Minnets betydning for PC’ens ytelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minnets betydning for PC’ens ytelse

Kjører ZoomPlayer m/FFDShow og er misfornøyd med ytelsen, dvs at CPU ligger op 88-95% prosent med forholdsvis beskjedne settinger i FFDShow.

Vil det være noe å hente på å oppgradere minnet til 1024mb, eventuelt skifte til en annen minnebrikke?

Bruker i dag 512mb PC3200 DDR SDRAM

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på ffdshow er vel 512mb nok. Hastigheten på minnet har mere å si.
    Hvilken cpu/hk har du?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med 1GB RAM, skal putte inn mer.... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører med 1gb minne også. Men det er pga. jeg spiller på htpc'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth
    Med tanke på ffdshow er vel 512mb nok. Hastigheten på minnet har mere å si.
    Hvilken cpu/hk har du?
    PC'en min har følgende utstyr:

- AMD Athlon64 3000+ prosessor
    - MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort
    - 512mb PC3200 DDR SDRAM
    - Radeon 9800 Pro / XT skjermkort

Spørsmålet er: Har noen erfaring med at oppgradering av RAM har gitt bedre ytelse på ZoomPlayer m/FFDShow?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Intel er bedre "tallknuser" mht ffdshow. Det finnes en SSE2 optimalisert ffdshow utgave, laget av en som heter Andy (ett eller annet søk på avsforum). Denne fungerer meget godt med skalering, som jo er det tyngste en benytter CPU'en til. Om din AMD64 støtter SSE2 er denne perfekt. De nyere utgavene av ffdshow er ikke optimalisert mht instruksjonssett i CPU'ene...

Jeg kjører skalering til 1920x1080 på en P4 2,4 (overklokket til 2,9 GHz) med 512 mb PC2700. Uten noen problemer eller "hakking" i panorering osv. Oppsett, deaktivering av Antivirus har en betydelig større inflytelse + faktum att du bør gjøre en colorspace conversion før eller i ffdshow til YV12 og tvinge dette signalet ut til grafikkortet.

Mange setter YUY2 som ut signal fra ffdshow. Dette medfører en intensiv rekalkulering som skaper problemer og hakking (stutter og microstutter).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker allerede Andys ”optimaliserte” utgave av FFDShow (ffdshow-20040709_SSE2.exe). Fant den på denne linken:

http://ffdshow.leffe.dnsalias.com/andy2222/

Denne gjorde at jeg kunne øke skaleringen fra 1,1 til 1,3 x PAL før CPU nådde 100%.

Som VideoDecoder bruker jeg DScaler 5 ver. 005 som jeg hentet på følgende link:

http://sourceforge.net/projects/deinterlace/

Denne bruker litt mindre CPU enn Intervideo WinDVD videdekoder.

Som AudioDecoder bruker jeg Intervideo WinDVD.

Som Video Renderer bruker jeg Overlay Mixer fordi WMR9 Windowless bruker mer CPU.

I FFDShow setter jeg YV12 som signal ut. I Dscaler 5 må jeg likevel sette YUY2 som Output Color Space, fordi ZoomPlayer krasjer hvis jeg velger YV12. Får da følgende feilmelding:

”WMPLAYER.EXE har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne.”

Hvorfor godtar ikke maskinen YV12 ?

Antivirus er for øvrig deaktivert.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at du kan tjene utrolig på å justere til strammere minnetimings. Dette har utrolig mye å si for tallknusing og ytelse generelt. Dette er meget viktig på A64plattformen ,men også viktige for andre plattformer. Du kan lese en test av dette her http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm og her ser du PC3200 mot PC4000. Det høres vesentlig bedre ut ,men skinnet kan bedre.
    Ocshoot driver somregel ikke med HTPC`er så ren ytelse i benchmarkprogrammer\spill er det som blir testet ,men superpi og Winrar er jo tallknusingstester.

Nå har det kommet fram at A64 plattformen ikke er så følsom for Cas2 som SocketA var ,men her har du mye å leke deg med. Tras burde faktisk være høy (10 er helt ok og dette krever somregel litt mindre av rammen også)

VIA sine K8T800 kort bruker somregel en VIA Southbridge og dette har endel ulemper. En av tingene er CPUytelse. VIA sine løsninger bruker utrolig mye CPU kraft ved hardiskarbeid og hvis FFDSHOW skriver mye til hardisken er ikke dette rart. Intel chipsett er generelt meget gode på dette og Nvidia sine Nforce2\3\4 chipsett er også ganske gode til dette.

Du finner disse innstillingene i bios (på Gigabyte kort må du trykke CTRL+F1 for å få fram disse innstillingene (hvis jeg ikke husker feil))

Når du har gjort dette ville det vært knall om du hadde noen resultater ifra dette siden jeg snart skal sette opp dette =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips!

Aktiver "Levels" i ffdshow. Endre fra 0 til 1 ut. Ergo vil du da trigge en mindre CPU intensiv YUY2 til YV12. Da vi du nok føle litt mere guffe i resize. Grunnet noen implementasjonsproblemer Andy hadde, bare ble det sånn.

Har sjøl testa dScaler5 med YV12 ut. Det gikk fint, men den kræsja så det sang helt random! Derfor benytter jeg NVIDIA decoder pakken. Den kosta lite, og gir YV12 rett ut :lol: :lol:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye overtro og misforståelser!

1. Minnetiminger har 0 og nix å si for ffdshow-ytelse. Punktum. Og ingen protester, takk! Jeg spurte Andy spesielt om det før jeg satte sammen min nåværende htpc, og han sa at det eneste som betydde noe, var at minnet kjørte 1:1 i forhold til busshastigheten. Derfor kjører jeg selv med OCZ 4200-minne som uten problemer tåler busshastigheten jeg har på 255 (3.0 @ 3.8 100 % stabilt med luftkjøling).

2. 512 meg minne er mer enn nok. Å stappe i mer minne har like lite å si for ffdshow-ytelsen.

3. Det stemmer at man kan kjøre levels før resize, men du trenger ikke sette det til noe, bare ha 0 til 0. Det eneste som betyr noe er at det er et filter der. Selv bruker jeg dScaler Sharpen (Andys optimaliserte som ligger ved ffdshow) på lav innstilling, og det er ikke noe problem å kjøre først det, så 3dDenoise i HQ og til slutt resize til 1920x1780. Ingen som helst hakking, og det er det man må gå ut fra. For all del, ikke bruk ffdshows innebygde OSD, det spiser mer prosessorkraft enn du kan tenke deg!

4. Var det ffdshow som var målet, burde du heller satset på en P4. Med en P4 3.0 ville du smadret ytelsen du har på en AMD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange innspill!

CDF: Har vært innom Bios og sjekket innstillingene for minne timings. Denne var satt til ”2t” og lot seg ikke endre. Veldig interessant det du skriver samt testen på Ocshoot, selv om det i følge Mastiff er det lite å hente på disse innstillingene. Må jeg installere et tilleggsprogram for å få tilgang til de innstillingene du omtaler? Antar at det dreier seg om programvare for overklokking. Hvor kan jeg laste ned egnet programvare for min maskin?

Alexander: Har prøvd å aktivere Levels som du beskriver. Kan ikke si at jeg registrerte lavere CPU-bruk. Da jeg satte YV12 ut fra sDcaler krasjet ZoomPlayer som den har gjort mange ganger før.

Mastiff:
    1. Hvordan kan jeg kontrollere evt. sette minnet til å kjøre 1:1 i forhold til busshastigheten (overstiger min tekniske kompetanse).
    2. Greit å få bekreftet at det ikke er mer å hente på å putte inn mer minne (penger spart).
    3. Hvor finner jeg dScaler sharpen, i FFDShow ?
    4. Hadde jeg visst bedre for et halvt år siden hadde jeg IKKE kjøpt AMD!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artikey
    - AMD Athlon64 3000+ prosessor
    - MSI MS-7010 VIA-K8T800 basert hovedkort
    - 512mb PC3200 DDR SDRAM
    - Radeon 9800 Pro / XT skjermkort
    Dette høres definitivt ut som Coop maskinen som var på tilbud når jeg ser nærmere etter. Orginalt er denne låst for innstillinger ,men jeg hørte noen rykter om at det hadde kommet en hacket bios som løste dette. Desverre har jeg ikke hørt med en tomsnakk på en IRC kanal om dette.

Minnet ditt skal kjøre på 3-3-3-8 og det er fint lite å gjøre med dette såvidt jeg vet.. :/

Har hørt mye rart om ytelse med denne PC`en. Den skal slite i noen spill og ha problemer i andre. Jeg vet ikke om dette er fordi Medion bruker et strippet MSI hovedkort (sikkert kun for OEM siden jeg ikke finner det på msi.com.tw) ,eller om det er noe softwarefeil hos de personene som har sagt det.

EDIT: Hvis du ikke modifiserer maskinen så skal minnet kjørte på 1:1. Det er kun med nye bios`er at den kjører på 5:4.
    For å sjekke kan du alltids bruke dette programmet http://www.cpuid.com/cpuz.php
    Clockgen er et overklokkingsprogram som virkelig kommer in handy http://www.cpuid.com/clockgen.php

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det pleier alltid å være mulig å sette divider under BIOS, men hvis det er låst BIOS, er det ikke lett, nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dreier seg nok om Coop'en som på papiret var et meget godt tilbud i forhold til ytelse/pris. I praksis har den vist seg å ikke levere den ytelsen jeg var ute etter. Hadde jeg lest litt mere på dette forumet på forhånd, ville jeg styrt klar av denne maskinen..

Men, men, gjort er gjort og pengene brukt.... og nok om det....

CFD: Clockgen ser ut til å foreligge i flere versjoner tilpasset ulike hovedkort. Kan ikke si at jeg greier å se hvilken versjon jeg kan bruke. En annen ting; risikerer jeg å krasje hele PC'en hvis jeg stiller feile/for høye verdier?

Mastiff: Hvor finner jeg dScaler sharpen som du refererer til?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dScaler sharåen er ett standardfilter som følger med dScaler4, PCTV freeware. Innstaller den fra sourceforge. deretter kan du "lete" etter filteret. Synes å huske att det er en dll fil...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke. Den beste dScaler sharpen følger med Andys ffdshow-versjoner, det er mye mindre prosessorkrevende og gir samme bildekvalitet. Har man den versjonen, står den som dScaler filter i ffdshows filterrekke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •