Timings på RAM

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Timings på RAM

Hei.

Jeg skal kjøpe kingston hyperx pc4000 512. Jeg vet (tror jeg) at disse har en del høyere cas latency enn tilsvarende pc3200. har dette mye å si for ytelsen i forbindelse med ffdshow? Tror brikken har 3-4-4-8-1.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32687 er linken til brikken

Vet noen av dere om man trenger såkalte matchede par for å kjøre dual ddr eller er det nok at ramen har samme hastighet og samme produsent?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Latency har ingenting å si.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det har det. Jo laverer jo bedre. Kan vel sammenligne latency med lagg eller etterslep. Lavere Cas gir raskere respons, men hvor mye du merker forskjellen er vel en annen side av saken. Personlig så hadde jeg ikke kjøpt noe med høyere enn 2,5.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du være så vennlig å lese hele den originale meldingen før du begynner å vrøvle? Jeg siterer:
    har dette mye å si for ytelsen i forbindelse med ffdshow?
    Og det har det ikke!!!! (Jeg tror nok mer på det mannen som programmerte ffdshow sier enn på en tilfeldig telemarking...) :twisted:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok ikke så mye å si nei.

I en rekke tester av forskjeller av latency blir det vist til 1-3% forskjell i ytelsen i spill og ytelsestestprogrammer.

Det som har større betydning er hvorvidt man kjører single eller dual channel minne. Her er forskjellen opptil 5 % i ytelse og dette vil man merke.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ffdshow er faktisk forskjellen på en og tokanals minne mye større enn det, på grunn av måten det er programmert.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Timings på RAM

Sitat Opprinnelig postet av ThePooh
    Hei.

Jeg skal kjøpe kingston hyperx pc4000 512. Jeg vet (tror jeg) at disse har en del høyere cas latency enn tilsvarende pc3200. har dette mye å si for ytelsen i forbindelse med ffdshow? Tror brikken har 3-4-4-8-1.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32687 er linken til brikken

Vet noen av dere om man trenger såkalte matchede par for å kjøre dual ddr eller er det nok at ramen har samme hastighet og samme produsent?
    For det første så har ikke timings lite å si. Dette kommer ann på arbeidsoppgaven og på ren tallknusing har ofte det endel å si. Jeg merket selv en økning i nesten 600poeng i 3dmark01 ved bedre timings. Siden jeg har et raskt system er dette kun 3.4% ,men 3.4% er ikke så lite. Og det finnes mange andre tester hvor det er en vesentlig større økning

Nei.. Du trenger ikke "dual channel minne" for å kjøre Dualchannel. Du kan også kjøre Dualchannel med 3rambrikker også hvis du vil (Du må ha 2stk SS brikker og 1stk DS brikke for at dette skal fungere). De behøver ikke være samme produsent ,men jeg tror nok de er litt følsomme om de har Jdec PCB eller Brainpower PCB. Selvom selve rammodulene er like.

Nå vet ikke hva jeg slags system du har ,men du har flere ting å ta hensyn til. Har du Intel eller Athlon64 kan du med fordel leke deg med dividere (kjøre rammen tregere enn FSB\HTT). Da kan du øke HTT\FSB uten at dette stiller store krav til rammen. Selv kjørte jeg 288HTT på mitt GA-K8NS kort og 8,5 i divider. Det skal sies at A64 ikke har halve minnedividere og dermed kjørte jeg litt lavere hastighet på rammen ,men dette var "sweet spot" for meg.

Med SocketA så er det anbefalt å kjøre sync (100%) på rammen siden alt utenom kan gi deg opptil 20% ytelsestap.

Jeg ville ikke kjøpt den brikken pga dårlige timings. Jeg har jo nevnt denne tidligere ,men den passer bra siden du tenker på en slik PC4000 brikke som har samme timings som denne som ble testet her ( http://www.ocshoot.no/minnehastighet_1.htm )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, jeg begynner å bli enig med lærerne som mener at vi holder på å bli et folk av analfabeter! Hvor mange ganger må jeg gjenta det samme? CFD, les fjerde innlegg i denne tråden (mitt andre i denne) og slutt å vrøvle om ting du tydeligvis ikke vet en dritt om! Han spurte om ytelsene i forhold til ffdshow! Og å leke med dividere funker ikke med ffdshow, minnet må kjøres 1:1 for å gi best mulig ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktive svar.

Jeg skal bruke maskina til ffdshow og har en 3.0GHz Northwood på et Asus p4P800 Deluxe. Det er ikke verdens beste HK, men det funker vel.

Jeg gikk for Kingston brikka da jeg kjøpte cpu,hk og ram brukt fra en kar til en billig penge. Får håpe de funker. Ville egentlig bare ha det bekrefta at dette ikke blir et totalt bomkjøp.

Bra jobba Mastiff: En handlingens mann som tar ansvar når tomsinger (meg) skal ha svar på ting man ikke har peiling på.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Herregud, jeg begynner å bli enig med lærerne som mener at vi holder på å bli et folk av analfabeter! Hvor mange ganger må jeg gjenta det samme? CFD, les fjerde innlegg i denne tråden (mitt andre i denne) og slutt å vrøvle om ting du tydeligvis ikke vet en dritt om! Han spurte om ytelsene i forhold til ffdshow! Og å leke med dividere funker ikke med ffdshow, minnet må kjøres 1:1 for å gi best mulig ytelse.
    Vell.. 1:1 gir ikke alltid best ytelse på P4. 1:1 med slakke timings gir omtrent det samme som 5:4 gjør med stramme timings. Nå er ikke ytelsesforskjellen så stor mellom 1:1 og 5:4 standard ,men siden de fleste her gjerne presser litt ekstra ut av systemet sitt så er det ikke unormalt at noen P4 system kommer oppi 250FSB(3.0@3.75). Det er ikke all verdens ram som klarer dette med 2.85V som er tilgjengelig på hovedkortet til trådstarter (har selv hatt p4p800deluxe, p4c800 , p4c800deluxe og p4c800-e-deluxe). Selvom dette lett kan fikses med en liten ledning ifra noen pinner på en IC (feedback pinnen til referansepinnen) så er det ikke det vi snakker om her.

P4p800 er et meget godt hovedkort det. Hvis du tør å legge inn en av de modifiserte biosene så aktiverer du PAT uansett om du overklokker eller ikke og da har du omtrent funksjonaliteten til et p4c800. P4c800 er kjent som et av de P4 kortene du kommer lengst med.

Så du påstår at latency ikke har noen verdens ting å si så kan jeg be deg om å teste dette selv. Jeg har fått bedre resultater når jeg setter bedre timings på rammen , og hvis ikke du har det så har du helt motsatte erfaringer med mange andre. Nå vet jeg ikke hvor opphengt du er i ytelse ,men selv den minste forskjell er verdt å ta med seg.

Nå vet jeg ikke hva slags system du har ,men du kan jo prøve å prøve 8-4-4-2.5 på noen av brikkene dine også kjører noen tester også sette 6-2-2-2.0. Så kan jeg gjøre det samme. (p4 2.4@275FSB(3300mhz) med 5:4. Jeg skal teste med mine Winbond brikker mot noen Geil PC4000. Jeg har testet dette før ,men kan komme med eksakte tall så du kanskje tror meg. Jeg skal også gi deg tall ifra 1:1 250FSB (250mhz på ram) og 5:4 (200mhz) på rammen. Har du et P4 system stående så er det bare å teste ivei.

Med et socketA system er det liten tvil om at man burde kjøre 1:1 uansett ,mens på et AMD system kan man fint kjøre 166,183 og og eller andre divdere. 1:1 er dog å foretrekke ,men det er mange (ikke alle)som oppnår høyere ytelse hvis man bruker de siden man får opp HTT frekvensen. Og hvis jeg kan få bedre ytelse ved å bruke dividere så gjør jeg det.

EDIT: Bare for å understreke det så har jeg aldri snakket om at det var "et hav av forskjell" ,men du benekter plent at det har noe som helst å si. Selv 0.1% med måten du legger det fram.
    Selvfølgelig har man feilmarginer ,men man kjører somregel andre ting sammen med ffdshow og disse utgjør endel ting. Det går ofte endel programmer i bakgrunnen også. De fleste av disse har en fortjeneste av bedre timings.

Nå har jeg minne som liker gode timings (BH5 og CH5 minne) og hvis jeg kan få en ekstra FPS ved gode timings så er det tull å ikke prøve å utnytte denne muligheter. Hvis man tenker på hvor lite som skal til for å gå ifra 26 til 25sek i superpi så kan det være nok å forandre en liten innstilling som har null betydning for selve systemet ,men det er det lille man trenger til å gå ifra 26 til 25sek. (den gir bare svaret ut i hele sekunder og hvis man går nedover så blir utvilsomt ytelsen bedre

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle vet jo at det er forskjell på forskjellige timings. Mange tester viser jo til 1-3% forskjell av et gitt oppsett. Muligens mer om man sammenligner low og high end timings.

i ren tid brukt på en prosess vil man self merke dette!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gud spare meg for bergensere! Jeg var der i militæret, og ølet smaker vondt, fotballaget stinker og jentene er kjipe. Og folk er sta!!!! :wink:

Jeg sier det for siste gang: For ffdshow-bruk, som var det trådstarteren spurte om, har minnetiming ingenting, 0 & nix, å si. Punktum. Det er ikke der flaskehalsen er. Å kjøre 1:1, derimot, har mer å si. Jeg kjører selv en 3.0 @ 3.8 med OCZ 4200 DDR-RAM med 2,5-4-4-7, FSB 255 og 3.0 @ 3.8 (med Zalman 7000-luftkjøler), og det var den optimale maskinen for ffdshow, bygd kun med det for øyet, i mai i fjor, etter flere meldinger fram og tilbake til mannen som har lagd den interessante, optimaliserte versjonen av ffdshow.

Hva som skjer ved andre former for videobehandling, spill, ytelsestester eller bruk av Microsoft Works har ingenting å si for dette spørsmålet. Det er greit at det er vanskelig å innrømme en bommert, men trenger den å sitte så langt inne?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Gud spare meg for bergensere! Jeg var der i militæret, og ølet smaker vondt, fotballaget stinker og jentene er kjipe. Og folk er sta!!!! :wink:
    For det første er jeg ikke bergenser. Jeg bor ikke i bergen ,men i hordaland. Jeg er oppvokst på østlandet og snakker østlandsdialekt. Ikke mye bergenser med andre ord. Jeg er sta når du sier at det er null og niks forskjell. Forskjellen behøver ikke å være stor ,men det å si at det er null forskjell er feil. Tror nok du må passe deg hvis du kritiserer Hansa. Forholdet mellom pris og smak er iallefall bra =)

Jeg påstår at det er en forskjell ,men vil ikke diskutere til jeg har fått tatt noen tester med valgte programmer og med forskjellige system. Dette skal jeg få gjort neste gang jeg har de maskinene tilgjengelig og jeg har tid til overs.

Jeg kan godt innrømme en feil ,men ytelsesforskjellen er der. Skal somsagt komme med tall når jeg får testet på forskjellige maskiner.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da håper jeg du også innrømmer det hvis du ikke merket noen forskjell! Men hvvordan vil du teste det? Den eneste måten er vel å kjøre høyere og høyere resize helt til filmen begynner å hakke. VMR9 vil begynne å hakke tidligere enn overlay, og med 3Ddenoise i kjeden vil det skje tidligere. Å kjøre vanlige benchmark-programmer har jo absolutt ikke noe med denne diskusjonen å gjøre i det hele tatt. Å, forresten: Pris/smak har best forhold med Grans øl etter min mening! :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •