Drøfting omkring systemytelse og ffdshow

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Drøfting omkring systemytelse og ffdshow

Kanskje vi skal fortsette denne (http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15527) diskusjonen her isteden, så er den litt mer tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken videodekoder bruker du?

Jeg er nesten helt sikker på at du må bruke DScaler 5. Ellers er det nytteløst. Har selv prøvd med PowerDVD, WinDVD, Sonic og nVideo, men det er kun DScaler 5 som duger sammen med ffdshow. Grunnen til dette er at DScaler gir ut YUY2 (eller er det YU12 jeg mener?) med en gang, noe som sparer veldig mye prosessorkraft slik at ffdshow slipper å konvertere det tilbake til YUY2.

DScaler 5 er gratis og kan lastes ned fra her

DScaler 5 er på et alpha stadie, så du må regne med noen problemer. Jeg må f.eks bruke DVD Decrypter til å fjerne ei slages kopisperre på DVD'en. Det gjør du bare ved å gå på mode->ISO->Read. Så er det bare å rippe og mounte imaget i Deamon Tools når du skal se filmen.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen store problemer med dscaler5 (som gjør det ubrukelig å bruke)? Jeg fikk skikkelig lyst til å prøve dette ned dscaler5 nå, men må vente til en gang i januar...

Det hadde vært spennende hvis "futen" fikk tid til å skrive en grundlig forklaring av oppsettet sitt i løpet av julen. Det er tyrligvis ting på ferde som jeg ikke har fått med meg enda.

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste jeg gjør er å gå gjennom alle service'ne og disable de jeg ikke har bruk for, eventuelt endre noen fra auto til manuel. Deretter kjører jeg XPlite og avinstallerer alle service'ne jeg ikke bruker samt alt annet skrot på maskinen jeg ikke vil ha der. Oversikt over hva de forskjellige service'ne er godt for finner du f.eks. et eller annet sted på microsoft sine sider eller http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
    Se også http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm

Har lest flere WinXP tweaking guides o.l., men nesten alle inneholder noen myth/bad tweaks. For å verifisere register tweaks bør man alltid gjøre et søk på google/microsoft først, for å finne ut om de faktisk har noe for seg. Her er noen jeg benytter meg av selv (SecondLevelDatacache har i de aller fleste tilfeller ingen betydning):

These allow you to end tasks faster, shut down faster and speed up the menu display
    [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
    "ForegroundLockTimeout"=dword:00000000
    "AutoEndTasks"="1"
    "HungAppTimeout"="4000"
    "MenuShowDelay"="125"
    "WaitToKillAppTimeout"="4000"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l]
    "WaitToKillServiceTimeout"="4000"

Speed up NTFS and general system performance
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\FileSystem]
    NtfsDisable8Dot3NameCreation=1 To disable support for old DOS 8-character filenames (ikke gjør dette hvis du bruker Norton Anti-virus)
    NtfsDisableLastAccessUpdate=1 Disables constant updating of dates a file/folder was last accessed

SecondLevelDataCache
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management]
    "SecondLevelDataCache"

Specifies the number of bytes in the secondary processor cache, also known as the L2 cache. The value of this entry is used only when the Hardware Abstraction Layer (HAL) cannot detect the L2 cache.

Value Meaning
    0 Sets the L2 cache size to 256 KB.
    Number of bytes Sets the L2 cache size to the value specified.

Stop programs from automatically starting when booting up
    [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run]
    [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Run]
    (ikke slett noe du ikke vet hva er)

Noen enkle grep i WinXP:

Visual effects

Control Panel --> System --> Advanced --> Performance --> settings
    Adjust for best performance

Disable Offline Files
    Control Panel --> Folder Options --> Offline Files
    Uncheck the box next to "Enable Offline Files"

Disable Windows Sounds
    Control Panel --> Sounds and audio devices --> Sounds
    Sound scheme: No Sounds

Linker til ymse guider
    Windows XP Tweaking Companion - http://www.tweakguides.com/XPTC.html
    TweakHound's Super XP Tweaking Guide - http://www.tweakhound.com/xp/xptweaks/supertweaks1.htm
    TweakTown XPTweaking Guide - http://www.tweaktown.com/document.ph...de&dId=682
    MusicXP Tuning Tips - http://www.musicxp.net/tuning_tips.php
    The Definitive BIOS Optimization Guide - http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=9

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kåre
    Jeg er nesten helt sikker på at du må bruke DScaler 5. Ellers er det nytteløst. Har selv prøvd med PowerDVD, WinDVD, Sonic og nVideo, men det er kun DScaler 5 som duger sammen med ffdshow. Grunnen til dette er at DScaler gir ut YUY2 (eller er det YU12 jeg mener?)
    Det er YV12 du mener. Dette kan du også gjøre med Nvdvd, enten ved å bruke NVPP, eller uten NVPP men da må følgende legges til i registeret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Filters\Video
    "PreferYV12"=dword:00000001

LL: bare last ned DScaler, det største "problemet" er som regel at decoder-innstillingene ikke sitter hvis du endrer de via ZP eller lignende. For å unngå dette kan du endre de direkte i registeret.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lastet ned DScaler5 og må si dette gav min Athlon XP 2500+ et nytt liv!

Jeg kjører nå Zoomplayer og FFDshow med følgende:
    VMR9, Blur & nr: Denoise3d 0,5 0,5 5.0 og HQ. Resize 1280x720 og Lanczos2. Med dette ligger CPU usage omkring 80%

Med WinDVD kunne jeg ikke engang benytte resize med Lanczos (ble knapt nok lysbilder).

Det eneste som er litt tungvindt med DScaler5 er at den ikke har innebygget decryptering. Man er da avhengig av et eksternt program for å decryptere.
    Jeg forsøkte først med DVD43 som er gratis. Dette fungerte bra i de fleste tilfeller, men enkelte DVD’er medførte at Zoomplayer ”krasjet” selv om DVD43 ikonet var grønt (noe som skal indikere at decrypteringen er vellykket). Kanskje pga en kopisperre?!
    Nå har jeg lastet ned AnyDVD (trial). Med denne har det ikke vært noen problemer, men den koster jo hele 39$!

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg nå plutselig hadde mer prosessorkraft å gå på med DScaler5 har jeg testet litt med diverse innstillinger i Zoomplayer og FFDshow. Jeg har en Athlon XP 2500+, Radeon 9600PRO, Panasonic AE500 LCD projektor med oppløsning 1280x720. Har lastet ned de nyeste catalyst driverne fra ATI og satt skjermoppløsningen til 1280x720 i Windows XP (med disse driverne trenger jeg ikke lenger benytte Powerstrip for å gjøre sistnevnte).

Jeg har for alle testene under benyttet Blur & nr: Denoise3d 0,5 0,5 5,0 og HQ i FFDshow:

• 1. VMR9. Resize 1280x720 og Lanczos4. Med dette ligger CPU usage i overkant av 90%. Kan kanskje tenkes at dette er for høyt (se punkt 3).
      2. Overlay. Resize 1280x720 og Lanczos4. CPU usage ca 80%.
      3. VMR9. Resize 1440x1152 (2xPAL) og Lanczos2. Denne innstillingen har jeg testet en hel del med. CPU usage ligger etter hva jeg kan se mellom 92 og 97%, men jeg synes jeg kan se at noen scener ikke flyter helt jevnt.
      4. Overlay. Resize 1440x1152 og Lanczos2. CPU usage rundt 85%.
      5. VMR9. Resize 1440x1152 og Lanczos1. CPU usage under 90%.

Må innrømme at jeg sliter litt med å se hvilken av innstillingene over som gir det beste resultatet. Hadde nok kanskje trengt Mastiffs CRT for det, men hvilke av disse burde i teorien gitt det beste bildet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •