Krav til HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til HTPC?

Jeg holder på å finne ut hvordan hardware jeg trenger til maskina. Er det noen spesielle krav for å få surround og 1080p 3D video? Jeg vet at jeg trenger HDMI 1.4 for å få 3D med full HD. Men er Realtek integrert lyd bra nok?
    Skal bruke den til å spille av videofiler, høre på musikk og nett. Har en GTX 670 liggende, så det er ikke så viktig hvilken GPU den har. Trenger heller ikke komme med OS.
    Noen som har en anbefaling til en passende PC (mini tower eller mindre) til under 4000?

Edit: Som for eksempel denne?
    Sist endret av Herald of Andraste; 04-03-2015 kl 20:20

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den du har linket til trenger vel både ram, cpu og lagring (skjermkort har du), jeg mistenker også at strømforsyningen i den er litt for liten for skjermkortet som kan trekker 250 watt alene under last.

Kan skyte en mail til komplett og se om de har noen mening om saken.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Sjekk utvalget i Åmli:
    Mediasenter PC

Må nok gjerne finne deg i litt mer enn 4000,- om du skal ha det som er mer enn akkurat såvidt godt nok, men denne er jo spot on:
    ASRock Vision HT Series 400D Intel Core i3-4000M, 4GB, 500GB, HD Graphics 4600, 802.11ac Wi-Fi, BT4, USB3, HDMI, DVD Super Multi, Uten operativsystem / MULTICOM

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kobler lyd og bilde via HDMI så blir lyd sendt digitalt rett i receiver og f.eks dts/dd lyd formatene kan bitstreames direkte til receiver omtrent som fra en bd spiller.

Avspillingen av blueray fra en hvilken som helst pc er enda en ganske stor hodepine og 3d enda mer Da anbefaler jeg mye heller hvilken som helst <800kr bd spiller fra elkjøp, det er faktiskt mye enklere og rippe en bd film til mkv enn og få disken til og spilles av direkte.

Man kan f.eks få til en htpc til 4000 men det går sånn akkurat for og f.eks spille av film og slikt over nettverk etc.
    Og egentlig ikke så veldig mye mer kapabel enn en blueray spiller i samme pris klasse.
    F eks https://www.komplett.no/k/shoplist.a...8-0331B85271EE
    Den har selvsagt ikke plass til skjermkortet, men skal du få noe som klarer og utnytte det bør du nok heller øke budsjett noe og få en mer normal formfaktor altså noe alá normal ATX med minimum en 600 watt strømforsyning.
    Sist endret av TorTorden; 04-05-2015 kl 09:37
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen så langt
    Har sett litt mer på forskjellige løsninger. Er Intel HD Graphics 4000/5000 kraftig nok? Hvis dere mener det er bra nok, går jeg for en Intel NUC(FINN.no - Mulighetenes marked), ASRock eller ASUS VivoPC.
    Hvis dere mener det kan være lurt med litt mer kraft, kan sikkert en av disse to stasjonære fungere.
    Noen meninger?
    Sist endret av Herald of Andraste; 04-04-2015 kl 11:38

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Om du kobler lyd og bilde via HDMI så blir lys sendt digitalt rett i receiver og f.eks dts/dd lyd formatene kan bitstreames direkte til receiver omtrent som fra en bd spiller.

Avspillingen av blueray fra en hvilken som helst pc er enda en ganske stor hodepine og 3d enda mer Da anbefaler jeg mye heller hvilken som helst <800kr bd spiller fra elkjøp, det er faktiskt mye enklere og rippe en bd film til mkv enn og få disken til og spilles av direkte.

Man kan f.eks få til en htpc til 4000 men det går sånn akkurat for og f.eks spille av film og slikt over nettverk etc.
    Og egentlig ikke så veldig mye mer kapabel enn en blueray spiller i samme pris klasse.
    F eks https://www.komplett.no/k/shoplist.a...8-0331B85271EE
    Den har selvsagt ikke plass til skjermkortet, men skal du få noe som klarer og utnytte det bør du nok heller øke budsjett noe og få en mer normal formfaktor altså noe alá normal ATX med minimum en 600 watt strømforsyning.
    Ja. Jeg kunne ha brukt BluRay spilleren min men ønsker å bruke systemet til mer enn film. Da er Windows med mus/tastatur en bedre løsning
    BTW hvordan gjør man det med bitstream. Er det en innstilling i Realtek-kontrollpanelet?
    Sist endret av Herald of Andraste; 04-04-2015 kl 10:58

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier og ha måtte sette det opp i avspillings programvaren, men selv mitt 5 år gamle skjermkort støttet bitstreaming over hdmi i tillegg til 192khz 24bit PCM i 7.1 noe som er mer enn bra nok.

Xbmc er det vel i min erfaring som har fungert best til dette, både brukervennlig fra sofaen (spessielt med mobil fjernkontroll appen)

Selv har jeg droppet og ha noen egen dedikert HTPC og har koblet min vanlig pc opp med hdmi til receivern (nå står receiver og forsterkeren inne på kontoret så ikke akkurat vanskelig) men det går fint med f.eks 10m hdmi kabel og stue annlegget kommer da opp som skjerm nummer tre.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Pleier og ha måtte sette det opp i avspillings programvaren, men selv mitt 5 år gamle skjermkort støttet bitstreaming over hdmi i tillegg til 192khz 24bit PCM i 7.1 noe som er mer enn bra nok.

Xbmc er det vel i min erfaring som har fungert best til dette, både brukervennlig fra sofaen (spessielt med mobil fjernkontroll appen)

Selv har jeg droppet og ha noen egen dedikert HTPC og har koblet min vanlig pc opp med hdmi til receivern (nå står receiver og forsterkeren inne på kontoret så ikke akkurat vanskelig) men det går fint med f.eks 10m hdmi kabel og stue annlegget kommer da opp som skjerm nummer tre.
    Så når det står at en PC støtter 5.1 betyr det at den støtter 5.1 analogt med 3,5mm jack-utganger? Går det fortsatt å bruke bitstream med HDMI og få 7.1? Er litt forvirret
    Har hørt at MPC-HC med MadVR skal ha bedre bildekvalitet enn XBMC. Foretrekker mus/tastatur over fjernkontroll uansett.

Jeg har søkt litt og funnet 4 PCer som har grei pris: www.prisjakt.no/list.php?l=171672&view=c
    Noe tips til hvilken jeg bør velge?
    Sist endret av Herald of Andraste; 04-04-2015 kl 18:32

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herald of Andraste Vis post
    Takk for hjelpen så langt
    Har sett litt mer på forskjellige løsninger. Er Intel HD Graphics 4000/5000 kraftig nok? Hvis dere mener det er bra nok, går jeg for en Intel NUC(FINN.no - Mulighetenes marked), ASRock eller ASUS VivoPC.
    Hvis dere mener det kan være lurt med litt mer kraft, kan sikkert en av disse to stasjonære fungere.
    Noen meninger?
    Kommer selvsagt ann på hva du vil kunne oppnå, f.eks film/serie avspillingen med relativt fancy bruker grensenitt, ja absolutt.
    Spille crysis, farcry eller battlefield med god graffikk og høy fps, nei ikke akkurat.
    Det kan forsåvidt forandre seg om du setter den opp for LAN streaming via steam som meget mulig kommer i løpet av året.

Sitat Opprinnelig postet av Herald of Andraste Vis post
    Så når det står at en PC støtter 5.1 betyr det at den støtter 5.1 analogt med 3,5mm jack-utganger? Går det fortsatt å bruke bitstream med HDMI og få 7.1? Er litt forvirret
    Har hørt at MPC-HC med MadVR skal ha bedre bildekvalitet enn XBMC. Foretrekker mus/tastatur over fjernkontroll uansett.

Jeg har søkt litt og funnet 4 PCer som har grei pris: www.prisjakt.no/list.php?l=171672&view=c
    Noe tips til hvilken jeg bør velge?
    Må selvsagt ha mus/tast etc, Nuc tar forsåvidt veldigbliten plass, er stillegående så passer sånn sett godt i stue sammenheng.
    At de du ellers ser på støtter 5.1 er vel bare de normalt sier, det er mange måter de kan ha den støtten, f.eks med 3.5mm jacker, optisk etc etc.
    Og nei er ikke noe problem og ha flere lydkort i en pc.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. HTPC - Høye krav til ytelse!
    By keyboardwizard in forum Generell HTPC
    Svar: 14
    Siste melding: 04-12-2012, 17:40
  2. Ny tv, sære krav?
    By GWH in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 07-14-2011, 00:35
  3. HTPC uten krav til utseende!
    By OhmRecs in forum Generell HTPC
    Svar: 6
    Siste melding: 11-24-2008, 18:53
  4. Krav til HD-klar HTPC
    By Haavard74 in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 03-19-2008, 13:52
  5. Kabinett til htpc med krav om størrelse.
    By svortevik in forum Generell HTPC
    Svar: 25
    Siste melding: 01-09-2007, 17:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •