Min første htpc...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første htpc...

Kanskje ikke i toppklasse men :shock: men det er ihvertfall en htpc

Jeg har en Elitegroup g556 med 1.7Ghz centrino prosessor, 1GB RAM, 128MB skjermkort og en stasjonær som fungerer som filserver.
    Resten av systemet består av sony 32" ws, Harman kardon avr 7000 receiver, phonar surround serie og audiovector msub signatur samt pioneer dv 575.

Jeg ble temmelig sjokkert når jeg endelig fikk ordnet digital lyd ut, både bilde og lyd var veldig bra. Jeg har ikke testet skikkelig opp mot min pioneer dv 575 men det kommer og jeg kan si allerede at forskjellen er liten.

Jeg må si jeg ble tent, htpc er definitivt fremtiden og jeg gleder meg allerede til å bygge et monster av en htpc med tøfft og bedrehalvdel-vennlig chassis. Prosjektor må selvfølgelig også anskaffes.

Vi har verdens beste hobby

Kan noen som har testet forskjellige htpc'er komme med erfaringer hva angår bilde kvalitet og skjermkort og lydkvalitet mot "skikkelige" lydkort?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skrevet veldig mye om det her i forumet, men generelt er det sånn:

P4 overklokket til minimum 3.5 gig (gjerne uten hyper threading, siden det ikke betyr noe for ffdshow-bruk), dual chanel minne, det holder med 2 x 256, men det må kjøres 1:1, og GeForce 6600, 6600GT eller ultra, eller 6800, 6800GT eller Ultra. Konevennligheten ligger etter min erfaring mest i hvordan den settes opp. Hvis det skal én eller to trykk på en fjernkontroll for å fyre opp saken og få i gang en film, er alt i orden. Mus og tastatur er fullstendig tabu.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar det er det ideele systemeoppsettet for en htpc?

Er det virkelig forskjell på et godt 128 mb grafikkkort og et på 256 mb?

Hva skal man egentlig med ffdshow, hvilke filtere er det man legger til? Trodde at en dvd var spillt inn med optimal bildekvalitet, og at ekstra filter ville gå på bekostning av denne? Får ta et søk

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Er det virkelig forskjell på et godt 128 mb grafikkkort og et på 256 mb?
    Nei, til HTPC-bruk har det null og niks og si.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var 256 minne på selve pc-en, ikke skjermkortet. Skjermkortminnet betyr ikke noe. Og DVD har laaaaangt igjen til å ha optimal bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Mastiff"]dual chanel minne, det holder med 2 x 256, men det må kjøres 1:1quote]

Hva menes med dette? Har skummet gjennom flere innlegg der det nevnes at ram'en har stor betydning for selve utnyttelsen. Hva er det som gjelder med det der 1:1 greiene?!?

Får du tak i northwood prosessorer idag? Er det den som egner seg best til HTPC nå om dagen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt soundblaster audigy 2 pcmcia kort til laptopen

Laptopen var hakket bedre på audio i forhold til pioneer dv 575, gleder meg til å høre på favoritt platene med nytt lydkort. 24bit 196khz(max), 104db

Jeg overfører platene til harddisken med audiograbber, sangene tar da stor plass men man slipper komprimering. en 4 min sang tar ca 40MB.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayrod
    Hva er det som gjelder med det der 1:1 greiene?!?
    Det betyr at du kjører RAM og FSB i sync, på en P4 med 800 MHz FSB (alle nye P4 har det) som ikke er overklokket, trenger du PC3200 eller høyere for å kjøre i sync. Uten overklokking er FSB på 200 MHz (800 MHz effektivt), og PC3200-minne er spesifisert til å klare 200 MHz (400 MHz effektivt). Den effektive hastigheten hjelper vel til med å forvirre tenker jeg, men P4 og PC3200 er altså en fin kombo.

Når det gjelder 1:1 gir det bedre resultater enn å kjøre usynkronisert på f.eks Athlon XP, men har det så mye å si på P4? Min erfaring med min gamle P4 er høyere scores på benchmarks med minnet høyere klokket enn FSB. Noen som har tall som motbeviser dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tall, bare uttalelsen til mannen som lager ffdshows mest interessante versjoner, AndyIEG på avsforum. Han sa at det var et must å kjøre 1:1 på minnet (altså samme hastighet på minnet som bussen), men at mengden minne ikke betydde noe særlig hvis den var minimum 256 (!). Dataene behandles vel ikke i så store mengder av gangen, men det som behandles, må behandles raskt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •