Apple mac mini - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det høres ut som en upraktisk løsning. Sende bildet ut via DVI til en ekstern boks med DVI som prosesserer bildet og sender det ut på en ny DVI???

Noe av poenget med HTPC er å kjøre mest mulig i software slik at ting kan oppdateres og skrus på til en rimelig penge. Hvis du ønsker en mer låst løsning er det kanskje like greit å gå for stand-alone dvd, dvb-s, dvb-t, hw upscaler etc. Fungerer helt sikkert finfint det.

Jeg tror apple har det i seg å lansere noe nært den ultimate HTPC-burken. Kanskje ikke for hard-core projektor mennesker, men for mer vanlige brukere tror jeg absolutt de har det inne i seg. Jeg tror bare ikke at mac mini er den. Den bør ha integrert trådløs nett, fjernkontroll, HDMI, spdif, display(?), leveres med GUI/frontend tilpasset tv, generøs diskplass, lite støy, pent design, plass til tv-tuner m.m. Siden apple har kontroll over hele kjeden er de ypperlig egnet til å få til noe sånt. Kanskje kan den også leveres med en fin matchende forsterker/høyttaler kombo som ser fint ut under flatskjermen. En slager for design-bevisste og trangtbodde.

mvh
    Knut
    Hvorfor ikke slenge på firhjulstrekk, Speeddial til div hotlines, automatgear og hjelm???? Like greit å være sikker her!!!!!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Hvorfor ikke slenge på firhjulstrekk, Speeddial til div hotlines, automatgear og hjelm???? Like greit å være sikker her!!!!!
    Burde man ikke kanskje holde seg for god til slike innlegg som dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Men mac mini er en enkel, liten sak som kun skal tilfredstille grunnleggende behov for en lite avansert bruker og er på ingen måte noen supermaskin. Dessuten tenker jeg at den nok vil slite med HD, i følge Apple må man ha en G5 (den nyeste prosessoren) for å kjøre HD smertefritt, men jeg har testet på de på de sprekeste G4'ene og det gikk forholdsvis greit på 720p der.

Som en enkel løsning med divx-filmer og annet lett snax så vil nok en mini gjøre jobben tilfredstillende (og så blir fruen glad). Og når det gjelder programvare så finnes det meste...
    Veldig enig her... Den overlapper kanskje delvis MS XBOX med rett chip og software? Rimelig, enkel og grei løsning til mange "problemer". Dessuten er den jo kul.

k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Grunnen til at jeg sannsynligvis aldri får meg mac (og til at jeg burde holde meg unna slike diskusjoner) kommer tydelig fram her. Tydelig fravær av rasjonell og kritisk sans, og usaklig argumentasjon (sammen med rene fakta-feil i første innlegg). Hvordan kan jeg gjøre en rasjonell avgjørelse når så mange eiere står fram og forsvarer babyen sin til siste skanse? Mac er et produkt med gode og dårlige sider, på samme måte som intel vs amd, mercedes vs bmw, etc.

Det vil alltid være diskusjon rundt hva som bør inkluderes, og du finner helt sikkert noen som krever at den skal ha speed-dial til sex-telefonen. Jeg ramset bare kjapt opp noen momenter som mange etterspør i en HTPC ut fra de utallige timer jeg har tilbringt i diverse htpc-relaterte forum.

Selvfølgelig kan du koble opp:
    1 ekstern boks med analog tuner
    1 ekstern boks med digital tuner
    1 ekstern boks med harddisk
    1 ekstern boks med IR receiver

men litt av den kule elegansen som jeg forbinder med MAC blir borte da. Jeg tror Mac mini er et bra inngangsprodukt, og fin PC-erstatter for de som vil prøve et alternativ til Bill Gates. En god HTPC tror jeg eventuelt vil komme i et senere produkt fra Eple.

knut inge

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac mini er helt klart ikke en htpc rett ut av eska, og det er heller ikke apples intensjon. Nå når Apple har gått over til Intel-prosessorer er ikke det helt uten grunn. Det er nemlig fordi Intel-prosessorene har mulighet for innebygget drm som er helt safe i forhold til piratkopiering (i motsetning til de nåværende PowerPC-prosessorene).
    Grunnen til at Apple er opptatt av vanntett DRM er at de skal utvide sitt iTunes system til også å omfatte film, og Hollywood er nokså strikte på slikt.
    I den sammenheng vil det komme mer HT-orienterte macer med alt det som trengs av utstyr for å bruke den som en HTPC. Men dette skjer vel neppe før midten av 2006.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke bare pga DRM at apple går over til intel. De har vel hatt problem med pris og tilgjengelighet på power-pc en stund. Bra at vi endelig slipper de evige debattene rundt hvilken prosessor som er best da :-D

Jeg tror jeg skal spise hatten min (evt embalasjen som min intel p4 kom i) hvis p4 skulle vise seg å være helt safe i forhold til piratkopiering. Where theres a will, theres a way ;-)

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg fleipa med firhjulstrekk mv. er at ingen PC'er (inkl. Apple) har noen fullverdige HTCP-modeller rett fra hylla. Alle må tilpasses litt (remote, lyd, lagring, støy osv.). Det blir derfor urimelig å kritisere Mini'en for at den ikke har alt det som alle de andre heller ikke har! Mini'en er ikke en rendyrka HTPC. Den blir bare plassert i den kategorien fordi mange ønsker at den skal være "Jack of all trades".

Mini'en er bare en billig-Mac som tilfeldigvis passer bedre i stua enn de fleste stygge og støyende windowsalternativene.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppmodellen av mac mini har nå fått noen oppgraderinger.

1,42 -> 1,5 GHz CPU

4200 -> 5400 RPM harddisk

32 MB VRAM -> 64 MB VRAM

I tillegg har bluetooth og superdrive blitt oppgradert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv en Mac mini som min hoved-PC, og kan kanskje tilføre endel som enda ikke har blitt nevnt.

0. Størrelsen! Utrolig liten og kraftig maskin. Høy WAF.

1. Dvale-funksjonen. En Mac mini legges til dvale på 2 sekunder, og våkner opp fra dvale på 2 sekunder. Har aldri sett en Win eller Linux PC gjort dette like smertefritt, og det inkluderer bærbare maskiner som har dette som "feature". Etter f.eks. 30 min inaktivitet legger minien seg til å sove.

2. Støy og strømforbruk. En Mac mini er ikke lydløs, men støyer lite. Det mest imponerende er imidlertid strømforbruket: I dvale bruker den 1-2W, og ca 28W ved dekoding av DVD. En normal PC bruker lett 150W kun i vanlig idle. Så minien er både miljøvennlig/sparer strøm ifht en vanlig PC.

3. En mini egner seg dårlig til HD-materiale, så hvis det er din primærinteresse så er det feil valg. (GNU/Linux er en god del raskere enn OSX, så det er mulig HD-materiale fungerer bedre med det.)

Edit:
    Brothers Grimm demo - H.264:
    480p - fungerer fint
    720p - 15-20fps
    1080i/p - ubrukelig

H.264 er en tung codec, hvor Apple selv anbefaler en G5 CPU. Mac mini gjør det bedre på mpeg2 HD-materiale, men 1080i/p er fortsatt ubrukelig.

/edit

4. iLife 05! Denne "digitale hverdag" programpakken har jeg enda tilgode å se at noen klarer å overgå/komme i nærheten av både mtp det profesjonelle resultatet som leveres og pga enkelheten. Dette er ikke et verktøy for profesjonelle, men gjør stort sett det vi vanlige dødelige ønsker på en svært overbevisende måte.

5. Nedturen: Mangel på SPDIF-ut! Jeg har trålet forum, studert kretsskjema og demontert min Mac mini og målt i jakt på å få tappet ut signalet før
    D/A-konverteren, men foreløpig uten resultat. Jeg simpelthen nekter å koble på en boks bak på minien som er større en selve PCen for å få SPDIF-ut.

Derfor fortsetter jeg å kjøre GNU/Linux med Freevo på min HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stor iPod i stua

har vurdert å bruke min macmini som en stor iPod i stua for musikkavspilling, samt surfe på nettet. Den skal kobles til Denon AVR-3806 med HDMI til DVI kabel og lyden kan enkelt overføres med en liten boks til ca 900,- (Edirol UA-1X USB-RCA Audio Interface/The UA-1X is a simple USB audio interface designed to offer component-quality audio signals to & from your Mac).
    Vurderer å sette opp en Pioneer PDP-436XDE (eventuelt 50'...får se).
    Hovedmålet er å få en fin musikkavspiller samt en avslappet surfemulighet i stua. Bruker en bluetooth mus til styring av minin og eventuelt dra frem et bluetooth tastatur ved behov for å skrive litt.

Noen som har tips om dette vil kunne fungerer bra?
    Blir det bra surfekvalitet (lesbart)?
    Nicolay

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nflaaten@online.no
    ...lyden kan enkelt overføres med en liten boks til ca 900,- (Edirol UA-1X USB-RCA Audio Interface/The UA-1X is a simple USB audio interface designed to offer component-quality audio signals to & from your Mac).
    Er denne tilgjengelig nå? Forstod det som at denne var så ny at ingen har fått den inn, og langt mindre har fastsatt en pris..?

edit;
    sorry, tenkte på et annet kort. Det jeg tenkte på er UA-1EX som er helt nytt: http://www.edirol.com/products/info/ua1ex.html

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple lanserte i går Front Row, et program man vel kan kalle deres versjon av en HTPC-front end. Om enn noe simpelt for den mer avanserte bruker...

Test det ut selv her

Går man til innkjøp av den nye iPod`en får man med dock med IR-øye som er ment å fungere sammen med den nye Apple Remote, en iPod Shuffle-liknende fjernkontroll. iMac`ene har IR-øye og Apple Remote (samt innebygget iSight!) som standardutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Apple lanserte i går Front Row, et program man vel kan kalle deres versjon av en HTPC-front end. Om enn noe simpelt for den mer avanserte bruker...
    Hadde akuratt tenkt å poste om denne selv etter å ha lest om den på Engadget. Med litt skreddersydd programvare (ble ikke helt imponert av Apple sin) så burde jo denne fjernkontrollen her og en Mac bli perfekt for mote bevisste htpc personer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styr Macen (eller Win) med mobilen

Kan også anbefale Salling Clicker (http://www.salling.com/).
    Gir det mulighet på en lekker måte å styre Macen (eller Windows) via bluetooth eller WIFI hvis din mobils støtter det.
    Synes dette var en kul måte å styre video og musikk med min Sony Ericsson P910i. Gir deg spesielt god styring av musikk, film, presentasjoner.
    Nicolay

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ny MAC MINI

Må dra opp denne diskusjonen igjen. I går kom en NY minimac, og nå MED innebygget 802.11g, MED innebygget digital ut, MED DVI-utgang og støtte for høyeste HD-oppløsning (1900x1080), MED fjernkontroll, etc etc.

Såvidt jeg kan se er det eneste den mangler for å være en nogenlunde perfekt mediaboks et tv-kort. Men overlever man EN tilleggsburk så finnes vel dette som ekstern USB, hvis det finnes fornuftig macsoftware som kan håndtere en slik.

Hva tror folket? http://www.apple.com/macmini
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Må dra opp denne diskusjonen igjen. I går kom en NY minimac, og nå MED innebygget 802.11g, MED innebygget digital ut, MED DVI-utgang og støtte for høyeste HD-oppløsning (1900x1080), MED fjernkontroll, etc etc.

Såvidt jeg kan se er det eneste den mangler for å være en nogenlunde perfekt mediaboks et tv-kort. Men overlever man EN tilleggsburk så finnes vel dette som ekstern USB, hvis det finnes fornuftig macsoftware som kan håndtere en slik.

Hva tror folket? http://www.apple.com/macmini
    Har sittet å sett litt på dette siden igår når nyheten kom. Jeg har lenge sett etter en enkel og grei "stue pc" løsning som skal inneholde lyd og bilde fremvisning,kunne surfe, og helst erstatte en dvdopptaker til enkel program opptak. Jeg har egentlig lite erfaring med data generelt,bortsett fra vanlig bruk, og jeg tror jeg er nærmere en løsning nå med den nye Macmini enn noe annet. Hvis den nå kan spille av Hd klipp også!? Og hvis den tv tuner saken som ser ut som en liten USB sak kan fungere bra, så tror jeg at dette kan være et kjempe produkt for oss som ikke er hardcore på specs osv, men vil ha et brukervennlig plug&play konsept. Vet ikke om jeg tenker helt feil her men?? Noen som vet om man kan få opptaksmuligheter med Macmini?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye Mac mini ville jo vært perfekt, hvis det ikke hadde vært for integrert grafikkchip fra Intel GMA950 med delt minne (!). Slik jeg ser det, var PowerPC-forgjengeren med ATi9200 AGP-kort bedre på skjermkortsiden. Noen som i det hele tatt bruker GMA950 til HTPC?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder ekstern tv-tuner, så finnes det enda ikke software i universal binary (som kan kjøre på en intel-mac altså). men det er vel sannsyligvis ikke så lenge før det kommer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å dra opp denne igjen...

Mac mini Core Duo med 1GB minne spiller av HD-materiale opp til 1080p uten nevneverdige problemer. Core Solo klarer 720p.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    når det gjelder ekstern tv-tuner, så finnes det enda ikke software i universal binary (som kan kjøre på en intel-mac altså). men det er vel sannsyligvis ikke så lenge før det kommer...
    nå har eyetv sluppet sin software i universal binary. programvaren deres kan i tillegg avspille hd-materiale i mpeg-format.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •