Apple mac mini - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 121
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som vurderer å oppgradere sin Intel Mac Mini: Tech Center at OtherWorldComputing.com

Benyttet den filmen som basis før jeg selv skiftet ut 2x256MB med 2x1GB branded Apple RAM brikker.

Ved å følge instruksjonen i videoen gikk RAM-byttet på under 5 minutter.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, er du fornøyd med mac minien? Iforhold til mediasenter?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke eid en PC hjemme med MC installert. Har kun benyttet PC hjemme med myHTPC, Girder og som test Mediaportal. Har kun ellers lekt med Windows' MC frontend i butikker.

Ja, jeg er veeeldig fornøyd med Mac Mini. Som et enkelt mediacenter så fungerer den over all forventning.

Mange av filene (musikk, bilder og video) ligger på andre PC-er, men med "Go - Connect server" så har jeg aldri opplevd å kunne koble meg til en annen Windowsbasert PC så lett som med Mac Mini (dvs. OSX 10.4 Tiger).

Det er også en stooor verden der ut med nyttige verktøy til Mac. Mye større enn jeg trodde før kjøpet. Det er mange informasjonsrike fora for Mac. Ett av dem på norsk er Mac1 | Norges Mac-portal

Lykke til selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har tenkt å kjøpe en HTPC. Er det nok futt i mac mini for 1080p x.264 formater

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joffe11
    Hei. Har tenkt å kjøpe en HTPC. Er det nok futt i mac mini for 1080p x.264 formater
    Denne vil måtte basere seg på ren prosessorkraft for dekoding, og du vil på krevende titler ha perioder med 100 % belastning og trolig hakking. Videre hvis du skal oppgradere med HD DVD eller BLu-ray må det være via en ekstern enhet, og Mac mini støtter ikke HDCP. Så lenge løsninger som AnyDVD HD funker trenger ikke det være noe problem (vet ikke hvordan det er med løsninger under MacOS X for dette), men i teorien kan det komme nye koder som benyttes som ikke blir knekt. Nå ble det tatt i bruk nye koder på noen nye utgivelser, og disse ble tilgjengelig før filmene kom på markedet, men om det fortsetter å være slik vet vel få.

Litt av problemet i HTPC-sammenheng er at Mac mini har en svært dårlig grafikkontroller gjennom GMA950-løsningen.

I basis synes jeg nå også at Mac Mini er ganske dyr i forhold til maskinvaren. Løsningen er absolutt moden for en oppgradering fra Apples side.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg har ikke eid en PC hjemme med MC installert. Har kun benyttet PC hjemme med myHTPC, Girder og som test Mediaportal. Har kun ellers lekt med Windows' MC frontend i butikker.

Ja, jeg er veeeldig fornøyd med Mac Mini. Som et enkelt mediacenter så fungerer den over all forventning.

Mange av filene (musikk, bilder og video) ligger på andre PC-er, men med "Go - Connect server" så har jeg aldri opplevd å kunne koble meg til en annen Windowsbasert PC så lett som med Mac Mini (dvs. OSX 10.4 Tiger).

Det er også en stooor verden der ut med nyttige verktøy til Mac. Mye større enn jeg trodde før kjøpet. Det er mange informasjonsrike fora for Mac. Ett av dem på norsk er Mac1 | Norges Mac-portal

Lykke til selv.
    Vet du om man kan koble til hvilken som helst LCD/Plasma og hvilket som helst tastatur/mus til en MacMini?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge flatskjermen har VGA, DVI og/eller HDMI så skal vel det gå greit. Jeg benytter trådløst Windows tastatur og mus på min mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har planer om å kjøpe pana pv70, og tenker å koble til macbook'n min en god del. har en god del filmer,serier++ og tenker det må være deilig å fyre opp front row på 42". hvordan tror dere kvaliteten blir dersom jeg bruker dvd'n på mac'n kontra en dvd-spiller? har tenkt å bruke DisplayConfigX og dvi->hdmi.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Mac Mini mot Denon 1930, og sistnevnte vinner.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

brukt mac mini som dvd og media senter lenge

kjøpt meg ein mac mini for snart 1 år siden . og har brukt den som dvd og media spiller . fnugere kjempe fint . er digital ut på den for ac3 og dts.

synes den gir bedre bilde en min philips dvd brenner. det som eg håper på dei kunne ha oppgradert på neste versjon er.

Bedre lyd kort og eit bedre skjerm kort, og ein hdmi kontakt . da hadde den vore komplett . og den tar liten plass, hører den kun nor det er stille i romet . så vidt.

og Front Row navigering med fjernkontrollen er bare genialt, mye bedre en windows.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til dere som har Mac Mini 1,8ghz har dere prøvd 1080p mkv materiale med de? funker det fint eller blir det for tungt rett og slett? Takker for raskt svar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen Mac Mini spm:

Jeg har en kollega på jobb som er vanlig PC-bruker, men som har lyst til å digitalisere CD-samlingen og bruke en NAS-boks. Jeg vet at han kan bruke Slimserver, men jeg tror ikke han ønsker å installere og administrere custom server software på NAS-boksen.

Derfor lurer jeg på følgende:

* Kan man koble Mac Mini til et hvilket som helst trådløst nett (uten at nettet er drevet av Apple hardware)?
    * Kan Mac Mini koble seg til NAS-enheter i et slikt nett?
    * Kan Mac Mini rippe musikk-CD enkelt til ekstern USB-disk, evt. til NAS-disk i trådløsnettet?

Kollegaen min har ytret ønske om NAS-boks i trådløsnett, men vil altså ha resten av løsningen på et fat, altså avspilling og ripping mm.

Er dette greit å få til? Han kommer uansett aldri ril å konvertere til Mac på baærbar etc, så spørsmålet mitt gjelder altså Mac Mini i et generisk nett.

Han er glad i musikk, men ingen audiofil, så avspillingskvaliteten er god nok etter hans standard (jeg har en kamerat som har en Mac Mini, så jeg har hørt og sett løsningen i bruk).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Derfor lurer jeg på følgende:

* Kan man koble Mac Mini til et hvilket som helst trådløst nett (uten at nettet er drevet av Apple hardware)?
    * Kan Mac Mini koble seg til NAS-enheter i et slikt nett?
    * Kan Mac Mini rippe musikk-CD enkelt til ekstern USB-disk, evt. til NAS-disk i trådløsnettet?

Kollegaen min har ytret ønske om NAS-boks i trådløsnett, men vil altså ha resten av løsningen på et fat, altså avspilling og ripping mm.
    pkt1. ja
    pkt2. apple har et annet lagringsformat enn windows(fat32/NTFS). om du skal lese filer som er lagret fra Mac Mini i et NAS fra en Windows PC, så trenger du programvare for å kunne se de(f.eks MacDrive)
    pk3. jeg har rippet masse musik fra iTunes, og der kan du sette hvor iTunes skal lagre filene, så her kan du da definere den eksterne disken

Stian

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker i utgangspunktet ikke på PC-basert NAS, men en dedikert NAS-boks (f.eks. fra Synology, QNAP eller lignende, som ofte er Linux-baserte). Såvidt jeg kan skjønne så "ser" ikke andre maskiner i nettet disse harddiskene i NAS-serverne direkte, men opererer på overføringsprotokoller på et høyere nivå?

I så fall har vel ikke formatet på selve disken noe å si, siden de "pakkes inn" bak NAS-serverens grensesnitt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MacMini leser og skriver til FAT32 uten problemer. Antar man ikek har musikkfil på over 4.000 MB.

Som du påpeker så spiller det ingen rolle når man skriver til en disk over nettverksprotokoll. Jeg skriver til NTFS fra mine Mac-er via router.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    MacMini leser og skriver til FAT32 uten problemer. Antar man ikek har musikkfil på over 4.000 MB.
    stemmer det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mac mini mot Panasonic 42" plasma bilde problemer

Har en Panasonic 42" TH-42PV60E plasmaskjerm som jeg sliter med å få utnyttet skjermen fullt ut mot min nyinnkjøpte mac mini.

Med oppløsningen 1280x720 blir bildet "riktigst", men allikevel feil. Hovedproblemet er imidlertid at den øverste linjen (Arkiv, Rediger, Vis, Gå, Vindu osv.) bare såvidt er synlig som en grå strek. Samme problemet gjelder for docken som bare er halvveis synlig.

Noen som har bra tips?

TR

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

dette er et ganske "kjent" problem her. du finner masse om det, om du søker - men et tips er DisplayConfigX

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •