HTPC; hva kan jeg forvente?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Radey sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC; hva kan jeg forvente?

Hei

Virker som mitt hjemmekino prosjekt ekspanderes hele tiden. For håpe det ikke til slutt blir så mye at jeg dropper hele greia.

Jeg skal, etter planen kjøpe PJ og lerret. Drømmer også om harddisk opptager, og HTPC virker som en lur løsning da, fordi jeg også får bedre bilde på PJ. Ja, også fordi jeg har ca 6 pcer her i huset...

Men de er jo trinnvis dårligere og dårligere spesisifert.

Jeg bruker pc mye, og kan ikke avse den jeg bruker primært, selv om den hadde vært ideel. Har heller ikke rå til noe nytt fancy.

Så det jeg sitter med er til HTPC :
    Athlon 1800+
    512mb ram (tror det er pc2700)
    Radeon 9800pro 128mb
    En eldre Creativ 4x DVD rom (Holder det) ?
    2X WD 120gb HDD
    Kabinettet er en silence utgave med tilhørende lyddempnings utstyr. Noe som gjør det enda mere ideel. Men bør nok kjøpe HD lyddempere. Og muligens en bedre vifte til skjermkortet... da den bråker en del.

I tillegg skal jeg ha tv kort.
    En dyrere løsning er jo at ATI AIW kort... men holder f.eks. et 9600AIW kort, da det koster ca det samme som et bra tv kort, feks. Hauppauge pvr150?

Hva gjelder pj, hva kan jeg forvente å få ut av dette systemet i form av forbedre biledkvalitet? Har hørt at jeg nok ikke kan kjøre noe skalering... men kanskje litt andre ting og tang? Oppgraderer vel i fremtiden... men det blir nok en stund til.

Noen kommentarer?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har peiling? :cry: :cry:

Newcomer energyst sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må prøve ut litt dvd software på den. Da tenker jeg på rene avspillingsprogrammer. WinDVD, Zoomplayer eller Theatertek som går for å være de beste.

En htpc er veldig prossesoravhengig. Den skal ikke bruke dvd-hardware støtte på skjermkortet men behandle bildene via cpu.

Fleste maskiner som ble kjøpt med dvd spiller av dvd uten problemer men det er fordi skjermkortet tar seg av jobben og da er det ingen htpc.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av energyst
    du må prøve ut litt dvd software på den. Da tenker jeg på rene avspillingsprogrammer. WinDVD, Zoomplayer eller Theatertek som går for å være de beste.

En htpc er veldig prossesoravhengig. Den skal ikke bruke dvd-hardware støtte på skjermkortet men behandle bildene via cpu.

Fleste maskiner som ble kjøpt med dvd spiller av dvd uten problemer men det er fordi skjermkortet tar seg av jobben og da er det ingen htpc.
    Så for at det skal være en HTPC så må alt kjøres via software og ikke hardware?

Spennendes vinkling.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for at det skal være en HTPC så må alt kjøres via software og ikke hardware?

Spennendes vinkling.

Kjelli
    Usikker på hva du legger i det, Kjelli

I tilfelle forklarer jeg hva jeg mente
    Det jeg prøver å si er at de fleste skjermkort har egen hardware på kortet for å behandle dvd komprimeringen - men da forsvinner muligheter for tweaking fordi skjermkortet tar seg av bildebehandlingen. (det er jo grunnen for at ved bruk av f.eks. zoomplayer skal skjermkortets dvdstøtte være avslått)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av energyst
    men det er fordi skjermkortet tar seg av jobben og da er det ingen htpc.
    Der er jeg absolutt ikke enig. I min definisjon av HTPC stilles det ikke noen krav til ytelse på hardware, disse kravene kommer helt av på hva du skal bruke den til. Du kan kalle maskinen en HTPC selv om du ikke bruker ffdshow etc. HTPC-navnet har maskinen kun fått pga bruksområdet, på samme måte som en server har fått navnet sitt pga bruksområdet. En hvilken som helst maskin kan være en server, selv om man gjerne bruker litt annen hardware som passer de kravene man selv stiller.
    Det går fint an å ha en HTPC som f.eks bare brukes til å spille DivX-filmer og MP3-er, mener nå jeg.

My 2 cents.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det forskjell på en home theater pc og en media center pc.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intresang debatt, men litt irrelevant i forhold til miss spørsmål.

Vet at jeg ikke får kjørt alt. i fddshow osv... men noe? poenget er jo om jeg kan forvente at bilde blir noe bedre enn en 5 år gammel litt sliten mellomklasse dvd spiller.... OG vil den noe eldre dvd-romen holde mål?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på hvilken signakabel du bruker til dvd-spilleren fra før.

Men Vga i seg selv gir det mest stabile bilde.

Jeg synes forskjellen mellom komponent(koblet med dvd spiller) og vga (med pc) var liten første gang jeg koblet opp. Men da brukte jeg ingen spesiell software utover det som fulgte med standard på datamaskinen og maskinen jobbet lekende lett.

Men nå som jeg bruker vmr9, ffdshow og theatertek innstillinger i sammen har bildene blitt helt overlegent en dvd spiller.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge prosjektøren har VGA- eller DVI-inngang vil det bli bedre bilde med HTPC, selv en så anorektisk spesifisert en som den du nevner. Hvis den ikke har det, men RGB-scart eller komponent, har jeg mer tro på vanlig dvd-spiller. De gamle Creative-spillerne holder i massevis, det eneste problemet er at de ikke liker enkelte av de nye forsøkene på kopieringsbeskyttelse (blant annet kan Disney-filmer være ganske sære).

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge prosjektøren har VGA- eller DVI-inngang vil det bli bedre bilde med HTPC, selv en så anorektisk spesifisert en som den du nevner. Hvis den ikke har det, men RGB-scart eller komponent, har jeg mer tro på vanlig dvd-spiller. De gamle Creative-spillerne holder i massevis, det eneste problemet er at de ikke liker enkelte av de nye forsøkene på kopieringsbeskyttelse (blant annet kan Disney-filmer være ganske sære).
    Du sier bedre men ikke hvor mye bedre.

Spørsmålet er om det er verdt å få det f.eks. "litt" bedre med alle bakdelene som det er med pc - tenker på stabilitet, støy, ledninger, tastatur/mus/fjernkontroll.

Men som sagt, jeg sammenligner med komponentkoblet dvd-spiller.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Bra jeg ikke sitter på den pcen og skriver nå, da jeg tror den hadde blitt litt fornærmet :wink:

Er det CPU`en som du mener bør være høyere? Hva bør den være for at jeg kan forvente bra utbytte av en AE700 pj ?? Og ta i betraktning at jeg ikke har dype lommer etter et pj+lerret kjøp

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du holde deg til andre løsninger. Skikkelig htpc er en toppkvalitets løsning for litt dypere lommer. Minimumsspesifikasjoner bør etter min mening være en mest mulig overklokket P4 3.0 mHz kjørt uten hyperthreading, 2 x 256 meg minne i dual channel og et GeForce-kort i 6600- eller 6800-serien. Med det du har, vil du nok få et bedre bilde, men om du vil synes at det er bra nok i forhold til det du regner som ulemper (som er ting man ganske lett kan overvinne med litt automatisering, min sju år gamle datter klarer fint å slå på og av hjemmekinoen og sette på dvd-filmer uten hjelp), kan jeg ikke si noe om. For min del er enhver merkbar bildeforbedring verd en del penger og arbeid, men så kommer jo loven om fallende grensenytte...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på... hvorfor akkurat 3ghz... og ikke en uoverklokken 3..4ghz ??

Og hvorfor nvidia grafikkort?

er 2x256 bedre enn 1x512 ?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Radey
    Lurte på... hvorfor akkurat 3ghz... og ikke en uoverklokken 3..4ghz ??`
    Jeg er ikke veldig bevandret i FFDshow, men jeg vil tro poenget er å kjøre høyest mulig FSB. En P4 3.0 @ 3.4 vil være raskere enn en stock 3.4. En 3.4 kan selvsagt også overklokkes, men her var det jo snakk om minstekrav.

er 2x256 bedre enn 1x512 ?
    Ja, fordi to brikker kan kjøre i dual channel, som gir en teoretisk dobling av minnebåndbredden.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikky har rett. Og nVidia fordi det er det beste. Fram til 5900 kom, var ATI Radeon suverent best. 5900 gjorde at det ble ganske likt, ifølge ekspertene. Da 6600/6800 kom, ble det omvendt. nVidia er suverent best. Det ble en klar oppgradering da jeg byttet fra et ATI 9800 til et nVidia GeForce 6800.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •