Apple mac mini - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Bare for å dra opp denne igjen...

Mac mini Core Duo med 1GB minne spiller av HD-materiale opp til 1080p uten nevneverdige problemer. Core Solo klarer 720p.
    Selv om man "klarer", der det forksjeller i visuell kvalitet -- Intel GMA950 er en løsning i utgangspunktet beregnet for rimelige bærbare PCer og rimelige kontor-PCer.

Sagt på en annen måte; min 5-6 gamle Samsung-DVD-spiller kan spille av DVD. Det gjør det likevel ikke til en god DVD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Selv om man "klarer", der det forksjeller i visuell kvalitet -- Intel GMA950 er en løsning i utgangspunktet beregnet for rimelige bærbare PCer og rimelige kontor-PCer.

Sagt på en annen måte; min 5-6 gamle Samsung-DVD-spiller kan spille av DVD. Det gjør det likevel ikke til en god DVD-spiller.
    Har du lest de tekniske spesifikasjonene for GMA950? Eller er du en av de som automatisk antar at integrert grafikk = dårlig kvalitet, uten engang å sette seg inn i spesifikasjonene det er snakk om?

Hint: Chipen er designet fra grunnen av for å spille av HD-materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest de tekniske spesifikasjonene for GMA950? Eller er du en av de som automatisk antar at integrert grafikk = dårlig kvalitet, uten engang å sette seg inn i spesifikasjonene det er snakk om?

Hint: Chipen er designet fra grunnen av for å spille av HD-materiale.
    Heh... Er du av dem som tror gode tekniske spesifikasjoner automatisk betyr godt resultat? Intel hevder vel også god 3D-ytelse og høy visuell kvalitet generelt for disse ;-)

Et videre element er også det å ligge med 60-80 % prosessorbelastning på et Intel-system over lang tid stiller ganske bra krav for avkjøling -- hvilket ofte også tilsier at temperaturregulerte vifter går på temmelig høy hastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh... Er du av dem som tror gode tekniske spesifikasjoner automatisk betyr godt resultat? Intel hevder vel også god 3D-ytelse og høy visuell kvalitet generelt for disse ;-)
    3D-ytelsen og den visuelle kvaliteten er meget god sammenlignet med andre produkter i samme markedssegment. Intel er faktisk verdens største produsent av grafikkbrikker, og de vet garantert hva de holder på med.

God kvalitet begynner alltid med gode tekniske spesifikasjoner. Men det er ikke alltid slik at gode tekniske spesifikasjoner i seg selv garanterer for et godt bilde. Du derimot gjør det ganske klart at dette er ubrukelig, fordi det er integrert grafikk, og det er synd du er så kategorisk uten engang å ta en titt på produktet hos en forhandler før du gjør deg opp en mening.

Et videre element er også det å ligge med 60-80 % prosessorbelastning på et Intel-system over lang tid stiller ganske bra krav for avkjøling -- hvilket ofte også tilsier at temperaturregulerte vifter går på temmelig høy hastighet.
    Intel Core Duo er et råskinn av en CPU, i tillegg til at den har et lavt effektforbruk. Ideel for en HTPC med andre ord...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet minien som dvd spiller på f.eks 32"-40" LCD? I så tilfelle hva er inntrykket? Er litt spent på dette pga jeg vurderer en slik løsning på sikt.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Er det noen som har testet minien som dvd spiller på f.eks 32"-40" LCD? I så tilfelle hva er inntrykket? Er litt spent på dette pga jeg vurderer en slik løsning på sikt.
    jeg bruker den på en prosjektor med 70 tommers lerret. det fungerer helt fint. Bra interlacing, og mulighet for bildekorreksjon i form av både farge, zoom og lydkorreksjon (equalizer). eneste som er litt dumt er at den ikke er sonefri, så man må velge seg en sone, og det kan bare gjøres max. 5 ganger før den låses for alltid.
    ellers er den veldig stillegående.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D-ytelsen og den visuelle kvaliteten er meget god sammenlignet med andre produkter i samme markedssegment. Intel er faktisk verdens største produsent av grafikkbrikker, og de vet garantert hva de holder på med.

God kvalitet begynner alltid med gode tekniske spesifikasjoner. Men det er ikke alltid slik at gode tekniske spesifikasjoner i seg selv garanterer for et godt bilde. Du derimot gjør det ganske klart at dette er ubrukelig, fordi det er integrert grafikk, og det er synd du er så kategorisk uten engang å ta en titt på produktet hos en forhandler før du gjør deg opp en mening.
    Nei, jeg stiller meg skeptisk ut i fra erfaringene jeg har så langt med GMA900 og GMA950 (der eneste forskjellen er eksekveringslinjer og klokkefrekvens). Jeg har vel heller ikke påstått ubrukelig, men mindre god. Generelt på flere områder hadde det vært fordeler med f.eks. Mobility Radeon X1300, men hvor mye det ville gjort prismessig kan jeg ikke svare på, men strengt tatt snakker man trolig ikke om de store summene -- da videre også tatt i betraktning ikke bare brikkeprisen, men løsninger rundt å implementere løsningen.

Selv har jeg en Fujitsu-Siemens-PC med 945G og P4 på kontoret, samt en bærbar PC med GMA900. Så vidt jeg kan se skal det ikke være videomessige forskjeller, men riktignok skal det tas hensyn til at driverimplementasjon kan være bedre.

Intel Core Duo er et råskinn av en CPU, i tillegg til at den har et lavt effektforbruk. Ideel for en HTPC med andre ord...
    Har ikke fått testet nye Mac mini ennå. Jeg regner med at det imidlertid ikke tar så lang tid. Når det gjelder Core Duo, og Core Solo for den saks skyld, er det ikke å komme forutenom at i små systemer og bærbare blir viften gående når det er såpass hard belastning som HD i software krever. Sjekk f.eks. iMac.

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått testet nye Mac mini ennå. Jeg regner med at det imidlertid ikke tar så lang tid. Når det gjelder Core Duo, og Core Solo for den saks skyld, er det ikke å komme forutenom at i små systemer og bærbare blir viften gående når det er såpass hard belastning som HD i software krever. Sjekk f.eks. iMac.
    Er ikke helt sikker på hva det er du prøver å si her, er det støy du er bekymret for? Jeg har Mini-en på 24/7 og jeg må legge øret inntil for å høre at den er på, den er med andre ord ikke akkurat det man kan kalle bråkete. Dette gjelder også når jeg kjører HD video og krevende applikasjoner.

Fikk meg en Mac Mini core duo for to uker siden, og jeg er storfornøyd! Forutenom litt makkverk med HDMI-inngangen på min Pioneer plasma så fungerer alt helt perfekt. Mangler bare at Front Row gir deg et valg på om man vil laste ned HD-versjonen av trailerene, forutenom det så fungerer ting akkurat slik som jeg ønsker.

Newcomer janå sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg en Mac Mini core duo for to uker siden, og jeg er storfornøyd! Forutenom litt makkverk med HDMI-inngangen på min Pioneer plasma så fungerer alt helt perfekt. Mangler bare at Front Row gir deg et valg på om man vil laste ned HD-versjonen av trailerene, forutenom det så fungerer ting akkurat slik som jeg ønsker.
    Jeg fikk min Solo rett før påske, så jeg har ikke fått testet den grundig enda, men foreløbig ser alt bra ut. Jeg tok sjansen på å bestille den uten ekstra RAM, men idag spilte jeg av flere 1080 trailere helt smooth, med kun 512MB RAM.

Hadde besøk av en kompis den dagen jeg pakket den opp, som lot seg imponere av hvor greit dette var å ta i bruk. Strøm, skjermkabel, tastatur og mus inn, oppstart, koblet seg rett opp på AirPort nettverket, la inn .mac-brukernavn og synket inn mailkontoer, adressebok, bokmerker etc. Startet Frontrow og streamet musikk og bilder trådløst inn fra min iMac.
    Dette i løpet av noen få minutter!

Tre negative ting:

- Men hvorfor i h....e klarer ALDRI Frontrow å få kontakt med apple.com/trailers??

- Hvorfor er det ikke DVI-inng. på min Panasonic TH-42PA50 ;-)

- Det var da voldsomt til lyd på det optiske drevet... Men ellers er den tysst!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det optiske drevet bråker vel ikke når du ser vanlig DVD? Isåfall kan man låse hastigheten til 1-2X.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer denne, men lurer på følgende:

På en PC kan man rippe en DVD og lagre den på harddisken, og man kan da benytte f eks. AnyDVD og DVDShrink for å unngå "problemer".

Hva gjør man på en macMini når man vil rippe en kopibeskyttet DVD-plate ned til harddisken?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janå

- Men hvorfor i h....e klarer ALDRI Frontrow å få kontakt med apple.com/trailers??
    sannsynligvis fordi du har "for treig" oppkobling/feil innstilling. om du ikke allerede har gjort det så konfigurer quicktime (under systemvalg) med riktig oppkoblingshastighet.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vurderer denne, men lurer på følgende:

På en PC kan man rippe en DVD og lagre den på harddisken, og man kan da benytte f eks. AnyDVD og DVDShrink for å unngå "problemer".

Hva gjør man på en macMini når man vil rippe en kopibeskyttet DVD-plate ned til harddisken?

MacTheRipper (freeware) for å dumpe VIDEO_TS til disk og feks DVD2One (koster $$) hvis du vil komprimere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert. Takker.

Eneste problemet nå er at FronRow ikke kan spille av VOB-filer fra en Video_TS folder. Svarte heite. Hvorfor skal ting være så komplisert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg stiller meg skeptisk ut i fra erfaringene jeg har så langt med GMA900 og GMA950 (der eneste forskjellen er eksekveringslinjer og klokkefrekvens). Jeg har vel heller ikke påstått ubrukelig, men mindre god. Generelt på flere områder hadde det vært fordeler med f.eks. Mobility Radeon X1300, men hvor mye det ville gjort prismessig kan jeg ikke svare på, men strengt tatt snakker man trolig ikke om de store summene -- da videre også tatt i betraktning ikke bare brikkeprisen, men løsninger rundt å implementere løsningen.

Selv har jeg en Fujitsu-Siemens-PC med 945G og P4 på kontoret, samt en bærbar PC med GMA900. Så vidt jeg kan se skal det ikke være videomessige forskjeller, men riktignok skal det tas hensyn til at driverimplementasjon kan være bedre.

Hva er du du forsøker å fortelle her?? Så mange setninger uten noen som helst mening. Det eneste jeg oppfatter er at du har en Fujitsu PC på kontoret og en bærbar PC!!! Svært relevant, spør du meg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Supert. Takker.

Eneste problemet nå er at FronRow ikke kan spille av VOB-filer fra en Video_TS folder. Svarte heite. Hvorfor skal ting være så komplisert.
    det kan den hos meg. har du installert mpeg2-codec for quicktime?

og forresten: har du prøvd mediacentral? der slipper du å tenke på kodeker og slikt. veldig bra (bedre) alternativ til frontrow: http://www.equinux.com/us/products/m...ral/index.html

Newcomer afoldal sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cstromme
    Lurer på å forsøke kombinasjonen Mac mini og Pioneer plasma selv.
    Fikk du ordnet HDMI/DVI forbindelsen til slutt? Hvordan?
    Ellers noen gode råd/erfaringer før jeg bestemmer meg for innkjøp?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen mulighet overhodet for å få denne totalt sonefir? Eller må man bare godta at den låser seg etter fem bytter?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er noen Mac "eksperter" her på forumet, da jeg er helt blank på Mac...

Ser etter en grei løsning for spille av musikk fra harddisk. (ønsker å digitalisere hele cd-samlingen)
    Har sett litt på Sonos med en NAS disk løsning.
    Men siden Mac Mini er så perverst liten så virker det kanskje som et intr. alternativ, det gir jo internetttilgang og div. annet som Sonos løsningen ikke gir. Og siden jeg har tv stående i samme rom som stereoanlegget så har jeg jo skjerm å styre det fra.

Jeg ser at Apple selger NAS disker, f.eks: Smartdisk 250GB
    Apple Store - Norge - SmartDisk Network NAS Desktop-harddisk på 250 GB
    Noen som har erfaringer med slike sammen med en Mac Mini? To sånne hadde gitt meg det jeg trenger av plass til musikk, en til bruk og en reserve til backup

Jeg har en pc i et annet rom som jeg vil skal ha tilgang til musikkfilene, det er derfor jeg har sett på en NAS løsning.
    Men Apple har jo noen fine USB disker (Iomega Minimax) i samme design som Mac Mini: Apple Store - Norge - Spesialtilbud : Iomega MiniMax 320 GB + innebygd FireWire-/USB-hub
    Kan min pc kommunisere med Mac Mini'en over nettverket slik at jeg får tilgang til musikkfilene hvis jeg bruker USB disker isteden, eller blir det mye plunder og heft?

PFT!

Mvh C

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av hva slags behov du har er det slik at musikk du har i iTunes på én maskin kan spilles av i iTunes på alle maskiner på subnettet, på tvers av OS X/Windows, så om det er musikkdeling du tenker på, og det ikke er noen god grunn for at du skal bruke noe annet enn iTunes (jeg vet ikke om så mange grunner) så trenger du ikke gjøre noe mer enn det.

Ellers har OS X afp-deling (Mac), smb/cifs-deling (Windows), nfs(Unix) og ftp, så tilgang på filnivå skal heller ikke være noe problem. Hvis du vil windows-dele en ekstern disk må du vel enten legge en symlink til den der hvor du har delte filer på selve disken, eller opprette et eget samba-share for det. Kanskje litt plunder om du er helt ukjent med unix, men ikke særlig heft. OS X burde ha bedre støtte for å dele ut tilfeldige steder (i utgangspunktet blir hjemmekatalogen delt), men alt er mulig, og det finnes tredjepartsverktøy for å gjøre deling litt enklere.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •