Apple mac mini - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

den perfekte htpc?

Nå er det snart på tide å bytte ut min gamle xbox som funker som et mediasenter, den bråker + den ikke takler hd filmer.

Det jeg ser for meg er at denne skal erstatte xbox'n, men gi meg en rolig htpc + at den skal takle alt som lastes inn på den av hd filmer etc.

vil ikke bli brukt til musikk, det har jeg squeezebox til. kun bilder og film.

den kommer til å være tilkoblet lcdn min på vga innganen.

så, vil dette være en maskin jeg kan kjøpe som htpc?
    er dere andre fornøyd? 1.66 eller 1.82ghz dual core?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du går for så bør du i hvert fall ha dual core og 1.83GHz eller mer. Det er nå min mening. Selv har jeg iMac på 2GHz som fungerer utmerket ved avspilling av 720p og 1080i med VLC.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan funker dvd spilleren på denne? Tenker da feks opp mot en standalone dvd spiller til et par tusen?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd, men gidder ikke starte en ny.

Noen som vet når Apple kommer med BluRay innebygget i mac mini?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskjell på en macMini kjøpt i Europa og en kjøpt i USA? Dvs. er powersupplyet (110V vs. 220V) forskjellig? Er det et eksternt powersupply?

EDIT: Ser nå at MacMini har eksternt powersupply og at man da kan benytte norsk strømplugg. Case closed.

Nytt spørsmål (OT): iMac derimot krever at man plugger strømkabel direkte til Macen uten å gå via eksternt powersupply. Er PSU såkalt switchable? Dvs. kjøper man en iMac i USA, kan man benytte den med norsk strømledning?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får svare meg selv. Kjøpte en macmini denne uka i US og den eksterne PSU er switchable. Det var bare å bytte ut den amerikanske strømledningen med en tilpasset norske forhold.

Macmini overrasker som et enkelt og brukervennlig mediacenter. Musikk og bildealbum er en lek å navigere i. Endelig så har jeg tilgang på alle de digitale bildene som bare ble liggende på HDD på PC anyway.

Brukergrensesnittet er ypperlig på FrontRow til mitt bruk. Musikk og bilder fades behagelig inn og ut. Fjernkontrollen som medføkger er heller ikke spesielt retningsbestemt. Til $599 (ca. 3500 NOK) tror jeg dette er mitt beste nykjøp ever.

Macmini er praktisk talt lydløs. Eneste unntaket er ved bruk av CD/DVD i det optiske drevet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags core 2 duo utgave er det? og kjøpte du den over nettet?

lysten på en slik selv..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den fysisk i Apple Store på Florida Mall Orlando i uka som gikk. Det er den kjipeste ( The Apple Store (U.S.) - Mac mini ) da jeg ikke har bruk for noe mer i stua sammen med flatskjemen. HD er ikke et bruksområde, så den minste minien holder. Trenger jeg mer diskplass så får man så mange GB man gidder å kjøpe i 100% matchende design fra Iomega, Lacie og andre.

Programmerte de 6 knappene på fjernkontrollen over til receiverens fjernkontroll nå nettopp, og det fungerer utmerket i FrontRow.

For de som ønsker å fleske til "over there" så sparer man myyyye på å kjøpe en Mac lokalt i US fremfor i Norge. Jo større Mac, jo mer sparer man...

Apples garantier i Norge er såpass dårlige at garanti/reklamasjon ikke var et tema der og da.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da nærmer det seg slutten på konverteringen på musikkfronten her i stua. Flere tusen sanger er da importert på MM og de er alle tilgjengelig via RX-V2700 og SA1750 med noen få trykk på fjernkontrollen.

Har også importert / overført en god del bilder. Slideshow via FrontRow er upåklagelig når det gjelder fremvisning og bakgrunnsmusikk. "Transisions" er særdeles behagelig å se på og gjør opplevelsen levende av de bildene man har i hvert album. Windows MediaCenter ser jeg nå egentlig ikke hensikten med, hvis man da ikke skal ta opp fra antenne / kabel-TV.

Så var det resten av bildene og filmer, next...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser at du får den 1.83 utgaven ca 2000kr billigere i USA med dagens kurs, noe som ikke er så dumt, har en kamerat som skal til New York snart.

Mitt bruk er som mediasenter, for å ta over for min gamle xbox med xbmc. noen som vet hvordan dvd spilleren på denne er til å spille dvd filmer? og kan man kun spille av .mov filmer på den? eller alt som finnes av filmformater?

jeg skal ikke bruke den til musikk, har squeezebox til det.

men nå som jeg kikker litt står det kun core duo, ikke core 2 duo. er det ikke core 2 duo på den?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan spille det aller meste av formater, du er ikke begrenset til kun filer pakket inn i .mov. VLC er så å si altetende og med for eksempel Perian installert tar Quicktime ganske mye også. Flip4Mac må installeres for å få spilt av WMV (den har dog ikke perfekt støtte for alt av WMV-strømmer, men duger til det meste).

Det stemmer at den kun har Core Duo prosessor, men det kan hende det ikke er lenge før Apple bestemmer seg for å oppgradere Mini´en. På den andre siden kan det hende det er en stund til...man vet aldri med Apple Prosessoren i Mac Mini sitter i en vanlig sokkel (i motsetning til i de bærbare hvor den er loddet fast) så den kan faktisk oppgraderes.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter kun en kort stund som Mac-eier har jeg foreløpig konvertert til Mac. Sitter nå og surfer forumet via Mac Mini, spiller favorittmusikken og redigerer egne hjemmesider med iPhoto og iWeb. Den lille mini'n (som er den kjiiiipeste) klager ikke og er 100% stabil. Skal ikke se bort fra at konverteringen blir permanent...og at det kommer en oppgradering om ikke så lenge. Windows har sine fordeler (freeware / shareware), men Mac er foreløpig utrolig brukervennlig og stabil. Og designet / navigasjonen er "to die for"...

Edit: Da Mac Mini har innebygget blåtann så kan hvilket som helst matchende mus og tatstatur benyttes, eller dersom blåtann ikke er et must så kan alle andre trådløse tastatur / mus benyttes.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer som "troende" Tiger, det begynner å bli en del av oss

For å presisere litt i forhold til det Tiger skrev, det er nok av freeware/shareware til Mac OS også

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv en mac,men får ikke bestemt meg..
    Forrige pc jeg hadde kjøpte jeg for 18500,- hadde den i 1 1/2 år,før den streiket for godt..Fikk igjen hele kjøpssummen så har dette å bruke på ny laptop..
    Er oxo opptat av design siden denne vil stå i stuen..
    Vurderer mac,acer ferrari 5005wlmi eller asus lambourghini

Noen der ute med tips/erfaring??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Vurderer selv en mac,men får ikke bestemt meg..
    Forrige pc jeg hadde kjøpte jeg for 18500,- hadde den i 1 1/2 år,før den streiket for godt..Fikk igjen hele kjøpssummen så har dette å bruke på ny laptop..
    Er oxo opptat av design siden denne vil stå i stuen..
    Vurderer mac,acer ferrari 5005wlmi eller asus lambourghini

Noen der ute med tips/erfaring??
    Hva bruker du maskinen hovedsakelig til? Spesielle fysiske krav? Kjøper du Mac-en primært for å kjøre Windows eller MacOS i så fall?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferrarien og lamborginien er iallfall veldig overpriset i forhold til ytelse....

åsså så vidt eg husker så kjører jo begge på amd prosessorer, noe som ofte er litt negativt med tanke på varme og støy.... (stuen)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Ferrarien og lamborginien er iallfall veldig overpriset i forhold til ytelse....

åsså så vidt eg husker så kjører jo begge på amd prosessorer, noe som ofte er litt negativt med tanke på varme og støy.... (stuen)

Det stemmer,men designet dems synes jeg er knall...
    Apple sine har oxo bra design..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Hva bruker du maskinen hovedsakelig til? Spesielle fysiske krav? Kjøper du Mac-en primært for å kjøre Windows eller MacOS i så fall?

Har ikke prøvd mac før,så er ikke sikker om jeg vil kjøre macos eller windows..
    Krav??
    2048 ram,min 120 gb hardisk,2 ghz dual core prossesor eller lignende,innebygd bluetooth (for trådløs mus) og innebygd trådløs nettverkskort..

Helt utrolig at man fortsatt produsere laptoper uten de 2 siste jeg nevnte...
    Lekkert med en sånn bluetooth dings hengene ut på siden av laptopen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ønsker å benytte en HTPC med DVI/HDMI på en flatskjerm så er problemet ofte at man får problemer med overscan. I OSX kan man deaktivere dette, men får da en sort ramme rundt desktopen i stedenfor.

Løsningen er programmet DisplayConfigX, som gjør at man kan tilpasse parametrene slik at overscan ikke blir et problem.

Etter litt triksing av verdier nå i kveld så kjører min lille Mac mot Panasonic 42PV70 via DVI/HDMI uten synlig overscan. Bildet ble skarpere enn med DVI/VGA. Vel anvendte US$12.

Mine verdier ble:

Hor: 1224, 216, 80, 208, 1728
    Ver: 680, 59, 5, 37, 781
    Og de 3 siste gir deg selv ( 77.760, 45.000, 57.618 )

DisplayConfigX

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var minien åpnet og 2GB branded Apple RAM bestilt. Morro at inngangsprisen på minien er såpass lav ved kjøp i US, fordi etter RAM-oppgraderingen så er totalprisen fortsatt mindre enn en den kjiipeste mini'n kjøpt i Norge. Som HTMac så er ikke 2GB en nødvendighet, men til videoredigering så antar jeg det er verdt det...

PS: Er det såpass få av oss som har Mac Mini? Skjønner at Mac er ukjent jord, men til skeptikerne så er det bare å ta steget. Anbefales.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •