Hvor kraftig HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kraftig HTPC?

Hvor kraftig HTPC trenger man å bygge for å kunne kjøre HDTV materiale uten hakking eller andre problemer?

:?:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Om det er hakking i HD visninger er det avspillingssoftwaren som avgjør for det meste. Har selv en P4 2.5Ghz/512 RAM og Radeon 9000Pro. Ved bruk av VideoLAN software, hakker det noe i bilde. WM9 går noe bedre, men det kan oppstå hakking også med denne. Zoomplayer3 fungerer best, ingen hakking med denne.

Regner med at en P4 1.2Ghz med minimum 256 RAM bør være et minstekrav for ok ytelse med Zoomplayer.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker win2000/Xp kan du se CPU belastningen når du bruker maskinen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en bruker "riktig" avspillings software og PC er satt opp "riktig", bør ikke da GPU'en være den prosessoren som blir belastet. Jeg synes det virker bra teit å bruke tusner på skikkelig grafikkort, for så å la CPU'en gjøre den jobben GPU'en egentlig skulle gjort. Men dette har vi vel diskutert på forumet tidligere, eller.................... ?
    Slik jeg ser det vil det lønne seg med en CPU ikke produserer så veldig mye varme (1 til 1,5 Gh kanskje), får å få den så stille som mulig. Setter du så heatpipe på grafikkortet i tillegg er det mulig å sette sammen en meget stillegående PC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimumskrav for å kjøre T2 Extreme Edition's HD versjon er satt til P4 3.0 GHZ, min AMD XP 2400+ gav ca 12 frames med denne filmen. Siden AMD er mye dårligere enn Intel på slik "tallknusing" ville jeg nok gått for en XP 3200+ som minimum dersom det er AMD du vil ha. Glemmer du HD, greier du deg godt med en gammel Duron 1,3 ghz til DVD bruk.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demoen av T2 kjører på min laptop med rundt 22 fps. Det er en P4m 2Ghz 512 Mb Ram med Radeon mobile9000 skjermkort, 64Mb.

Litt av vitsen med HTPC må jo være å kunne 'briefe' med HDTV materiale på projen sin uten at ting hakker.

Synes forresten bildet på T2-EE så rått ut i forhold til en vanlig DVD. Bare den kommer i en versjon vi stakkars europere har muligheten til å spille av da.

Må bare lage en HTPC snart...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å sette opp en amerikansk proxyserver i nettleseren din, så får du spilt HD versjonen
    Men med 12 fps var det ikke så kult :cry:

Demoen var jo i Quicktime, med lavere oppløsning, så den spiller mye lettere.

Frode

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stasjonær PC med samme egenskaper som laptoppen din Rinn, vil sikkert kjøre med høyere bps.
    Jeg har selv en laptopp med nesten samme spesifikasjoner som den stasjonære, men likevel har ikke laptoppen i nærheten av samme ytelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demoen jeg spilte var en .wmv fil jeg lastet ned fra Microsoft. Den hadde en oppløsning på 1280x570 eller noe sånt. Den var laget for å skryte av HD-oppløsningen til Microsofts wmv-filer, så den burde jo ikke være så mye dårligere enn den som følger med T2-EE. Den var ihvertfall langt bedre enn DVD!

Har forøvrig hørt at noen har problemer med å få lastet ned lisensen selv om de bruker en amerikansk proxy, og med så mye usikkerhet rundt dette er det litt for stor sjanse til å ta akkurat nå.

Får vent litt, og se hva som skjer.

Om jeg bygger en stasjonær PC ville jeg ihvertfall hatt muligheten til et bedre skjermkort, raskere og mere minne og en raskere prosessor. Men i utgangspunktet skulle jeg tro at en stasjonær og en laptop med nøyaktig samme spesifikasjoner burde yte ganske likt? Noe jeg har misforstått?

:?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P4m prosessoren er laget for å bruke mye mindre strøm, tror kanskje det er svaret. Det er bare basert på egen erfaring så det kan være jeg ikke har asfalt under føttene akkurat nå (med andre ord helt på jordet). Det er vel sikkert noen tekniske genier her et sted?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bruker mindre strøm, men gir også mindre varme. Ytelsen skal såvidt jeg vet være ganske lik.

Det den sparer mest strøm på er vel speed-step teknologien som er implementert i mobile prosessorene. Dette gjør at de ikke yter maks før de 'må'. Dette fungerer faktisk svært bra, og lap'en min er den desidert beste PC'en jeg har hjemme for øyeblikket. Den scorer tre ganger så høyt på 3D mark som noen av de andre.

Skjønner vel etterhvert at det er på tide å gjøre noe med de stasjonære da...

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    P4m prosessoren er laget for å bruke mye mindre strøm, tror kanskje det er svaret. Det er bare basert på egen erfaring så det kan være jeg ikke har asfalt under føttene akkurat nå (med andre ord helt på jordet). Det er vel sikkert noen tekniske genier her et sted?
    Du har rett at p4m er tregere enn stasjonære. Som nevnt strøm og varme er grunnen.

I teorien så sies det at når en bærbar er koblet til strøm nettet så skal den ha ytelse som en stasjonær, men det er ikke sant.

Ytelsen ligger endel under, kjør programmer som sisoft sandra så vil du få dette bekreftet.

Jeg vet at det finnes endel modeller der ute som har desktop prosessorer, de er da så og si like kjappe som desktop maskiner. Men ulempen er jo da vifte som bråker mer og kortere batterilevetid.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke kun ytelsen på CPUen som avgjør ytelsen på hele systemet.
    Bus hastighet, minnehastighet og ytelsen på harddisk spiller en viktig rolle.

Harddiskene på de bærbare maskinene har en mye lavere omdreiningshastighet enn det du finner på stasjonære maskiner. Bus hastighet og minnehastighet pleier også å ligge under det du finner på de stasjonære maskinene

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Nå er det ikke kun ytelsen på CPUen som avgjør ytelsen på hele systemet.
    Bus hastighet, minnehastighet og ytelsen på harddisk spiller en viktig rolle.

Harddiskene på de bærbare maskinene har en mye lavere omdreiningshastighet enn det du finner på stasjonære maskiner. Bus hastighet og minnehastighet pleier også å ligge under det du finner på de stasjonære maskinene
    En pc er bygget opp i komponenter og CPU er kun en av delene. Vil dog påstå at en prosessor er i det store og hele det som har mest å si. Buss hastighet er en ting, men det øker ikke ytelsen så betraktelig. Har du en bærbar med desktop prosessor så blir ikke den like rask som en stasjonær, men den kan komme opp mot stasjonære på enkelte felter.

Så man kan kjøre 100 forskjellige tester og finne at en bærbar kan komme opp mot en stasjonær og du kan kjøre 100 helt andre tester for å bevise det motsatte. Det kommer ann på hva man putter i en desktop også.

Så kan man også måle forskjellige ytelses faktorer. 3d ytelse, cpu ytelse (mflops / mips), ram båndbredde, agp båndbredden, hardiskytelse, bruk av officeprogrammer osv.. masse å velge mellom.

Jeg sa det kanskje litt vagt, men p4 er laget slik at den tilpasser ytelsen etter strøm den får og hvor varm den er, og dermed kan en bærbar oppnå ytelse ikke så alt for langt unna en stasjonær på enkelte områder hvis den blir koblet til strømadapter, men klart det spørs jo da hva man tester imot.

En bærbare er ikke ment til å konkurrere mot stasjonære på alt av hva en stasjonær klarer. En bærbar er en maskin du har med når du reiser/beveger deg, den stasjonære står på ett sted og flyttes sjelden.

Hva hjemmekino / HTTPC angår så kan man klare å få til en bærbar som konkurerer med en stasjonær. Personlig vil jeg si at det er bortkasta penger, men muligheten er tilstede.

Håper det forklarer mer hva jeg mente

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så har ikke jeg andre alternativer å benytte for øyeblikket enn min laptop, og ettersom den gjør en relativt god jobb (og sparker skiten av mine stasjonære PC'er) så kan jeg spare litt til en seriøs HTPC.

Jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt en laptop for kun å bruke denne som HTPC. Det ville være galskap økonomisk sett, og absolutt ikke den beste løsningen.

Det er ingen problemer med å kjøre en P4m på max ytelse med batteri, men det er klart at batteriet vil lades ut mye fortere ved slikt bruk. Tror ikke det skal ha noe å si om den har et adapter koblet til eller ikke.

Er av den oppfatningen at minnebåndbredde har relativt mye å si for ytelsen, men alt er selvfølgelig avhengig av hverandre. Tror derfor jeg vil planlegge en HTPC nøye, og legge stor vekt på støynivå, lyd- og bildekvalitet og selvfølgelig ytelse.

Blir dyr den PCen er jeg redd...

:roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, at det blir dyrt vet jeg alt om. Det verste er at når boksen er satt sammen så dukker det opp nye grommere komponenter hver dag.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    En pc er bygget opp i komponenter og CPU er kun en av delene. Vil dog påstå at en prosessor er i det store og hele det som har mest å si. Buss hastighet er en ting, men det øker ikke ytelsen så betraktelig. Har du en bærbar med desktop prosessor så blir ikke den like rask som en stasjonær, men den kan komme opp mot stasjonære på enkelte felter.
    ?????????
    Busshastigheten har ALT å si for ytelsen, grunnen til at P4 knuser AMD på ting som T2 HDTV ol. er at busshastigheten er så høy. Det er jo busshastigheten ganger multiplieren som bestemmer prosessorhastigheten.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten hjelper det ikke med kraftig prosessor om dataene ikke kan flyttes fort nok... det kreves noe inn for å få noe ut.

Det hjelper ikke å pisse i et vannkraftverk for å si det sånn.

:lol:

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn

Det hjelper ikke å pisse i et vannkraftverk for å si det sånn.

:lol:
    Hehe, det må jeg si var en bra sammenligning

Konklusjonen er vel: Det er mange faktorer som spiller inn på hvorfor ikke en notebook ikke har samme ytelse som en dekstop pc med samme CPU.

Dette gjelder jo også mellom desktop pc'er også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt: Alle PC'er er forskjellige...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •