Støy, PC og kabinetter...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy, PC og kabinetter...

Ok. Har brukt mye tid og krefter på å herje med PCen min for å få den så stillegående som mulig. Da jeg satte den sammen for første gang var den et mareritt, nå høres den ikke dersom det er flere personer i huset eller jeg har på musikk el. i bakgrunnen. Så litt bedre har den jo blitt, utallige mod (og penger) senere..

Likevel er jeg aldri blitt helt fornøyd. Viftene bråker uansett hvor få dB de er oppgitt til å gi ut. 19 dB, 12 dB - det spiller ingen rolle. En må uansett ha minimum en tre-fire slike vifter og da øker støyen dramatisk. Så finnes det noen alternativer?

Luft er jo et medium som overfører varme temmelig dårlig. Den eneste grunnen til at den benyttes til å kjøle ned PCen er at det finnes så mye av den. Noen bruker vannkjøling, men selv der trenger en jo noen vifter for å kjøle ned radiatoren. Altså like langt. Jeg vet også om et kabinett fra Zalman hvor hele kabinettet fungerer som en eneste stor kjøleribbe. Dvs at all varmen fra prosessor, harddisk, skjermkort, PSU osv. overføres direkte til kabinettet (via metall) og derettet ut til luften via gedigne kjøleribber montert på siden av hele kabinettet. Og vips så har en et kabinett som ikke krever en eneste vifte. Eneste minuset er prisen (rundt 10.000 kr) og størrelsen (gedigen).

Finnes det et alternativ til disse viftene, men hvor jeg fortsatt har nok ytelse til å drive med avanserte 3D-applikasjoner som bla. DAC og GIS og hvor en har plass til minimum en tre-fire harddisker? Vurderer en AMD Cool'n'quiet CPU samt en ekstern vifteløs PSU, men tviler på at det er nok til en helt stille PC..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling: Du klarer deg uten vifter med stor nok radiator. Pumpa høres ikke om den er montert riktig (hvis du ikke er ekstremt kresen da). Med vannkjøling har du også muligheten til å støydempe harddiskene dine fullstendig.

Luft: Pentium M, passiv kjøling på skjermkort, passiv PSU, vifteløse diskkjølere (kjøleribber), da skulle du være godt på vei. Tror kabinettet kan bli litt varmt innvendig hvis du ikke har noen vifter, så her kan det være greit med god ventilasjon. Selv tror jeg at en eller flere stillegående vifter (sjekk f.eks SilenX-viftene på www.vendur.no, de skal være temmelig rolige) vil være på sin plass. Du kan evt ha temperaturregulert viftestyring, som f.eks mCubed (www.microplex.no) som kan sørge for å starte noen vifter hvis temperaturene skulle bli kritiske.

Edit: Det Zalmankabinettet du nevner kjøler temmelig dårlig.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enig. Folk kan skryte så mye de vil med 12 db eller ikke. Støyen er uansett ikke akseptabel.

Slik jeg har det nå så har jeg koblet ut viften til psu og koblet ut viften til skjermkort. I tillegg har jeg en zalman kjøler med ei 12 db vifte hvor jeg har skrudd ned hastigheten til den stoppet og deretter økt slik at den startet såvidt. Dette funker greit så fremst det ikke er alt for varmt. På varme dager så hender det jeg må åpne kabinett døren og det er nok også grunnen til at mine 2 raid disker tok kvelden i sommer en varm sommerdag.

Jeg fantaserer nå om å kjøpe meg et nytt kabinett som jeg syns er meget spennende. Det er støydempet og STORT som min nåværende slik at viftløse ting ikke skal bli eå enorm varm

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SLB

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøler i dag skjermkortet med en passiv (og gedigen) Zalman kjøler. Prosessoren kjøles med diger kjøler påmontert to stillegående vifter. Viftene som sitter på innsiden av kabinettet er uansett ikke de som bråker mest, da kabinettet er ikledd med 2 cm tykke matter som demper det meste av støyen. Harddiskene er hengt opp i gummioppheng slik at de faktisk er ganske så stillegående nå (det meste av harddiskstøyen skyldes ressonans i form av vibrasjoner i kabinettet).

Problemet er at alle modifikasjonene mine er avhengig av mye romtemperert luft for at de skal fungere. For å få til dette må det selvsagt kabinettvifter til og det er de som skaper det meste av støyen. Har en 12 dB vifte i strømforskyningen som uansett bidrar til en del av luftsirkulasjonen. Har også en 12 dB kabinettvifte som jobber med å få resten av den varme luften. Har prøvd å tenke litt på luftsirkulasjonen i kabinettet for å få den så optimal som mulig. Blant annet er harddiskene plassert rett foran luftinntaket i PCen, som er helt nødvendig når de henger i gummioppheng og dermed ikke er i kontakt med kabinettet. Dersom jeg åpner den ene siden av kabinettet så farer harddisktemperaturen til nesten 50 grader, mot 30-32 grader nå. På varme dager (eller når jeg driver med CPU-intensive oppgaver) så har jeg en 28 dB vifte som kan skrues av og på via en bryter.

Jeg tror ærlig talt ikke det er mer å hente på viftemodifikasjoner ol. Den eneste måten å få ned støynivået nå er å fjerne kabinettviftene helt. I teorien skal dette kunne være mulig ved å benytte en litt mer gjennomtenkt kabinettkonstruksjon og la naturen selv "fornye" luften i kabinettet. Varm luft har mindre tetthet enn kald luft og stiger oppover dersom den ikke blir hindret. Desverre har jeg ikke oppskriften for dette liggene å slenge..

edit: mens jeg satt og skrev dette innlegget kom jeg på en utrolig viktig modifikasjon som jeg faktisk har glemt helt. En av grunnene til at viftene støyer er fordi de lager ressonans i kabinettet. Gummioppheng burde jo kunne hjelp noe her (og det kommer jeg sikkert til å prøve), men jeg søker fortsatt etter ideer for å komme rundt hele viftestyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kabinettet du linket til Peakman: Kabinettet ser sikker helt greit ut, men tror kanskje det er påmontert litt for mange kabinettvifter til at det kommer til å bli så veldig stillegående. Dessuten er ikke alluminium det beste materialet dersom en ønsker en noelunne vibrasjonsfri PC (les: ressonans).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær trygg på at hvis jeg kjøper det kabinettet så vil ikke viftene i kabinettet tas i bruk.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har selv drevet år og dag med å få støyredusert HTPCen, men har vel funnet ut av det er vanskelig å kombinere til enhver til den høyeste ytelsen (som alltid virker nødvendig) og lavest mulig støynivå.

Skal opp å se på en nylig sammensatt HTPC som visstnok skal være nesten helt 100% stillegående. Denne baseres på en Intel Mobile CPU og vifteløst skjermkort/power. Selvsagt er ikke ytelsen på Mobile CPUene på nivå med vanlige PIV CPU'er, men ønsker en stillegående maskiner uten å måtte ty til enorme kabinetter av type Peakman linker til over, er det Mobile CPU'er et godt alternativ.

Skal få satt sammen en slik PC selv og testet litt. Spørs om den takler de tyngste oppgaver, så jeg vil også ha stående en CUBE med GeForce 6800 PCIexp. +++ der fokus ligger på ren ytelse. Tror rett og slett det for øyeblikket, og en god stund fremover, er slik at en ikke klarer kombinere max ytelse med akseptabelt støynivå, så da får det bare bli to (ehh, samt en på kontoret til gaming/nett og en bærbar selvsagt)... En til hvert bruk/behov.

Hadde jo vært fett om en kunne kombinere alle "behov" i en og samme sak... Hadde store forventninger til min Radeon 9200 baserte bærbare PC, som jo selvsagt er helt stillegående. Imidlertid er ytelsen ikke tilstrekkelig, noe jeg håper en Pentium Mobile HTPC vil være...

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må slenge meg på innlegget om at vannkjøling nok er det eneste virkelige alternativet til luftkjøling. Og det er faktisk veldig effektivt om man gjør det riktig. Har selv vannkjøling og den er helt lydløs.
    Pumpa er helt tom for luftbobbler (veldig viktig) og står på skumgummi, så ingen lyd og ingen vibrasjoner. Har radiator med to Papst 120mm vifter som rusler og går på 5-6V. Det hører man ikke uten å legge øret klin inni radiatoren. Dette kjøler uten problemer min P2.8c Northwood, 9800PRO og NB. Ligger idle på ca. 40C og ved spilling av heftige 3D-spill ligger jeg rundt 50C. Fullt akseptable tempraturer.
    Det eneste som faktisk bråker er PSU'n. Her er alternativet en passiv PSU. Har også ei vifte som blåser kaldluft inn i kabinettet for å unngå at det blir bakerovn der inne. Den er også en 120mm som såvidt tusler rundt på 5-6V (men burde vært eliminert, for den hører jeg faktisk likevel). Bortsett fra PSU'n (jeg hører den, men det er ikke noe irriterende problem) er jeg nå endelig fornøyd med støynivået på maskina. Holdt selv lenge på å rote med luftkjøling og brukte mye penger og tide på det, men fikk aldri støynivået ned på et akseptabelt nivå.
    Så se på vannkjøling. Som sagt, satt opp riktig er det veldig effektivt og veldig stille.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer vannkjøling, men da må det kunne løses uten bruk av vifter overhodet. Antar at det er mulig å kjøle PSU i samme slengen ved bruk av vannkjøling også. Om jeg fjerner alle viftene vil nok også harddiskene mine trenge kjøling da de nå er avhengig av luftkjøling. Om det er mulig å kjøle alle disse komponentene (pluss CPU og GPU selvsagt) uten bruk av vifter på radiatoren så er vannkjøling et alternativ ja.

Jeg spiller for øvrig aldri på PCen min (har jo PS2 ), så de voldsomme prosessorbehovene har jeg ikke. Ved siden av skjermkortet tror jeg faktisk det er harddiskene som er den største flaskehalsen min for øyeblikket, men ørene mine nekter meg å kjøpe en diger Raptor disk..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle nesten trodd at alle som har plass til en hjemmekino har et rom over, under eller på en av sidene der de kan plassere en PC og kjøre kabler til anlegget. Det er den klart billigste og mest effektive løsningen. Jeg har nylig kjøpt et Arctic Cooling-kabinett som er det klart beste jeg noen gang har hatt. Det holder et veldig godt støynivå og kjøler veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv vannkjøling. Har ikke kommet lengre enn at denne kjøler kun CPU. Har 2 stk 120 mm vifter på radiatoren som går på meget lavt turtall, noe som gjør at støynivået fra disse er så godt som uhørbart. (I og med at jeg kjøler kun CPU har jeg egentlig klart meg uten, men jeg har et bilregiter som radiator, og det kjøler tydligvis ikke så bra som en radiator som er beregnet for bruket)

Når det gjelder skjermkort har jeg passiv kjøler på det, men ellers er det ikke noe problem å kjøle det med vann. Dette er kansje det som støyer mest hos meg i dag.

PSU er det verre å kjøle. Veit ikke om det går ann å kjøpe vannkjøling til den, men du kan lage selv. Dette krever en del kunskap til lodding (du må demontere og lodde på noen ledninger på noen transistorene).
    Her har jeg tatt ut orginalvifta og byttet den ut med en 120 mm. Den har veldig lavt turtall (det er bare så vidt den starter) og denne vil jeg kalle helt uhørbar (du kan så vidt høre det viss du legger øret helt inntil)

Et verre problem er hardisken. Denne lager en jevn suselyd, samtidig som den "knitrer". Men her kan du også kjøpe på vannkjøling og pakke den godt inn.

Resultatet er en lavfrekvent dur som er meget akseptabel. Du vil heller ikke få en 100 % støyfri PC med vannkjøling, men kansje stille nok. Det vil i allefall ikke være noe problem under filmavspilling (har en Benq 7800, og denne støyer sikkert 10 ganger så mye).
    Om du må bruke et par vifter tror jeg ikke det skulle være no problem. Skjekk vendur.no. Jeg meiner de har 120 mm vifter på 12 db

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ved siden av tilhører naboen så å flytte PCen noe sted er ikke en opsjon..

Hva vifter angår så kjører jeg allerede nå høykvalitets 12 dB vifter fra Papst, men synes støynivået fremdeles er for høyt. Så det jeg leter etter er i grunn et system som kan kjøres totalt vifteløs og som kan benytte naturlig sirkulasjon av luft i stedet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •