Nytt topp skjermkort: Geforce 6600, 6800 + Purevideo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt topp skjermkort: Geforce 6600, 6800 + Purevideo?

Tenkte å oppgradere til et av ovenfor nevnte kort og samtidig benytte (dvs. kjøpe) nVidia's nye dekoder for pureVideo.

Ser en det er en annen tråd om dette tema, men den ender opp i en diskusjon rundt prosessorbruk.http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15527

Jeg lurer på om noen kan bekrefte effekten av den nye dekoderen (pureVideo) med disse kortene, da jeg ser dette som en rask og enkel vei til optimalt (?) bilde uten å gå veien om FFdshow/Zoom Player/dscaler etc.

Videre lurer jeg på hvilke AGP kort (av Geforce 6600 og 6800) som er å anebefale til dette bruket. Pris og støy er viktige faktorer. Spilling er ikke noe tema.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om spilling ikke er aktuelt ville jeg gått for 6600. Som nevnt andre steder hevdes det at HD-dekodingen i 6800 er defekt, muligens bare for WMV-HD, men dog.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6800 er ganske verdiløst hvis du ikke skal bruke det til spill. Standardviften til 6600GT bråker mindre en viften på strømforsyningen, ihvertfall på min maskin.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel helt avhengig av hvilket 6600GT kort man har. Skal montere på Zalman kjøler idag på mitt 6600GT kort. Har testet på samme kort hos en kompis. Ble betraktelig bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint.

men hva med Nvidea pureVideo effekten?

Noen som som har noen formening om denne?

Kan den komme opp mot FFdshow +++?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Om spilling ikke er aktuelt ville jeg gått for 6600. Som nevnt andre steder hevdes det at HD-dekodingen i 6800 er defekt, muligens bare for WMV-HD, men dog.
    Er dette fortsatt et problem?

Ray

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå ikke testet det selv opp mot ffdshow, men har sett andre som sier at det ikke er like bra. Hvis det er en indikasjon, ble det diskutert voldsomt de første to ukene på AVSforum, men så falt den helt bort. ffdshow har vært et av de heteste temaene i godt over ett år. Og den beste kombinasjonen er enten Nvidia/ffdshow eller dScaler/ffdshow.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --
    Opprinnelig skrevet av palarsen
    --

Purevideo dekoderen var defekt i AGP utgavene av 6800GT og 6800Ultra.
    I 6800 "vanilla"( AGP )som er basert på NV41 som er en nyere brikke fungerer den.
    Alle 6600 , 6800 og 7800 kort basert på PCI-express standarden har fungerende Purevideo dekoder.

Det er også verdt å nevne for system byggerer at Nvidia har kommet med et chipset 430/6150 som er et hovedkort med integrert grafikk.
    6150 støtter opp til 1080i og har Purevideo dekoder.
    Asus selger dette kortet med integrert Azalia lyd(Intel HD-Audio) for ca 800kr
    Kortet er beregnet for S939

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål kan vel være om ikke GeForce 6200 også gjør jobben, for det bør ikke være spesielle praktiske forskjeller på 2D og video kontra 6600, selv om prosesseringskraften ved utnyttelse av GPU til videobehandling er noe lavere.

6600 er også langt enklere å ha passivt kjølt enn 6800. 6800 utvikler temmelig mye mer varme (har vel noe slikt som 60-70 millioner transistorer ekstra også kontra 6600-serien).

Et element ellers kan vel være å se på ATI Radeon X1300 -- i hvert fall så lenge man snakker om PCI Express. Sjekk spesielt egenskapene knyttet til Avivo.

(Ifølge ATI selv leverer de teknologi som benyttes i 80 % av LCD/plasma-TVene solgt de siste årene -- og en del dette er bakgrunnen for Avivo-teknologien).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dkvam
    --
    Det er også verdt å nevne for system byggerer at Nvidia har kommet med et chipset 430/6150 som er et hovedkort med integrert grafikk.
    Det kortet der virker spennende!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommer
    Det kortet der virker spennende!!
    For så vidt. Det dkvam ikke forteller er vel at dette kortet også blir levert med DVI(-D) i tillegg til VGA og RGB. Det gjør det kanskje ennå mer spennende for mange :-)

Intel HD nevnes. Dette er via ADIs AD1986 5.1-kanals AC97-brikke. Strengt tatt er ikke dette helt opp til spesifikasjonene for Intel High Definition Audio så vidt jeg kan se (7.1-kanaler, 192kHz/32-bit). Jeg tror det er slik at denne brikken er kompatibel for bruk mot brikkesett som støtter Intel HD (aka Azalia), men brikken tilfredsstiller ikke Intels spesifikasjoner for bruk av Intel HD-betegnelsen. På ADI sine websider stod det ikke noe spesifikt

Det som er synd er at Nvidia ikke kunne ha videreutviklet Soundstorm for dette brikkesettet -- evt. gått inn for audioegenskaper tilsvarende Intel HD i brikkesettet. Ifølge Nvidia var dette imidlertid ikke ønsket av PC-produsenter pga. de ekstra kostnadene det ga.

Ellers er det bare å håpe at det kan komme noen Socket 754-baserte nForce430/GeForce6150-kort -- med støtte for Turion.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas,

jeg har ikke fått testet det enda, men har lagt merke til at det nye S775 hovedkortet mitt med Intel HD audio har Dolby Digital Live (dvs det SoundStorm hadde).

For kommentarer om Purevideo og inverse telecine, se den andre tråden som går nå.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    For så vidt. Det dkvam ikke forteller er vel at dette kortet også blir levert med DVI(-D) i tillegg til VGA og RGB. Det gjør det kanskje ennå mer spennende for mange :-)
    Nå er jeg ikke helt med; VGA er jo RGB, eller er det enda en utgang? Og mener du DVI med duallink eller DVI-D?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han mente komponent? Har til gode å se et skjermkort levert med scart-utgang...

For øvrig hadde det sikkert vært greit med et system som automatisk stengte halvt år gamle tråder for nye innlegg...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Kanskje han mente komponent? Har til gode å se et skjermkort levert med scart-utgang...

For øvrig hadde det sikkert vært greit med et system som automatisk stengte halvt år gamle tråder for nye innlegg...
    He he, sant nok. Men skjermkortet mitt har faktisk SCART. Jeg har ikke testet den enda så jeg vet ikke om det er inn eller ut, eller begge deler. (Har ingentin annet med SCART ) Powercolor Radeon X800VE AIW. Så nå har du sett det også.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=151897

Tipper de 2 som er på lager der er de 2 siste som blir å få kjøpt i norge.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg dårlig, eller er det ingen scart utgang på det bildet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Ser jeg dårlig, eller er det ingen scart utgang på det bildet?
    På kontakten til venstre for DVI koples det til en adapter greie med Antenne inn og SCART + s-video inn/ut og div.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, my bad

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nå er jeg ikke helt med; VGA er jo RGB, eller er det enda en utgang? Og mener du DVI med duallink eller DVI-D?
    RGB som i komponent....

DVI-D: DVI med kun mulighet for digitalt signal (kontra DVI-I, der det både er digital og analog overføring av bildesignalet). Altså kan man ikke slenge en adapter på DVI-tilkoblingen for å ta ut analoge signaler på denne.

(Støtte for Dual Link DVI skulle man vel gjerne ha hatt brukt for i HTPC-sammenheng, men helt hensiktsmessig i dag blir det vel ikke. Nå vil vel forresten Radeon X1300-grafikkort til en tusenlapp gjerne ha støtte for Dual Link DVI for dem som måtte trenge det -- tidligere har man måtte gå ganske høyt opp i pris for å finne Dual Link DVI-kompatible kort... men det er vel svært få som sitter med annet enn temmelig store dyrere LCD-skjermer som skulle ha behov for Dual Link DVI).

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dkvam
    --
    Opprinnelig skrevet av palarsen
    --

Purevideo dekoderen var defekt i AGP utgavene av 6800GT og 6800Ultra.
    I 6800 "vanilla"( AGP )som er basert på NV41 som er en nyere brikke fungerer den.
    Alle 6600 , 6800 og 7800 kort basert på PCI-express standarden har fungerende Purevideo dekoder.

Ahaa! meget interessant!! Er i første fase i "oppgraderingsjakt" nå
    Hva heter kortet, litt mer spesifikt, og hvor finner jeg det? Evt. PM meg om det er "prisjakt" risiko å poste forhandler(e)...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •