Helt lydløs pc - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nice. Virkelig bra. Ser ut som godt utført håndverk.

Edit: Kanskje du skal lage "gitter" til hullet på baksiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Nice. Virkelig bra. Ser ut som godt utført håndverk.

Edit: Kanskje du skal lage "gitter" til hullet på baksiden?
    Takk LL, det var ett helvete å sage ut de hullene med en uhåndterlig 1100 watts drill og ei grovtannet hullsag.

Gitter forran hullene bak er en glimrende idè, mange takk!

PC'en har stått idle nå i snart ett døgn og både cpu og chipsett er under 40C, skal stresse systemet med film og musikk når jeg er helt oppe å kjøre igjen. Jeg blir like deprimert hver gang jeg skifter systemdisk når jeg ser hvor mye arbeid det er å finne alle drivere og installere all programvare.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare komme med et lite tips når deg gjelder helt lydløs pc. Gå for en cpu som er beregnet til bærbare pcer. Disse bruker mindre strøm, lager mindre varme og tåler også mer varme før de dør. Jeg bruker i dag en XP-m 2500+ Har underklokket den litt, og kjører nå en vcore på 1.1V. En annen ting jeg har gjort for å få ned temperaturen er å sette to forskjellige hastigheter på radeon 9600 kortet mitt. Det kjører på halv hastighet på 2D materiale som film etc, og full når jeg starter et spill. Husker desverre ikke hvilket program jeg brukte til dette. Eneste vifta som går i kabinettet nå er den på psuen. Har lurt på å kjøpe en viftelløs en, men jeg har bare plass til en micro atx psu, og de finnes vel ikke vifteløse?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært innom kontoen på nettbutikken hvor jeg har kjøpt mine komponenter oppdaget jeg, til min forskrekkelse, at CPU’en er på 2,6GHz og ikke 2,8GHz som jeg har hevdet i denne tråden! Jeg beklager på det sterkeste dette!! Jeg hadde tilfeldigvis både hovedkort og CPU da jeg startet prosessen med støydemping og var helt sikker på at klokkefrekvensen på CPU var på 2.8 GHz. Unskyld, beklager, sorry!! CPU er 2.6 GHz!

@ivasoere, hva du har gjort for å oppnå en støysvak pc virker særdeles innsiktsfullt og effektivt! Har søkt litt på nettet og klarer heller ikke å finne noen vifteløs micro-atx psu. Er meget interessert i hvilket program du bruker for å senke ytelsen på skjermkortet ditt. Er det mulig å bruke en PSU for bærbare PC’er på ditt hovedkort? Hvilket hovedkort bruker du forresten?
    Jeg komer uansett til å forsøke å lese meg frempå om komponenter til bærbare maskiner siden jeg ikke har behov for mye ytelse men lite støy.

Hovedårsaken til at dette prosjektet ble som det ble, var at jeg allerede hadde hovedkort, cpu og grafikkort da jeg gikk i gang med å lage en lydløs pc. Jeg hadde ingen ingen kunnskaper om komponenter for bærbare pc’er. Derfor forsøkte jeg å bruke de komponentene jeg allerede hadde for hånden. Dersom jeg skulle bygge en lydløs pc fra bunnen av nå ville jeg, ut i fra det jeg har lært under prosessen, definitivt benyttet komponenter for bærbare PC'er. Jeg er serdeles fornøyd med- og imponert over 2.5” disken fra Fujitsu som i praksis er totalt lydløs.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mobile prosessorene til AMD passer i standard hovedkort. Det gjelder ihvertfall XP-M cpuen(socketA). Tror det også skal gjelde A64-M, uten at jeg kan garantere dette. A64-M har jo speedstep(eller hva de nå kaller det) Det vil si at den kjører cpuen på lavere hastighet når man ikke trenger så mye cpu kraft. Det vil jo også føre til at temperaturen synker litt. Jeg har jo som sagt XP-M 2500+. Den skal vel etter hva jeg husker bruke ca 35W, og det er vel nesten 1/3 av hva din P4 bruker.

Det er fult mulig å kjøre eksterne psuer, men problemet med disse er at de er veldig svake. Har ikke sett noen som er noe særlig over 120W, og det holder ikke til mitt system med HOLO, XCARD osv...

Ellers så har Aopen kommet med hovedkort som støtter P4-M CPUene nå. Det skal vist også funke meget bra. Dette er jo den prosessoren som sitter i CENTRINO laptoppene. Har selv en slik laptop, og vifta går så godt som aldri ved vanlig bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stabil i 10 måneder

På tide å melde tilbake hvordan det går med min lydløse pc. Den har nå kjørt døgnet rundt i ca 10 måneder og har bare vært rebootet noen få ganger og avslått noen uker mens jeg var på ferie. Den er helt stabil og ikke minst totalt lydløs.
    Vurderer å skaffe ett tv-kort men er usikker på hvilket kort man bør satse på. Tenkte å forsøke å få til ett oppsett hvor man kan programere pc'en via nettet slik at den tar opp ønsket tv-program. Kanskje man kan tune tv-kortet opp mot en tv-programdatabase på nettet? Noen som har tips om ett egnet tv-kort og programvare?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •