Htpc med dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Htpc med dac

Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc med dac

Hei,

Fikk en Dac igår, en Hegel HD10.
    Lurer på om det vil ha noe for seg å bruke denne med pc?
    Pc er jo koblet til receiver via hdmi, mens hører så mye om at det skal være bedre med en dac koblet til
    Vil lyden bli bedre og hvordan blir lyden bedre hvis dac er koblet til usb på pc og pc er koblet til receiver via hdmi?

Er nyt for meg dette.
    Ps: Receiveren jeg skal bruker er den som står i signaturen for hjemmekino.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig at Hegel-dac'en er bedre enn den i avr'en din. Hva forskjellen er må du nesten prøve ut. Ikke alle hører forskjellene.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark Vis post
    Hei,

Fikk en Dac igår, en Hegel HD10.
    Lurer på om det vil ha noe for seg å bruke denne med pc?
    Pc er jo koblet til receiver via hdmi, mens hører så mye om at det skal være bedre med en dac koblet til
    Vil lyden bli bedre og hvordan blir lyden bedre hvis dac er koblet til usb på pc og pc er koblet til receiver via hdmi?

Er nyt for meg dette.
    Ps: Receiveren jeg skal bruker er den som står i signaturen for hjemmekino.
    Jeg tror ikke denne dac'en har noe særlig å tilføre til oppsett for å bære helt ærlig.
    Men det finner du fort ut selv ved å teste. Du kjører da USB fra pc til dac , og vanlig rca kabler videre til receiveren.
    Og da bør du velge pure direct i receiver for å unngå en ekstra ad/da konvertering.
    Så spiller du musikk og hører hvordan dette låter kontra å overføre lyden via hdmi.
    Du bør også bruke pure direct når du overfører ned hdmi for å få like betingelser under sammenligningen.

Og dette med bruk av ekstern dac på denne måten gjelder selvsagt kun for musikk i 2 kanaler.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde dac skulle gjøre ting så mye bedre, siden mange sverger til det i oppsettet sitt. Hva er da meningen med en DAC og spesiellt en god en?
    Går det ann å bruke dacen koblet til pc via usb og så ut via hdmi på pc for lyd og bilde? Syns å ha hørt at hvis du kobler det til usb, så bruker pc dac'en istedet for internt lydkort, som igjen sørger for bedre lyd.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvor god dac'en er. En kompis testet ut den innebygde i en Yamaha RX-V1800 mot et eksternt Sound Blaster Lydkort og han hørte ikke forskjell, men jeg syntes at lyden ble klarere med SB'en. Jeg vet ikke hvordan avr'en din er imot Hegel'en så jeg kan ikke anbefale annet enn å prøve.

Ikke noe i veien for å bruke både dac og hdmi. Mulig du må inn i pc-oppsette og bytte mellom utgangene, men det er gjort på sekunder. Jeg har tenkt tanken på dac mellom pv og avr selv, men har prioritert annerledes foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å kjøre lyd via Dac og bilde via HDMI.
    Jeg gjør det selv, i mitt oppsett. Jeg kjører usb inn i en Auralic Vega, og analogt videre til en Yamha CX-A5000.
    Tidligere, når jeg hadde en 3067 kjørte jeg Dac rett i effekftorsterkeren. Bruker du USB så blir Dacen som et eksternt lydkort for pcen.

Forskjellen var veldig stor med 3067, mens den er mindre påtagelig med CX-A5000.

Hvor stor forskjell du vil høre i ditt anlegg beror i stor grad på kvalitet på de involverte Dacene.

For å høre Dacens egen lydsignatur er det viktig at du enten forer den rett i effekt, eller at du kjører receiver i Pure Direct, for å unngå å bruke receivers Dac etter ekstern Dac.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere , så må du bare teste dette selv for å finne ut om det gjør noe i ditt tilfelle.
    Kjører du lyden over hdmi , så bruker du receiverens innebygde dac og ikke pc'n sin.
    Det er hvis du har en forsterker uten digitale innganger man MÅ ha en dac ... Siden å tappe lyden fra en vanlig pc/laptop som regel ikke blir særlig bra.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man må kjøre lyden via dacen, ingen måte å jukse rundt det? Vil prøve dacen men kjører jeg analogt så myster jeg og alle dts formatene.
    Trodde dacen som et bedre lydkort bare ville gi pcen mer kraft til lyd, mens lyden fortsatt overførtes via hdmi til receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac står for digital til analog konvertering. Gjør du signalet digitalt igjen etter dacen så forsvinner hele poenget.
    Jeg bruker min dac kun til musikk.

Er det mer "kraft" i lyden du er ute etter, så kan du like godt kjøpe deg en effektforsterker.
    En dac hjelper deg kun i stereo (i hvertfall de jeg kjenner til) en effektforsterker hjelper uansett hva du spiller.

Hvis du allerede har ok dac i receiveren, så har du, med dine høyttalere, mye mer å hente på god effekt. Særlig til fronter og senter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark Vis post
    Så man må kjøre lyden via dacen, ingen måte å jukse rundt det? Vil prøve dacen men kjører jeg analogt så myster jeg og alle dts formatene.
    Trodde dacen som et bedre lydkort bare ville gi pcen mer kraft til lyd, mens lyden fortsatt overførtes via hdmi til receiver
    Til kan ikke bruke denne dac'en til filmlyd nei - det blir kun til stereo evt.

Lignende tråder

1. "HTPC og NAS" vs. "HTPC og Media Center Extender" ?
    By hendelsesloysa in forum Generell HTPC
    Svar: 2
    Siste melding: 10-15-2008, 20:52
  2. Next TV <--> HTPC
    By bjornas in forum Generell HTPC
    Svar: 6
    Siste melding: 08-31-2008, 00:29
  3. "HTPC" (bruke server i et annet rom som "HTPC"?)
    By Hansi80 in forum Generell HTPC
    Siste melding: 12-22-2007, 22:10
  4. HTPC, hva er det?
    By DestructO in forum Generell video
    Siste melding: 01-07-2006, 14:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg