Lure PC til å tro at tastaturet er tilkoblet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lure PC til å tro at tastaturet er tilkoblet?

Jeg har et HP Vectra VL400 hovedkort som jeg bruker i stuePCprosjektet mitt. Ting begynner å arte seg, men jeg har et lite problem: Jeg får ikke maskinen til å boote uten tastatur. Tanken var å slippe mus og/eller tastatur i stua og styre hele greia med fjernkontrollen til TVkortet.

Det finnes ingen innstilling i BIOS for å si til maskinen at den ikke skal bry seg om tastaturet så jeg tror jeg må gjøre et eller annet på hardwarenivå, som f.eks. å rive det lille kontrollerkortet ut av et gammelt tastatur og koble på PS/2kontakten.

Før jeg gjør det vil jeg bare høre om noen har en enklere løsning ala å sette en passende resistor på to av kontaktene i porten eller noe sånt.

Om noen har gode tips kunne jeg godt tenke meg å få slått av minnetellinga ved oppstart også. Finnes ikke innstilling for dette i BIOS heller. Det tar 10-15 sekunder ekstra å boote maskinen pga det med mindre man trykker på spacetasten.

For de som er interessert av maskinvaren; Ikke HTPC-vare, men holder i massevis til TVboks med timeshifting, dvd/divX og emulatorspilling:
    Pentium 3 1ghz/133
    512 mb pc133 SDRAM
    Hauppage PVR350
    Geforce FX5200 uten vifte (blir nok en 80mm på 5-7V her for det er VARMT)
    80gb WD disk
    Nec ND-3520A brenner
    Soundblaster 16 PCI
    Saitek USB gamepad

Software:
    Linux from scratch 6
    mythtv 0.16 og tilhørende pakker som mysql, perl, xmltv osv
    Mame og snes9x (flere spillemulatorer etter hvert tenker jeg ;)
    Har ikke fått satt opp gamepaden enda, men det kommer :)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan altså ikke sette "halt on" til "nothing"?
    (Du sa at det ikke var noen instillinger, men bare for å være sikker på at du ikke har oversett noe).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På "førstesiden", øverst til venstre i BIOS meny, har ALLE hovedkort muligheten til å "boote" selv om manko keyboard. Se svar før dette.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vanlig at man har en Bios instilling som som: "halt on" til "nothing"?
    MEN på ferdig pcer alla HP, Compaq, dell osv så finnes ingen sikklig Bios, bare sånn Jalla "lite Bios" men få muligheter til å gjøre instillinger.

Sånn er ferdikjøptpcheltvette :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    På "førstesiden", øverst til venstre i BIOS meny, har ALLE hovedkort muligheten til å "boote" selv om manko keyboard. Se svar før dette.
    Nope. De gamle HP Vectraene mine har ikke noe sånt valg. Det er umulig å si til maskinen at den skal ignorere tastaturet. Mus derimot kan ignoreres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av user11
    Du kan altså ikke sette "halt on" til "nothing"?
    (Du sa at det ikke var noen instillinger, men bare for å være sikker på at du ikke har oversett noe).
    Nei finnes desverre ikke noe sånt her. Måtte gjøre et stunt for å få den til å slutte å mase om PSUvifte også: Kortslutte pin 1 og 3 på power fan kontakten. Kortet "detekterer" om det sitter i en SFF eller towerkasse basert på om PCI riserkortet eller PSUvifta er tilkoblet. OH the JOY! ;)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette i en sånn PS/2 til USB-adapter? Kanskje den tror at du har tastatur da? Bare en tanke ut fra løse lufta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Har du prøvd å sette i en sånn PS/2 til USB-adapter? Kanskje den tror at du har tastatur da? Bare en tanke ut fra løse lufta.
    God ide! Funker ikke det ser det ut som om løsningen er å plugge i kontrollerkortet fra et gammelt tastatur sånn som jeg skrev i første posting. Men takk for tipset :)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å flashe biosen?
    Hvis det ikke funker har jeg tegning på en veldi enkel ps2 resistor plug.
    Tar deg 2 min å ordne.
    Gi lyd skal jeg se om jeg finner den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth
    Har du prøvd å flashe biosen?
    Hvis det ikke funker har jeg tegning på en veldi enkel ps2 resistor plug.
    Tar deg 2 min å ordne.
    Gi lyd skal jeg se om jeg finner den.
    Har nyeste BIOS. Måtte inn for å støtte 1ghz p3. Forslaget om å bruke PS/2 til USB adapter "virket" på et vis. Maskinen klager om tastatur men går videre etter noen sekunder og så viser den et statusbilde. 1 minutt fra poweron til jeg ser MythTV.

Vil nok gjerne se tegning på den pluggen hvis du finner. Utrolig bra ressurs dette forumet :)

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheten så kan du jo ha pc`en på 24/7, og bare koble inn et tastatur når du skal starte opp eller ta en reboot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    Har du muligheten så kan du jo ha pc`en på 24/7, og bare koble inn et tastatur når du skal starte opp eller ta en reboot.
    Selvfølgelig kan jeg det. Alt står på 24/7 nå utenom TVen, men PCen vil jo måtte restartes litt oftere enn annet "uintelligen" utstyr pga både det ene og det andre. Det beste hadde sikkert vært å kjøpe et kort som er litt mer fleksibelt, men litt av poenget her er å få til noe for relativt få penger :)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du tak en radiosender fra et (gjerne gammelt) trådløst tastatur kan du kun ha denne senderen tilkoblet og PCen vil tro at et tastatur er tilkoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Får du tak en radiosender fra et (gjerne gammelt) trådløst tastatur kan du kun ha denne senderen tilkoblet og PCen vil tro at et tastatur er tilkoblet.
    Grei ide. Men enklere for meg med tastaturløsningen da jeg har for mange gamle liggende allerede :)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om jeg har funnet løsningen! En kar med litt peil på HP Vectra sa at det er en dipswitch som gjør at maskinen ignorerer "feil" ved boot og lar maskina starte likevel. Må skynde meg hjem og teste :D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det virka som "recovery". Hver gang jeg har hatt tastatur på og tar det vekk må jeg dytte på den dipswitchen, slå på strøm, slå av strøm, sette tilbake dipswitch og slå på strøm igjen.
    I mellomtiden har jeg fått et P4hovedkort med 1.7ghz cpu gratis. Dette tar kun PC133 SDRAM (i845 chipset, kort fra tidlig 2002 tror jeg), men jeg kan ignorere alt av feil. Litt større enn det gamle kortet men det blir nok dette likevel pga økt fleksibilitet og litt bedre ytelse. Skader ikke at jeg kan få inn 1gb ram heller.
    Det gamle kortet blir vennlig men bestemt henvist til serveroppgaver og skal få et koselig hjem i et tower sammen med et stort raid som filserver til stuePCen :)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lure PC til å tro at tastaturet er tilkoblet?

Sitat Opprinnelig postet av Helolle
    Software:
    Linux from scratch 6
    LFS? Woha, en selvpiner

Neida, jeg tipper du får noen fordeler med kjappere oppstart fordi du kan velge akkurat det du trenger. Brukte du lang tid på å sette opp selve systemet (uten mythtv)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lure PC til å tro at tastaturet er tilkoblet?

Sitat Opprinnelig postet av Jotto
    Sitat Opprinnelig postet av Helolle
    Software:
    Linux from scratch 6
    LFS? Woha, en selvpiner :D

Neida, jeg tipper du får noen fordeler med kjappere oppstart fordi du kan velge akkurat det du trenger. Brukte du lang tid på å sette opp selve systemet (uten mythtv)?
    Tok meg 3-4 kvelder. Boka beskriver jo step for step hva man må gjøre, så hvis man har ørlitt erfaring med unixkommandoer tror jeg hvem som helst kan få det til. Problemet for meg er å få tid til å sitte og dille med disse greiene uten at det går ut over kona og sønnen :)

Vurderer å legge inn pakkehåndtering også, men det er en litt større jobb. Debians system er vel det som sannsyneligvis vil bli brukt.

MythTV er en annen historie. Det er avhengig av en masse ting som må installeres på forhånd og konfigureres. Jeg laget et ghostimage av "base" LFS installasjon sånn at jeg lett kan gå tilbake til en blank maskin hvis noe går galt ved oppsett av mythtv. Det er jeg glad for nå når 0.17 kom ut. Det blir å koble testdisk og prøve seg nå i helgen tror jeg :)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •