X1, HTPC, receiver og digital-tv: Beste oppkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X1, HTPC, receiver og digital-tv: Beste oppkobling?

Hei alle,

etter mye lurking på dette glimrende forumet har jeg nå lagt inn bestilling på X1 (hurra!) samt hjemmekinoreceiver (Yamaha Rx-V540 RDS). Jeg har også mer eller mindre bestemt meg for nytt skjermkort (Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB) for å oppgradere PC til HTPC.

Men: jeg har fortsatt ikke helt klart for meg hvordan jeg best kobler sammen de ulike komponentene, og hvilke kabler jeg bør bruke. I tillegg til HTPC'en ønsker jeg å kunne bruke prosjektoren til å se på TV, jeg har UPC digitaltv med motorola sin set-top computer, denne har scart-utgang.

Jeg vil helst slippe å ha mer enn en kabel opp til prosjektoren, ettersom det er snakk om et strekk på ca. 12 meter. Kan jeg koble HTPC og Motorola-boksen inn på receiveren og greie meg med én kabel opp til prosjektoren? Hva slags kabler må jeg i tilfelle bruke fra

1) HTPC -> receiver
    2) Motorola -> receiver
    3) receiver -> x1?

Eller er det sånn at en helst bør la signalet fra HTPC gå direkte til x1 uten å gå via receiveren? Hva slags kabel bør jeg i såfall bruke fra HTPC til X1? Ønsker å kunne dra nytte av progressive scan til dvd-avspilling etc...

Fint om noen med litt erfaring kan komme med noen innspill, har ikke fått noen av komponentene i hus foreløpig og sliter litt med å visualisere det beste oppsettet :?

Mvh,

Baw

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra en HTPC bør du bruke enten VGA eller DVI signal, slik at du slipper skalering av bildet (1:1 pixelmapping er absolutt best). Med mindre du har VGA eller DVI inn/ut på receiveren (tvilsomt), hadde jeg nok ihvertfall satset på to ledninger opp til X1... er jo ikke så vanskelig å legge to når du først skal legge en.

Gratulerer med (snart) ny kino, velkommen i gjengen som kinosjef og til forumet!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Benytter selv et ATI TV tuner adapter i min htpc. Har da strukket en koaks kabel ut fra Humax SAT-tuner, og inn på dette kortet i pc'en.
    Benytter da Dscaler softwaren på pc'en da dette har en meget bra prosessering av TV signaler (og så er dette gratis).

TV bildet sendes da til prosjektor via den ene VGA (DVI) kabelen du allerede har.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett et TV kort i PC'n. Da slipper du unna med en VGA kabel (beste tilkobling for X1) fra PC til X1, alt av bildesignaler går via PC. Du trenger da bare en digital lydkabel fra PC til receiveren. Motorola kobles opp til TV kortet i PC'n.

Motorola til TV kort (vanlig antenne kabel)
    HTPC til X1 (VGA)
    HTPC til Receiver (digital coax eller optisk)

På denne måten får du prog.scan på X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Høres ut som et TV-kort er akkurat det jeg trenger.

Et spørsmål til: jeg har en Pioneer DVD-116 i pc'en min, trenger jeg å koble denne til lydkortet mitt med en egen kabel for å få 5.1 lyd ut fra spdif-out på lydkortet når jeg spiller av dvd-filmer? Jeg har et Zoltrix Nightingale Pro 6 lydkort...

baw

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kryss av for bruk av "digital output only" på innstillinger for lydkortet under kontrollpanel. 5.1 lyd får du via flatkabelen som går fra DVD-rom og til systembordet i PC'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje være greit å ha minimumskravene for HD film i WM9 format (T2 Extreme Edition) i bakhodet når en kjøper PC/grafikkort - Pentium 3 GHz maskin med 512 Mb RAM og AGP 8X med 128 Mb Ram og Dx9 støtte. Kravet til grafikkortet ser dog ut til å være det viktigste for å unngå hakking i bildet.
    Jeg har lest rapporter fra testere med "bare" 2.4 GHz processor, som klarte det greit så fort grafikkortet var oppdatert.

PS Valget ditt av grafikkort er bra, men pass på at du får et MoBo (hovedkort) som har en 8X AGP port ellers er du like langt.

mvh
    Naist

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •