Støy og varme.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy og varme.

Jeg ser at mange (de fleste?) av dere har langt kraftigere prosessorer enn min C3 933MHz. Hvordan er det mulig å få støy og varme nivået på f.eks en P4 ned på et akseptabelt nivå?

På systemet jeg har i dag, er det bare en 12 dB Papst vifte som bråker. Er det mulig å bygge et system basert på P4 som er like stille?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en 12dB vifte tviler jeg på at denne 'bråker'... og kaller du evt. 12dB for bråk tror jeg neppe du klarer å lage en 'stille' pc *hehe*

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Hvis det er en 12dB vifte tviler jeg på at denne 'bråker'... og kaller du evt. 12dB for bråk tror jeg neppe du klarer å lage en 'stille' pc *hehe*

Neida, du har helt rett i at 12 dB vifta ikke bråker, men det jeg lurte på var om det er mulig å å bygge et system med P4 (eller Athlon) prosessor som er like stille som det systemet jeg har i dag.

C3 prosessoren fungerer vel egentlig helt fint, men den er litt "kjedelig" :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en P4 2,6Ghz prosessor og klokk den ned til det samme du har i dag. Da klarer du deg med bare kjøleribber. Gjør det samme med skjermkortet også. Da er det bare disker og DVD/CDspillere igjen som lager litt bråk.

:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en P4 2,6Ghz prosessor og klokk den ned til det samme du har i dag. Da klarer du deg med bare kjøleribber. Gjør det samme med skjermkortet også. Da er det bare disker og DVD/CDspillere igjen som lager litt bråk.

:wink:
    Vel, det er jo naturligvis en mulighet, men hvis jeg klokker ned prosessoren så mye at den ikke trenger vifte så blir den vel ikke raskere enn C3 prosessoren min?

En mulighet ville naturligvis være å prøve et oppsett med f.eks 4 Papst vifter. En på prosessoren, to til å blåse luft inn og ut av kabinettet, og en til strømforsyningen. Og deretter klokke ned prosessoren så den holder ca. normal temperatur.

Når jeg tenker meg om så var dette faktisk en ganske god plan...... Vil den fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du ville ha en stillere pc jeg, ikke en raskere *hehe*

Vet ikke hvor bra det fungerer, men teorien høres jo bra ut synes jeg. Er ute etter å bygge en musestille pc selv etterhvert, så om du prøver hadde det vært fint om du forteller hvordan det går underveis.

Spennende...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P4 cpuen er nok raskere på samme klokkefrekvens som C3'n din, men til en MYE høyere pris..! Jeg tror faktisk VIA C3 er den ultimate cpuen for en rimelig HTPC. Klarer den å dekode Divx mfl. uten problemer?

Mvh

AK

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med et prosjekt der PCen skal bli helt stille... Jeg er ikke ferdig enda og kan derfor ikke si om jeg vil lykkes. Den har i hvert fall 5x8cm Papst vifter og 1x12cm vifte (på 7v). Dessuten er den vannkjølt. Jeg håper det vil gi gode resultater... Det er forøvrig en t-bird 1400mhz som er noe av det varmeste som finnes av CPUer.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCen min står inntil sofaen, som er ganske myk. dette hjelper veldig mot støy.

(PS: tittelen på dette emnet frister veldig til å skrive en alternativ sangtekst......Mykje støy og mykje varme, o.s.v...) :lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du ville ha en stillere pc jeg, ikke en raskere *hehe*

Vet ikke hvor bra det fungerer, men teorien høres jo bra ut synes jeg. Er ute etter å bygge en musestille pc selv etterhvert, så om du prøver hadde det vært fint om du forteller hvordan det går underveis.

Spennende...

Nei, PCen er stille nok, men den kunne med fordel ha vært litt raskere. Hvis det blir noe av dette prosjektet, lover jeg å fortelle hvordan det går. Det er som alltid penger som er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    P4 cpuen er nok raskere på samme klokkefrekvens som C3'n din, men til en MYE høyere pris..! Jeg tror faktisk VIA C3 er den ultimate cpuen for en rimelig HTPC. Klarer den å dekode Divx mfl. uten problemer?

Mvh

AK
    Det er nok riktig at P4 er raskere enn C3 pr. MHz, men så vidt jeg vet er den ikke raskere pr. Watt. Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg mener å ha lest at C3 er den beste prosessoren når det gjelder ytelse/Watt.

DivX er faktisk noe jeg nesten ikke har prøvd på denne maskinen. Det ligger en hel haug med mpeg filer på harddisken, men alle programmene jeg har forsøkt for å lage DivX, har misslykkes. En gang klarte jeg å lage en DivX video på ca. 5 minutter og den kjørte helt knirkefritt, men 5 minutter er nok for lite til å si at prosessoren klarer DivX uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg holder på med et prosjekt der PCen skal bli helt stille... Jeg er ikke ferdig enda og kan derfor ikke si om jeg vil lykkes. Den har i hvert fall 5x8cm Papst vifter og 1x12cm vifte (på 7v). Dessuten er den vannkjølt. Jeg håper det vil gi gode resultater... Det er forøvrig en t-bird 1400mhz som er noe av det varmeste som finnes av CPUer.
    Jeg har selv vurdert vannkjøling, men vil ikke vannpumpa bråke like mye som en vifte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    PCen min står inntil sofaen, som er ganske myk. dette hjelper veldig mot støy.

(PS: tittelen på dette emnet frister veldig til å skrive en alternativ sangtekst......Mykje støy og mykje varme, o.s.v...) :lol: :lol:
    :lol: :lol: :lol:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Placebo
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har selv vurdert vannkjøling, men vil ikke vannpumpa bråke like mye som en vifte?
    Nei, vannpumpen er meget stille. Når jeg setter på min pumpe (uten å starte PC) kan jeg så vidt høre at den starter. Dette har også litt å si med plassering (mye luft det PC står = bra). Pumpen kan enten senkes i vann for ytterlige lyddemping. Hvis ikke så må den sette på noe dempende materiale (eller bygge den inn i en boks) for den vibrerer noe. Dessuten må du huske på at pumpen lager et rimeig kraftig magnetfelt og må nok stå ca. en meter fra skjem, tv og lignende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •