Bit med HTPC (dvi vs hdmi)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bit med HTPC (dvi vs hdmi)?

Jeg har bare et lite spørmål. Snart får jeg tak i Pioneer sin nye plasma PDP-435HDE. Og den har et 12-bit fargesystem (7 milliarder farger). Det er kun noen dvd spiller til hifi anlegg som har 12-bit farger. F.eks Denon DVD-2910 har det. Men hvor mange farge bits blir det med en htpc? 32-bit fargesystem kan ikke stemme?...

Jeg leste et annet sted her på forumet at DVI aldri kunne være mer enn 8 bit? Hvis det stemmer, så kan jo en HTPC aldri ha mer enn 16,7 mill. farger?

Det er mulig at jeg tar helt feil, men kan noen forklare dette til meg da? På forhånd takk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om bits pr farge og bits totalt:

PC-en sender informasjon om totalt 256 variasjoner av rød, grønn og blå. Dette blir 8-bits pr. farge, 24-bits totalt. Når grafikkortet tillater 32-bits farger, er det i virkeligheten kun 24-bits fargeinformasjon. De restrerende 8-bitene inneholder kun nuller. For å si det enkelt, er det nemlig raskere å sende 32-bits data over 32-bits PC-busser enn det er å sende 24-bits informasjon.

Den interne fargehåndteringen i datamonitorer er derfor som regel 8-bits, og da snakker vi bits pr. farge. Eizo kom med 10-bits fargehåndtering for et år eller to siden, men da er det snakk om oppsampling internt. Det samme vil være tilfelle med Pioneer-skjermen hvis du forer den med signal fra PC. Om Denon-spilleren du nevner sender 12-bits fargeinformasjon pr farge eller om det i virkeligheten er 8-bits med informasjon og 4-bits uten informasjon, vet jeg ikke.

Hører gjerne fra noen som kan komme med en oppklaring rundt denne Denon-spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Det er snakk om bits pr farge og bits totalt:

PC-en sender informasjon om totalt 256 variasjoner av rød, grønn og blå. Dette blir 8-bits pr. farge, 24-bits totalt. Når grafikkortet tillater 32-bits farger, er det i virkeligheten kun 24-bits fargeinformasjon. De restrerende 8-bitene inneholder kun nuller. For å si det enkelt, er det nemlig raskere å sende 32-bits data over 32-bits PC-busser enn det er å sende 24-bits informasjon.

Den interne fargehåndteringen i datamonitorer er derfor som regel 8-bits, og da snakker vi bits pr. farge. Eizo kom med 10-bits fargehåndtering for et år eller to siden, men da er det snakk om oppsampling internt. Det samme vil være tilfelle med Pioneer-skjermen hvis du forer den med signal fra PC. Om Denon-spilleren du nevner sender 12-bits fargeinformasjon pr farge eller om det i virkeligheten er 8-bits med informasjon og 4-bits uten informasjon, vet jeg ikke.

Hører gjerne fra noen som kan komme med en oppklaring rundt denne Denon-spilleren.
    32bits farge brukes på to måter: Enten som du sier 24bit pluss nuller eller som 24bit pluss 256 ekstra grånivåer. Tipper at de færreste skjermkort bruker ekstra grånivåer.

Å si at PCen sender 8 bits/kanal generelt er feil. Det finnes flere skjermkort som kan sende 10bits signal. Matrox Parhelia som jeg selv har er eneste eksemplet jeg kommer på i forbrukerklasse. Man merker dog ikke forskjell med mindre man har en veldig god monitor og studerer mer eller mindre rene farger som for eksempel blå himmel, eller rene gråtoner. I 8bit modus kan jeg om jeg ser nøøøye etter se antydning til banding. I 10bit klarer jeg det ikke. Dette på en Nokia 445Xpro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke skjermkort har en ekstra kanal med gråtoner? Fire fargeinformasjonskanaler? Det har jeg aldri hørt om. RGB+grå??? Det virker forsåvidt logisk hvis man har skjermer som kan håndtere det, men fortell mer! Dette er nytt for meg.

Anyway, du har selvsagt rett i Parhelia og 10-bit pr. kanal, jeg er visst i ATI/Nvidia-modus. Men er det ikke slik at Parhelia kun sender "billions of colors" over VGA-kabelen og vanlig 16,7 mill (24-bit) over DVI? Slik tolker i hvert fall jeg spesifikasjonene, og dermed er ikke Parhelia noe bedre fargemessig for Pioneer-skjermen hans siden han skal bruke DVI.

Korriger meg hvis jeg er på tynn is.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Hvilke skjermkort har en ekstra kanal med gråtoner? Fire fargeinformasjonskanaler? Det har jeg aldri hørt om. RGB+grå??? Det virker forsåvidt logisk hvis man har skjermer som kan håndtere det, men fortell mer! Dette er nytt for meg.

Anyway, du har selvsagt rett i Parhelia og 10-bit pr. kanal, jeg er visst i ATI/Nvidia-modus. Men er det ikke slik at Parhelia kun sender "billions of colors" over VGA-kabelen og vanlig 16,7 mill (24-bit) over DVI? Slik tolker i hvert fall jeg spesifikasjonene, og dermed er ikke Parhelia noe bedre fargemessig for Pioneer-skjermen hans siden han skal bruke DVI.

Korriger meg hvis jeg er på tynn is.
    Mener å huske å ha kunnet konfiguerer 24bit+256 ekstra gråskala på Linux/XFree86 for mange år siden. Det var kun enkelte skjermkort som kunne brukes sånn (ikke mine TsengLabs kort), og jeg antar at de ekstra gråtonene ble generert over de vanlige RGBkanalene da det ikke krevde noen ekstra funksjonalitet i skjermen. Vanlig VGAkabel er et analogt medium så det finnes ingen teoretisk begrensning i hvor mange fargetoner det kan generere. Praktiske begrensniner er et helt annet tema.

Om parhelia: En kikk på .http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/home.cfm avslører at det kun er "32bit" farve på DVI.
    MP-kortene som selges av Eizo sammen med røntgendiagnostiske skjermer kan gi 10bit på DVI. MP er en "spesialversjon" av Parhelia såvidt jeg kan se, og den eneste fysiske forskjellen jeg kan finne er merking av kortet. Det ser ut som om dette er funksjonalitet som ligger i firmware på kortet. Dog er det lite sannsynelig at man kan flashe et vanlig Parheliakort med sånn firmware for å få 10bit RGB på DVI. Hadde jeg hatt et ekstra kort liggende kunne jeg ha testet, men jeg gidder ikke å risikere å ødelegge et kort til 3000 kroner...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helolle
    .... avslører at det kun er "32bit" farve på DVI.
    32-bit = 32-bit. "32-bit" = 24-bit. 24-bit = 16,7 millioner farger, 16,7 millioner farger er det Parhelia leverer over DVI. :wink:

Så konklusjonen på spørsmålet hans er at han nok ikke får mer enn 8-bit pr. kanal til Pioneer-skjermen sin over DVI. I hvert fall om han holder seg til forbrukerskjermkort og Windows.

Hvis noen andre kunne ta over her nå så vi kunne komme til bunns i dette, blir jeg glad. Hva med denne Denon-spilleren med 12-bits pr. fargekanal? Er det riktig, og har det noen reelt å tilføre bildekvaliteten på Pioneer-skjermen? Det er jo gjerne slik at vi fort blir alt for opphengt i det tekniske og glemmer det som virkelig betyr noe: den faktiske opplevelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor skrev jeg "32bit" og ikke 32bit

Beklager utsvevelsene. Jeg har en lei tendens til å trekke diskusjonen offtopic på to innlegg når det er noe som interesserer meg hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helolle
    ... tendens til å trekke diskusjonen offtopic på to innlegg når det er noe som interesserer meg hehe...
    Det er derfor nerder som oss aldri har fritidsproblemer :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Dette er spennende da... Da drar jeg denne diskusjonen litt tilbake til det jeg egentlig lurte på.

Men så konklusjonen er at fra en pc som bruker dvi får man ikke høyere enn 8 bit farger?

JP skriver her på forumet et annet sted:
    Hdmi til hdmi kan sende 12 bit ycbcr,mens dvi kun strekker seg til 8 bits rgb
    Men på en del dvd spillere som er 10 eller 12 bit, finner man bare dvi kobling (ikke hdmi). Hvordan er det mulig da? Se på denne spilleren fra Cambridge f.eks:
    Cambrigde DVD79

Mange folk hevder jo at hdmi og dvi standaren er 100% kompatible. At det er bare to sider av samme sak. Hdmi er bare "hifi-versjonen" av dvi. Her er det et eller annet som ikke stemmer.... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se f.eks hva hifi-klubben skriver om sin nye Denon DVD-2910
    DVI og HDMI er egentlig to sider av samme sak når det gjelder bildeoverføring. Pluggene er litt forskjellige, og HDMI er i stand til å overføre digitale lydsignaler også. Uansett kan du med DVD-2910 velge fritt hvilken av disse du skal bruke.
    Så det er nesten to sider av samme sak? Bare at hdmi har også inc lyd? Ikke noe bit forskjell? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe fornuftig å si om bit? Skal til å investere i en ny dvd-spiller eller en htpc nå... Trenger å forstå meg litt mer på det med hdmi og dvi først.

Takk hvis noen hjelper meg her...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompis som nettopp har kjøpt seg 435HDE og har den koblet til HTPC via HDMI og komponent på et GEforce 6600GT kort. Bildekvaliteten er langt bedre via komponent da det blir svært mye graderinger via HDMI. Windows desktop ser tilsynelatende bra ut, men den er ikke det og når man snurrer film så faller den helt igjennom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at dvd standarden tillater maks 8 bit pr farge? I så fall vil antagelig gevinsten av å overføre interpolerte verdier over en kabel være forsvinnende liten i forhold til å heller interpolere de opp lokalt i skjermen (forutsatt tapsfri digital overføring)

Analogi til vanlige cd spillere, der "oppsamplingsenheter" såvidt jeg vet ikke gjør noe annet enn alle moderne D/A konvertere gjør uansett...

Knut

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perarne
    Ingen som har noe fornuftig å si om bit? Skal til å investere i en ny dvd-spiller eller en htpc nå... Trenger å forstå meg litt mer på det med hdmi og dvi først.

Takk hvis noen hjelper meg her...
    Hvis du er itvil om hva du skal kjøpe så vil jeg anbefale deg å lese denne guiden: http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_5

Jeg betaler gladelig litt ekstra for en skikkelig PC for et såpass stort løft i kvaliteten. Bare se på det siste bildet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •