, som jeg mener gir god lyd for pengene. Forskjellen er ikke stor, men du hører den.

Problemet med min PIV-baserte HTPC er definitivt støynivået. Selv om den er meget stillegående normalt sett, har den en tendens til å goofe opp ved diverse aktiviteter (bl.a. direkte avspilling av .ISO filer, uten å gå videre inn på det...).

Dette har kona klaget litt på, og da blir det litt stress for mitt vedkommende, som har HTPC'en i stuen.

Videre er det et problem med styringen. Benytter nå faktisk en "sammenbrettbar" 19" LCD-skjerm, men lurer på å bestille meg en liten 10" eller noe slikt. Koster imidlertid litt, disse småskjermene, men er definitivt noe jeg anbefaler når de blir rimeligere i innkjøp. Er jo ofte slik at en stiller inn ting og tang på HTPC'en før en kjører opp projektoren/TV'en, og da er det greit at dette foregår på en egen skjerm.

Har nylig sett løsninger med innebygget 7-8" LCD-skjerm i kabinettet, noe jeg synes virker kjempesmart. Ser nå etter en slik løsning selv også, men akter ikke betale 7-10.000 for bare kabinett og skjerm fra USA.

Videre venter jeg uansett på at en kraftigere mobile CPU skal bli tilgjengelig, dette for å ta drepen på støynivået.

Skal i mellomtiden teste en ny bærbar PC, som benytter en PCI Express Radeon X600 løsning, samt har en mobile PIV selvsagt (1.8-2.0), og dermed muligens kan være like greit som en dedikert HTPC med mobile CPU. Modellen jeg skal teste er en Acer Aspire 1692WLMi, men de leverer også en 1694WLMi. Maskinen har kun 80 GB HD, så det blir i så fall benyttet sammen med eksterne disker... I tillegg kommer jeg til å benytte Creative's nye Audigy II lydkort for PCMCIA. Er spent på hvor mye denne løsningen kan tilby, med en dockingløsning har den jo alt den trenger! (og koster heller ikke så alt for mye, ca. 12-15.000...)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Har nylig sett løsninger med innebygget 7-8" LCD-skjerm i kabinettet, noe jeg synes virker kjempesmart. Ser nå etter en slik løsning selv også, men akter ikke betale 7-10.000 for bare kabinett og skjerm fra USA.
    Det lar seg vel gjøre å få tak i en rimelig LCD-skjerm i denne størrelsen, og da burde det jo gå fint å modde et kabinett med sidemontert DVD-spiller til å passe en skjerm. Kanskje litt vanskelig å gi seg ut på noe selv, hvis man ikke har skikkelig verktøy. Men hvis du stikker innom et verksted/skole eller noe som har en CNC-fres tilgjengelig kan du nok få et brukbart resultat. Selv har jeg HT400 med midtmontert DVD-spiller, og da blir det litt vanskeligere.

Trådstarter: Hvis du skal gå for HTPC bør du nok være forberedt og ha interesse for å måtte fikle litt med maskinen i ny og ne. Det dukker jo til stadighet opp oppdateringer og tweaker, men en godt oppsatt HTPC kan være relativt "vedlikeholdsfri".

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen i kabinettet du linket til Lygren er vel lilliput såvidt jeg vet, og den kan man jo få tak i mange plasser! Den er lett å "modde" ut fra sitt originale kabinett og inn i hva man måtte ønske.

Det blir hvertfall en billigere løsning enn å kjøpe de kabinettene MED skjermen originalt montert.

Har selv et slikt prosjekt på gang. Har en 10.4" lcd skjerm med et litt merkelig ISA kort som driver. Må altså få tak i en pci-isa overgang til en billig penge før jeg evt gjør noe mere. Touchscreen belegg koster ca 2-300 i den størrelsen.

Får se om det blir noe av.

DrErling

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for raske svar! blir nok til å kjøpe en denon 3910, tror det passer meg bedre.

-Henning

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henning kristensen
    takk for raske svar! blir nok til å kjøpe en denon 3910, tror det passer meg bedre.

-Henning
    HD DVD og Blue Ray er i rask anmars. Hva gjør du med din Denon 3910 når du får lyst til å se på film i High Definision kvalitet? Vi som har satset på HTPC setter bare inn en ny optisk leseenhet i PCen vår……

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD og Blue Ray er i rask anmars. Hva gjør du med din Denon 3910 når du får lyst til å se på film i High Definision kvalitet? Vi som har satset på HTPC setter bare inn en ny optisk leseenhet i PCen vår……
    Lenge leve HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artikey
    Sitat Opprinnelig postet av henning kristensen

-Henning
    Hehe.. du sier noe der. Blir nå å bruke begge deler når den tid kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Japp. Bare pass på at du har kildekritikk når du leser slike artikler som skrives der. Skribentene der er ofte helt bak mål når de skriver (spesielt om HTPC)

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert HTPC men er litt usikker. Jeg skal uansett gå til innkjøp av ny PC snart, og PC'en blir åkke som stående sammen med receiver og alt annet stash. Har en Denon 1910 for tiden, og har vel skjønt at jeg har en del å gå på når det gjelder bildekvalitet fra den siden.

Jeg har ikke så mye imot å gjøre en jobb for å få det opp å gå med programvare og alt som skal til, men jeg gidder ikke all verdens innstillinger hver gang jeg skal se film.

Når jeg skal se film vil jeg legge i plata og trykke "PLAY" om du skjønner. Kan jeg slippe å trykke "PLAY" er det jo enda bedre, men jeg skal klare såpass.

Er HTPC noe for meg?

Har forresten en Infocus 4805 om det skulle ha noe å si for evt. råd dere vil gi.

Takker for tips...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man må fikle hver gang man skal se film, har man satt opp htpc-en galt. Punktum.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man må fikle hver gang man skal se film, har man satt opp htpc-en galt. Punktum.
    Så jeg kan få en HTPC nærmest plug-and-play med rett programvare? Konevennlig, barnevennlig, tilnærmet lik DVD-spiller-brukervennlig med et rett oppsett fra starten av?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Blandt annet vha. Girder. Jeg opererer min HTPC med ZP/ffdshow med fjernkontroll som om den var en standalone DVD-spiller. Eneste jeg ikke har programmert er å skru den på med fjernkontrollen, men resten funker fint....fortsatt etter mange måneder. Bruker samme fjernkontroll til HTPC som til receiver.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller saken seg i samme lys om jeg skal bruke PC'en som en kombinasjonsløsning HTCP / vanlig PC?

Og det viktigste av alt egentlig, vil det være en grei oppdatering på bildesiden i forhold til min Denon 1910?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •