Hei! Jeg har tatt backup av en god del DVD og Blu-ray allerede, men har allerede begynt å irritere meg grønn over menyer, reklame-klipp osv. Jeg tok .iso av alt for jeg ønsket en ren kopi, men forstår verdien av .mp4 filer som nå fint holder flere subtitle språk, lydspor, m.m..

Noen spørsmål:

- Dolby Digital eller DTS lydspor fra DVD filmer?
- Stereo-lydspor i tillegg om man f.eks. ønsker å spille av fra iPad e.l., eller vil man produsere en ny fil for et slikt formål?
- Hvilke lydsport fra Blu-ray hvis det er ulike?
- Kan jeg få kopiert ut filmen uten å re-encode, men fjernet alt av innholdet ellers? MakeMKV eller andre verktøy som ordner det? Handbrake? For Blu-ray er det kanskje fint å få ut rå-filen, men for DVD så har jeg lyst til å re-encode for å øke kvaliteten. Er ganske trist kvalitet på mange gamle filmer.

Så litt om kvalitet, jeg gjorde en test med Resident Evil og Shutter Island med programmer VidCoder som forenkler Handbrake ganske mye: Home | VidCoder

På Resident Evil så ble kvaliteten veldig bra, på store hvite overflater ble fargene mer glatte og artifakter fra den lave oppløsningen på DVD forsvant.

På Shutter Island ble det veldig dårlig resultatet med mye MPEG-artifakter, spesielt i starten. Eneste forskjellen på oppsettet var at jeg satt på lagring av chapters på Shutter Island.

Brukte High Profile i VidCoder (Handbrake).

Noen generelle tips og råd på videokvalitet og innstillinger? Det som er kjedelig er å rippe en haug av filmer, bare for å måtte gjøre det igjen på nytt en gang i nær fremtid. Lyd ønsker jeg selvsagt aldri å komprimere, må ha i rå-format.

F.eks. smart å konvertere DVD (vanligvis MPEG-2 vel?) til x.265 fremfor 264?

Primært er jeg ute etter avspilling av filer fra en PC på en projektor og hjemmekino, eller i stua hvor jeg har samme utstyr koblet til en TV. Det som er kjipt med Plex er at den ikke tar ISO, men bruker primært Kodi idag.