Problemer med trådløst nettverk etter flytting av router

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med trådløst nettverk etter flytting av router

Hadde den trådløse routeren min på vaskerommet et par uker for å skjule den, men med dårlig resultat grunnet mye "støy" på nettverket. Dette mener jeg kommer fra annet utstyr som er plassert der.

Tidligere var det koplet opp på denne måten:

Hjemmesentral/altibox --> router --> til 3 veggpunkt i huset + nettverksserver. Fungerte ok, men som nevnt noe ustabilt nettverk.

Prøvde da å flytte routeren opp i stua, tilkoplet et av veggpunktene. Nettverk var da koplet opp slik:

Hjemmesentral/altibox --> nettverksswitch --> 3 veggpunkt + nettverksserver. Routeren var altså koplet til veggpunkt, og ingenting annet tilkoplet router.

Ved å gjøre det på denne måten fikk jeg overhodet ikke nettverk. Nettverk er tregt/nede 90% av tida.
    Byttet på kabler, byttet nettverksswitch, uten resultat.
    Men så prøvde jeg å kople ut serveren fra nettverket, og da fungerte alt 100%

Noen som kan fortelle meg hva jeg må gjøre for å unngå dette? Serveren ønsker jeg plassert på vaskerommet ved hjemmesentralen, da den ikke er noe særlig pen å ha i stua.

På forhånd takk

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som er koblet til dine veggpunkt - TV eller Internett - ser vel like ut, men normalt skal du koble trådløs router direkte til Atiboks sentral. Når alt er koblet til tar man strømmen til alt og kobler til igjen, da ramler som regel ting på plass av seg selv....

Hva som gjør at det ikke fungere i vaskerommet er ikke lett å si - hvordan er det med signalstyrken, mistenker at det ligger her.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kjenne til hvordan Altibox styrer nettet sitt: Jeg gjetter på at du bare kan få en ekstern ip på nettet, og at serveren din tar denne. Dette betyr også antageligvis at servern var satt rett på nett.

Husk at det er routeren din som er ditt skille mellom omverdenen, og må ligge kablet mellom omverdenen og ditt eget utstyr, hvis ikke eksponerer du utsyret ditt med de sikkerhetshull og/eller svake passord dette må ha til internett.
    Jeg har et lignende oppsett av deg, men bruker en teknologi som heter VLAN for å logisk sette routeren min ytterst selv om den ikke er det fysisk. Desverre er ikke dette trivielt å bruke.

En mulighet er å la den gamle routeren stå der den stod(og skru av WiFi på denne), og skaffe seg et access punkt som du kobler du kobler i veggkontakten. På denne måten vil du da få WiFi levert på et sted i huset med mindre støy samtidig som du får routeren plassert tiktig sted i nettverkstopologien.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror fayelund har gitt deg svaret her ut ifra hvordan du har skissert nettet ditt. Har du koblet switchen rett på Altibox-sentralen og routeren på denne igjen så får serveren din gjerne tildelt den ene ip-adressen du får fra Altibox, og routeren ingen.

Routeren må derfor rent topologisk stå mellom Altibox og switch. Det er som nevnt mulig å komme rundt dette, men dette krever avansert oppsett som selv ikke jeg gidder å definere hjemme hos meg selv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme og tok en sjekk på mitt fibermodem. Det har utgang for en pc og to tv., eldre modell. Jeg har koblet trådløs router til pc utgang. Videre går kabel fra switch i router til ny switch som mater tre NAS. Funker som f... Tror nok du har koblet router i stua til uttak for TV ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Routeren står i stua ja, etter switch, men på data.

Snakka med data ansvarlig på jobben idag. Jeg må nok flytte litt på routeren som nevnt over, da den står i feil "rekkefølge" i nettverket.
    Kan komme rundt dette, men også han anbefalte å ikke rote med så avanserte innstillinger

Takk for tilbakemeldinger

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert bare en liten teknisk detalj.
    hjemmesentralen har jo DHCP som kan dele ut flere hundre IP adresser..bare hindret av kapasiteten fra hver port.

cisco packet tracer kan simulere det meste, slik at du ser hva som virker før du kobler opp noe.
    Cisco Packet Tracer

Lignende tråder

1. Ujevn lyd i høyttalerne etter flytting!
    By Humber in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 09-10-2014, 20:43
  2. PS3 internett kun med kabel, ikke trådløst. Etter flytting.
    By Allright in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Siste melding: 07-19-2013, 23:12
  3. Svar: 7
    Siste melding: 11-09-2010, 11:51
  4. bg 801s kun ett rør virker etter flytting
    By Per Thomas in forum CRT projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 07-01-2005, 16:36
  5. Trådløst nettverk.
    By Mirage in forum Generell HTPC
    Siste melding: 07-02-2004, 20:07