Hvilket signal går gjennom "audio-kabelen" fra CD-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket signal går gjennom "audio-kabelen" fra CD-

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg er litt usikker på hvilket signal som går gjennom den såkalte audio-kabelen som går direkte fra CD-ROM til lydkortet? Noen som kan svare på dette? Den er jo ikke nødvenndig for å få lyd...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du få to forskjellige kabler, avhengig av hvordan lydkort og CD rom er utstyrt.

1. Den vanligste, 3 leder kabel med 4 pins kontakt, denne kabelen leder et standard analogt lavnivåsignal, denne kan godt kobles rett til en forsterker via en overgang, hvis du vil. Denne kabelen er i drift dersom du setter en audio CD i spilleren, og trykker på play på CD romen uten å starte noen lydavspillingsprogramvare.

2. 2 leder kabel med 2 pins kontakt, denne kontakten leder et digitalt SPdif signal til lydkortet, funksjonen er omtrent den samme som for ovenstående, men med bedre lydkvalitet.

Frode

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Her kan du få to forskjellige kabler, avhengig av hvordan lydkort og CD rom er utstyrt.

1. Den vanligste, 3 leder kabel med 4 pins kontakt, denne kabelen leder et standard analogt lavnivåsignal, denne kan godt kobles rett til en forsterker via en overgang, hvis du vil. Denne kabelen er i drift dersom du setter en audio CD i spilleren, og trykker på play på CD romen uten å starte noen lydavspillingsprogramvare.

2. 2 leder kabel med 2 pins kontakt, denne kontakten leder et digitalt SPdif signal til lydkortet, funksjonen er omtrent den samme som for ovenstående, men med bedre lydkvalitet.

Frode
    Takker. Da lurer jeg på 3 ting;

(1)Dersom en har denne SPdif kabelen tilkoblet, går det da KUN signal gjennom denne når en bruker CD-ROM'ens play knapp. Dersom en bruker et lydavspillingsprogram vil da signalet gå gjennom IDE kabelen og ikke gjennom SPdif kabelen? Hva gir best resultat?

(2)Kan dette SPdif signalet kan i teorien sendes rett til en ekstern prosessor/forforsterker uten å gå innom et lydkort?

(3)Hva hvis du har en DVD-ROM, kan den da sende multi-kanals lyd (DD, DTS, etc.) direkte til en ekstern prosessor/forforsterker uten å gå innom et lydkort? Eller vil ikke dette fungere fordi en er avhengig av å bruke avspillingsprogramvare?

Jeg prøver å finne ut hva som er korteste signalvei, for å best mulig lydkvalitet ut av en CD-/DVD-ROM. Er det noe poeng i å prøve å gå utenom lydkortet?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Takker. Da lurer jeg på 3 ting;

(1)Dersom en har denne SPdif kabelen tilkoblet, går det da KUN signal gjennom denne når en bruker CD-ROM'ens play knapp. Dersom en bruker et lydavspillingsprogram vil da signalet gå gjennom IDE kabelen og ikke gjennom SPdif kabelen? Hva gir best resultat?

(2)Kan dette SPdif signalet kan i teorien sendes rett til en ekstern prosessor/forforsterker uten å gå innom et lydkort?

(3)Hva hvis du har en DVD-ROM, kan den da sende multi-kanals lyd (DD, DTS, etc.) direkte til en ekstern prosessor/forforsterker uten å gå innom et lydkort? Eller vil ikke dette fungere fordi en er avhengig av å bruke avspillingsprogramvare?

Jeg prøver å finne ut hva som er korteste signalvei, for å best mulig lydkvalitet ut av en CD-/DVD-ROM. Er det noe poeng i å prøve å gå utenom lydkortet?
    1. Dersom ingen annen kabel enn SPdifkabelen er tilkoblet og ingen programvare går, er det den kabelen som er i bruk.

I mange lydprogrammer kan du velge hvordan dataene skal behandles, da spørs det hva slags lydkort du har når du skal velge hva som gir best lyd.

Alle Creative kort upsampler til 48 khz ved avspilling, og er ikke å anbefale til tokanalslyd. Her er det best å prøve å komme seg utenom lydkortet digitalt.

Har du et lydkort som har ASIOdrivere og støtter 44.1 khz output på DAC ene, som M-Audio Revolution og de kostbare Terratec'ene, får du best resultat med å kjøre digital audioextraction via IDE bussen, da kan feilkorrigering implementeres. Så kjører man dette rett ut til lydkortets SPdif via en ASIO eller Kernelstreaming plugin.

2 og 3. PCM signalet fra en audiocd skal fungere helt fint, aner ikke om det fungerer med DD/DTS, men jeg tror ikke det.

Frode

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg erlitt ny i dette. Gjør ASIO og kernel det samme? Det ene er en driver det andre en plugin?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •