Valg av hovedkort og prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av hovedkort og prosessor

Ikke lett å bygge sin første skikkelige HTPC, jo mer man leser jo mer usikker blir man...

Skal sette sammen en alt-i-ett-boks som skal fungere som medie-avspiller og PVR (med et Hauppage 350) i stua. Boksen skal kobles til en vanlig 32" TV, og om et år eller to til en flatskjerm på maks 42". Projektor kommer ikke til å være noe alternativ i overskuelig fremtid.

Til dette bruket har jeg fått inntrykk av at det ikke har noen hensikt å råkjøre med ffdshow eller andre prosessor-hungrige applikasjoner/filtre. Det kan tillegges at jeg ikke er spesielt kravstor når det gjelder kvalitet - DVD fra en billig avspiller gir "bra bilde" ;-).

Noen som kunne øse av sin erfaring og gi meg noen anbefalinger vedrørende hovedkort/prosessor (og evt strømforsyning)? Støy er fiende og det har ingen hensikt å utvikle mer varme enn nødvendig...

Mvh

Thomas R

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter lite støy vil jeg absolutt anbefale deg å titte på et Pentium M (Dothan)-system. Hvis du vil ha noe billigere, med noe lavere ytelse (men sannsynligvis tilstrekkelig til ditt bruk) har du jo Athlon XP-M som et alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Kan godt være du kan greie deg med et av mini-ITX kortene fra VIA også. De skal såvidt jeg har hørt fungere til en slik type enkel PC som du sier du vil ha. Enkelte av disse kortene er jo helt vifteløse og de drar lite effekt slik at PSU-en heller ikke går så varm.

Vil du likevel ha litt mer maskinkraft, bør du nok gå for mobile utgavene nevnt over. Ellers tror jeg du fort får for mye varme og dermed støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikky

Hvis du er ute etter lite støy vil jeg absolutt anbefale deg å titte på et Pentium M (Dothan)-system. Hvis du vil ha noe billigere, med noe lavere ytelse (men sannsynligvis tilstrekkelig til ditt bruk) har du jo Athlon XP-M som et alternativ.
    Eg ser at Intel sin beste Pentium 4-Mobile prosessor har bare 2600 i klokkefrekvens forhold til AMD-M sine 3000+ og at begge har ein cache på 512kB. Er ytelsen i Intels favør så stor at det er verdt dei 2000kronene ekstrai ytelse?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En amd 3000+ er klokket til 2,2ghz.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •