Helt lydløs pc - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den testen er veldig omtalt............................................ ............ søk og du vil finne...

I tillegg så tester den ikke langvarig skade ved høy temp, som selv intel sier er reell. Så vi har nok konkludert at dette ikke er bra for stakars PCn. Du kan jo slå ann en post på www.hw.no ...... tenker gutta får seg sjokk gitt

+++ så finnes det andre komponenter som heller ikke har godt av høy varme.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk må slutte å syte over varme på cpu. Jeg skjønner meg ikke på folk som er opptatt av å holde tempen under 50 grader. Har selv en Athlon XP1600 som ligger over 70 konstant og det er funket i 3 år med passiv kjøler.

76 grader på P4 går helt fint. Det er vel mindre enn 90 som er anbefalt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig opptar CPU temperatur meg så vedlig mye. Det er system temperaturen som er viktigere. Andre komponenter i PC'en, spesielt HDD og minne, er nemlig mye mer følsomme for høy temperatur over lang tid.

Lav CPU temperatur er egentlig bare viktig dersom du overklokker, hvis ikke er alt under 70 greit....tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har modifisert litt til i kabinettet og flyttet psu'en frem i kabinettet for å få den lengre vekk fra cpu'en. Varsellampene kan jeg fremdeles se igjennom gitterlokket og eurokabelen har jeg strukket under hovedkortet og ut på baksiden der hvor psu'en originalt skal stå. Har også ventilert bunnen i kabinettet under psu'en og cpu'en. Cpu'en ble ganske varm (75C) siden kjøleribbene kom i kontakt med psu,en og ble derfor unødvendig varm. Opplevde likevel ikke ustabilitet på noen måte men blir litt skeptisk når man ser hva folk mener om høye cpu-temperaturer over lang tid så jeg gjorde modifikasjonen for sikkerhets skyld.

Sitter å skriver denne posten på pc'en nå og cpu temperaturen er 40C og Chipsettet 34C og det bør vel være trygt innenfor alle sikkerhetsmarginer?

Lokket jeg laget fungerer perfekt men er ikke pent nok, dvs. Tjokken har for mange tommeltotter så jeg skal se om jeg finner gitterløsninger som jeg kan montere i det originale kabinett-lokket. Er det noen som vet om gode nettbutikker med godt utvalg i "casemods" eller hva det heter?

Vil ellers takke for mange interessante og nyttige kommentarer!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres mye bedre ut nå... Har du noen bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det høres mye bedre ut nå... Har du noen bilder?
    Har ingen bilder men skal ordne det så snart jeg får hentet kameraet mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av pc'en.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det så meget lekkert ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk LL, den ser ikke så værst ut men har ett litt for hjemmegjort preg over seg fremdeles men jeg jobber med saken.

Har nå kjørt film fra dvd-spilleren, eksterne harddisker og streamet film over trådløst nett uten at temperaturen på cpu er kommet over 55C. Chipsettet er alltid under 35C. Cpu temperaturen synker til 38C når pc'en har stått lenge "idle".

Prøvde imidlertid å kjøre Aquamark3 for å belaste prosessor og skjermkort maksimalt og da steg temperaturen raskt til over 70C som er max temperatur jeg har tillatt i MBProbe før alarmen går. Pc'en egner seg altså ikke til 3D spill.

Pc,en er totalt lydløs i "standby" siden harddisken slutter å spinne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo bra ut det der! Jeg ville montert en 120mm/(92/80mm) vifte på CPU-kjøleren og kjørt den på 5V, det vil tilnærmet være lydløst. En hvilken som helst vifte du har for hånden blir stillegående når den kjører på 5V, så bare prøv deg fram.

Hvis du er lei av bråkete harddisker bør du vurdere 2,5" HD'er beregnet for bærbare, med mindre du trenger stor lagringskapasitet og høy diskytelse. Jeg har en 40Gb Seagate Momentus montert i strikkoppheng i min htpc, og den er tilnærmet lydløs.

Et annet tips kan være å kjøre ned spenninga til CPU; sett ned et hakk i BIOS og kjør stabilitetstest etterpå (prime95 e.l.), repeter. Du bør kunne kjøre ned spenniga, og dermed CPU temperatur en god del på denne måten.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje styre unna krevende spill, eventuelt sette i en vifter eller to, som du kan skru på ved behov. Det er bare å koble dem til en vippebryter eller noe slikt.

Jeg har hengt mine harddisker i et stykke gummi fra en sykkelslange. Seagate disc'en hører jeg ganske godt (når den leser og skriver). Samsung disc'en er helt lydløs. Eneste problemet med en slik løsning er at disc'ene trenger en liten vifte, da varmen ikke kan forplante seg i kabinettet.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: du kan jo prøve å stressteste en cpu med temp over 70C idle... KRASJJJJJ! - er den ikke stabil betyr det at den ikke er "sunn" og det kan skade komponenter....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt på å bruke 2.5" harddisk for bærbare, det høres ut som en god ide Jalladoode. Jeg har ikke behov for hverken høy ytelse eller stor plass på harddisken i pc'en så en 2.5" kan faktisk være ypperlig. Er det noen som vet hvilken fabrikant som lager den mest støysvake 2.5" disken og om jeg kan bruke samme strømtilkobling og ide-kabel som jeg bruker på 3.5" disken?

Liker også ideen om ei stor vifte med av-på bryter, skal huske det dersom jeg skal spille med denne pc'en. Er litt skeptisk til dataspill på plasma-tv mht. innbrenning.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning på plasma? Er det mulig? Jeg trodde det bare gjaldt gamle CRT-bokser. Jeg var en tur i et av departementene tidlig på 90-tallet, og i mange skjermer der var det en "c:\" brent inn fordi de gamle byråkratene ikke ville bruke den, men det var moderne å ha den der, og den måtte jo stå på for å få den rette imponerende virkningen...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Innbrenning på plasma? Er det mulig? Jeg trodde det bare gjaldt gamle CRT-bokser. Jeg var en tur i et av departementene tidlig på 90-tallet, og i mange skjermer der var det en "c:\" brent inn fordi de gamle byråkratene ikke ville bruke den, men det var moderne å ha den der, og den måtte jo stå på for å få den rette imponerende virkningen...
    hehe ... det er mulig ja, jeg synes tydelig å se "Hallmark" innbrendt oppe i venstre hjørne ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tester av 2,5" HD'er på http://barbara.no/tester/lagringoversikt.php. Virker som Seagate og Fujitsu lager støysvake disker.
    Erfaringer jeg har med min Seagate momentus er hvertfall at den er svært stillegående, og utvikler veldig lite varme. Det eneste du trenger i tillegg til disken er et adapter for å koble til vanlig IDE-kontakt; koster rundt 100 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipset Jalladoode!
    Etter å ha lest tester på barbara og andre steder virket det som Fujitsu lagde de mest støysvake diskene.

Jeg kjøpte derfor en 2.5" Fujitsu 40GB 5400RPM IDE ATA/100 MHT2040AH og ett adapter. Monterte disken på høykant mellom to støydempende matter slik jeg så tips om på ett annet forum.

Det er ikke annet å si enn at denne disken er totalt lydløs! Jeg klarer ikke å høre den selv om jeg går inn for det. Selv på kveldstid når det er helt stille i huset klarer jeg ikke å høre denne pc'en. Det eneste som irriterer nå er HD-led'en som blinker når det skrives eller leses fra disken.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og den kan du vel bare plugge ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    ...og den kan du vel bare plugge ut?
    Sjølsagt ...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik monterte jeg harddisken:

og slik ble lokket:

Ser ut til at det er tilstrekkelig utlufting men må nødvendigvis kjøre den noen dager før jeg kan si om den er kjølig nok til mitt bruk.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •