Vil høytaler skade hardisk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil høytaler skade hardisk?

Har et par Cerwin Vega 15". Har tenkt å plassere HTPC ca 50 cm unna.
    Men jeg er litt redd for at hardisken min kansje kan dra skade av dette (magnetisme og drit fra høytaleren) når jeg spiller opp på full guffe.

Er dette noe å bekymre seg over???

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok bassen som rister er verre enn magnetene. Prøv og sett noen dempeføtter eller skumgummi under PCn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om noen flere som kan bekrefte dette. Hardisken min slo seg totalt vrang her for ei måned siden, og så og si alt som var på den ble borte :twisted:

Da stod hardisken helt inntil. Min første teori var at de var varmen som gjorde det (den satt i toppen av et relativt varmt kabinett, men nå har jeg satt på vifte), men jeg er liksom ikke 100 % sikker på at det ikke kunne være magnetisme el fra høytaler som gjorde det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vibrasjoner er absolutt ikke bra for en harddisk nei og bør unngås! Egentlig ikke vanskelig heller, det finnes spesielle gummioppheng for harddisker som demper slikt. Som en gevinst vil også støynivået på harddisken gå ned betraktelig ettersom en slipper vibrasjoner som forplanter seg videre i kabinettet og lager resonans.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg gummioppheng. Må vel ha det uansett hvor pc står henn i rommet alikevell.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnetismen fra en 15" er så pass ekstrem at du vil kunne skade innholdet på en pc. I den bærbare pc-ens barndom var det mange som fikk slettet harddiskene sine på magnetiske nedfellbare bord på fly. Så jeg vil anbefale større avstand enn 50 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som elektroingeniør må jeg bare kommentere denne posten...

Med tanke på at en standard disk spinner 7200 omdreininger per minutt, bør vibrasjoner være et uromoment. Selv om plata funger nesten som et gyroskop, kan små bevegelser forstyrre skriving og lesing fra disken. I verste fall kan skriverhodet skade selve plata fysisk. Men nå snakker jeg om STORE vibrasjoner. Gjerne Hip-hop-elektro-trance bass på Cervin Wega alt-for-store" høyttalere :wink:

Magnetisme trenger man ikke å bekymre seg over... En moderne harddisk er innkapslet i metall, og er derfor i seg selv skjermet. Hvis noen har sett "Enemy of the State", kan en harddisk sammenliknes med "faradays-buret" som han CIA-Ultranerden sitter å jobber inni. Absolutt ingen magnetisk stråling vil noensinne kunne penetrere buret, siden denne strålingen vil bli ledet bort av metallet som omfavner rommet. Dette gjelder også en harddisk. Hadde harddisken ikke vært innkapslet i metall, ville den sannsynligvis være slettet i løpet av kun kort tid...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med de som sier at det er vibrasjonene, og ikke magnetismen som er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da vil det kansje ikke ha så mye å si om jeg har den 50 cm unna eller 3 m da? Vibrasjonene blir vel nesten like stor samme hvor det er i rommet? Rommet er litt over 3 x 4 m.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vibrasjoner har aldri tatt livet av noen av diskene mine. Det har derimot magnetisme gjort. Det var riktignok ganske nærme og med en sterk magnet. 50cm er sikkert mer enn nok avstand

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •