Dothan Prosessor til FFDSHOW

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dothan Prosessor til FFDSHOW

Hei.

Jeg skal bygge HTPC og vaier litt frem og tilbake mellom Prescott, Northwood og disse M-cpuene til intel. (Dorthan???)

Det jeg lurer på er om en dothan vil klare å kjøre FFDSHOW eller andre litt krevende progs. Jeg vil jo ha en stille PC men ytelse er fortsatt viktigst. (Ikke vits med en PC som ikke høres når den ikke kan brukes til no....)
    -Bruker Dothan prosessorne samme socket som Northwood og prescott

Er det mulig å få en 3.0 prescott eller northwood pc stille uten vannkjøling? (på en enkel måte.... bare bytting av vifter o.l.)

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en laptop med 1.7 Dothan prossesor. Den klarer ffdshow med dscaler sharpness filter..og der går igrunn grensen. Hasr ikke testet seriøst. Fikk litt problemer og la det på is..

MERK! Dette er ikke dedikert HTPC og en laptop.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er om en dothan 1.8 eller 2 kan matche en p4 prescott eller northwood på ytelse i ffdshow.

Noen som har en dothan eller har sett test/sammenligning , eller bare noen som har en mening

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thepooh: Dothan bruker ikke samme socket som vanlig p4.
    En 2.0 dothan med 2mb cache vil kunne henge med på det meste. Men jeg frykter den blir litt svak for orntlig tweaking.
    Prisen på dothan 2.0 er jo også ganske høy, ca 5000,- tror jeg.'

Det er fult mulig å få en vanlig p4 til å bli stille uten vannkjøling. Det finnes en del gode kjølere som er stille å kjøler bra. Lydisolering av kabinett er jo også en mulighet.
    Men jeg må si, vannkjøling er det som funker best!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok heller vurdert en 939 athlon64 og brukt cool'n quiet. Mer effektive med hensyn til effektbruk en P4 ihvertfall. Kan få et både kraftig og støysvakt system da. Bruker vel rundt 20W når de går på 1GHz og når det ikke skjer alt for heftige ting.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Tomle her. En Athlon64 "Winchester" 3000\3200+ overklokker meget bra og med en skikkelig kjøler som Zalman7700 ( Test av ocshoot http://www.ocshoot.no/7700.htm) eller et Thermaltake Bigwater sett til 775kr hos PSdata eller 798kr hos Netshop. Bigwater settet yter meget bra til prisen og du kan se test av det her: http://www.bigbruin.com/reviews/ttbigwater.
    Jeg har snakket med flere som har fått sine sett nå og de sier at de yter bra.

Med vannkjøling på PSU kan du utvide til GPU når du trenger det.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tomle/CFD: Men er A64 noe å kjøpe hvis førstepri er FFDshow, som visstnok er P4 sitt territorium?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 64 bits prosessor burde jo være toppen for tallknuser-oppgaver som ffdshow - i alle fall dersom programvaren hadde vært spesialskrevet for bruk på 64 bits prosessorer. FFdshow er vel foreløpig kun skrevet for 32 bits prosessorer så..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dukker det opp igjen... Hver gang nye folk kommer inn uten å søke, begynner de å våse om AMD 64! P4 er det eneste valget hvis man vil ha en maskin som yter best på ffdshow. Punktum. Jeg gidder ikke skrive den lange forklaringen min igjen, søk litt på forumet, så finner dere den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der Mastiff. Pr. dags dato er P4 det beste valget for en htpc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du har litt sære krav til en HTPC Mastiff

At AMD 64 er en dårligere prosessor enn en Intel prosessor til samme pris har jeg aldri hørt før. Tvert i mot. At ffdshow ikke fungerer like bra mot AMD 64 kan like gjerne skyldes dårlig skrevet kode. For det første støtter ikke programmet 64 bits prosessorer foreløpig og dessuten støtter den kun SSE2 på Intel prosessorer slik jeg har forstått det.

Er det for øvrig gjort noen konkrete sammenlikninger mellom AMD 64 og Intel prosessorer til samme pris i ffdshow - og ikke bare prat?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle GJERNE sett en sammenligning i ffdshow mellom en A64 winnie på 2.6-2.7 ghz som er helt normalt å oppnå med stock kjøling og en P4 på 3.4ghz. Det skal sies at winnie har dårlig ytelse pga lite cache ,men har ikke sett noen tester med mye cache og lite cache på ffdshow. For å ikke snakke om prisforskjellen (1200kr for en 3000\3200 winnie og mange tusen for en P4)

Jeg har snakket med noen med en winnie på 2.5ghz med ram på rundt 230mhz 10.2.2.2.0 og et Nforce3 hovedkort og han hadde ingen problemer med å kjøre god kvalitet på ffdshow. Tror oppløsningen var rundt 2.5X pal. Det skal sies at oppsettet her har veldig mye og si og jeg er så frekk å si at det er mange som ikke vet hvordan man utnytter datamaskinen skikkelig.

Og dere som maser om SSE2.. La meg bare lime inn litt om AMD64:
    Sixteen 128-bit XMM registers for enhanced multimedia performance to double the register space of any current SSE/SSE2 implementation.
    Og ja.. det krever litt mer kunskap ifra brukeren for å bruke en A64 maskin ,men duverden så rask den kan bli. Eneste som er kjedelig er at CPU`en ikke tåler at du kjører over 3V på minnet over lengere perioder :/ Har selv ødelagt en 3200 clawhammer pga det.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært veldig fint hvis noen hadde tatt på seg oppgaven med å teste ffdshow på en A64 og en tilsvarende P4. Selv har jeg til gode å teste ffdshow både på high-end P4 og A64, og jeg har heller ikke sett tester med A64.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg kan få ta et par benchmarks med FFDSHOW på noen maskiner jeg har stående. Eneste intelmaskinen jeg har tilgjengelig er en P4 3.0 med 512ram og 9600pro. Kan også få testet det samme oppsettet på en A64 3400+ (2.4ghz 512kb cache). Gi meg et par dager ,men jeg tør å påstå at en A64 klarer seg greit på ffdshow ,men etter hva jeg har lest så har intel et overtak ,men her snakker jeg ikke om hvordan de klarer seg stock. Her er noen eksempler på hva man kan få til (uten hardware mods eller noe særlig god hardware)

Uten klokking: http://service.futuremark.com/compare?2k1=7752919
    Med klokking: http://service.futuremark.com/compare?2k1=8241035

Her har jeg også testet med dårlig ram. Rammen kjørte på rundt 230mhz og hovedkortet klarer ikke over 1ghz HTT ,men bare 864 HTT. De nye kortene klarer ofte en god del over 1ghz HTT og det er endel ytelse.

Med andre ord dårlig hovedkort , treg CPU(2.4ghz er lite idag) , treg ram (rundt 230mhz 10-3-2-2.5). Man tjener på overklokking selv med dårlige komponenter. Jeg skal klare mer ,men har dataproblemer for tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest interessante var å sett sammenlikninger av to prosessorer til samme pris. I og med at overklokkingsegenskaper avhenger fra prosessor til prosessor samt at det strengt talt kun er et fåtall som gjør dette så hadde det kanskje også vært best å sammenlikne med uklokkede prosessorer. Eller ja takk begge deler kanskje

Vet du om ffdshow støtter SSE2 på AMD 64 prosessorer CFD? Mener jeg leste et sted at ffdshow pga kompilatoren som er benyttet kun støtter SSE2 på Intels prosessorer.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det mest interessante var å sett sammenlikninger av to prosessorer til samme pris. I og med at overklokkingsegenskaper avhenger fra prosessor til prosessor samt at det strengt talt kun er et fåtall som gjør dette så hadde det kanskje også vært best å sammenlikne med uklokkede prosessorer. Eller ja takk begge deler kanskje

Vet du om ffdshow støtter SSE2 på AMD 64 prosessorer CFD? Mener jeg leste et sted at ffdshow pga kompilatoren som er benyttet kun støtter SSE2 på Intels prosessorer.
    Dette synes jeg blir feil. Dette fordi man kan øke hastigheten på HTT frekvensen og senke multiplieren på en A64 CPU og dermed så trenger man ikke overklokke CPU`en ,men vil alikvell få et ganske godt boost i ytelsen. Dette kan man ikke gjøre på Intel systemer og dermed synes jeg at begge systemene bør overklokkes. Jeg har hatt alt ifra P4 på 3.8 ( http://service.futuremark.com/compare?2k1=7752919 ) til Dual Opteron som jeg prøvde for en liten stund.. Jeg vet at mange som tester HTPC bruker VIa chipsett som referanse og hvorfor vil dem segselv så vondt? Via kort klokker generelt dårligere og jeg har ikke sett noen som helst "ekstremklokekkere" som bruker VIA.

Jeg har hørt det samme og jeg har skrevet en mail som jeg skal sende ,men jeg har ikke funnet stedet å sende den. Jeg har spurt om endel spørsmål og nettopp dette om SSE2

Jeg skal iallefall teste så fort jeg kan ,men ikke regne med så veldig fortgang. Har alt for mange ting som foregår for tiden og jeg har 4stk Phobos`er som jeg holder på å bygge. Den ene skal selges og de andre skal brukes på gutterommet.. Uansett kunne det vært fint om noen her kunne ha gitt alle sine innstillinger. Helst med en fresh innstall ,men det er bare å bruke Norton Ghost til å ta backup av sine innstillinger å legge inn ting på nytt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17256

Den herren har problemer med å kjøre særlig høye innstillinger på en Athlon 64 3000. Dette er en prosessor som koster rundt 1300 kroner. I fjor, i mai, kjøpte jeg en P4 3.0, og selv på standard klokking kjører den uten problemer Denoise 3D, resize til 1600x1200 (mener jeg å huske det var - nå kan jeg kjøre 1920x1780 med VMR9) og dScaler sharpen. Den kostet da rundt 1800 kroner. Jeg tviler meget sterkt på at en Athlon 64 3000 kostet noe særlig mindre på den tiden... Var det svar nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Var det svar nok?
    Som CFD selv skrev så er ytelse på PCen nokså mye avhengig av hvordan systemet er konfigurert. En skikkelig test må derfor selvsagt gjøres på samme system.

Dessuten må en selvsagt sammenlikne prosessorer til samme pris

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme system? Ikke får du meg til å prøve å hamre en AMD på mitt P4-hovedkort! :roll: :wink:

Og les innlegget mitt nøyere. Jeg går ut fra at AMD 64 3000 kostet minst like mye som en P4 3.0 på den tiden, så å sette dem opp mot hverandre kan til og med være å gi AMD-en en fordel (la en dyrere AMD møte en billigere P4).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hentet fra "en typisk nettbutikk":
    Pentium4 3.0 GHz : 1.550 kr
    Athlon64 3000+ : 1.250 kr

Ikke store forskjellene, men det er nå likevel ikke samme pris..

(har for øvrig ikke sagt noenting om hvilken av disse prosessorene som er best i ffdshow bare så det er sagt..)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •