DScaler 5 som DVD decoder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DScaler 5 som DVD decoder.

Jeg har testet litt med DScaler 5: http://deinterlace.sourceforge.net/dscaler5.htm
    Jeg benytter nå DScaler 5 som Video Decoder i Zoomplayer og må jeg si jeg er imponert over resultatet! Den er riktignok ikke kommet lenger enn alpha (jeg må nok regne med å oppdage noen ”bugs” etterhvert), men så langt har alt fungert glimrende.

DScaler 5 er gratis men den har ikke noen innebygget decryptering av DVD filmer. Til dette benytter jeg AnyDVD.

Jeg har en Panasonic AE500 LCD projektor og benytter Digital Video Essentials til å kalibrere denne med. Jeg har tidligere benyttet WinDVD 5 som decoder, men med denne kunne jeg for eksempel ikke se den ytterste stripen i bilde 2 selv om jeg justerte brightness aldri så mye. Se Gorms glimrende guide her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15432
    Jeg ser tilsvarende også for andre tester. Jeg føler at jeg med DScaler 5 får utnyttet hele potensialet til projektoren!

Et annet moment er at Dscaler 5 er mye mindre ressurskrevende enn WinDVD 5. Jeg har en Athlon XP 2500+ (barton) og Radeon 9600PRO og kjører VMR9 med følgende oppsett i FFDshow:

Blur & nr: Denoise3d 0,69 0,69 5.0 og HQ.
    Resize: 1280x720
    Lanczos2 og LU 1,4
    Med dette ligger CPU usage litt over 80%.

Med WinDVD er jeg ikke i nærheten av å klare dette oppsettet (klarer ikke engang å kjøre resize med Lanczos)!

Andre som har tilsvarende erfaringer?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde nettopp samme FFDshow-oppsett som i denne guiden, og det hakket som bare det. CPU på 100%, P4 2.53 @ 2.85.

Ser ut som jeg må krype til korset og bytte prosessor etterhvert.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker windvd5 som dekoder i zoomplayer, jeg bruker ikke ffdshow med resize.

Mener du at dscaler5 gjør en bedre jobb kun som dekoder for zoomplayer enn det windvd (eller powerdvd) gjør ?

Uansett skal laste ned og teste. Bra tips

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa dscaler5. Var godt fornøyd med bildet, en stund... helt til hele PC'en hang seg fullstendig slik at reboot var eneste alternativ :lol: :lol: :lol:

Tror denne dekoderen har en vei å gå på stabilitet? Har hatt samme problemer med TV versjonen, dscaler4, der hele greia bare låser seg på instruksjoner inn mot WinXP kjerna...?

Inntil noen klarer å løse alle problemer er den for ustabil for min smak. Dermed er det NVIDIA decoderen som er best, FORTSATT :!: :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme fine erfaring med Dscaler 5 (benyttes på lyd og bilde). Har forøvrig samme oppsett og innstillinger som deg, får veldig fine bilder, men vet ikke om alt er riktig, dette begrunnet i at CPU-bruk bare er oppe i ca 60 % på følgende utstyr: Dell 5160 P4 2.8, 1 G ram, Nvida 5200 64, PCMCIA Creative SB A 2zc. Kan det være riktig?

Eneste problem jeg har forøvrig er at animerte filmer (ex. Finding Nemo) blir "digitalisert", pixlene kommer innimellom klart til syne. Kan dette ha med innstillingene i FFDshow å gjøre, eller? Har forsøkt med forskjellige innstillinger men får det ikke bort.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje riktig å ta med at før jeg testet formaterte jeg harddisken på HTPC'en og installerte alt på nytt. Lastet også ned ny versjon av Zoomplayer og FFDshow.

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg prøvde nettopp samme FFDshow-oppsett som i denne guiden, og det hakket som bare det. CPU på 100%, P4 2.53 @ 2.85.
    Jeg kjører nesten tilsvarende oppsett som i den guiden, men klarer ikke å kjøre Lanczos med parameter 10 som det står i guiden (det ser jeg på avsforum at det ikke er mange som benytter). Jeg benytter parameter 2.
    Hvor mye resizer du? Hvis jeg resizer til 2xPAL 1440x1152 øker prosessor belastningen til 92 -97% Da kan jeg se antydning til hakking i enkelte sener. Jeg synes resultatet blir meget bra når jeg resizer til 1280x720 og da ligger prosessor belastningen på under 85%. Da de fleste hevder at P4 er bedre enn AMD på å dekode media burde du ikke ha høyere belastning enn meg?!

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Mener du at dscaler5 gjør en bedre jobb kun som dekoder for zoomplayer enn det windvd (eller powerdvd) gjør ?
    Etter hva jeg kan se ser det slik ut, ja. Jeg har både WinDVD 5 og DScaler 5 installert på PC'en og har forsøkt å veksle mellom disse. Når jeg benytter DScaler har jeg mye mer å gå på når jeg justerer med hjelp av DVE. Med WinDVD kan jeg f.eks. ikke se det som er "sortere enn sort" uansett hvor mye jeg justerer, mens jeg med DScaler har mulighet til å gå langt utenfor den skalaen. Dermed føler jeg at jeg får "tunet" bilde maks i forhold til hva projektoren kan yte.

Når det gjelder stabilitet så er det helt klart et viktig poeng. DScaler 5 er kun Alpha (d.v.s. veldig tidlig i utviklingen). Jeg har sett noen filmer med denne decoderen nå og har så langt ikke opplevd noen heng. Krysser fingrene for at det fortsetter slik :roll:
    Stabiliteten vil nok også variere noe fra system til system.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvor mye resizer du? Hvis jeg resizer til 2xPAL 1440x1152 øker prosessor belastningen til 92 -97% Da kan jeg se antydning til hakking i enkelte sener. Jeg synes resultatet blir meget bra når jeg resizer til 1280x720 og da ligger prosessor belastningen på under 85%. Da de fleste hevder at P4 er bedre enn AMD på å dekode media burde du ikke ha høyere belastning enn meg?!
    Jeg resizer til 1024*768, som er projektorens oppløsning. Og jo ut i fra det jeg har lest her på forumet burde vel min P4 klare jobben bedre enn din XP.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Lanczos? Hvilken parameter benytter du? Slik jeg har forstått det er FFDshow mer optimalisert for enkelte parametere enn andre (tror det er best med parametere under 5). Har du prøvd med andre resize metoder, f.eks. bilinear eller bicubic?

Du vinner mye på å sette opp DScaler til sende ut YV12 colorspace. Jeg har også satt "hardcode for PAL" (vet ikke om det siste har noen betydning).

Jeg benyttet OSD display i FFDshow for å sjekke at alt fungerte, men slo det av når jeg skulle sjekke hvilke innstillinger jeg kunne benytte. Det så nemlig ut som om det "stjal" noen prosent prosessor kapasitet.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Jeg har både WinDVD 5 og DScaler 5 installert på PC'en og har forsøkt å veksle mellom disse. Når jeg benytter DScaler har jeg mye mer å gå på når jeg justerer med hjelp av DVE. Med WinDVD kan jeg f.eks. ikke se det som er "sortere enn sort" uansett hvor mye jeg justerer, mens jeg med DScaler har mulighet til å gå langt utenfor den skalaen. Dermed føler jeg at jeg får "tunet" bilde maks i forhold til hva projektoren kan yte.
    Jeg må dessverre korrigere meg selv litt her ops:
    Kjørte en ny test i går og oppdaget at jeg hadde kjørt DVE testen med WinDVD 5 decoderen med bruk av overlay. Hvis jeg benytter VMR9 med WinDVD 5 klarer jeg også med denne å stille brigtness slik at jeg ser det som er ”sortere enn sort”. Dette gjelder med bruk av Zoomplayer, WinDVD og VMR9 og ikke ved avspilling i WinDVD direkte. Dermed har jeg ikke noen målinger som kan bekrefte at DScaler 5 gir bedre bilde enn WinDVD uten FFDshow, det blir subjektivt.

Det som gjør størst forskjell er utvilsomt at jeg nå kan kjøre med helt andre innstillinger i FFDshow enn hva jeg kan med WinDVD. Første gangen jeg satte på en DVD etter å ha byttet til DScaler 5 og endret innstillinger i FFDshow bemerket min samboer at ”bildet var veldig klart”

Rikky: Har du satt DScaler til YV12 colorspace output? Det kan være løsningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •