Overklokket S-478 Intel Celeron Vs Intel Pentium

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer KongoJack sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overklokket S-478 Intel Celeron Vs Intel Pentium

Har ikke noen som helst erfaring innen dette temaet så derfor spørr jeg om følgende, hva yter best av følgende prosessorer.

Intel Celeron D 330 2.6GHz mPGA-478 533MHz 256K Boxed "Prescott"
    overklokket til 3,2MHz og en Intel Pentium 4 S-478 3.2GHz 800MHz 1M Boxed "Prescott" som kjører uendret klokkefrekvens.

Regner med at Pentiumen yter mest men er det merkbar forskjel.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Celeron yter mye dårligere enn P4, og selv i overklokket tilstand vil Celeronen kjøre med langt lavere FSB-hastighet i forhold til P4-en. Men for at sammenligningen skal være rettferdig, må man jo overklokke begge prosessorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du velger en P4 Prescott så blir det veldig varm, krever en relativt kraftig kjøler og er derfor ikke å anbefale i en HTPC.
    Den gamle Celeronen fikk jo et dårlig rykte grunnet dårlig ytelse pga. cache'n, men de nye Celeron D er blitt mye bedre pga. doblet cache. Etter det jeg har lest så yter vel Celeron D på lik linje med de nye Sempron cpu'ene til AMD.
    Har selv kikket på en HTPC og da med en Celeron D cpu, men tror nok valget faller på en chippet Xbox istedet..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å bruke en Intel Celeron D 330 2.66 GHz til en midlertidig og rimelig HTPC, skal kun vare i 1-2 år da det ikke blir investert i noen projektør, plasma eller LCD tv i denne perioden (tror jeg..hehe), har kun et vanlig 4-3 29" tv for tiden.
    Er mest ute etter å kunne ha en del musikk liggende på HTPC'en og den skal også fungere som en opptaker (video'en er gåen og avleggs bildemessig).
    Holder ikke denne prosessoren med litt overklokking for en kortere periode da den ikke skal utføre heftige oppgaver?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KongoJack
    Hadde tenkt å bruke en Intel Celeron D 330 2.66 GHz til en midlertidig og rimelig HTPC, skal kun vare i 1-2 år da det ikke blir investert i noen projektør, plasma eller LCD tv i denne perioden (tror jeg..hehe), har kun et vanlig 4-3 29" tv for tiden.
    Er mest ute etter å kunne ha en del musikk liggende på HTPC'en og den skal også fungere som en opptaker (video'en er gåen og avleggs bildemessig).
    Holder ikke denne prosessoren med litt overklokking for en kortere periode da den ikke skal utføre heftige oppgaver?
    hva med athlon 64.. tror du vil sitte igjen med en bedre pc når htpc da blir bytta ut om noen år.. hvis det er snakk om å se på en og annen film via s-video er det meningsløst å kjøre ffdshow i alle fall.. s-video utgangen på skjermkortet er en enorm flaskehals når det gjelder bildekvalitet. hva med en modda xbox? det vil gjøre jobben veldig billig!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når maskinen har avtjent sin plikt som HTPC blir den pensjonert til en ren surfe PC for internett med lytting av musikk som bijobb så jeg har ikke store krav til den når den pensjoneres.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og den skal også fungere som en opptaker (video'en er gåen og avleggs bildemessig)...Holder ikke denne prosessoren med litt overklokking for en kortere periode da den ikke skal utføre heftige oppgaver?
    Opptak og realtime koding til MPEG er en heftig oppgave.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har INGEN erfaring innen området så da må jeg bare spørre videre, hva er minstekrav for CPU når jeg vil bruke den som opptaker?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har INGEN erfaring innen området så da må jeg bare spørre videre, hva er minstekrav for CPU når jeg vil bruke den som opptaker?
    hvis video kortet har det innebygget er det vel ikke så mye som skal til.. gikk fint på min gamle xp1900.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk spesifikasjonene til capture-kortet / softwaren du planlegger å benytte.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper Hauppauge PVR-kortene (PCI eller USB) er kodingen maskinvare og belaster nesten ikke prosessoren. Men, og hør nøye etter, for dette er et råd jeg nesten aldri gir (jeg er vel å regne som en av HTPC-ens største forkjempere): La være. Med en vanlig tv (hvis den da ikke har VGA-inngang, altså) er det bedre å satse på en harddiskopptaker med DVD-brenner, siden den har RGB. S-video eller kompositt fra en PC blir aldri like bra. Først med prosjektør eller (æsj! :roll: ) flatskjerm blir det noen vits i å kjøre med HTPC. Jeg vet at Kiss nylig kom med en rimelig harddiskopptaker og DVD-brenner med tuner og greier. Den vil være et bedre valg i det rimelige segmentet, ellers kan du sikkert finne noe til rundt 5-6000 som vil gi bra resultat. Og det er ikke langt unna at du må ut med det for å få noe som helst fungerende av pc.

Når det gjelder prosessorspørsmålet, vil jeg anbefale at du prøver å få tak i en brukt Northwood, 2.8-3.0. Den kan overklokkes ganske voldsomt på luftkjøling (min 3.0 går stabilt på 3.8).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Når det gjelder prosessorspørsmålet, vil jeg anbefale at du prøver å få tak i en brukt Northwood, 2.8-3.0. Den kan overklokkes ganske voldsomt på luftkjøling (min 3.0 går stabilt på 3.8).
    Ja, wow. 3,solbrillesmiley er uhyre raskt. :wink:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og till irriterer disse smileyene meg! ops: 3.8 mente jeg selvsagt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •