Helt lydløs pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helt lydløs pc

Har bygget en helt lydløs pc som jeg bruker til underholdningssenter i stua. Understreker at dette IKKE er en overklokket HTPC (skulle kanskje vært postet i DIY?) men det var heller ikke målet! PC'en er koblet til plasmaskjerm og er på trådløst nett. Bruker Meedio og bluetooth-mediapad fra Logitech. Er veldig fornøyd med at PC'en omsider er blitt viftefri siden den står på 24/7.

Benytter kun passivt kjølte komponenter:

cpu p4 2.6 GHz(ikke 2,8GHz!) med Thermalright XP-120 kjøler uten vifte
    ati 9600 pro med Zalman Heatpipe VGA Cooler ZM80C-HP uten vifte
    Hovedkortet har ikke vifte på chipsettet.
    psu Silverstone ST30NF 300W
    kabinett Silverstone SST-LC01

Harddisk og dvdrom er nå de eneste komponentene med bevegelige deler og jeg skal skifte ut WD disken som jeg klarer å høre dersom det er helt stille i rommet med en stillegående Seagate-disk.

Fjerna vifta som stod bak i kabinettet så nå er det bare ett åpent hull der hvor varm luft kan sige ut og det ser faktisk ut til å være tilstrekkelig utlufting. Hadde tenkt å lage luftehull i toppen av kabinettet men er glad for at jeg slipper det.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes sinnssykt varmt ut.. Hva er CPU-temp på full load?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen anelse om hva cpu-tempen er. Det er en lysdiode på baksida av psu'en som lyser rødt dersom temperaturen overstiger 55 C og det er eneste indikatoren jeg har på om systemet er for varmt, den har ikke lyst rødt til nå. Jeg belaster ikke denne pc'en med annet enn film og musikk ... og browsing på nettet slik som nå.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du underklokket prosessoren? Hvis ikke, syns jeg det lukter svidd helt hit! Jeg liker også stille pc-er (jeg modder stort sett alt på mine), men passiv kjøling har jeg ikke brukt på noe raskere enn en Pentium 100!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt engstelig for at noe skal bli svidd ja ...
    Kjører prosessoren på 2.6 ghz som er den laveste verdien jeg får sette i bios uten å flytte jumpere på hovedkortet. Restartet PC'en og kjikket på CPU temperaturen i bios og den var 76C mens temperaturen på hovedkortet var 41C. Det er vel en liten smule i overkant selv om det funker? For sikkerhets skyld skal jeg lage luftehull i kabinettet både i bunnen og i topplokket over kjøleribbene til grafikk-kortet, cpu'en og psu'en, synes å huske å ha sett lignende på enkelte HUSH.bokser.

Finner forresten ikke noen måte å overvåke temperaturen på cpu etter at XP har bootet, er det noen som vet hvordan man gjør det? Hovedkortet er ett ASUS P4S800.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tjokken

Finner forresten ikke noen måte å overvåke temperaturen på cpu etter at XP har bootet, er det noen som vet hvordan man gjør det? Hovedkortet er ett ASUS P4S800.
    Last ned asus pc probe.
    link: http://www.asus.com.tw/support/downl...mp;Type=Latest

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn....
    Tror jeg gir CPU'n din like lang levetid som en aidspasient i en barnehage med omgangssyke unger.
    CPU'n min steg 10 grader bare av å vise dette innlegget... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt vifteløs pc har jeg egentlig ikke stor tro på. Det er så mye i en pc som lager varme at det vil bare bygge seg opp til en komponent takker for seg.
    Eneste vifteløse "pc" jeg har hatt hell med er mini-itx med via cpu. Den blei også ganske varm, men ikke over 45c.

Husk en vanlig hd har en max bruker temp på ca 55. Tror din kommer lett over det.

Eneste alternativet til en "lydløs pc" er vannkjøling.
    Selv har jeg en P4 3.0ghz som kjører på 4.1ghz. Alt er vannkjølt - cpu, nb, gfx, hd og psu. Det er 1 vifte i pcen, den kjøler en liten radiator. Vifta er av typen papst 120mm. Dette er etter det jeg mener - en lydløs pc. Cpu'en er 37c ved idle og ca 47 ved full load. Ambient temp i pcen er ca 35c.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Azathoth skal teste den, fant i mellomtiden SpeedFan og MBProbe og ifølge MBProbe er CPU 45C og MB 32C (vel og merke med lokket på kabinettet av). Tror jeg kjører med lokket av inntil jeg får laget tilstrekkelig med luftehull ...

@sven-o: trodde intel p4 bare slo seg av dersom de ble for varme uten å bli ødelagt?

Newcomer ChrisLia sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol!

Vær snill å si fra når prosessoren/strømforsyninga tar kvelden og
    om det evt. blir noen dominoeffekt.

Om det der hadde funka tipper jeg flere ville gjort det før deg.

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tjokken
    @sven-o: trodde intel p4 bare slo seg av dersom de ble for varme uten å bli ødelagt?
    De gjør kanskje det. Men jeg tror ikke konstant syk varme hjelper på levetiden.
    Jeg ville også anbefalt å ha lokket ditt av en stund til. Selv har jeg også vufteløs psu, men den måtte jeg til slutt montere utenpå kabinettet(med strips :lol. Det ble rett og slett for varmt. Husk at den har avleder like mye varme inne i kabinettet, som den avgir varme utenfor.

Og... HDD slår seg definitivt ikke av ved for sterk varme....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    76 grader?! Jeg tisser nesten i buksa hvis jeg ser over 65 grader på en P4, for da er det noe alvorlig galt! :roll: Det der er neppe holdbart over tid, nei. Du må nok føre opp prosessor og harddisk som forbruksvare, tror jeg. Men 41 grader på hovedkortet er forbausende lite i forhold til prosessortemperaturen. Jeg vet at Aopen har en tendens til å vise for høye temperaturer, men jeg vet ikke hvordan Asus ligger an. Det varierer veldig fra produsent til produsent, du risikerer at virkelig temperatur er over 80, og da får du benytte den til å poppe popkorn i den tiden den har igjen... :wink:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg ødela minnebrikkene sine da temperaturene lå rundt 50-60 grader. (=dårlig QTEC kabinett). Harddisker skal ikke ha mer enn 40 grader over lengre tid.

Nyere prosessorer skrur seg selv av om de blir for varme (tror jeg), så CPU temperatur er nok ikke det verste. Jeg ville tenkt mest på de andre komponentene.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den raskeste CPU'en du kan kjøle passivt er en p3 500MHz..

Jeg vil heller anbefale deg å montere MINST en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GL]PAPST 12dB kabinett vifte (link)[/url] og en Zalman CNPS7000A-ALCU (link)

det koster litt, men du slipper at alt går til helvete, og du kommer IKKE til høre forskjell!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med lokket av er temperaturem på cpu'en 40C med bare XP kjørende og 50C - 53C når jeg ser film. Skal derfor lage ett nytt lokk som gir god nok lufting og forhåpentligvis ser presentabelt nok ut.

Hadde ei vifte i den forige psu'en som var oppgitt til 12-17db, NorthQ 400W, men den bråkte alt for mye.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse er på 12dB, 17.. 17dB er mer enn det dobbelte av 12dB. Siden du ikke hadde noe annet i kabinettet gikk den 400W på 17dB (sannsynligvis mer) og ikke på 12dB

disse HØRER du ikke om du putter hodet helt inntil..

Selv hører jeg bare en vifte i mitt system - Skjermkortviften.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget ett nytt lokk til kabinettet av aluminiumsnetting beregnet til grillen på biler som jeg kjøpte på en bilrekvisitabutikk. Temperaturen på cpu er uforandret etter at jeg satte dette på og det ser ganske greit ut men ikke like bra som det originale kabinettlokket. Kabinettet ser nå ganske spesielt ut i og med at man til en viss grad kan se innmaten gjennom aluminiumsgitteret. Mulig jeg modder det originale lokket dersom jeg finner ei løsning som ser bra ut.

Dette ble ikke den optimale løsningen men jeg har omsider en grei PC helt uten vifter som ser ok ut. Begyner nå å irritere meg mer og mer over WD disken som bråker fælt nå som resten er blitt stille så den blir byttet ut ganske snart.

@Xvani: Jeg har også testet med ei 80mm Papst-vifte i kabinettet som angivelig skal støye bare 12db men den bråker for mye. Nå fungerer oppsettet mitt fint uten vifter.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres meget rart ut

Nå har jeg imidlertid akkurat kjøpt meg ett vannkjølingssystem (til jul) så da detter totalnivået i PCn til 20dB (+ den 12dB PAPST vifta ) Da får vi se (høre?)

Ellers har jeg to WD disker selv.. Kommer vel til å angre litt nå, men jeg fikk så bra deal på de.. (500kr for en 200GB disk )

Men i en HTPC hadde jeg aldri gått WD.. Samsung, eller evt Seagate....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalman Reserator og en ekstern vifteløs strømforsyning er nok uansett saken hvis man vil ha mest mulig støyfri pc. Det eneste som blir igjen og skaper varme i pc-en er da harddisken og hovedkortet. hovedkortet skaper ikke mye, og til harddisker får man støydempede bokser av aluminium som monteres i cd-rom-plasser og også fordeler varmen mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ville vært nervøs for at cpu'en kommer til å gå til helvete, Tomshardware gjorde jo en test hvor de kjørte en Pentium og en Amd cpu uten noe som helst form for kjøling. Amd'en gikk til helvete mens Pentiumen slo seg av før den blei altfor varm og overlevde stuntet.
    Når det gjelder Western din så har jeg en tilsvarende disk i 250gb og gjorde denne: http://overclockers.com/tips1126/ modden og syns det funker bra bare med den lille viften på 7 volt, hører den ikke i det hele tatt. Har gjort den samme på en Seagate 10gb disk, bare uten viften og det har også funket bra. Den har stått på i 3 måneder i strekk uten at noe har gått gæli...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •