Hjelp til å få min pc stille.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å få min pc stille.

Hei har i dag en pc som jeg i fremtiden har tenkt å bruke opp mot prosjektor. Men den bråker alt for mye, slik den er i dag. I pc-en er det to vifter en på hovedkortet MSI 845PE MAX Socket 478/533 og en på strømforsyninga. Kabinettet er et Avantech Midi ATX. Så er det noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre, forslag til stillere vifter som opprettholder en god luftgjennomstrømning? Driver ikke med noe overklokking.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du roter litt rundt på www.microplex.no under kjølere, så finner du en del snacks f. eks fra zalman. Hvordan er støynivået på harddisc'en din? Noen av de bråker som en hercules...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harddisk-støy er ikke noe problem, det er viftene og hovedsaklig den på hovedkortet. Men hvis jeg bytter vifta på hovedkortet med en kjøleribbe, hvor mange og hvilke kabinettvifter vil jeg trenge?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig har DENNE på min P4, som er klokket til 3,6. Vidre bruker jeg DENNE på skjermkortet. Jeg har ett htpc kabinett som er trangt, og jeg har kun DENNE kabinettvifta. Vet ikke om det er mulig å bytte vifte på strømforsyningen din, men jeg bruker DENNE.

Alt i alt så er dette så stille, at det eneste jeg merker til pc'en er de blå lysdiodene i front :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig viktig å begrense vifteturtall. Hvis du har støtte for cool n quiet bør du aktivere dette (les om det på www.hw.no). Du kan også gå inn i bios og sette Fan target til en temperatur, så justerer cpuvifta seg slik at den holder den temperaturen du satte (med et avvik du også velger). Hardiskstøy har noe å si hvis du feks kjører noen gamle WD-disker. Du bør da bytte til Seagate barrakuda 7200.7 eller Samsung spinpoint. Kjører seagate-disker sjøl jeg, de er -veldig- stille. Adda leverer ei kabinettvifte (80x80) som har 12db oppgitt. Dette er nok løgn, men den er veldig stille. Denne og Papst sin stilleste kabinettvifte er nok de stilleste som er produsert. Det kan være greit å ha 2 kabinettvifter, en som suger inn, lufta går forbi harddiskene og suges ut av en vifte bak. Sjekk ellers rundt på www.komplett.no for ei ny cpu-vifte, det er vel investerte hundrelapper å gå for ei ny vifte.

Det finnes også kit's for å få sugd luft utenifra kabinettet via en slange til cpu'en. Dette gjør at du får ned temperaturen på vifta en god del grader.

Hvis du virkelig vil ha det stilt kjøper du ei vifteløs strømforsyning. De har fått litt pepper fordi de ikke er veldig sterke, men med ditt oppsett og uten overklokking vil du ikke ha problemer med å bruke en.

Jeg hadde det hovekortet der engang, husker ikke om det var passiv chipsetkjøler på det (?) (Liten hissig vifte som ofte bråker). Hvis det er det, så går det også an å bytte ut denne. Isåfall, kjøp et HK uten chipsetvifte neste gang.

Sist: sjekk om du har vifte på skjermkortet ditt. Mange glemmer denne, og den kan være ekkel. Zalman har en passiv kjøler som passer til en haug kort. Den går ikke på mitt (det er for varmt) Men jeg bruker da en arctic cooler istedet for den vanlige skjermkortvifta. Dette funker bra, den er stille på "stille-modus" (bryter med to innstillinger).

Håper dette hjalp!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Har forsøkt å stille viftene ved å gå inn på BIOS, men jeg finner ingen alternativer for justere tempo eller tempr. Hardisken jeg har er en Seagate 7200 RPM, så den skulle vel være grei. Vurderer å kjøpe fire vifter av denne typen (til kabinett-vifter) www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302072&cks=SER og kjøpe denne til hovedkortet http://www.microplex.no/rubweb/php/r...0&toc=3870 (den nederst på sida). Skjermkortet er vifteløst, så det er jo greit. Også får jeg kjøpe en vifteløs strømforskyning hvis jeg enda ikke er fornøyd. Eller hva tror dere?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun AMD (nærmere bestemt A64, og muligens Sempron 754) som har støtte for Cool N Quiet. Kunne skrevet litt om støydemping, men får ta det i morgen. Nå er det kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte to stk av de 12dB Papst viftene til maskinen min og jeg er veldig godt fornøyd. Jeg kan ikke høre at de går hvis jeg ikke legger øret helt inntil.

:idea: For å styre rpm på viftene er det svært mange som bruker Speedfan med stort hell.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange andre vifter har du i pcen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en cpu vifte (også Papst ) også er det vifta i psu'en. I tillegg er det en liten vifte på grafikkortet (GF 4200) som forøvrig lager langt mer lyd enn de andre viftene :roll:

Jeg bruker ikke denne maskinen som HTPC altså, tenkte bare jeg skulle anbefale den 12dB Papst viften

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dytt hele kabinettet ned i akvariet! Har hørt at vannkjøling skal være tingen! :lol:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Dytt hele kabinettet ned i akvariet! Har hørt at vannkjøling skal være tingen! :lol:
    Setter pris på alle innspill, men hvis det ikke er noen som har noen innvendiger mot de viftene og den kjeøleren jeg nevnte tidligere i tråden, så går jeg for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også Papst viftene som er nevnt, og de er veldig stille. Kjøpte også et NortQ silent 300w strømforsyning, som er veldig stille. Nå er htpc'n så stille at jeg trenger nye harddisker, de bråker noe så ille (Samsung Spinpoints har jeg i PC'n, og de er omtrent lydløse).

Newcomer energyst sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det foreløbig ikke går å få en htpc helt stille. Men å bytte ut psu med en vifteløs er must og skjermkortet likeså. Å la prosessor og hovekort viftene være i fred - litt kraft til ffdshow må vi la maskinen få.

Dette er ihverfall min erfaring så langt i htpc prosjektet mitt og jeg vet andre mener noe helt annet. Men det gjør det ihvertfall lettere for meg å fokusere på hva jeg skal bygge når jeg har satt noen begrensinger.

Dytt hele kabinettet ned i akvariet! Har hørt at vannkjøling skal være tingen!
    Egentlig ikke. Radiatoren krever også kjøling som igjen betyr vifter. Vannavkjøling er litt oppskrytt mht lydnivå fordi det egentlig er laget til å kjøle oevrklokka hardcore gamer maskiner.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for følgende kabinett:

Kabinetter er delt opp i tre seksjoner som er adskilte med vegger for å unngå varme fra de forskjellige delene skal smitte over. Jeg har en vifteløst thermaltake psu som skal i psu seksjonen, en samsung disk som skal i harddisk seksjonen og skal bruke zalman kjøler/vifte på cpu. Håper dette sammens med at kabinettet kommer med lyddempet materiale i veggene at jeg skal få en meget stille pc.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nighthawk
    Jeg bruker også Papst viftene som er nevnt, og de er veldig stille. Kjøpte også et NortQ silent 300w strømforsyning, som er veldig stille. Nå er htpc'n så stille at jeg trenger nye harddisker, de bråker noe så ille (Samsung Spinpoints har jeg i PC'n, og de er omtrent lydløse).
    Jeg er ikke imponert over NortHQ silent. De kan fint høres.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da går jeg for papst viftene og hovedkortkjøleren nevnt tidligere i tråden.

Newcomer energyst sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for følgende kabinett:
    Det var et utrolig heftig kabinett, peakman!
    Likte at den er bygd opp med adskilte vegger.

Synd at jeg ikke kan bruke en sånn selv fordi jeg skal ha den i kinoavdelingen i stua.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Harddisk-støy er ikke noe problem, det er viftene og hovedsaklig den på hovedkortet. Men hvis jeg bytter vifta på hovedkortet med en kjøleribbe, hvor mange og hvilke kabinettvifter vil jeg trenge?
    http://kjelda.hisf.no/~thotved/tulle...osjekt043.html

Koster 75 kr på microplex.no

Sjekk og ut forumet på overklokking.no under støydemping

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått tak i den kjøleren jeg nevnte tidligere i tråden og en 9 dB papst vifte. Men har 2 problemer:
    1: jeg får ikke montert kjøleren på hovedkortet mitt, har ikke hull som den kan kobles til. noen forslag?
    2: så nå har bare koblet fra vifta som var der fra før og bruker kun kjøleren som sitter på den og papst vifta. men når jeg inn på bios står det at cpu-temp er 90C og system-temp ca 40C.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •