Prosessor til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosessor til HTPC

Hvis noen, som meg, lurer på hvilken prosessor de skal basere sin HTPC på; Pentium M som hardware.no har valgt, Pentium pro fra dette oppsettet hos HTPC news, eller AMD fra dette oppsettet, har The Tech Report i alle fall laget en grundig test av prosessorene. Som vel bare gjør valget enda vanskeligere... :?
    Noen som har erfaringer å dele?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytt på HTPC News, er mitt råd. Skal du bygge HTPC så er vel bærbar utelukket? (Pentium M = mobile).

Hvilken prosessor du skal velge er selvsagt bestemt av type hovedkort. Velg Intel Socket 775 og prosessor på et slik hovedkort er da gitt automatisk. Skal du kjøre ZP+ffdshow, eller HD-materiale, så er Pentium IV noe av det beste, om ikke det beste.

Lykke til.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Skal du bygge HTPC så er vel bærbar utelukket? (Pentium M = mobile).
    Pentium M går fint an å bruke i en stasjonær maskin.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er poenget?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Men hva er poenget?
    Mobile prosessorene er mye mer strømeffektive enn sine storebrødre og en slipper dermed unna med mye mer stillegående vifter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jada vet jo det. Poenget er jo ikke teorien, man den praktiske verden.

Hadde dere med hånden på hjertet i dag kjøpt en Pentium M og puttet i en HTPC dere selv skulle bygget neste uke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel tre prosessorer jeg ville vurdert om jeg skulle bygget en HTPC om en uke:
    AMD 64 med Cool And Quiet teknologi
    Pentium Mobile
    Athlon Mobile (35 W)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: :x ops: Lurer på om jeg skal gi opp å prøve å lære folk her noe... :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    :shock: :x ops: Lurer på om jeg skal gi opp å prøve å lære folk her noe... :wink:
    Vel, jeg vet at du mener at P4 er det eneste valget til en HTPC pga FFDshow. Nå er jeg, som jeg tidligere har sagt, av den oppfatning av at en HTPC/stue-PC ikke nødvendigvis bruke FFDshow, ikke alle ser på det som et must. Kall det gjerne en Medie-PC hvis du er mer komfortabel med det, det er som jeg tidligere har vært inne på et definisjonsspørsmål.

Pentium M har kvaliteter der P4 ikke kan måle seg, da tenker jeg selvsagt på høy ytelse samtidig som den stiller veldig lave krav til kjøling. P4 er ikke den eneste løsningen. Hvis du ikke har behov for den ekstra ytelsen kan du gjerne kjøpe noe som kanskje yter litt dårligere, men til gjengjeld tar igjen det tapte i form av lavere støynivå. Derfor mener jeg at det blir feil å avfeie alternativer som Pentium M og Athlon XP-M sånn helt uten Widerøe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Vel, jeg vet at du mener at P4 er det eneste valget til en HTPC pga FFDshow.
    Tillat en nybegynner et dumt spørsmål: Hvorfor er P4 bedre egnet for FFDshow? Og hvor mye bedre? Etter å ha fiklet litt (mye, faktisk) fikk jeg det til å virke på min gamle PC (P4 1.6 @ 2,3), men det fikk prosessoren til å knele.
    Og blir ikke P4 veldig varm - TechReport viste et betydelig energiforbruk?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    doc, jeg har svart på det flere ganger her i forumet. Prøv å søke litt. Og ffdshow og alt under 3.0 mHz er egentlig ikke noen spesielt god kombinasjon.

Rikky, det jeg reagerte på var at han ikke engang ville vurdere P4. Og min mening om htpc kjenner du jo godt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff: Ikke alle benytter en HTPC/medie-PC sammen med en CRT-projektor.. Ikke alle har behov for å guffe på med de mest ekstreme innstillingene i ffdshow og mange vil kanskje nøye seg med å skalere opp til projektorens originale oppløsning i ffdshow. Personlig synes jeg at en støyende PC forstyrrer mer under en film enn tanken om hva en Pentium4 prosessor kunne gjort med bildekvaliteten.

Det er altså grunnen til at jeg personlig ikke ville vurdert Pentium4 i en HTPC i dag, men folk må jo få lov til å ha forskjellige meninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff: Takk for tips. Har lest gjennom det du har skrevet siste halvår (tror jeg), men fant egentlig ikke svar på spørsmålet: Hvorfor er P4 så mye bedre. Men jeg har jo funnet mange bekjennelser som bekrefter det du sier, så jeg tviler ikke.
    Men problemet mitt gjenstår fortsatt - og kanskje det ikke er noe svar: Hvilken prosessor skal jeg sette inn i min HTPC slik at jeg kan få bra bilder (HD-materiale, ffdshow) og samtidig et lavt støynivå - den skal være i stuen - med fruen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE doc.

Hva du bør bruke er også litt avhengig av hva som skal formidle bildene. Hvilken projektor skal du benytte?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sciroco, det er nok ikke mer enn 20 % av ffdshow-brukerne på avsforum.com som kjører på CRT-prosjektør. Enhver brukbar prosjektør vil ha meget godt av det.

Doc, jeg er ikke flink nok med programmering osv. til å forklare hvorfor, men jeg vet at det er sånn. Jeg er heller ikke i stand til å forklare teknisk hvorfor min Mazda MX-3 har mye bedre svingegenskaper enn en 323, men sånn er det, og jeg nøyer meg å vite at det er sånn og nyte turen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Jeg har akkurat kjøpt inn en Panasonic AE700.
    Akkurat nå fores den med komponentsignaler fra en 1200 kroners asono dvd-spiller. Kjekt det - bortsett fra mye VB de første 10 minuttene, og en del under veis - og diverse annet. Så jeg tenkte at jeg skulle bygge meg en bedre signalkilde. Som - akkurat som hos de fleste andre - skal stå i samme rom som projektoren. Og derfor ikke bør støye for mye. Så jeg leter etter en prosessor som kan spille en 720p film uten hakk (min P4 1.6 @2,3 klarer det ikke), og som kan forbedre mine DVD-filmer med ffdshow (min P4 1.6 @2,3 klarer ikke det heller) uten at det blir for mye viftestøy, samt et glitrende vifteløst kort (som klarer Harry Potter 3 og liknende barnevennlige spill). Var i ferd med å kjøpe inn AMD med cool'n'quiet, basert på modellen hos HTPCNews, intil Mastiff fikk meg til å tvile.
    Mastiff: Takk for hjelpen.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i de fleste sammenlignings tester kommer p4 ut et lite hakk forran amd på media relaterte oppgaver, så det råeste du kan bruke er p4. dette betyr på ingen måte at du ikke får en bra htpc med AMD.

Hva er det viktigste? støy eller ytelse.. å hvor mye ytelse trenger du egentlig? (ikke alle stiller like strenge krav som mastiff ) det koster å få en p4 stille men det gjør det kanskje med amd også :roll:

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er rimelig versonavhengig hvilken pentium prosessor som funker best til HDTV/fddshow. Fant denne rankingen fra Tom's:

http://www17.tomshardware.com/cpu/20...charts-19.html

3d studo max 6 CPU intensive rendrering gir vel en pekepinn på hva som er best (?)

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser av linken over at min Athlon XP 2500+ Barton kommer langt ned på lista fra Tom’s Hardware. Ikke så overraskende da denne jo ikke er av helt nyeste modell, men jeg klarer allikevel brukbare innstiller i FFDshow:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16946

Og det er ikke vanskelig å se forskjell på kvaliteten på min Panasonic AE500 dersom jeg kjører med FFDshow kontra uten. Selv samboeren legger merke til det. Jeg ville vel neppe sett så mye forbedring dersom jeg kjørte med enda råere innstillinger (ala de som jeg antar Mastiff kjører)? Det begrenses jo litt av hva projektoren klarer.

Det er tydelig at det ikke er likegyldig hvilken versjon av P4 du velger, men det er en kjensgjerning at P4 generelt har bedre ytelse på media encoding enn hva AMD har. I tillegg hevdes det at FFDshow er mer optimalisert for P4.
    Til andre oppgaver (som for eksempel spill) kommer oftest AMD bedre ut når det gjelder pris/ytelse, men akkurat til media encoding er P4 best for øyeblikket.

Dersom du viser film med bruk av FFDshow vil prosessorbelastningen være så høy at du ikke vil ha noen effekt av cool'n'quiet.

En applikasjon som FFDshow må være nettopp en slik tallknuserjobb hvor du virkelig får utnyttet en 64 bits prosessors potensial! Dessverre krever dette at både OS og applikasjon er 64 bit. Så inntil Windows 64 er allment tilgengelig og FFDshow finnes i 64 bits utgave får vi ikke gleden av dette.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt og lest så huet bobler i hele dag... Finner liksom ikke den optimale kombinasjonen av prosessor og hovedkort.

Ser AMD newcastle 3400+ kommer bra ut og man kan få et system til en grei penge, men dette er vel lite fremtidsrettet da det er nforce 3 brikkesett og "gammel" sokkel. Minnet er ddr400

Kan jo ikke overse mastiff og P4 resultatene heller, men ser ut som Prescott trenger topp minne (ddr533) for å være i nærheten av AMD systemet nevnt ovenfor. Altså en langt dyrere pakke.

P4 northwood på eldre sokkel er jo en mulighet som ser ut til å funke bra til prisen, men så er det dette med hvor fremtidsrettet det er.

Ser uansett ut som man må kjøpe nest nyeste sokkel på både P4 og AMD om man skal få bra resultat uten å måtte rane en bank, rart...

Kanskje man kan komme nogenlunde greit ut med winchester 3500+ selv om den er helt nede på 23plass. Den er vel fremtidsrettet og om fddshow blir optimalisert for 64bit så slipper man oppgradering.

Alt dette er tatt utav listen til Tom's, men skulle tro den var representativ for fddshow.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •