Windows 10 - Erfaringer, tips, etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows 10 - Erfaringer, tips, etc.

En tråd hvor vi kan diskutere erfaringer med Windows 10, og gi tips og råd til å hjelpe hverandre.

(hvis noen har forslag til mine tanker under så kjør på)

Da har jeg oppgradert den ene pc'en min til win 10 fra win 7, og begynnt å teste litt.

Oppstarts tid er egentlig ganske uviktig for meg da utstyret somregel står på her.

Designet er ok, mindre ille enn win 8 (og fryktet), men liker fremdeles win 7 bedre. Mangler en del konfigureringsmuligheter, på win 7 har man full fargemixer å sette desktop preg med, her får jeg bare brukt noen standard farger. (fant nettopp skjult fargehjul)

Kjør følgende kommando for ColorMixer (eller lag en snarvei)

C:\Windows\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL desk.cpl,Advanced,@Advanced

I tillegg synes jeg vinduene er blitt utrolig kjedelige. Skiller ikke farge/gjennomsiktighet på aktive/passive vinduer, og ei heller mulighet å endre..

Fant riktignok en fremgangsmåte som setter samme farge på top-bar på vinduene som startmenyen, men dog.

Her er den oppskriften:
    Get colored title bars in Windows 10

I tilleg, når man klikker på et bilde eller en video så kommer det opp en meny med låst farge, gul for bilde, rosa (!!!!!) for video...

Light/dark setting i edge var grei, men savnet da en liknende for å sette dark på desktop.

Dersom jeg ikke elsker Win 10 så har hele tiden planen vært:

Klone Win 7 SSD til en annen SSD

Bytte til den 'nye' SSD å oppgradere til win 10 slik at jeg får det gratis.

Sette tilbake orginal SSD med Win 7 og bruke det i overskuelig fremtid.

Gjenta på de andre 2 pc'ene. og da vite at jeg eier 3x Win 10 til engang i fremtiden.
    Sist endret av Shallow_; 08-09-2015 kl 13:33
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt oppgradering fra 8.1 men sitter på gjerdet og ser det an. Er egentlig fornøyd med det jeg har nå...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post

Dersom jeg ikke elsker Win 10 så har hele tiden planen vært:

Klone Win 7 SSD til en annen SSD

Bytte til den 'nye' SSD å oppgradere til win 10 slik at jeg får det gratis.

Sette tilbake orginal SSD med Win 7 og bruke det i overskuelig fremtid.

Gjenta på de andre 2 pc'ene. og da vite at jeg eier 3x Win 10 til engang i fremtiden.
    Ser ikke helt poenget med dette siden du da låser den installerte windows 10 mot den PC'en med det hovedkortet du brukte da du oppgraderte samt opptar tre SSD'er helt unødvendig. Da er det mer lettvint å laste ned ISO'en og ha liggende til den dagen du eventuelt vil oppgradere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Ser ikke helt poenget med dette siden du da låser den installerte windows 10 mot den PC'en med det hovedkortet du brukte da du oppgraderte samt opptar tre SSD'er helt unødvendig. Da
    er det mer lettvint å laste ned ISO'en og ha liggende til den dagen du eventuelt vil oppgradere.
    Bruker den ene ssd til oppgradering på alle pcene, ene har idag vanlig hdd til os. Når jeg er ferdig kloner jeg hdd os over på den ssd.

Vil ikke ha 3x ssd med win 10 på, men har de reservert til pcene.

Selv en iso vil jo ikke generere en win 10 key før den blir installert,og må installeres innen ett år vel.. ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men om du oppgraderer en eldre windows så trenger du ikke å legge inn kode. Men det er mulig at det er tidsbegrenset.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men om du oppgraderer en eldre windows så trenger du ikke å legge inn kode. Men det er mulig at det er tidsbegrenset.
    Helt riktig at du ikke trenger legge inn kode, men det må aktiveres 1 gang iløpet av ett år for å få oppgraderingen gratis.

Det er også en funksjon etter oppgradering som tillater deg å gå tilbake til win 7/8/8.1 innen 30 dager (angrefrist), men jeg tar heller en løsning med en orginal klonet disk som jeg går tilbake til.

Har ikke gjort noe SSD kjøp ens for å gjøre dette, men har nettopp kjøpt en som skal brukes i pc nr. 3, og kan bare utsette det til jeg evt. har tatt win 10 operasjonen på de 2 andre maskinene

7. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg bare si at planen min ikke er gjennomførbar.

Etter å ha oppgradert til Windows 10 så tok jeg ut den disken og satte tilbake den orginale Windows 7 installasjonen.

Kort tid etter at win 7 var booted kom det opp beskjed om at Windows måtte aktiveres.

Da jeg prøvde å re-aktivere min win 7 ultimate nøkkel så får jeg beskjed at den ikke er gyldig..

Med andre ord, Win 10 oppgradering kansellerer/deaktiverer din gamle nøkkel!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel reaktivere den med å avinstallere win10 på en bestemt måte ettersom jeg har forstått.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel reaktivere den med å avinstallere win10 på en bestemt måte ettersom jeg har forstått.
    Det kunne jeg ha gjort hvis jeg ikke allerede hadde vært så bråkjekk at jeg klonet over ssd en før jeg fikk den 'hyggelige' meldingen fra Windows

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg sitter på gjerdet og avventer oppgradering en stund til gitt
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Tror jeg sitter på gjerdet og avventer oppgradering en stund til gitt
    Høres jaggumeg ikke dumt ut gitt. Blir ikke no W10 her heller, og innen W7 er helt uten støtte har vi sikkert hatt både 11 og 12 å velge i
    ..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC (Komplett Media PC) som står i stua oppgraderte jeg for 1 måned siden til Windows 10.
    Har kun positive erfaringer. Jeg bruker Foobar som spiller og en W4S DAC-s DSDse.
    Jeg syns at lydbildet er blitt vesentlig bedre enn på Win 8.1.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen av dere testet bluetooth mot trådløst headset (mobil)? jeg har prøvd 2 forskjellige blåtann adapter. 1 gammelt D-link (ver.1) og 1 nytt (ver.4) det gamle kobler seg opp mot headsettet men lyden blir bare støy.
    Det nye får jeg installert og paret med headset men det kobler ikke opp. dvs det kobler opp men så står det bare som paret etter noen sekunder.

Tanken min var å bruke det trådløse headsettet til xbox 360 på Xbox Live/Skype i win10 for å snakke med folk på Xboxone. Er drittlei det kablete xboxOne headsettet.

Lignende tråder

1. Windows 8 - erfaringer lyd, bilde og mediesenter
    By Soundfre@k in forum Generell HTPC
    Svar: 9
    Siste melding: 10-18-2012, 11:32
  2. Windows Media Center + Riks TV/GET/eller "Lyse". Noen tips?
    By GyroDude in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 25
    Siste melding: 04-08-2011, 09:15
  3. Svar: 2
    Siste melding: 02-07-2010, 20:29
  4. Windows 7 RC - erfaringer
    By jec in forum Generell HTPC
    Svar: 13
    Siste melding: 06-12-2009, 02:11
  5. Windows 7 og FloppyDTV - erfaringer/stabilitet?
    By mortenpe in forum Generell HTPC
    Svar: 14
    Siste melding: 06-02-2009, 00:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •