HTPC og skjermkort sammen med Pioneer PDP 435 HDT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC og skjermkort sammen med Pioneer PDP 435 HDT

Skal nå bygge meg en HTPC og trenger råd ang. skjermkortet.
    HTPC'n skal brukes sammen med Pioneer PDP 435 HDT og jeg vil ha et godt skjermkort som funker godt til HDTV.

Det finns vel ikke hdmi utgang på skjermkort enda eller?
    Så dvi er vel tingen. Har lest en del på forumet ang. skjermkort, men jeg klarer ikke helt å skille ut det som egner seg best til mitt bruk.

At skjermkortet ikke støyer og egner seg til spilling verdsettes.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har begynt å bygge HTPC'n enda, er det åpent om jeg skal ha AGP el PCIe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AGP eller PCI er p.t. likegyldig

Hva med dette:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11746

Fordelen med ATI er nok først og fremst litt lavere strønforbruk = mindre støy og varme...

Ellers så har "alle" skjermkort idag DVI utgang

Har selv en løsning hjemme der PC og forsterker står på eget rom: Ingen støy, alle ledninger gjemt i veggen etc...

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, dette skjermkortet er jo ikke i salg enda.

Tenkte å bestille komponenter snart slik at jeg har HTPC'n oppe å gå før jul, så jeg trenger et skjermkort som er i salg nå.

Ser jo at GeForce FX 59XX anbefales av flere her i forumet, men jeg er litt utdatert på skjermkort (lenge siden sist jeg fulgte med på utviklingen).

Er fremdeles GeForce FX 59XX et godt kjøp eller er et annet kort å foretrekke. (Ser for meg og betale et sted mellom 2-3k).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye Geforce kortene er visstnok veldig bra (6800 serien) mhp bilde kvalitet, men problemet er at de trenger MYE strøm og dermed avgir varme/støy.

Når det gjelder forrige generasjon så er det ATI som har hatt ledelsen, ett 9800 Pro kort er kanonbra til prisen de nå selges for.

FX 5900 Ultra tilvarer vel sånn ca 9600XT. Jeg valgte det siste i min maskin...

mvh
    Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Tom,

Nå ble jeg hvertfall litt klokere, prisen er det hvertfall ikke noe å si på.
    Har du forresten noe å kommentere på spesifikasjonene jeg ser for meg på HTPC'n?

CPU P4 3.2GHz
    Ram 2x512MB
    HD 300GB
    Grafikkort 9600XT?
    Lydkort: Creative Audigy2
    TV kort: Hauppauge PVR350
    Kabinett: Silverstone LC03 ?

Er ikke helt komplett enda, men.....
    Jeg tenkte også å bruke HTPC’n som kabel-tv tuner, slik at jeg kan bruke HTPC’n sammen med canal + abonnement hvis mulig.
    Vet du om det er mulig?
    Hva trenger jeg i så fall?

Hvilke komponenter har du brukt i din HTPC? Noe du ville ha forandret på?

__
    Jim Roger

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dumper nå mitt Radeon 9800 for et 6800 eller 6800GT. Hvis du skal kjøpe nytt nå, er det bare tull å kjøpe det som var best i forrige generasjon!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel ingen lydløst 6800GT. Men 6800 LE finnes vel med passiv kjøling. Mener jeg har lest det en plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av oppløsningen på skjermen din vil jo også skjermkort valget være.

Ellers så finner du også endel anbefalinger her:
    http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4768

Det å bruke PC'en som TV tuner fungerer veldig greit, gjør dette selv med ett Hauppauge Win TV kort. Problemet er imidlertid at kvaliteten på kabel tv kan være så som så, og dette vil Plasmaen din avsløre nådeløst Uansett så ble bilde og lyd veldig mye bedre etter at jeg installerte Win TV kortet mitt... Alternativ: Digital kabel TV, evt Parabol

Jeg kjører forresten WinTV kortet mitt via ett gratis program som heter DScaler. Dette har endel filter funksjoner som ihvertfall fikser litt på TV bildet. I tillegg er det veldig konfigurerbart/ Girder vennlig! (som mest sannsynlig er ett program du MÅ ha)

I tillegg:
    -Zoomplayer for DVD avspilling
    -WinDVD, PowerDVD eller evt. Nvidia DVD "kodeks" (følger evt med DVD spiller)
    -Girder for fjernstyring av PC

Når du har fått dette oppsettet til å funke kan du eventuelt (etter du har tatt backup) prøve deg litt fram med ffDshow. Dette er ett program for viderekommende og vær obs på at da kan timene virkelig begynne fly. Selv har jeg prøvd altfor mange timer uten å få det til å funke, men ser også at det er mange som mener at det kun kommer til sin rett på en prosjektor.

Plasmaen min (som ikke er like bra som din) ble uansett veldig mye bedre den dagen jeg koblet fra DVD spilleren og begynte å kjøre alt via PC.

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på tomshardware å lest litt.

Ser ut som 6800GT kanskje er best, men jeg leste at kortet kan trekke opptil 480 watt.......
    Det må vel utvikle mye varme => Støy

Nå har det seg slik at HTPC'n skal stå i stua og da er ikke så kult med mye støy.

Siden jeg ikke har hørt kortet selv er det vanskelig for meg å bedømme støynivået. Noen som har erfaringer her?

6800 LE med kjøling høres jo interessant ut, noen som har erfaringer?
    Er i utgangspunktet litt skeptisk til forkorterlser som LE, SE osv. (De har vel vanligvis litt dårligere ytelse. Har lest det en eller annen plass).

Jeg regner med at det er flere enn meg som har lett etter et skjermkort som yter godt uten for mye støy. Noen som kan dele erfaringer her?

Bare for å poengtere, det er video delen som er viktigste, kan gå ned litt på spill ytelsen for å få akseptabelt støynivå.

__
    Jim Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Plasmaen min (som ikke er like bra som din) ble uansett veldig mye bedre den dagen jeg koblet fra DVD spilleren og begynte å kjøre alt via PC."

Har hørt det flere ganger at kvaliteten er mye bedre med HTPC enn med DVD spiller.

Kan nesten ikke komme igang raskt nok med å bygge.........
    :lol:

__
    Jim Roger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •