AMD eller Intel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AMD eller Intel?

Et basis spørsmål:

Hva bør en velge av Intel eller AMD plattform for en HTPC når en ser på kriteriene PRIS vs YTELSE vs STILLHET;

Alt. Intel:
    - Abit AA8-3rd Eye Socket775
    - Intel Pentium 4 540 - 3.2Ghz Socket 775
    - Corsair TWIN2X 5400PRO DDR2, 1024MB*

Alt. AMD:
    - ASUS A8N-SLI Deluxe
    - AMD Athlon 64 3500+ - Socket 939 - L2 512 kB - B
    - Corsair TWINX DDR-3200 XLPRO 1024MB (2X512MB)

Med denne config er prisen den samme, men hva er best? Skal brukes som mediaavspiller, TV/SAT opptaker etc.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ren HTPC ved bruk til film er nok P4 den beste løsningen... Skal du du bruke den til spill også så hadde jeg nok vurdet AMD... :!:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja si det.... Skal ihvertfall bruke den som ren stue/ film løsning, men hvis det dukkert opp en kjellerstue og en projektor i nærmeste fremtid så kan jo spill også være aktuelt (selv om jeg har xbox i dag...) Må innrømme at den bærbare sliter litt med hl2.

Er det slik at P4 da er det beste valget (90% Film og TV opptak, og 10% spill maks..)? :?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...litt uenig. Skal du bruke den til spill på en prosjektør, er det ikke noe å tenke på. På de oppløsningene har man ikke behov for det lille overtaket AMD har på området. Og man må se på hva man regner med å gjøre mest - ha den som htpc eller som spill-pc. For en P4 som den du nevner der, burde være i stand til å kjøre alt av spill de neste to årene med det rette skjermkortet.

Edit: Fanken, det svaret ditt kom inn mens jeg skrev min melding! Så den er svar på meldingen over din. Til ditt bruk ville jeg ikke nølt med å satse på P4.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønte nesten at du kom til å svare her... :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om å bruke HTPCen sammen med en projektor i en egen kjellerstue, kan du bare sette PCen inn i et annet rom og bli kvitt viftestøy på den måten. I et slikt oppsett er vel P4 helt klart det rette valget. Som en liten og stille stue-PC derimot, ville jeg holdt meg langt unna P4. Jeg ser ingen muligheter til å få en P4 stille nok til slik bruk. Nå vet jeg ikke hva du legger i ordet "stille", men for meg er ikke PCen stille før harddisken er den mest støyende delen.

For en HTPC under TVen i stua, ville jeg valgt en Athlon64 mobile, eller Pentium-m. Mot en projektor i kjelleren, en P4.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amatør! :wink: Å få en P4 så stille koster mindre enn 1000 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hittil svidd av rundt 5-6 tusen på ulike støydempingstiltak på en PC med AMD XP2000 og er ennå ikke fornøyd, så det må være en veldig spesiell P4 du innehar Mastiff

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra innlegg! Har ikke tro på "bæbare" cpu'er... Men det er en subjektiv holdning.

Her er basis konfig til min HTPC (skisse):

Kabinett; Silverstone LC10M Sølv
    PSU; MIST, 500W, MIST500BHE12
    HK: Abit AA8-3rd Eye Socket775 / ASUS A8N-SLI Deluxe
    CPU: Intel Pentium 4 / AMD 3500+
    CPU Vifte: Zalman CPU-kjøler CNPS7700
    Minne: Corsair TWIN2X 5400PRO / TWINX 3200 XLPRO, 1024MB
    HD: Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB 7200RPM
    Skjermkort: GECUBE RADEON X700PRO 128MB Xtreme SilenCool
    TV-kort: Hauppauge WinTV PVR 500 MCE
    DVD-Brenner: Gigabyte GO-W1616A / Plextor 716SA / Forslag?

Funker dette oppsettet sammen med noen støyplater og noen gummi dempere for bevegelige deler..??? Eller er det overkill????

Heller 80/20 mot P4 nå....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som et fornuftig valg med tanke på minst mulig støy i alle fall. Ville kanskje gått for en Seagate harddisk i stedet. Grunnen til dette er at jeg har lest mange kommentere at Samsung begynner å bråke mer og mer etter en hvert som den blir eldre.

Mastiff kommer sikkert å nevne at det for tiden kun er Geforce 6600/6800 som duger i en HTPC, så om du finner en vifteløs utgave av et slikt kort så kunne jo det vært tingen.. Om forskjellene er til stede ved bruk av DVI tviler jeg på dog.

Støyplater ville jeg ikke brydd meg så mye om i første omgang, men gummioppheng til harddiskene er absolutt et must om en i det hele tatt ønsker en noelunne stille PC.

Plextor er alltid et safe valg, alternativ kan være Benq DW1620 og Nec 3520.

Om valget står mellom en P4 og en Athlon 32-bits prosessor tror jeg jaggu jeg ville gått for P4 selv. Personlig mener jeg "bærbare" prosessorer er perfekt for HTPCer, men dette får bli den enkeltes valg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Skjermkort....
    Skal en ha PCIe som er vifteløst, finner jeg kun ATI kort her på berget. Ingen Geforce 6600/6800. Men kanskje de finnes?

2. DVD brenner...
    Både BenQ og Nec har bra ytelse, men er de stille nok? Ikke alle som påstår det...

Gigabyte har interresante produkter på både skjerkort og DVD, men det ser ikke ut til at noen importerer akkurat disse....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de fins ikke vifteløse. Men hvis du vil ha det stille, tar du full vannkjøling, f.eks. med Zalman Reserator. At du har brukt 5000-6000 på en AMD XP2000, Scirocco, var ikke noe jeg ville skrytt av... ops: :wink: I går satte jeg sammen en pc med akkurat det. Jeg hører bare harddisken på mer enn 60 cm avstand...og det er med en moddet strømforsyning, ikke en vifteløs en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er oppskrytt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JR: Ser ut som et bra oppsett det der, men har du mus, tastatur og fjernkontroll? De nye DVD brennerene, har jeg desverre ingen erfaringer fra. Selv har jeg en gammel Sony DVD brenner som jeg er veldig fornøyd med, men vet ikke noe om kvaliteten på de nyere brennerene fra Sony

Når det gjelder CPU, er jeg enig med Scirocco. Ønsker du ikke å bruke bærbare prosessorer, går du for P4. Spesielt hvis du tenker på å bygge en hjemmekino med projektor senere.

MASTIFF: Er du seriøs? Hvordan ville du gjøre det?

Edit: Skriveleif ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff glemmer helt at folk oppfatter lyd forskjellig. Det en person oppfatter som totalt stillhet kan en annen oppfatte som et støyhelvete og omvendt. Det er derfor langt fra sikkert at Mastiff sin 1000-kroners støydempingsprosjekt er noe mer vellykket en Scirocco sitt langt dyrere prosjekt bare fordi Mastiff hevder sitt eget prosjekt er "stille" i følge sin egen oppfattelse av lyd.

Placebo: Om du vil ha mer informasjon om Zalman Reserator så finner du dette på Zalman sin hjemmeside.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo: Jeg tenkte å kjøpe en MCE fjernkontroll, og det er en ting jeg savner når det gjelder mus/tastatur, og det er "små" multimedia tastatur med innebygget mus med Bluetooth/RF (ikke IR). Ser de bundlet med eks. Broadbandbox, men ikke standalone. Argggg..!! :evil:

Ellers hadde det vært tøft om noen kjente til Geforce 6600/6800 kort uten vifte....samt en norsk leverandør av gigabyte skjermkort og dvd spillere! Thankz...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hjemme for test et sett med Thermaltake Big Water, med GPU-blokk, og det er så stille at jeg er virkelig imponert. Da er både prosessor og skjermkort stille. Det koster i alt under 1000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff: Tanken på vannkjøling har slått meg, men klarer ikke å finne noe som egner seg til å plassere under TVen. Må jo se noenlunde bra ut også siden det skal stå midt i stua.

JR: Har akkurat samme problemet som deg med tastatur. Skulle ønske at dette tastaturet (se link) var bluetooth/RF. Desverre frykter jeg at dette tastaturet har akkurat det samme problemet som det gamle tastaturet mitt, nemlig at en nesten må sitte og sikte på mottakeren for å få det til å virke.
    http://www.mamoz.no/mamozv3/default....mp;ref=PCWorld

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er somsagt subjektivt. Jeg har en PC som jeg mener er relativt stille. Jeg hører den (desverre) ,men det er bare et svakt sus. Det er et Aerocool 201 kabinett som jeg har brukt gamle matter til å støydempe med. Radiator og hardisken er montert under PSU så det er 1 PSU vifte som kjøler hele systemet.

Det er mange kamerater som ikke klarer å høre systemet ,men jeg tror iallefall at jeg har bedre hørsel enn de iallefall. Hvis ikke det er PC`en jeg hører så er det iallefall noe som suser. Kan være vind i ventilasjonssystemet ,men uansett..

En stille PC trenger ikke koste allverden. Sålenge du har støydempingsmatter (biltema snakker om noe som har 40db(!!) dempning som de selger) og stillegående kjøling så blir det bra.

Jeg satt opp en PC med Zalman 7700cu på 5V med støydempingmatter. Jeg synes den PC`en bråker (sover ikke så langt ifra den). Andre sier denne er vanskelig å høre.

Uansett så er støydempning billig sålenge man husker disse punktene:

-Dempematter ifra biltema
    -Stille luftkjøling eller vannkjøling
    -Demping av hardisk (husk å kjøle den!)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god harddisk skal være nesten uhørlig, og hvis man i tillegg legger den i et SilentDrive fra QuietPC, er den helt borte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •