Apple mac mini

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple mac mini

Har over lengre tid tenkt å kjøpe ny pc da jeg sitter på en lånt berbar pc. Jeg spiller ikke spill på pc'en, men bruker den stort sett til jobbing, nett surfing og litt pusling med digitale bilder (hobbyfotograf). Kom over den nye Apple mac mini her om dagen og har siden vært forelsket. Hvordan tror dere denne funker som dvd spiller. Den har jo dvi kontakt. Kort oppsumert... Apple mac mini som HTPC?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2349

Anandtech har en god gjennongang av kvalitet på DVD-avspilling, her er en rask oppsummering av akkurat DVD:

- Ikke så god avspilling pga. manglende/feilbefengt de-interlacing
    - Bruker ikke hardware-dekoding optimalt (ennå?) - fører til dårligere bildekvalitet
    - Manglende fjernkontroll-interface / "10-foot interface" (for å se hva man driver med :wink: )
    - DVD-drev støyer en del

Disse tingene vil vel stort sett løse se på sikt, men du får vurdere hvor viktige ulempene som tas opp i artikkelen er for deg.

Noen ulemper i tillegg, som du kan vurdere:

- Må kjøpe tilleggsbokser for digital lyd ut, video inn og tv-tuner (om du trenger det)
    - Komponent ut blir vanskelig, om det ikke finnes spesialadapter fra Apple (?)
    - Liten harddiskapasitet om du tenker å bruke den som media center (i så fall: kjøre på med ekstern harddisk etc, da blir det fort rotete og stygt i mediabenken?)

Men bevares... den kan da brukes, om bare software'n blir bedre? Og man oppgraderer den en del, også delvis med eksterne enheter for økt funksjonalitet

...eller man kan bruke en tilsvarende PC, der alle disse tingene (bortsett fra mini-størrelsen og looken) eksisterer allerede ...

P.S. Jeg personlig har maskinen stående i boden ved siden av, med eksternt USB2 kabinett til DVD-Rom (forlenget 5 meter med USB kabel). DA snakker vi liten sexy boks... Den roter ikke mye på tv-bordet mitt heller 8)

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.S. Her er en bra how-to artikkel med eksempler på hvordan man kan bruke Mac Mini som mediasenter. Krever riktignok litt "på bakrommet", men hva gjør man ikke for WAF?

http://features.engadget.com/entry/1234000057028826/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en ultratynn hvit bærbar.
    Tipper den slår mac'en ned i støvlene på alle måter.
    Mac'en er bare en bærbar i en litt større boks uten
    særlig funksjonalitet, mal hvit med et mac merke på.
    Men for mac fans holder det bare komponenten har et mac merke på:-)
    lisp er tingen

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du en liten tynn bærbar for fem lapper?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldman
    lisp er tingen
    <Pirke-modus>
    Bare for å være pirkete, du har tydeligvis ikke sett denne boksen. Den er ikke hvit, men i metall. Virker som det er noen snikende mac-antipatier liggende under her, ja.
    </Pirke-modus>

Enig med Pogwaq sier her: hvor finner du bærbare til 5k?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lisp er tingen

Ut ifra måten du argumenterer på, tviler jeg på du noensinne har tatt i en Mac...

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare si ifra om at media-center-software er på vei for mac!

sjekk ut denne:

http://centerstageproject.com/

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lisp er tingen
    Jeg blir flau av å lese slikt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snipp: Dersom du kun skal bruke Minien til det du nevner; jobbing, surfing, bilderedigering og "enkel" dvd-titting tror jeg minien vil passe deg svært bra.

Det altfor mange glemmer, er at selv om Minien er en svært lekker sak, er den slett ikke tiltenkt brukt som noe annet enn en billig førstegangsmac for den jevne bruker, som bruker den til nettopp de tingene du nevner. At mange derfor begynner å hyle om at den ikke har nok lagringsplass, ikke nok utvidelsesmuligheter, ikke bra nok skjermkort osv. blir derfor helt meningsløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som jeg mener er viktig! Ingen systemkræsj, ingen virus- bare fryd og gammen. Jeg har både mac og pece og det er liten tvil om hvilken maskin som oftest må ha "service".

Mac mini er super som htpc og hjemmemac. Trenger man mere lagring så kjøp en disk. Dette gjelder om man har mac eller pc. Og ikke glem at den er lydløs....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde veldig lyst til at Mac mini skulle være bra som HTPC. Både pris, utseende og OSX sine kvaliteter hadde vært genialt i stua.

Ved nærmere ettersyn virker det dog som om den overhode ikke er tiltenkt slik bruk. Manglende terminaler for digital lyd betyr et eksternt usb lydkort, så også med tv-tuner. Liten disk betyr nok en boks eller nettverk. Når i tillegg bildekvaliteten blir kritisert (for dvd avspilling), og utvalget av htpc software er betydelig mindre så synes jeg ikke det er verdt det.

Jeg hadde gjerne sett at Apple og Sony i felleskap lagde en liten søt burk som kunne ta alle media oppgaver i hjemmet. Litt av problemet er at noen bare ønsker en enkel Tivo/mp3-stasjon, mens andre ønsker hardcore skalering, deinterlacing og bildeforbedring. De to kundegruppene tilsier veldig forskjellige krav til hardware og software...

mvh
    Knut Inge

(btw, jeg har bestilt silverstone lc11m med p4 630)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mini'en har digital lydutgang. I tillegg kan lyden overføres trådløst til en Airport Express (som også har digital og analog lyd ut) dermed slipper man kabelsurr og kan spille av lyd i alle rom uten å strekke kabler. Om man i tillegg kjøper en Keyspan express remote så kan man også fjerstyre iTunes trådløst fra alle rom i huset - genialt.

Fordelen med mac er at man ikke trenger så my ekstra prg. Hva er det i så fall mac'en mangler?

Om du ønsker å benytte en PC til htpc så må du kjøpe de opsjonene du trenger ekstra - remote, tuner, disk, whatever! Det samme gjelder mini'en.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Mini'en har digital lydutgang. I tillegg kan lyden overføres trådløst til en Airport Express (som også har digital og analog lyd ut) dermed slipper man kabelsurr og kan spille av lyd i alle rom uten å strekke kabler. Om man i tillegg kjøper en Keyspan express remote så kan man også fjerstyre iTunes trådløst fra alle rom i huset - genialt.

Fordelen med mac er at man ikke trenger så my ekstra prg. Hva er det i så fall mac'en mangler?

Om du ønsker å benytte en PC til htpc så må du kjøpe de opsjonene du trenger ekstra - remote, tuner, disk, whatever! Det samme gjelder mini'en.
    mac mini har ikke optisk audio-output. man kan derimot kjøpe en m-audio usb transit som gir deg optisk inn og ut.
    jeg bruker den som htpc/htmac, og er fornøyd med den, skjønt jeg har måttet kjøpe mye ekstra:
    - ekstern tv-tuner: 2500,-
    -ekstern harddisk: 1500,-
    -eksternt optisk lydkort: 1000,-
    -trådløs mus og tastatur (blåtann): 1200,-

så totalt må man regne med kanskje 10-12.000 for en funksjonell mac mini som htpc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom

Jeg mener bestemt at Mac mini ikke har digital lydutgang. Kan du i så fall bekrefte dette med en link?

Jeg kjenner ikke godt til hva apple shipper av software, men jeg ser ikke for meg at den leveres med alt man trenger:
    Har den en HTPC frontend som er egnet for å styres fra fjernkontroll/tv?
    Finnes det skriptingmuligheter tilpasset fjernkontroll?
    Hva finnes av software-basert høy-kvalitet skalering/de-noise?
    Kan den avspille HD formater (*.ts, mpeg4, wmv-hd)?
    audio romkorreksjon (konvolusjonsprogram)

Jeg ser for meg at apple har mindre "community" som fører til færre freeware/opensource programmer som gjør disse tingene. På den annen side kan det være at jeg tar feil, og at linux-kjernen gir deg tilgang på "alt". Men da forsvinner kanskje litt av plug&play og pen GUI?

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg mener bestemt at Mac mini ikke har digital lydutgang. Kan du i så fall bekrefte dette med en link?

(Lydutgangen er en vanlig linjeutgang, eller ment for hodetelefoner)

Men AirPort Express har, som DottCom skriver, optisk utgang. Jeg streamer lyd fra PCen via en slik, og det fungerer meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=knutinh]Jeg mener bestemt at Mac mini ikke har digital lydutgang. Kan du i så fall bekrefte dette med en link?
    ----Sorry - jeg tenkte på iMac. Mini har ikke digital lyd ut. Men via airport extreme får man dette.

Har den en HTPC frontend som er egnet for å styres fra fjernkontroll/tv?
    ---Japp. Centerstage og iTheater bl.a

Finnes det skriptingmuligheter tilpasset fjernkontroll?
    --- JA! Spesielt Keyspan og ATI Remote passer perfekt.

Hva finnes av software-basert høy-kvalitet skalering/de-noise?
    ---Ja!
    Kan den avspille HD formater (*.ts, mpeg4, wmv-hd)?
    ---Ja!

audio romkorreksjon (konvolusjonsprogram)
    ----Vet ikke hva dette skal gjøre godt for.

Jeg ser for meg at apple har mindre "community" som fører til færre freeware/opensource programmer som gjør disse tingene. På den annen side kan det være at jeg tar feil, og at linux-kjernen gir deg tilgang på "alt". Men da forsvinner kanskje litt av plug&play og pen GUI?
    -----Dette er en gammel myte. Det finnes sikkert mye mer prg til Win, men spørsmålet er ikke hvem som har mest software, men best software!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som undrer meg litt i denne Mac/pece argumentasjonen! Dersom folk er opptatt lyd og bilde og ikke OSX/Linux/Windows så burde innfallsvinkelen være lit annerledes. Det er ikke OS eller prosessor som er viktig i en HTPC håper jeg? Hvem bryr seg om hvilket OS som er i en Denon eller Whatever receiver? Poenget er hvilken boks som viser film best og spiller lyd best – og samtidig kan benyttes i et oppholdsrom uten for mye problemer mht. estetikk og støy. Ikke sant?

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjernkontroll til mac

jeg styrer alt på macen min med min mobiltelefon, og det fungerer meget bra

http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DottCom: Vel, WinXP sliter med sin K-Mixer, som tøyser med bit`ene dine, og for å omgå denne må du bruke Kernel Streaming eller Asio. Mac OS har ikke noe slikt.

Dessuten kan jeg faktisk ikke huske sist jeg så en "vanlig" PC i pro-lyd sammenheng. De finnes nok de også, men størsteparten av dem bruker Mac.. Om det er programvaretilgang eller noe annet som gjør at de bruker Mac vet jeg ærlig talt ikke. Men er det godt nok for dem, så..

Dersom man må kjøpe en hel drøss eksterne bokser synes jeg svært mye av poenget med en Mini forsvinner. Jeg kjøper ikke en Mini for å ha stua full av kabler!

Når Apple har kommer lengre med sine planer om nedlastbare videoer via iTunes`avløser tror jeg nok sjansene er store for at vi kommer til å se noe som likner ganske mye på en Mac Mediaboks

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •