DVD kontra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD kontra HTPC

Jeg har tidligere påstått at min Muse Thalia 9 (årgang 2001) DVD spiller til cirka kr. 50.000 har bedre bilde enn min HTPC.

Jeg har nå bygget en ny HTPC hvorav jeg bruker:

3Ghz CPU
    1 GB minne
    ATI Radeon 9800Pro skjermkort
    M-Audio lydkort 24/96kHz
    Wonder fjernkontroll
    1 meter VGA-kabel

Infocus X1 prosjektor - Oppløsning 800x600 60Hz
    Lerret er forløbig 90" hvitt m/ 1.3 gain (venter på greyline)

TheaterTek (m/siste patch - 1.5 +)
    ffdshow
    ATI driver Catalyst 3.5 - v6.14.10.6360

Jeg får et meget bra bilde, men fortsatt er Muse'en bedre på svartnivå og fremstår som ennå nærmere virkeligheten. Lydmessig kjører jeg både pc og muse digitalt til forsterker, men også der kommer Muse langt bedre ut. Drivverk har mye å si (jeg ser at det er noen som mener jitter og digital-avlesning ikke har noe å si - tull og tøys), men denne diskusjonen er ikke så farlig. Jeg kan leve med lyden fra pc'en, men jeg klarer ikke å leve med bilde til pc'en.

Jeg har fulgt alle instruksjoner funnet på alle AV-forum jeg kjenner til, og jeg har forsøkt alle mulige innstillinger. Jeg er nære, men ikke nære nok. På svartnivå er Muse helt svart uten noe form for støy eller korn, mens via pc som så er det akkurat som det er et lite lag med støy i hele bildet, noe som kommer tydeligst frem på svartnivå. ffdshow hjalp en del, men ikke nok. Kanskje DVD-spilleren i pc'en har noe å si - jeg bruker en Pioneer u03-s (SCSI).

Jeg er veldig interessert i at pc'en skal bli bedre enn Muse, da dette er en spiller jeg kan få kr. 20-25.000 for på bruktmarkdet. Er det noen som har noen tips, eller som har opplevd det samme er jeg lutter øre.

Mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd Mike Parker modifisert skjermkort?
    Jeg tror bla. du kan velge utifra om du skal bruke dvd eller en HD-kilde hvordan svartnivå er kalibrert.

http://www.wisdom-technologies.com/

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med bedre svartnivå? Mener du mindre støy eller mørkere svart?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du justert overlay korrekt? både brightness, contrast, sauration og gamma må være korrekt på PC'en, ellers blir det aldri bra.

PC'en foretar deinterlacing og skalering i det digitale domene, mens DVDspilleren din kun har analog output, som først må digitaliseres før det kan deinterlaces og skaleres, denne ekstra AD DA prosessen gir masse tap, jeg kan derfor ikke se noen annen mulighet enn at PC'en din må være galt justert, normalt skal den gi mye bedre bildekvalitet enn en hvilken som helst DVD spiller. Prøv uten Ffdshow, jeg sluttet å bruke den pga støy, prøv Reclock i stedet.

Interfacet på DVD spilleren er også mye dårligere enn PC'en, RGBHV er uten tvil den beste standarden, bortsett fra DVI.

DVD spillere har normalt 7,5 IRE som absolutt sort, PC'en går helt ned til 0, dette skulle tilsi at sortnivået også skulle være bedre på PC'en.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overlay er justert korrekt - jeg har holdt på med dette i snart 5 dager, og innstillingene virker veldig bra.

Jeg var ikke klar over at det gikk an å kjøpe modifiserte kort, da er det jo også mer å hente fra HTPC enn med standard 9800 pro kort som jeg benytter.

Jeg forstår at DVD-spilleren gjør en del ting i den analoge delen som pc'en gjør i digital domenet, men det er fortsatt bedre hos meg med Muse DVD-spiller. Jeg forsøker ikke å krangle til meg en "nei til HTPC" debatt, jeg ønsker kun at pc'en skal bli bedre enn det den er nå. Det er støy i bildet og gråpartier i svartnivået som plager meg i forhold til Muse DVD-spilleren. Hvis jeg kobler til en DVD-spiller under kr. 10.000 så er pc'en klart bedre på bilde (jeg har forsøkt Denon DVD-2800, Pioneer DV-444 og en billig Samsung).

Jeg forstår at mange mener at lyd og bilde ikke blir påvirket når man holder på i digital domenet, men det er ikke riktig. Ta for eksempel lyden fra et billig drivverk kontra et dyrt drivverk. Her er det store forskjeller, og det kan jo tenkes at det samme gjelder pc'en som fungerer som en virkelig stor støykilde. Det kan nesten virke på meg som støyen i bildet skyldes støy fra pc'en.

Jeg har nå koblet fra 9 vifter i pc'en, og det er ingen tvil om at dette forbedret bildet ennå mer. Mye av støyen på vanlige bilder er nærmest redusert til 0, mens svart fortsatt ikke er like svart som jeg er vant til.

Jaja, jeg blir vel ikke noe klokere på dette, men jeg håper fortsatt på å få pc'en til å bli den ultimate DVD-spillere. Jeg tror jeg skal forsøke strømrensing og egne strømforsyninger til ulike deler av pc'en så får vi se.

Mvh
    Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først skal gjøre så omfattende undersøkelser hadde det vært hyggelig om du legger ut resultatene etterhvert. Sånt kan jo være til uvurderlig hjelp for oss andre som etterhvert har tenkt å bygge en HTPC.

Er dessverre en del tråder som 'dør' ut før man får noe konkret ut av dem, så håper du er villig til å dele erfaringene dine med andre. Lykke til!

Blir spennende å følge med.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har en HTPC, men er ikke fornøyd. DivX går greit, men DVD er ikke bra. Lyden blir grei (hvis jeg husker riktig får jeg i hvert fall DD fra DVD), men bilde er ikke bra. kjører VGA-kabel direkte til prosjektor.
    Da lurte jeg på:

Hvilke skjermkort anbefales for DivX/Xvid og DVD? :?:

Har Saphire Radeon 9000 Atlantis 128, og det er noe j... krøll for å bytte video-visning fra PC-skjerm til prosjektor og omvent. Finnes det noen kort som er gode på dette? Som for eksempel viser video på begge samtidig? Eller ved en enkel innstilling kan bytte?
    (Slik jeg har det nå: knote meg inn på instillinger, prøve, feile, svart skjerm, prøve og hmm der virket det, men skjønner ikke hvordan...)

Hva slags software og innstillinger kreves for å få DD og DTS fra divx/xvid ut via spdif på soundblaster lydkort? :?:

Ellers støyer DVD-ROMen voldsomt ved avspilling, noen som vet om noen som er stille? Og sonefrie?

Andre tips til harddware/software osv i forbindelse med HTPC? :?:

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg foretrekker ac3filer http://ac3filter.sourceforge.net/ masse bra og avanserte instillinger.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoium
    Overlay er justert korrekt - jeg har holdt på med dette i snart 5 dager, og innstillingene virker veldig bra.

Jeg var ikke klar over at det gikk an å kjøpe modifiserte kort, da er det jo også mer å hente fra HTPC enn med standard 9800 pro kort som jeg benytter.

Jeg forstår at DVD-spilleren gjør en del ting i den analoge delen som pc'en gjør i digital domenet, men det er fortsatt bedre hos meg med Muse DVD-spiller. Jeg forsøker ikke å krangle til meg en "nei til HTPC" debatt, jeg ønsker kun at pc'en skal bli bedre enn det den er nå. Det er støy i bildet og gråpartier i svartnivået som plager meg i forhold til Muse DVD-spilleren. Hvis jeg kobler til en DVD-spiller under kr. 10.000 så er pc'en klart bedre på bilde (jeg har forsøkt Denon DVD-2800, Pioneer DV-444 og en billig Samsung).

Jeg forstår at mange mener at lyd og bilde ikke blir påvirket når man holder på i digital domenet, men det er ikke riktig. Ta for eksempel lyden fra et billig drivverk kontra et dyrt drivverk. Her er det store forskjeller, og det kan jo tenkes at det samme gjelder pc'en som fungerer som en virkelig stor støykilde. Det kan nesten virke på meg som støyen i bildet skyldes støy fra pc'en.

Jeg har nå koblet fra 9 vifter i pc'en, og det er ingen tvil om at dette forbedret bildet ennå mer. Mye av støyen på vanlige bilder er nærmest redusert til 0, mens svart fortsatt ikke er like svart som jeg er vant til.

Jaja, jeg blir vel ikke noe klokere på dette, men jeg håper fortsatt på å få pc'en til å bli den ultimate DVD-spillere. Jeg tror jeg skal forsøke strømrensing og egne strømforsyninger til ulike deler av pc'en så får vi se.

Mvh
    Thomas
    Her kan du få info om Mike Parker's Clarity mod:
    http://www.wisdom-technologies.com/index.htm

Denne skal forbedre detaljnivået, spesiellt i mørke partier og fjerne mye støy. Mod'en inkluderer komplette nye signalforsterkningskretser og tar RGB signalet rett fra grafikkchip'en. En annen stor fordel er at man får ekte 75 ohms BNC kontakter, da X1 ikke har BNC innganger, må man evt kjøpe en omvendt BNC til HD 15 kabel.

Denne mod'en er utviklet for og brukes med stort hell på highend CRT projektorer. Det spørs om X1's svake sortnivå greier å vise forskjellen i de mørke partiene, men støyreduksjonen burde være til stede.

Du kan kjøpe ferdig moddede Ati 7500 kort billig hos Wahoo, kjøper du denne, får du i hvertfall testet et grafikkort som er en stor favoritt hos mange på videosiden, 9800 kortene er vel forholdsvis utestede i HTPC sammenheng enda. Mod'en kan evt flyttes over til 9800 kortet ditt enkelt, så da slipper du i hvertfall å kjøpe et nytt kostbart kort. Her får du et orginalt ATI kort, ikke noe tredjeparts greier.

http://www.wahoocomputers.com/cgi-bi...product=radeon

Du som tydeligvis er svært kresen på video burde vurdere noe bedre enn X1, CRT projektorer er tingen for oss "videofile" Jeg skjønner ikke hvordan folk greier å leve med lys grå der det skal være sort :?:

På PC anser jeg drivverk som helt uinteressant, dataene leses til minnebuffer lenge før det skal prosesseres. Det eneste interessante for meg med drivverk er støynivå (lyd).

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal legge ut alt jeg kommer frem til så godt jeg klarer.

Jeg har faktisk funnet ut noe veldig interessant siden i går, og det er at ffdshow ikke fungerer positivt hos meg. Jeg trodde jeg kunne deaktivere ffdshow mens jeg så på film, men faktum er at du må disable dette "filteret" mens Theaterk spiller og deretter gå ut av TT, og deretter starte programmet på nytt. Uten ffdshow begynner bildet å bli særdeles bra. Nå er faktisk mesteparten av støyen borte, og lysnivået er langt bedre enn Muse DVD-spilleren min. Det er fortsatt en egenskap med DVD-spilleren som er bedre, jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forklare det, men bildene virker mer naturlige og ekte, selv om HTPC'en virkelig begynner å komme seg. Finnes det kanskje noen andre filtre som kan brukes - jeg har nå også lagt inn reclock, men jeg er ikke sikker på om det endret noe som helst. Hvis jeg hadde fått fjernet 2% ytterligere støy så hadde jeg vært i mål. Bildet er nå så bra at mange vil bli sjokkert med tanke på $ 950 som jeg betalte for X1. Det bør nevnes at jeg ikke har bildet som er større enn 160cm i bredden = cirka 80" tommer.

Til Frode: Jeg er klar over at Infocus X1 har mangler, men med strømtweaking, gode kabler og litt triksing må jeg si at svartnivået mitt er ekstremt bra, og er langtifra grått. Jeg har sett mye på Barco 801S Graphics, og selv om svartnivået her er bedre så er det jammen ikke langt unna. Det merkelige er at jeg benytter en særdeles hvitt lerret som har gain på hele 1.3, hvilket skulle tilsi ennå gråere svartnivå. Jeg venter på Greyline fra Lygren, men jeg må si meg veldig overrasket over resultatet jeg har oppnådd med tanke på hvor lite X1 koster. Jeg ser regnbuene veldig godt hvis jeg beveger øynene fort fra teksten (subtitles) til selve bildet, men trikset er å bevege øynene sakte - ikke ha hastverk. Hehe, man venner seg til alt her i livet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke gøy å sitte å forske litt på egenhånd? Man føler liksom at en har vært med å skape det gode bildet. Litt mer tweking og jeg skal vedde på at du henter de 2 siste prosentene også.
    Det er godt å lese at flere får til et bra bilde med X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel i ferd med å gjenta meg selv, men jeg er sjokkert over ytelsen til X1, og kan anbefale den til absolutt alle. Liten, leken og svært enkel å sette opp. Det er bare den j...vla HTPC'en som er litt verre, hehe.

Jeg visste jo innerst inne at HTPC er en overlegen løsning, men jeg tror fortsatt at mine siste 2% støy muligens ligger i pc'ens støyproblemer, men det skal jeg finne ut av.

Mvh
    Thomas

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var hyggelig å høre at du begynner å bli fornøyd med HTPC'en.

Jeg har fått X1 demonstrert, og er helt enig at den produserer flotte bilder og er den beste økonomiprojektoren på markedet nå. Den jeg så på var selvsagt ikke tweaket maks, men jeg tror neppe jeg kunne levd med det sortnivået X1 leverer, men man blir jo fort bortskjemt med BG 808s i huset . Men det er i hvertfall ikke dårligere enn det man ser på kino, så da erdet jo fullt brukbart til hjemmeKINO :wink:

Hvilken refresh bruker du? Mange foretrekker å kjøre HTPC'en sin i 50 hz med PAL filmer, dette er også det du får fra DVDspilleren din. Kjører du X1 i 60 eller 62 hz som er maks, er det en veldig ugunstig refresh å skalere PAL til, kanskje du bør prøve Powerstrip eller muligens DC Genie (gratis) for å kjøre 50 hz, det er verd et forsøk. Reclock krever også en refresh som går opp med 25 for å fungere tilfredsstillende, og da er 50 hz det eneste alternativet for X1 (48 hz for NTSC). Dette vil muligens hjelpe på "filmfølelsen", men det kan godt hende du må opp til et Clarity mod'et kort for å få bukt med de siste støyproblemene, ATI kortene er konsumentprodukter, ikke highend når det gjelder signalforsterkningskretsene.

http://www.inmatrix.com/dcgenie/index.shtml

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Powerstip, og har forsøkt å sette opp frekvensen til 62hz, men effekten av dette uteble i mine øyne. Det kan godt tenkes det ble 0.21% bedre , men dette blir for lite.

Reclock ser ikke ut til å fungere med TheaterTek selv om jeg i starten trodde at det gjorde det. Når jeg starter Windows Media player så ser jeg at Reclock ikonet starter opp nederst i høyre hjørne, men det gjør det ikke sammen med TT.

Uansett, jeg tror jeg har kommet til veis ende av hva X1 klarer, men jeg har en rekke PS Audio Power Plants stående som benyttes i hifi-rommet, og jeg tenkte å prøve om disse kan hjelpe på den siste støyen. For de som ikke vet hva PS Audio er, så er dette strømgeneratorer eller mer korrekt, syntesizere som regenerer 100% ren 220-240 volt spenning med valgbar frekvens fra 50-120 hz. Dette har enorm effekt på hifi-anlegget, men har aldri forsøkt på pc og prosjektor. Er litt i tvil om jeg tør å prøve da det vil være ganske dyrt å supplementere med slike hvis de har en positiv effekt, men jeg må jo bare prøve for å se om spenningen fra nettet kan bedres, og dermed hjelpe på billedkvaliteten.

Angående skjermkort så har jeg også veldig lyst til å prøve Matrox Parhelia, men det er litt irriterende at dette er så dårlig til spill. Jeg skal absolutt vurdere disse "tweake-utgavene" av ATI.

Jeg har forøvrig 1 stk. DØD pixel med X1 - jeg visste ikke at dette var mulig med DLP, men det er det tydeligvis. Går det an å gjøre noe med dette, eller er det kanskje et dumt spørsmål ?

Mvh
    Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en død piksel på X1 burde dette være en garantisak.

Døde piksler på DLP projer er ekstremt sjeldent, og TI har svært strenge toleranser på dette området.

Såvidt meg bekjent tolereres det ikke et 'stuck' speil i on posisjon. Det vil si at om du har en fast hvit, lysende piksel er dette utenfor toleransen uansett.

I tillegg tror jeg de aksepterer maks tre 'stuck' speil i off posisjon, men disse skal kun forekomme helt ytterst i bildekanten.

Dersom din døde piksel ikke er innenfor disse toleransene burde det ikke være noe problem å få fikset dette på garanti. Det letteste er vel å høre med butikken du kjøpte den av. Vet ikke om du har importert den selv, da blir det kanskje litt vanskeligere. Men det burde jo ikke være umulig...

Ellers er det utrolig interessant å lese det du skriver om dine forsøk, men lurer litt på hvorfor du 'bare' har en X1 dersom du er så opptatt av å få alt så ekstremt bra. Det finnes tross alt en del bedre alternativer der ute, som mest sannsynlig ville gjøre deg adskillig mere fornøyd. Det virker jo som om du har en stor interesse for å gjøre alt best mulig, og at du også legger litt penger i ting. Selv om signalkilden utvilsomt er viktig, er det jo til syvende og sist projen som skal vise bildet på lerretet.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kunne bruke Reclock må det være valg for det i audiomenyen, er det ikke det, last ned Zoomplayer 3.0 professional å prøv. Denne lille pærlen av et program er ABSOLUTT værd å kassere TT for, du kan fremdeles bruke TT's videofiltere i Zoom.

Zoom er HELT konge, når man først er blitt vant til den er alt annet som "amatørutstyr" å regne

Følgende testoppsett blir da mitt forslag, Zoom 3.0 P med Sonic Cinemaster videofiltere(TT), gjerne PowerDVD audiofiltere og Reclock som audiorenderer, dette sammen med å kjøre 50 hz refresh burde bringe deg i mål :wink:

Frode

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et spørsmål angående lydkort vs "skikkelig" ht processor. m-audio revolution f. eks har bare ên DAC så vidt jeg så mens noen ht prosessorer\intergrerte hjemmekinoforsterkere har 16 DAC'er og mer, hva har dette egentlig å si for lydkvaliteten? er det bare redundancy for the sake of it eller noe mer? (jeg har ikke gjort noe research på dette så det kan sikkert virke som et dumt spørsmål, bare vil ha det oppklart)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •