Hjelp til å få min pc stille. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En ting som folk ofte ikke tenker over er at viftene bråker en hel del mer med støv inni seg. Jeg skrudde ut powervifta mi og rengjorde den, og det forandret strømforsyninga fra flymotor til svært stille.

Så jeg tenkte å sette et støvfilter foran vifta som trekker luft inn i kabinettet, samt sørge for overtrykk inni kabinettet (slik at støv ikke drar seg inn fra andre sprekker/åpninger i kabinettet). Spørsmålet er hva egner seg å lage støvfilter av? Jeg har sett at man kan kjøpe ferdige filtre på bl.a. Microplex ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FF120 ), men jeg vil heller ha et stoff som jeg kan klippe til og montere der det trengs. Noe ala det som sitter i projektoren.

En annen ting er støydempingsmatter som man limer på innsiden av kabinettet. Her får man også billigere alternativer hos f.eks. Biltema. Noen som har erfaring med dette?

For gode støydempingstips se også http://overklokking.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Har endelig fått tak i den kjøleren jeg nevnte tidligere i tråden og en 9 dB papst vifte. Men har 2 problemer:
    1: jeg får ikke montert kjøleren på hovedkortet mitt, har ikke hull som den kan kobles til. noen forslag?
    2: så nå har bare koblet fra vifta som var der fra før og bruker kun kjøleren som sitter på den og papst vifta. men når jeg inn på bios står det at cpu-temp er 90C og system-temp ca 40C.
    Det er litt høyt. Du bør absolutt ha en vifte på CPU-kjøleren, ellers kan CPU'en din fort ta kvelden. Men jo større/bedre CPU-kjøler du har jo mer stillegående vifte kan du bruke.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Termisk lim og ny bios?

Har endelig fått tak i den kjøleren jeg nevnte tidligere i tråden og en 9 dB papst vifte. Men har 2 problemer:
    1: jeg får ikke montert kjøleren på hovedkortet mitt, har ikke hull som den kan kobles til. noen forslag?
    2: så nå har bare koblet fra vifta som var der fra før og bruker kun kjøleren som sitter på den og papst vifta. men når jeg inn på bios står det at cpu-temp er 90C og system-temp ca 40C.
    #1: kjøp artic silver thermal adhessive (termisk lim) 2 - komponent. Her blander du ca 70/30 termisk pasta/lim, slik at kjøleribba sitter fast, men kan fjernes dersom du vil. Tror 50/50 er standard mengde, men 70/30 gjør det lettere å fjerne ribba senere. Bruk så lite som mulig, men nok til å dekke flaten på chippen du skal kjøle. (det er sansynligvis et "søkk" i chippen slik at det er lurt å bruke et kort (kredittkortlignende) til å påføre det termiske limet.

#2: Har du hatt prosessorkjøleren av? I så tilfelle så kan det tyde på at den er feilmontert etterpå, siden prosessoren viser så høy temp. 90 grader er på grensa av hva enkelte prosessorer tåler, og høyere enn andre tåler... !
    Hvis du er sikker på at cpu kjøleribben er skikkelig montert, og kan ta på kjøleribba uten at det er særlig varmt, så kan det være at bios leser av feil. Du kan evt prøve å oppgradere biosen for å sjekke om det løser problemet.

DrE

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En standard medfølgende prosessorkjøler med vifta slått av trenger ikke akkurat være feilmontert for at temperaturen skal ligge på 90 grader. Du bør enten kjøpe en skikkelig kjøler eller bruke en vifte, gjerne en større/mer stillegående enn den som er der fra før.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    En standard medfølgende prosessorkjøler med vifta slått av trenger ikke akkurat være feilmontert for at temperaturen skal ligge på 90 grader. Du bør enten kjøpe en skikkelig kjøler eller bruke en vifte, gjerne en større/mer stillegående enn den som er der fra før.
    9dB papst er stille og sånn, men man kan ikke kalle det "vifta slått av". Det var original vifta han hadde fjernet, ikke hur?

DrErling

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg forstår det fra de tidligere innleggene bruker han Papst-vifta som kabinettvifte, har kjøpt en ny vifteløs kjøler til chipsettet på hovedkortet og har skrudd av prosessorvifta. Da skjønner jeg godt at tempen på CPU'en kommer opp i 90 grader. Hva sier du Gory G., har jeg misforstått?

Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har gjort er ta ut strømmen til Cpu-viften slik at kun kjøleribben kjøler cpu-en, og da er tempraturen oppe i 90 C. Papsten bruker jeg som system-vifte. Prøvde å installere Zalman-kjøleren i går, men fikk ikke festet den ordentlig siden festene ikke passet(prøvde å lage mine egne i aluminiumsfolie, men det ble mislykket ops: ) Og når jeg satte på igjen den orginale cpu-kjøleren med vifta, fikk jeg en ny overraskelse. Da fortsatte temp. å stige helt til maskina slo seg av, da viste det seg at jeg hadde hatt på for mye thermalpasta. Så det endte opp med at jeg skrapte bort litt av pastaen før jeg satte på igjen den orginale kjølerne med vifta. Og nå er temp. stabil, men fortsatt ikke stille.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Zalman du linket til i et tidligere innlegg ( http://www.zalman.co.kr/eng/product/...1&code=014 ) er ikke ment for prosessorer, men for chipset. Eller har du kjøpt en annen en?

Når du skal feste kjøleren på nytt igjen må du rengjøre prosessoren og kjøleribba og smøre på ny termisk pasta for at den skal få skikkelig kontakt. Når den har vært av holder det at det har landet et støvkorn, så blir kontakten dårlig mellom prosessor og kjøleribbe.

Uansett er 90 grader veldig risky å kjøre med. En løsning er jo en viftestyring til prosessorvifta, slik at du kan regulere ned hastigheten. Tempen bør ihvertfall ligge under 70 under stress.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg

P4 3.2
    Vifteløs strømforsyning:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301973&cks=PRL
    Samsung Disk:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122682&cks=PRL
    Zalman GPU kjøler som styres av en viftestyring slik at den kun kjøres når jeg spiller. Kjøleren er denne:
    http://www.zalman.co.kr/eng/product/...9&code=013

På CPU bruker jeg denne:
    http://www.zalman.co.kr/eng/product/...mp;code=005009

På Nortbridge bruker jeg denne:
    http://www.zalman.co.kr/eng/product/...1&code=014

Siden jeg bruker Dr.Doc til å styre GPU vifte så er det bare en vifte som går og det er viften på CPU som ligger på rundt 900 omdreininger.

Når det gjelder støy så hører jeg forskjell på når maskinen av avslått og påslått og dermed er jeg ikke 100% fornøyd. Enkelte mener nok jeg er for kresen.

Har også fått det kabinettet som jeg nevnte tidligere i tråden. Det er rimelig stort, men det kan fint plasseres i stua da det er lekkert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sånn jeg forstår det fra de tidligere innleggene bruker han Papst-vifta som kabinettvifte, har kjøpt en ny vifteløs kjøler til chipsettet på hovedkortet og har skrudd av prosessorvifta. Da skjønner jeg godt at tempen på CPU'en kommer opp i 90 grader.
    Ok, sorry misforståelsen. Dette er jo galskap! :shock:

DrE

Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, tror jeg driter i hele greia jeg og plasserer den på naborommet når jeg skal se film jeg Dette ble bare tull, sånn kan det gå med null peiling Men takk for alle svar!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, tror jeg driter i hele greia jeg og plasserer den på naborommet når jeg skal se film jeg Dette ble bare tull, sånn kan det gå med null peiling Men takk for alle svar!
    Man kommer ingen vei uten å prøve Du er en erfaring rikere!

Uansett, tror ikke det er mange på forumet som ville hatt pcen i filmrommet dersom de hadde muligheter for "maskinrom"!

Jeg vet hvertfall hva jeg hadde gjort:
    - hadde gjemt htpcen i maskinrommet (normalt kabinett, normal kjøling)
    - montert et htpc-kabinett med kun dvd-rom inni (gjerne på firewire) og et smukt lite lcd display (samt selvfølgelig ir-mottaker)
    - installert CDBREMSE og satt denne til det jeg tåler av støy (2x eller 4x regner jeg med?)

Da hadde man fått brukervennligheten med å kunne sette på filmen i kinorommet, og gjemt alle de negative aspektene ved htpc på maskinrommet.

DrE

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •