Vurderer HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35

Tråd: Vurderer HTPC

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Begrepet "vanlig PC" er relativt. I dag kan man definere slik bruk som kontrostøtteapplikasjoner, surfing og redigering av bilder og video.

Kombinasjonsløsning HTCP / vanlig PC vil jeg fraråde dersom du ønsker en stabil HTPC. Vanlig PC-bruk avstedkommer fragmenterte disker med lavere ytelse, samt fare for virusangrep som medfører tap av data. Antivirusprogrammer trekker også kraft.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antivirus "forbruker" ikke kraft (hva er kraft?). De tar riktignok opp litt minne, men med en halv milliard eller mer plasser (bytes) å ta av så tror jeg ikke det er så stort problem.

Kombinasjonen HTPC (etter Mastiff sine krav) og PC er ikke noe problem dersom en greier å sette opp maskinen skikkelig. Kombinasjonen medie-PC og PC tror jeg en skal slite med, alternativet er kanskje å kjøre to OS - ett for medie-PCen og ett for PCen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antivirus "forbruker" ikke kraft (hva er kraft?).
    Du vet hva jeg mener din kranglefant. :P ...ellers kunne du jo ikke påstått at den IKKE bruker kraft. :lol:

Antivirusprogrammene har ofte en "on access scanner", som går utover ytelsen på PC-en.

Dual OS...tja, da blir jo oppstarten mer komplisert, og trådstarter fjerner seg mer og mer fra brukervennligheten kontra en Denon 3910.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Begrepet "vanlig PC" er relativt. I dag kan man definere slik bruk som kontrostøtteapplikasjoner, surfing og redigering av bilder og video.

Kombinasjonsløsning HTCP / vanlig PC vil jeg fraråde dersom du ønsker en stabil HTPC. Vanlig PC-bruk avstedkommer fragmenterte disker med lavere ytelse, samt fare for virusangrep som medfører tap av data. Antivirusprogrammer trekker også kraft.
    Når jeg sa "vanlig PC" så mente jeg omtrent akkurat det du nevner der ja, kanskje bortsett fra redigering av video. Så langt i alle fall.

Det jeg ønsker meg er en PC som kan brukes på "vanlig" måte som definert tidligere, og som i tillegg er en løsning som kan brukes til HTPC. Jeg har rimelig grei kontroll på hva som foregår på maskinen min, og det er ikke all verdens programmer som kjører i bakgrunnen. Nå er det mulig jeg blander begrepene etter at Mastiff kom på banen med Media-PC vs HTPC. Jeg ser for meg at jeg skal kunne lagre noen filmer, alle digitale bilder jeg har liggende, jeg vil ha TV til PJ gjennom der. Det er ganske mye jeg vil faktisk

Fragmentering og virusangrep kan jeg ikke se som det store problemet. Det finnes heldigvis bedre (og mye mindre minnekrevende) programmer enn Norton Antivirus, og fragmentering av disker er jo enkelt å gjøre noe med.

Kanskje det egentlig er en Media-PC jeg ønsker meg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krangling ("diskutering") er jo grunnen til at avforum eksisterer

Noen antivirus er verre enn andre, men det finnes da snille versjoner av disse også. Jeg ville i alle fall aldri brukt en PC, HTPC, medie-PC eller hva det måtte være uten antivirus. Spesielt ikke om den skal kobles til nett.

Dual-OS behøver ikke å være så ille, det går fint an å lage grafiske oppstartsmenyer som alle brukergrupper lett kan greie å navigere i. Det går også an å la PCen automatisk fyre opp media-PC OSet om brukeren ikke trykker på en knapp innen 10 sekunder eller noe under oppstarten, slik at mdeia-PCen ikke krever noe ekstra interaktivitet.

Jeg tror i alle fall et dual-OS vil være mye mer brukervennlig som media-PC enn et tilsvarende PC satt opp med ett OS, selv om det selvsagt avhenger av brukergruppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg tror nok 90 prosent av HTPC-brukerne egentlig ønsker seg det. En PC som kan spille av musikk, film ol. med god brukervennlighet som høyeste prioritet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal lagre en del filmer på PC-en så krever det store disker. Å defragmentere store disker tar "litt" tid. Men jøss, dette kan jo kjøres på natta...

Du har vel en SP4805, og da vil WinDVD6 være perfekt. Ingen skalering, foruten Powerstrip.

Vanlig PC som HTPC (Medie-PC) vil nok fungere fint det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dersom du skal lagre en del filmer på PC-en så krever det store disker. Å defragmentere store disker tar "litt" tid. Men jøss, dette kan jo kjøres på natta...
    Tip of the day: Diskkeeper som defragmenteringsverktøy i stedet for Windows innebygde søppelkvern :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Er det mye kjappere? Trenger noe bedre enn WinXP da 5-7GB "inn / ut" av disken gjør den fragmentert ganske kjapt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ekstremt mye kjappere enn Windows sin som fint kan bruke 10 timer på en harddisk. I tillegg er den flinkere og mer effektiv slik at en ser resultatene bedre og det er også enkelt å sette opp egne tider for defragmentering.

Du er avhengig av rundt 10 prosent ledig plass på disken (partisjonen) for at defragmenteringen skal fungere optimalt dog (men det gjelder vel kanskje på windows sin og?)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at Diskeeper er mye bedre enn XP's innebygde verktøy, men det bør nevnes at den trenger en egen service i XP for å fungere optimalt. Det ligger altså i bakgrunnen enten du bruker det eller ei.

Men tilbake til topic. Jeg har ikke tro på (les: gidder ikke) to forskjellige operativsystemer. Kanskje en egen brukerprofil på XP kan være en mellomløsning. Å bytte mellom brukere er jo både raskt og enkelt, så man kunne hatt sin egen "vanlige" brukerprofil som laster inn det man har bruk for i oppstarten. Og en "ribbet" profil, fritt for alt annet enn det man trenger for medieavspilling og håndtering av dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    ...Du er avhengig av rundt 10 prosent ledig plass på disken (partisjonen) for at defragmenteringen skal fungere optimalt dog (men det gjelder vel kanskje på windows sin og?)
    Windows krever 15%, så også der er Windows dårligere.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg tror nok 90 prosent av HTPC-brukerne egentlig ønsker seg det. En PC som kan spille av musikk, film ol. med god brukervennlighet som høyeste prioritet.
    Hva er det der som strider mot min versjon av htpc? Så lenge det ikke går ut over bildekvalitet, stabilitet eller brukervennlighet må man gjerne kjøre alt mulig annet på den, og med "dual boot" er det jo fritt valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I din versjon av en HTPC har billedkvalitet førsteprio. I media-PC definisjonen er støynivå, brukervennlighet, bekvemmelighet, design ol. viktigere faktorer enn billedkvalitet alene og vil være med på å avkjøre ulike komponentvalg. Jeg tror egentlig det siste alternativet er det som fenger folk flest.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se...