Lydkort til effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkort til effektforsterker

Hvordan koble en 5 kanals effektforsteker (ikke reciever eller surrounddekoder) direkte mot lydkortet Creative SB Audigy 2 ZS i min fremtidige HTPC? :?:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke. da må du ha et lydkort med 5.1/7.1 utganger. eller en effektforsterker med digitalinngang, og da må det også ha surround-dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter lykort som kan gi meg denne muligheten. Fins det?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audigy 2 ZS er da et kort med 7.1-utganger. Kobles med mini-jackplugger i kortet og phono-plugger til de respektive inngangene på effektforsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker vel om dette kortet?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Audigy 2 ZS er da et kort med 7.1-utganger. Kobles med mini-jackplugger i kortet og phono-plugger til de respektive inngangene på effektforsterkeren.
    Du har helt rett. er bare meg som surrer.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere på forumet har prøvd å hoppe over forforsterker/decoder og kjøre direkte fra lydkort til effektforsterker. Enda flere på avsforum har prøvd det samme med vekslende hell.

Maudio revo 7.1 gir ganske gode resultater på dette, men signalet er vistnok litt i laveste laget. Skulle helst hatt en boost på dette.

Det som er skummelt er jo at pcen i ny og ne sender noen ekstreme signaler... Blandt annet bør du ALDRI starte pcen mens effektforsterkeren står på. Da kan du vente deg diskanter som brenner opp.

Jeg vil tro at det skal fungere dersom du tar forhåndsregler. Blandt annet må du slå av ALT av lyder i windows og i alle programmer du bruker, slik at du har full styring på hva som blir sendt ut til en hver tid.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er å ha to lydkort i pc'en. Sett inn et billig kort som settes som default i Windows og velg det andre kortet i programmet som skal gi lyd til forsterkeren.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gjelder å holde tunga rett i munnen med en sånn løsning, det gjelder å sørge for å unngå høye lyder. I går f.eks, da jeg satt og surfet og hørte på musikk fikk jeg meg en støkk. Vår kjære www.vg.no hadde selvsagt vært så hyggelig å plassere enkelte reklamer på sidene sine som man ikke kunne bevege musen over uten å bli bombardert med lyder. Disse lydene var selvsagt på ørti dB da mastervolumet på PC-en sto ganske høyt, mens Winampen var skrudd noe ned.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mouseover skulle vært 100% BaNnLY5T!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar. Ser at utgangen for center/subwoofer er en SPDIF. Finnes det kabler med SPDIF i den ene enden og phonoplugg i den andre?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den utgangen kan velges i programvare om det skal være digital ut eller stereo-utgang med senter i den ene kanalen og sub i den andre. Du kan uansett bruke samme kabel for digital ut som for stereo analog - forskjellen er at du bare bruker den ene phono-pluggen for digitalt signal.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som sagt en skummer løsning, men fullt ut mulig. Hvis du søker etter dette tema'et på www.avsforum.com kan du finne endel om det. Lyden blir heller ikke spesielt bra, desverre.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det kommer det vel an på hva slags utstyr man bruker. Et skikkelig high-end lydkort med høyt utgangsnivå og balanserte utganger (f.eks. LynxTwo B) (evt via en passiv balansert volumkontroll) til en skikkelig balansert effektforsterker (f.eks. Halo A51 eller ATI AT2005) tror jeg neppe er noe som ikke låter spesielt bra. Det er en løsning med lav WAF muligens, men tror man kan få mye godlyd for pengene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med deg palarsen. Folk på avsforum som virkelig har satt seg fore å unngå noe mellom htpc og effektforsterker sammenligner jo av og til sine løsninger (med bla billige Maudio kort) opp mot lexicon preamps i 10-50tusenkronersklassen.

Greit nok, noen hyper det litt opp pga at de har "forsket" på det og er stolte, men det går ikke an å generelt si at det blir dårlig lyd av det.

Jeg hadde brukt denne løsningen selv, dersom jeg bare hadde vært 100% sikker på at ikke noe ekstreme signaler nådde effektforsterkeren. Passiv volumkontroll som du sier kan jo være en løsning, men finnes det passiv volumkontroll med 5.1 inn/ut som passer til dette?
    Kall meg pyse men jeg tør ikke gå hele veien til htpc-->poweramp enda ops:

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangelen på ferdige passive flerkanals volumkontroller er som jeg ser det det klart største hinderet for at dette skal fungere godt nok. Jeg tror jeg har funnet en bra løsning, men da må man bygge selv/få noen som har peiling til å bygge for seg (jeg hører til sistnevnte kategori ops: ):
    http://www.dact.com/index.html
    Hvis du ser under Reviews så er det flere tester av passive volumkontroller basert på deres komponenter. Så vidt jeg forstår trenger man 'bare' en av disse + en volumknott + ut- og inngangskontakter og et kabinett å montere det hele i. Siden det i prinsippet bare er snakk om motstand trenger man ingen strømkilde. De har forresten passende kabinetter også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benyttter AC3filter som dekoder og Revo 7.1 med analog ut, inn på en Denon 3803. Men som her tidligere sagt er det ett lite problem med -6 db på dette kortet. Dette lave utgangssignalet gjør att jeg føler en må benytte ett aktivt fortrinn. Dette kan lett sees på min Denon, der jeg trives best med ~6db forsterkning på attenuatoren.

En mulighet til overstyring ligger i f.eks AC3filter, hvor det er mulig med "digital" forsterkning av signalet før det sendes ut over D/A converteren. Helt klart her er potensiale for klipping...

Uten disse problemer har jeg ikke hatt noen motforestilling mot å benytte f.eks en ATI Remotewonder og ett 5-7.1 effekttrinn. Revo 7.1 kortet er helt uten støy o.a. fra PC'en. Volumstyringen fra PC'en er også like grei som f.eks en dyr motorstyrt passiv volumkontroll. Tror en skal ha STORE ører for å høre noe forskjell i ett DD/DTS oppsett... :lol: :lol: :lol:

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling.. D går jo ann å skru av ALL lyd på windows... Å da slipper du noe ekstreme lyder:P Verre er det ikke.. 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av N-EoN
    DrErling.. D går jo ann å skru av ALL lyd på windows... Å da slipper du noe ekstreme lyder:P Verre er det ikke.. 8)
    Joda, er fullt klar over akkurat det, men det er da fult av programmer som overstyrer windows. Det jeg vil frem til er at det er mye man må være klar over når man evt finner det fornuftig å koble htpc direkte til effektforsterker. En løsning som nevnt tidligere for å være bombesikker på at ingen andre lyder enn de man har kontroll over når effektforsterkeren er jo å ha to nettverkskort (et onboard som default) og KUN bruke det ekstra kortet til det ene programmet man bruker som mediaavspiller... Litt tungvint.

Det er nok at man har glemt å skru av lyden på dvddecrypter hvis du har hørt den...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •