HTPC med TV i sentrum - Hva er enklest løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med TV i sentrum - Hva er enklest løsning?

Vurderer denne HTPC som hardware.no og Netshop har et samarbeid på.
    .http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5067

Men mine behov er mer sentrert rundt TV mediumet. Jeg har aldri sett det på som noe stor utfordring å se DVD, Divx, MPEG, MP3..osv.

Men en fullgodsløsning for TV sendinger med en EPG har jeg ut fra dette og andre forum skjønt er et mye større problem.

Jeg har fått et tips nå fra en venn om Beyond TV skal være et godt alternativ da det også har støtte for norske kanaler.

Kan det kjøres på Media Center edtion 2005? Slik at man kan velge Beyond TV til å se på TV, men bruke MCE til andre ting..musikk..bilde..osv

Så spm er, hvilke erfaringer har dere andre her gjort det for å få en HTPC opp så kjapt og enkelt som mulit til å se på TV her i Norge. Jeg har ikke parabol, og ikke planer om å skaffe meg det.

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt akkurat DEN HTPCen du linket opp til er et godt produkt til prisen kan jo diskuteres. Skal en først kjøpe en ferdigbygget fullspekket HTPC bør hovedpoenget være at den kommer totalt ferdiginnstallert og ikke minst justert med det en trenger av software. Så vidt jeg skjønner kommer denne HTPCen kun innstallert med Windows Media Center - noe enhver person kunne gjort selv. De virkelige utfordringene kommer når en skal få fjernkontrollen til å funke, installere EPG, tv-opptaker med time-shift, værmeldinger og alt annet som har med en HTPC.

I tillegg synes jeg en del av valgene av hardware var litt merkelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal foreta meg noen hardware endringer.

CPU blir downgradet til 1.6 ghz for å spare penger og kanskje litt varme.
    Tuner kortet blir bytta til Haupang PVR 500 dual tuner
    Skjermkortet blir byttet til et rimligere Geforce FX 5200 med 128 MB RAM
    Skjermkortet byttet tilbake til ATI da det viste seg at Geforce kortet IKKE hadde DVI selv om netshop skriver det i tittelen på korte..ARGH!!
    Floppy blir fjernet.

Dette er min PC nr to i heimen. Dette er ikke noe allround maskin som skal gjøre alt. Den skal sitte i stua å gjøre bare dette:
    Se Tv
    Ta opp Tv
    Se DVD
    Høre MP3
    Se bilder
    Og litt annet småplukk som er TV/lyd relatert.

AKIRA

Newcomer Ole Kristian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke helt på topic, men hva ligger til grunn for valg av skjermkort? Vet du om tv-utgangen på dette er like bra som på GeForce 6600? Selv vurderer jeg sistnevnte da den kan virke har gode egenskaper for en htpc, desverre med unntak av støy varme. Om det eventuellt er andre som har sett forskjellen på tv utgangen på eldre og nyere nvidia skjerkort så hadde det vært fint med innspill.

Når det gjelder programvare for tv-opptak har jeg også vurdert BTV som en av de bedre. Jeg har et PVR 150 (som er det samme som 500 med unntak av at sistnevnte har to tunere) men er desverre litt misfornøyd med kvaliteten på tv opptak, men dette må testes nærmere på en kraftigere maskin enn det som benyttes i øyeblikket.

I tillegg til BTV kommer jeg sannsynligvis til å bruke Meedio som etter hva jeg har hørt har større utvidelsesmuligheter enn det Windows Media Center har.

Tidligere hadde jeg tenkt å bentyter AMD Athlon 64 pga pris/ytelse og power now funksjonalitet, men vurderer nå å gå over til Pentium Mobile. Noen som har noen bra kjøleløsninger til denne, og eventuellt innspill til hvor bra den takler fddshow?

- Ole Kristian

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hadde jeg hatt ubegrenset resurser så kunne jeg gått for mye. Men siden det er bundlet med denne så tror jeg det vil være helt ok. Bilde kvalitet tror jeg er veldig individuelt. Største grunnen til at jeg ville bytte skjermkort var at jeg føler jeg kaster bort penger på ha 256 MB ram når 128 hadde holdt i massevis!

Men etter nærmere inspeksjon hadde de ikke noe rimeligere tilsvarende alternativ enn det korte der.

AKIRA

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at Netshop, som jeg handler en del hos, går til folk som ikke har peiling på HTPC når de skal sette sammen en HTPC! Hardware.no har mange fine løsninger rent pc-teknisk, men her har de tydeligvis rotet seg ut på dypere vann og tynnere is enn de har godt av... Radeon 9250? Idiotisk. Diskettstasjon? Hvem f... bruker det lenger? Vifteløs strømforsyning i et så lite kabinett? Jo, jo, hvis man ikke har brødrister fra før av... Det går vel med anorektisk prosessor, men like vel. Jeg har en 1.6 mHz Centrino, og å kjøre ffdshow på den er bare latterlig. Den trenger et ordentlig P4-hovedkort og minne som tåler atskillig mer overklokking, sammen med en P4 på minst 3.0 hvis dette skal fungere. Det de har lagd, er ingen HTPC. Det er et mediesenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, han som har testet den maskinen har den jo faktisk i bruk hjemme hos seg selv, og den virker helt ypperlig. Hva er galt med vifteløs PSU da?

Men ta gjerne å definer forskjellen på en HTPC og et mediecenter.
    Har lest din definisjon på hardware.no Da ser det mer ut til at jeg skal ha en mediecenter PC enn en HTPC. Helt ok for meg...

Det kan hende det er det jeg vil ha, og ikke en HTPC.

For meg virker det helt bakvendt, tungvindt og lite "innemiljø" vennlig å ha en fullblods PC med kraftigste av CPU, skjermkort som finnes.

Nå kjenner jeg ikke så godt til FFDSHOW du referer til, og hva jeg skulle brukt det til i henhold til mine behov. Var posten din rellevant til mine ønsker i denne tråden?

Det er mange faktorer som spiller inn i valg av en slik løsning for de av oss som har både resurser og interessen av å ha et hjem som ikke er dominert av store tekniske løsninger. En slik PC må for meg være anonym, stille og sexy (til den grad det er mulig).

Som nevnt i posten over her, en fullblods PC til å spille de nyeste spillene har jeg på "gutterommet" og det ville aldri i verden falle meg inn å sette den i stua til å se på DVD.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også på kanten av å kjøpe en ferdig (eller nesten) HTPC. Har sett på dette hos Komplett; med en Radeon 9600XT Atlantis 256Mb :-
    http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10072

Det er snakk om dager før jeg bestiller så er veldig interessert å høre hva andre synes. :?:

Pinnacle Media Center som følger med i standard oppsettet virket bra - men jeg er helt fersk på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer til tidligere innlegget mitt :-

HTPC'en blir brukt sammen med en Sharp 32LC32GD1 LCD-TV som jeg får idag, forhåpentligvis.

Etter å ha lest litt på diverse forumer (spes. avforum.co.uk) forstår jeg at utfordringen blir å få PC grafikk kortet å vise 1368x768 (eller så nært som mulig til) på TV'en via DVI. Har lest en del om Powerstrip uten at jeg har noe erfaring med den fra før. Håper jeg får det til !

Har tenkt å bruke HTPC'en til litt spill, DVD film, internett mot TV'en + musikk (MP3, kanskje CD) mot et surround anlegg. TV-kortet blir brukt kun for å kunne ta opp TV til harddisk.

Kommentarer :?:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske bakvendt og tungvindt å kjøre en Ferrari F-50 i et byggefelt med fartshumper (bokstavlig talt, den må nemlig rygges over dem!), men det er da heller ikke det den er beregnet på. Alt til sitt bruk. Og ingen har snakket om det råeste av skjerkort osv. Bare det som må til for å gjøre jobben skikkelig. Men til din tv har det ikke noe å si, den har ikke bildekvaliteten som skal til for å merke forskjell på et ATI-kort og et GeForce 6800.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •