Feste av HD i HTPC-kabinetter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feste av HD i HTPC-kabinetter

Hei...

Lurer på om noen har erfaringer rundt feste av HD i HTPC-kabinetter. Ønsker å benytte støydemping for å hindre vibrasjonsstøy fra harddisken, men de fleste kabinetter har jo ikke plass til 5 3/4 tommers feste for hd.

Noen som har erfaringer rundt dette? Eller er det noen som har modifisert kabinetter for å feste diskene i 5 3/4 istedenfor standard 3,5 tommers feste?

Steinar

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring med det i den settingen du beskriver, men i en vanlig pc til ordinært PC-bruk løste jeg problemet ved en hjemmelaget løsning. Rett og slett bare smale gummilister som jeg festet mellom kabinettet/drevene og disken, fungerte veldig bra! Kan jo sjekke microplex.no for å se om de har noe ferdig som du kan kjøpe. Med min løsning var jeg ikke avhengig av 5 1/4 slots, da listen var såpass tynn at jeg fikk kilt den innmellom og samtidig gjorde jobben...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har modifisert diskplassen i HT400 til 5.25", det er en svært enkel oppgave. Disken sitter i en Sunbeam Harddisk Silencer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å montere harddiskene i gummioppheng er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort med tanke på støydemping. Det eneste en bør passe på er at disken(e) får nok ventilasjon. Ettersom de ikke lenger har kontakt med metallet i kabinettet så vil de fortere blir varme.

Det beste er å måle temperaturen før og etter en slik installasjon. Programmet dTemp (link) er et fint program for å gjøre dette. Om temperaturen er mye over 40 grader så går levetiden dramatisk ned..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 grader er på ingen måte kritisk for en harddisk, selv om det kanskje reduserer levetiden noe. Du bruker sannsynligvis ikke disken i så mange år uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    40 grader er på ingen måte kritisk for en harddisk, selv om det kanskje reduserer levetiden noe. Du bruker sannsynligvis ikke disken i så mange år uansett.
    Kritisk? Nei. Men det spørs selvsagt hvor glad en er i dataene som er lagret på harddisken..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WD oppgir vel "godkjent" driftstemperatur opp til 55 grader hvis jeg ikke tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er som du selv sier at feilraten stiger med temperaturen.. Å oppnå rundt 40 graders driftstemperatur er uansett ingen hekesekunst - selv om en ønsker en "støyfri" kasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •