[LØST] Spørsmål vedr Apple Time Capsule

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST] Spørsmål vedr Apple Time Capsule

Opp igjennom åra har jeg hatt det meste av Apple Iphone og Ipad.
    For noen dager siden gikk jeg til innkjøp av MacBook Air, og er helt fulstendig frelst. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten i så mange år

De siste dagene har jeg lest en del om Time Capsule. Er 2TB som er mest aktuell for meg.
    Jeg ser jo at det er noen fordeler med dette. Spesielt med tanke på back-up av maskinen.

Men det er et par ting jeg lurer på:

1. Slik jeg har forstått det, er det en trådløs router med innebygd harddisk i. Jeg har fra før en relativt ny Asus Router i øvre prissjikt, med både 2.4 og 5 GHz frekvensbånd. Vil jeg kunne bruke det innebygde nettverket i Time Capsule uten at det blir krøll på det trådløse nettverket hjemme?
    2. En ting er back up av MacBook, det er enkelt (Time Machine). Men la oss si at jeg nå kopler til min Iphone 6 inn i MAcBook og overfører de vel 2500 bildene jeg har, inn på maskinen. Er det da mulig å lagre disse bildene i Time Capsule UTEN at de blir liggende på MacBook´en ? Høres sikkkert ut som tungvint, men det jeg er ute etter er at det blir tatt back-up av bildene også hver gang back-up tas automatisk. Foutsetter selvfølgelig at jeg overfører bilder Iphone 6 til MacBook med jevne mellomrom. Idag kopler jeg Iphone til min stasjonære Windows baserte PC og legger de inn manuelt på en egen HD, men er tungvint da jeg aldri er helt trygg på at alle bildene kommer med med tanke på samme filnavn etc.
    3. Er det andre åpenbare fordeler jeg vil få ved å gå til anskaffelse av en slik sak?

På forhond takk
    Sist endret av Spiff79; 02-09-2015 kl 10:37

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en relativt ny WD ekstern harddisk. Hva hvis jeg kopler denne til routeren jeg allerede har..... Vil det gjøre samme nytta som Time Capsule vil gjøre? Hoved målet er å få tatt back-up av MacBook, automatisk....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig interessert i samme (Mac/idingzer og Time Capsule) med autobackup og mulighet for å bruke TC som en NAS.
    Selv kan jeg alt for lite, men mener å ha forstått at backup er uhyre enkelt med Apple på tvers av produktene.
    Spent på svarene fra de som kan dette herinne.

Ang. den andre harddisken du har så må jo Mac'en kunne finne den i hjemmenettverket før den kan ta backup. Er usikker på om det kan by på problemer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det virker utrulig enkelt, noe som er viktig for min del......

Når det gjelder å gjøre dette ved hjelp av routeren, fant jeg denne linken. Ingenting hadde vært bedre enn at jeg kunne brukt det jeg allerede har.
    ASUSTeK Computer Inc. -Support-

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ATV og Airport express'er i huset og de er jo koblet på min zYxel Telenor router, så jeg vil tro at en ATC også vil fungere utmerket.
    Men jeg må vel også inn på min router med omtrent samme innstillinger, vil jeg tro.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste dette ut når jeg kommer hjem....

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett er det ikke tvil i at slik jeg kan se det, er Time Capsule utrulig enkelt å sette opp/bruke...

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Spiff.

Har selv hatt Apple Time Capsule.
    var strålende fornøyd og det fungerte tilnærmet knirkefritt...helt til disken rett og slett døde.
    Da var det ikke knirkefritt.
    Fikk heldigvis dratt ut disken og koblet den til pc via et eksternt kabinett slik at jeg fikk ut filene mine.

Sjekket deretter på nettet og dette viser seg og være (eller i hvert fall VAR) et meget kjent og vanlig problem med nettopp Time Capsule.

Mulig dette har blitt bedre men vær på vakt.
    Nå kjører jeg toppmodellen til Asus og tilkoblet harddisk på denne.
    Fungerer som bare det.
    Kjører i tillegg en NAS med 42 TB diskplass....men bruker ekstern disk koblet til routeren til backup av pc'ene...

Men som sagt...ville vært litt på vakt med tanke på Time Capsule...diskkontrollerne i dem har som sagt vært veldig ustabile og dårlige tidligere.

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Opp igjennom åra har jeg hatt det meste av Apple Iphone og Ipad.
    For noen dager siden gikk jeg til innkjøp av MacBook Air, og er helt fulstendig frelst. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten i så mange år

De siste dagene har jeg lest en del om Time Capsule. Er 2TB som er mest aktuell for meg.
    Jeg ser jo at det er noen fordeler med dette. Spesielt med tanke på back-up av maskinen.

Men det er et par ting jeg lurer på:

1. Slik jeg har forstått det, er det en trådløs router med innebygd harddisk i. Jeg har fra før en relativt ny Asus Router i øvre prissjikt, med både 2.4 og 5 GHz frekvensbånd. Vil jeg kunne bruke det innebygde nettverket i Time Capsule uten at det blir krøll på det trådløse nettverket hjemme?
    2. En ting er back up av MacBook, det er enkelt (Time Machine). Men la oss si at jeg nå kopler til min Iphone 6 inn i MAcBook og overfører de vel 2500 bildene jeg har, inn på maskinen. Er det da mulig å lagre disse bildene i Time Capsule UTEN at de blir liggende på MacBook´en ? Høres sikkkert ut som tungvint, men det jeg er ute etter er at det blir tatt back-up av bildene også hver gang back-up tas automatisk. Foutsetter selvfølgelig at jeg overfører bilder Iphone 6 til MacBook med jevne mellomrom. Idag kopler jeg Iphone til min stasjonære Windows baserte PC og legger de inn manuelt på en egen HD, men er tungvint da jeg aldri er helt trygg på at alle bildene kommer med med tanke på samme filnavn etc.
    3. Er det andre åpenbare fordeler jeg vil få ved å gå til anskaffelse av en slik sak?

På forhond takk
    Jeg har akkurat den 2GB Time Capsule tingen. Om de forskjellige spørsmålene:
    1 - jeg ville solgt den routeren du har og benyttet Apple sin - ingen grunn til å ha 2 stk
    2 - Du kan share ut disken på Time Capsule som en ren USB disk i tillegg til å benytte disken til backup. Du kan også koble inn en USB disk i tillegg på Time Capsule og dele ut denne. (det som ikke fungerer helt optimalt er å få Time Machine til å benytte intern og ekstern disk samtidig til backup)
    3 - ja - Time Machine. Backup hver time automatisk.

Det finnes også andre måter å få til Time Machine backup, men "apple til apple" fungerer normalt best.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om backup av bilder fra iPhone - kan du ikke også gjøre dette via iCloud (5GB gratis konto)

Jeg tror ikke du via Time Capsule får til akkurat det du skriver "lagre de i Time machine automatisk for hver backup uten å lagre de på Mac'en" - unntaket er at du kan share disken internt i TM og kopiere fra iPhone til denne manuelt. Etter hva jeg vet så støtter ikke iPhone direkte bruk av Time Machine. (litt merkelig egentlig)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eekeroth: denne er gammel, men den er kanskje fornyet?
    iClarified - iPhone - How to Backup Your iPhone With TimeCapsule

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo Vis post
    Hei Spiff.

var strålende fornøyd og det fungerte tilnærmet knirkefritt...helt til disken rett og slett døde.
    Fikk heldigvis dratt ut disken og koblet den til pc via et eksternt kabinett slik at jeg fikk ut filene mine.

Sjekket deretter på nettet og dette viser seg og være (eller i hvert fall VAR) et meget kjent og vanlig problem med nettopp Time Capsule.

Fungerer som bare det.
    Kjører i tillegg en NAS med 42 TB diskplass....men bruker ekstern disk koblet til routeren til backup av pc'ene...

Men som sagt...ville vært litt på vakt med tanke på Time Capsule...diskkontrollerne i dem har som sagt vært veldig ustabile og dårlige tidligere.

Takk for info. Skal ha dette med i betraktningen
    Hvordan var det å få løsningen du kjører i dag, opp å gå? Må en være dataingeniør for å få det til å virke, eller er det så enkelt som linken jeg la ut i sta?

Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Jeg har akkurat den 2GB Time Capsule tingen. Om de forskjellige spørsmålene:
    1 - jeg ville solgt den routeren du har og benyttet Apple sin - ingen grunn til å ha 2 stk
    2 - Du kan share ut disken på Time Capsule som en ren USB disk i tillegg til å benytte disken til backup. Du kan også koble inn en USB disk i tillegg på Time Capsule og dele ut denne. (det som ikke fungerer helt optimalt er å få Time Machine til å benytte intern og ekstern disk samtidig til backup)
    3 - ja - Time Machine. Backup hver time automatisk.

Det finnes også andre måter å få til Time Machine backup, men "apple til apple" fungerer normalt best.
    Det er det jeg også har oppdaget nå som MacBook´en er i hus. Utrulig enkelt å få de til å "snakke" i lag på en problemfri måte. Spesielt dette med bildeoverføring. Bare å trykke på en knapp så får du alle bildene som er på feks. telefonen, som ikke er overført før, inn på Mac uten å måtte tenke på filer med samme navn, at noe ikke "blir med" etc..

Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Om backup av bilder fra iPhone - kan du ikke også gjøre dette via iCloud (5GB gratis konto)

Jeg tror ikke du via Time Capsule får til akkurat det du skriver "lagre de i Time machine automatisk for hver backup uten å lagre de på Mac'en" - unntaket er at du kan share disken internt i TM og kopiere fra iPhone til denne manuelt. Etter hva jeg vet så støtter ikke iPhone direkte bruk av Time Machine. (litt merkelig egentlig)

Er klar over det. Kjører i dag back-up på alle apple enhetene i huset, til icloud. (Utenom MAc). Men litt av det jeg ønsker, er å kunne lagre alle bildene på telefon/mac i TC, slik at jeg slipper at de tar opp plass på telefon, og spesielt Mac, men samtidig ha mulighet til å kjøre en bildefremvisning når f.eks. besteforeldre er på besøk etc...

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    eekeroth: denne er gammel, men den er kanskje fornyet?
    Skal ta en titt på den

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79 Vis post
    Men litt av det jeg ønsker, er å kunne lagre alle bildene på telefon/mac i TC, slik at jeg slipper at de tar opp plass på telefon, og spesielt Mac, men samtidig ha mulighet til å kjøre en bildefremvisning når f.eks. besteforeldre er på besøk etc...
    Men det kan du vel om du har en Apple TV og legger alle bildene i "bildestrøm" i iCloud?
    Også de som ligger på Mac'en kan lagres i iCloud bildestrøm.

Så kan du lage kollasj av alle bildene som da vises på storskjermen.

Jeg gjør det og det fungerer utmerket - faktisk også veldig fin måte å ha skjermsparer på TV'en - bildene kommer flytene over skjermen - man har mange forskjellige innstillinger for bildestørrelse/ramme osv.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Men det kan du vel om du har en Apple TV og legger alle bildene i "bildestrøm" i iCloud?
    Også de som ligger på Mac'en kan lagres i iCloud bildestrøm.

Så kan du lage kollasj av alle bildene som da vises på storskjermen.

Jeg gjør det og det fungerer utmerket - faktisk også veldig fin måte å ha skjermsparer på TV'en - bildene kommer flytene over skjermen - man har mange forskjellige innstillinger for bildestørrelse/ramme osv.
    Hmmmm, det har jeg faktisk ikke tenkt på.... :/
    Nå skal det sies at det ikke er alle bildene som passer seg som en skjermsparer på 65 tommeren i stua

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg googlet på dette med iphone og time capsule. Fant noe, men ikke noe som er apple supported.

NB! jeg har ikke testet dette ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenk deg om før du kjøper den...

Heisann!

Siden jeg nettopp har montert en slik Apple TimeCapsule så kan jeg dele noen tanker med deg. Jeg har forøvrig samme TC som du vurderer, 2 GB versjon. Dvs jeg har to, en TC og en ren Extreme. Mer om hvorfor etterpå.

En TimeCapsule, uansett størrelse, er det samme som en Airport Extreme med en harddisk.

I forhold til ditt eksisterende nettverk, så kommer du til å få krøll hvis du har to rutere i samme nettverk. Alternativet er at du har to separate nettverk, men det er ikke ideelt hvis du planlegger å dele ting på kryss i husstanden. Med to rutere mener jeg her at du har to bokser som gir ut IP adresser på nettverket ditt. I i verste fall får du tre, men det kommer litt an på hvordan modemet ditt er satt opp. Hvis du gir en litt nærmere beskrivelse av hvordan du har koblet ting, eller hvordan du tenker å koble ting så er det litt enklere å komme med tips.

I forhold til funksjonaliteten på disse Airportene, så kommer du til å bli overrasket over hvor lite avanserte de er på softwaresiden. De er svært enkle å sette opp, men der stopper det. Mulighetene for personlige innstillinger er relativt beskjedent, men igjen så kommer det an på bruksområdet og hvor avansert du har tenkt til å være. Asus ruteren din er nok mye mer avansert mtp tilgjengelige tjenester og instillinger. Begge støtter både 2,4 og 5 Ghz bånd så der er de like. Bruker du DHCP så vil du nok oppleve Airporten som vesentlig mer tungvinn å sette opp. Hvis du er opptatt av å vite hva som til enhver tid er tilkoblet ruteren, både trådløst og kablet, da er Airporten ikke for deg. Denne funksjonaliteten finnes ikke pr i dag, da må du benytte tredjepartsapper. Oppsettet av Airporten må gjøre i Apple sitt eget program enten via mobil, ipad eller pc. Ironisk nok er funksjonaliteten best på Windows versjonen.

MEN, da er vi litt tilbake til det med å ha to rutere i samme nettverk. Det blir bare tull. Alternativet er da å kjøre TC'en i bridgemodus, da er den like dum som en switch, men du har ta tilgang til disken på nettverket. Hvis det er alternativet så er det bare tull å bruke så mye penger på en TC, da kjøper du like greit en ekstern hdd kompatibel med Mac som du kobler rett i Asus ruteren. Den kan jo være at du allerede har en liggende. Fordelen er at du kan bruke portene på TC'en som en switch hvis du har bruk for noen ekstra LAN porter.

Jeg hadde tidligere en Netgear ruter som tok kvelden her rett før jul. Dette var en tidligere toppmodell og en relativt avansert sak, jeg fikk satt den opp nøyaktig slik jeg ville og den var dønn stabil. Jeg har leieboer som deler nett med oss, så jeg er avhengig av å ha to separate nettverk. Jeg har dessuten en blanding av windows og mac'er i nettverket. Min server kjører av praktiske årsaker windows og deler media til 6 ulike XBMC kompatible enheter i nettverket, Å få mitt eksisterende nettverksutstyr til å fungere med Apple sitt ga jeg opp på. Jeg hadde ekstendere som jeg brukte for å utvide nettverket til leieboeren, disse går overhode ikke overens med Airporten. Dekningen på Airporten er dessuten betydelig dårligere enn på min gamle ruter. Enden på visa var at jeg måtte kjøpe en til Extreme for å utvide nettverket mitt. Da lurer du kanskje på hvorfor jeg ikke bare leverte tilbake TC'en? For meg så er det gunstig å ha en enkel måte å få tatt backup på mac'ene. Deling av filer er ikke noe enklere på en TC enn en hvilken som helst annen nettverksdisk, men vær oppmerksom på at du må installere Apple sitt proprietære program på maskiner med Windows for å få tilgang til disken.

Du må ikke gå i fella å tro at du må ha en TC for å kunne ta backup av Macen din. Du kan bruke hvilken som helst disk til dette; men den kan så vidt jeg kjenner til ikke være formatert med NTFS hvis du vil bruke den automatiserte backupfunksjonen i Time Machine. Formater hele eller deler av nettverksdisken med HFS+ så funker det like godt som en TC.

Ikke misforstå meg her, Airporten er bra den. Men ikke tro den er magisk bare fordi det er en eplelogo på den. Nettverket er fjellstøtt og det var ekstremt enkelt å sette opp TC og Extremen for å jobbe sammen. Epler liker hverandre, men skal du ha noe annet med så må du regne med problemer. Det er ihvertfall min erfaring.

Jeg ser dette blir en lang post nå, så jeg avslutter. Du får heller spørre hvis det er noe du lurer på!

-C
    Sist endret av rassmussen; 12-30-2014 kl 17:50

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tkk for veldig utfyllende svar/info. JEg ble en del klokere nå.
    Det er som du sier enkelheten og mulighet for lagring av av bilder etc (uten å ta opp plass påMac´en) jeg er på jakt etter.

Jeg er datakyndig, men det siste jeg ønsker er krøll på nettverket, for der er ikke kunnskapen min så stor.
    Pr. idag har jeg både tv´er, printere, Radioer, konsoller, etc som kjører smertefritt på nettverket (5 GHz båndet) etter at jeg fikk ny router. Vil ikke klusse dette til.
    Slik jeg leser det ut fra din info + ellers på nettet, tror jeg rett og slett jeg skal prøve meg med en Western Digital portabel HD jeg har liggende hjemme, og kople denne til routeren min.

Nok en gang takk for utfyllende info

I´ll keep you posted....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye flott info fra @rassmussen . Supert!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig, det er jo derfor vi er her på forumet!

Feilsøking av nettverk kan være ett mareritt, så det er best å holde det så enkelt som mulig.

Jeg glemte forresten å nevne det tidligere, men Airporten støtter ikke Wins navn på enheter. Dette medførte en del ekstraarbeid for min del siden du kun får opp ipadresse og mac adresse på enheter. Feks vil du på din Asus se at dersom du kobler til en xbox one til nettverket ditt enkelt kan finne den igjen på oversikten over tilkoblete enheter, rett og slett fordi den vil hete noe tilsvarende i oversikten. Dette får du ikke opplysninger om på Airporten, så nå du skal drive med reservasjon av ipadresser så er dette tidkrevende siden raskeste måte å gjøre dette for LAN enheter er å manuelt sjekke hvilken IP som er tildelt på selve enheten. For tådløse enheter er det litt enklere, men selve reservasjonen av DHCP er lite brukervennlig uansett om det er kabel eller trådløst. Merkelig nok støtter Airporten SMB, så jeg vet ikke helt hvorfor det er slik.

Du gjør klokt i å prøve den disken du har først, hvis det virker så har du spart deg for to høvdinger som du kan bruke på noe annet gøy..

Lykke til, og er spent på å høre hvordan det går!

-R

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo Vis post
    Hei Spiff.

Fungerer som bare det.

Mulig det er jeg som er helt grønn, men jeg får ikke dette til å fungere.
    Har prøvd å kople til en ekstern Western Digital via USB port på min ASUS RT-N66U router. Disken vises inne i menyen på routeren, men kan ikke helt se hvordan jeg skal dele den med min MacBook....?

Får jo opp noen valg for USB, men ikke noe på deling eller Time Machine dedikert harddisk.......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Et par spørsmål vedr. oppgradering
    By Jimbeam in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 06-12-2014, 22:43
  2. Spørsmål vedr. 3D
    By Lin in forum Generell video
    Svar: 5
    Siste melding: 09-23-2011, 10:11
  3. spørsmål vedr kobling dac
    By maxibully in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 04-21-2011, 00:53
  4. Spørsmål vedr. opp/nedscalering av BD/DVD
    By Monitor in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 09-19-2008, 16:47
  5. Et enkelt spørsmål? vedr. 868 og 668.
    By tco in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 06-02-2004, 07:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •