Før jeg kjøper en ny surroundreceiver, vurderer jeg å kutte ut hele greia og la et eksternt lydkort kjøre rett mot et sett effektforsterkere. Grunnen til EKSTERNT lydkort er todelt:

1. Jeg innbiller meg at det er sunt for et lydkort å komme ut av PC, rent støymessig.

2. Eksterne lydkort har ofte volumkontroll og egen strømforsyning (begge deler kan være kjekt når man skrur av/på PCn og er koblet direkte til store effekforsterkere...)

Spørsmålet mitt er kort og godt: Hvilket kort skal jeg velge? Om det koster 1000 eller 2000 er ikke så nøye. Det viktigste er at det låter bra og at det er bra software med for surround-oppsettet. Jeg lånte et flerkanals Creative-kort for et år siden og med det fulgte det med helt kurant SW for å sette opp surround-lyden riktig. Det beste hadde vært å bare plugge i en mikrofon på mic-inngangen og latt softwaren sette opp alt selv, men det er vel bare i mine drømmer at noe slikt finnes...

Jeg er litt betatt av Terratec Aureon 7.1 Firewire:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123135&cks=PLS

Mye på grunn av phono-kontaktene bak (ikke irriterende minijacks). Er det noen som har erfaring med dette kortet? Følger det med kurant SW for oppsett av surround?

-Rune