Noen med peiling på selvbygd NAS? | Deler kjøpt, unRAID FTW!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen med peiling på selvbygd NAS? | Deler kjøpt, unRAID FTW!

Jeg sitter her med 2 NAS'er på 10 TB hver som begynner å bli fulle, eller ikke helt enda da, har 4 TB igjen på den ene. Disse kjøpte jeg ferdig for rundt 8-9k pr stk. tror jeg det var. Men det slår meg at jeg i nær fremtid trenger mer plass,samt at jeg sikkert kan sette sammen noe selv som yter det dobbelte av de jeg har nå. Jeg tenker da som så at det er lettest å bare kjøre big først som sist, og 12x4 TB burde holde noen år. Det er liksom det som er poenget med hele prosjektet at jeg skal slippe å tenke på lagringsplass i lang tid fremover. Det er forresten 12 av disse jeg har tenkt å begynne med: https://www.komplett.no/wd-red-4tb-nas-harddrive/794888 evt vente på seagate desktop 6 TB som kommer.

Men så til det jeg trenger hjelp med, det er jo all den andre hardwaren jeg må kjøpe jeg ikke har peiling på. Hvor god hardware trenger man egentlig til en NAS på slik størrelse? Om noen hadde orket å sette opp en liste til meg over hva som er godt nok så hadde det vært supert!! Jeg har ikke satt opp et budsjett her,men best ytelse og stabilitet til minst mulig pris er det som er cluet her da. Jeg er forberedt til å punge ut en del til dette så kom med alle forslag uansett pris, bare dere har cluet jeg nevnte i bakhodet.

Hele hærligheten har jeg tenkt å sette opp i FreeNAS, jeg kan ikke en døyt om det,men akkurat det kan jeg lese meg opp på så det er ingen krise, men tar gjerne mot tips om dere har på lager. Jeg er usikker på om jeg kommer til å kjøre raid 5,6 eller 10, jeg må diskutere litt med meg selv hva som teller mest. Mest sannsynlig havner jeg på raid 5 (mulig + hot spare).

Og hvis noen gidder forklare meg hardware raid vs software raid så hadde det også vært fint.

Takker for all hjelp!
    Sist endret av strike; 08-18-2014 kl 21:08

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en brukt NAS på Finn.

Selv om jeg er grei peiling på å bygge PC selv og har bygd mine egne stasjonære så har jeg ikke ofret det en tanke å bygge min egen NAS. Selv sitter jeg nå med 3 NAS'er fra Netgear - alle kjøpt brukt på Finn og oppgradert med større disker når behovet her meldt seg. Fungerer som fjell, men gi de en grundig rengjøring med trykkluft før du tar de i bruk, og da snakker jeg trykkluft og ikke luft på boks - mye støvete hus rundt om kring
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til hardware har jeg ikke noen gode råd, men du trenger ikke all verden av hardware for en filserver.
    Jeg driver å eksprimenterer med å sette opp en server med Unraid. Med Unraid kan du kjøre virtuelle servere, dockers og plugin's hvis det er noe du er ute etter. I tillegg spiser den ikke opp alt for my lagringsplass hvis du skal gå for sikker lagring da det kun bruker en parity disk for alle disker, men.... ulempen med det er at hvis mer enn en disk ryker er det ikke mulig å gjenopprette dataen som er tapt. Vel å merke er det kun dataen på diskene som ryker som er tapt siden de skriver all data til en disk og ikke til alle som i vanlige raidoppsett.
    Det er og mulighet for å bruke en SSD som cache disk der all data blir skrevet til først, og senere flyttet over på arrayet. Du kan selv spesifisere hvor ofte flyttingen skal skje.
    Det beste er nok å lese litt om Unraid for å få en bedre forståelse, blir for mye å forklare alt her

Det finnes også mange andre alternativer for NAS software.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge 2. Ingeniør'n: Finn hadde jeg ikke tenkt på engang, det er kansje en mulighet hvis jeg finner store nok da. Det var liksom det som var hele poenget at jeg skulle slippe å bli stittende med 5 stk NAS'er om 5 år. Men jeg skal titte litt på finn og se hva som dukker opp.

Saarg: Unraid har jeg ikke hørt om engang, men skal definitift sjekkes opp!

Noen andre med meninger?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget en nad basert på nas4free os med ett kabinett som potensielt har plass til 24 3tb. Kan se om jeg finner igjen litt av infoen senere. Hadde en lang tråd om dette på sentralen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett er vel det minste problemet,det har jeg alt funnet. Dette har potensielt plass til 42 disker og burde holde livet ut: http://www.techbay.no/product.html/l...ategory_id=212

Men jeg tar gjerne imot linken din likevel,så kansje jeg kan finne annen nyttig info der.
    Det er liksom all den andre hw jeg trenger hjelp til.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal finne hovedkort med mange nok SATA slotter... Eller får man kjøpt egne pci kort til dette? Isåfall hva heter et sånt kort?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontroller kort.

http://www.hifisentralen.no/forumet/...-hardware.html

f eks

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=21589

kabinettet jeg kjøpte var ferdig med "minisas" tilkoblinger. Dette gjorde at fire og fire hdd blir tilkoblet kun en kabel. Når du da kjøper kontroller kort trenger du ikke bruke noen sata slotter i det heletatt. Skjønte ikke helt om kabinettet du linket til var klargjordt for dette eller ikke.

The Backplane in this chassis has 6 x Mini SAS ports that connect directly to to a 24 port raid card with 6 x 8087-8-87 cables. You can also use H.B.A cards or go directly to a motherboards SATA ports using a reverse breakout cable.

http://www.xcase.co.uk/rackmount-cas...00-x-case.html

PS:
    Jeg har overhode ingen videre kunnskap om dette, er "prøv&feil" samt rådene på sentralen som førte meg til der jeg er nå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi her var det mye bra informasjon!! Jeg har ikke lest ferdig tråden på sentralen enda, men jeg kommer sikkert til å få svar på mange spørsmål der! Mulig jeg skjønner mer etter å ha lest hele tråden, men jeg skjønner fortsatt ikke dette med 4 disker på 1 kabel,hehe.. Hvordan kobler man så diskene sammen, blir jo en type seriekopling da eller? "minisas" var også nytt for meg.. Men som sagt jeg finner nok ut mye ved å lese ferdig tråden. Hjertlig takk!! Kommer muligens tilbake med flere spørsmål senere..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profesjonelle raid-kort kan daisy chaine backplane. Noen opptil 128 enheter, andre kanskje mer også.
    Pass på at utstyret fungerer på større disker.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kjøpt Lian Li PC-343B-XT. De slutter med disse og er pr. idag eneste som selger Lian Li. De kjører 20%-50% rabatt på alt av Lian Li.

Bruker Windows Server 2012 R2 som OS, og kjører Storage Spaces som er noe lignende av unraid tenker jeg. Kjører SSD og HDD, slik at SSD funker for skriving og senere overføres filene automatisk til HDDene.

Med Storage Spaces, kan jeg lage ulike virtuelle disker med ulike typer replikering. Kjører parity check på lagringen av film ISOer, og duplicate av alle andre typer filer (bilder o.l.).

Bruker samme boks for media playback, kjøpte et GTX 650 som har HDMI ut som går inn i receiveren og videre ut til TV og projektor.

Viktig å sette seg inn i hvordan disse systemene fungerer og hva man bør ha som utgangspunkt. Jeg hadde f.eks. 2xSSD og 4xHDD som utgangspunkt. Når jeg da oppgraderer, blir det med 4x nye her gang.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info! Jeg må lese meg opp på de forskjellige sw variantene før jeg bestemmer meg hva som er best for mitt tilfelle tror jeg. Både unraid og storage spaces hørtes interessant ut, men må som sagt lese meg opp. Jeg har god tid på meg enda før løsningen skal i bruk så. Jeg må finne en løsning hvor det er lett og utvide raid arrayet etterhvert som behovet melder seg.

Edit: Hvilken backup løsning bruker folk her? Jeg har vudert Jottacloud med ubregnset lagring, men leste i vilkårene at det ikke er ubgrenset lagring likevel. De setter en cap på 10 TB før de ser det som misbruk av kontoen. Jeg vil ha backup av alle mine data og det begynner å bli en del TB, men jeg finner ingen gode løsninger. Jeg har ingen sted jeg kan sette en server offsite online og synce opp mot. Så jeg vurderer en tungvindt løsning som å sette en server offsite, men hente den en gang i mnd eller noe for å synce backup. Det blir jo en del stress men... Å leie serverplass blir vel fort dyrt?
    Sist endret av strike; 07-29-2014 kl 20:31

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Takker for info! Jeg må lese meg opp på de forskjellige sw variantene før jeg bestemmer meg hva som er best for mitt tilfelle tror jeg. Både unraid og storage spaces hørtes interessant ut, men må som sagt lese meg opp. Jeg har god tid på meg enda før løsningen skal i bruk så. Jeg må finne en løsning hvor det er lett og utvide raid arrayet etterhvert som behovet melder seg.

Edit: Hvilken backup løsning bruker folk her? Jeg har vudert Jottacloud med ubregnset lagring, men leste i vilkårene at det ikke er ubgrenset lagring likevel. De setter en cap på 10 TB før de ser det som misbruk av kontoen. Jeg vil ha backup av alle mine data og det begynner å bli en del TB, men jeg finner ingen gode løsninger. Jeg har ingen sted jeg kan sette en server offsite online og synce opp mot. Så jeg vurderer en tungvindt løsning som å sette en server offsite, men hente den en gang i mnd eller noe for å synce backup. Det blir jo en del stress men... Å leie serverplass blir vel fort dyrt?
    og hastigheten for backup over nett er stort sett miserable og styrt av server og ikke din tilgang. Selv har jeg satset på eg egen NAS for backup - det er tross alt ikke livsviktige data (filmer etc). Det livstviktige går på nett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg kommer til å sette opp en enkel filserver i raid 0 for best ytelse som backup, men det største problemet mitt er som sagt at jeg vil ha den offsite. Liten vits med en backup i samme hus hvis det begynner og brenne liksom.. Men jeg har ingen plass den kan stå online, så da må jeg hente den og manuelt synce hver gang. Eller kansje jeg skal vurdere en brannsafe..!? Det var søren ikke en dum ide (tror jeg), en brannsafe kan stå i samme hus lett tilgjengelig.. Da slipper jeg å fysisk dra et sted tur-retur bare for å synce data, men bare åpne safen.. Jeg må jo fremdeles synce manuelt hver gang da men, med mindre jeg borrer hull i safen for en stk strømkabel og nettverkskabel, (huuumm...). Men da forsvinner jo litt av poenget med safen + at det ville blitt et problem med kjøling. Men brannsafe var uansett ikke en halvdårlig ide altså.
    Sist endret av strike; 07-30-2014 kl 11:01

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville unngått raid 0, ryker en disk i array ryker alle data. Det er bedre med noe rendudanse og noe lavere hastighet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa,ser den, men dette er bare backupen så det er ikke så farlig liksom, alle data ligger jo på "hoved serveren" uansett. Men jo jeg kan ikke nekte for at jeg er enig i det du sier likevel, redundancy er alltid ett +. Uten å ha lest meg opp på det enda så kan det jo hende unraid eller storage spaces har bedre løsninger med tilsvarende ytelse som raid 0 for alt jeg vet. Uansett burde jeg vel kjøre omvendt oppsett i forhold til hva jeg tenkte i utganspunktet, med ytelse på hoved serveren og høy redundancy på backupen, må jo bli mest fornuftig når jeg tenker meg om. Men om jeg velger å ha redundancy på begge DET får jeg se på, kommer ann på om jeg finner noe som har det beste fra begge verdner i unraid eller storage spaces i såfall. Uansett igjen, uten å ha lest meg opp på det så ser det ut som det er (ved første øyekast) unraid som troner lista over hva jeg kommer til å gå for tett etterfulgt av windows storage spaces, hvem som vinner får tiden vise.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, raid som speiler data til disk 2 er fint, slik NAS normalt kommer med. Jeg har imidlertid opplevd at en disk feiler. Når jeg skiftet disken skulle systemet speile tilbake, men det som skjedde var at jeg endte opp med 2 tomme disker. Tror jeg fulgte bruksanvisningen og....

Defor kjører jeg nå Raid 0 og har egen backup NAS som jeg oppdaterer med jevne mellomrom

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest litt om nas4free,windows storage spaces og unraid og den som utmerker seg mest er unraid. Det virker rett og slett genialt! Sikkerhetsmessig er det jo myyye bedre enn vanlig raid. Du får en redundancy tilsvarende raid 5, men om flere enn en disk ryker samtidig så mister man bare data på de diskene og ikke hele arrayet som er tilfelle med vanlig raid og DET må jeg bare si er genialt, så det blir nok uten tvil denne løsningen jeg går for. Eneste minuset jeg kan se med unraid er at det kun er støtte for 25 disker i pro versjonen, men 25 disker burde vel strengt tatt holde i MANGE år uansett.

Men jeg har noen spørsmål, går jeg får unaraid så trenger jeg vel strengt tatt ikke en raid kontroller, men jeg trenger vel fortsatt en (eller flere) disk kontroller(e)? For å få plass til alle diskene mener jeg. Og har noen et forslag til hovedkort og cpu? Jeg har en tendens til å gå overkill når det gjelder hardware så jeg tenkte jeg skulle slippe det denne gangen.. Jeg stusser litt på om jeg skal gå for serverhardware eller vanlig hardware.. Jækla dyrt med server hardware da men, minst 6-8k bare for hk og cpu.. Men til gjengjeld holder det kansje mye lenger? Jeg vet ikke..

Edit: Og Ingeniør'n hvilken sw bruker du til å synce backupen din eller oppdaterer du backupen din bare manuelt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16 porter og support for 4TB disker:

http://www.multicom.no/RAID-71605E-S...t-p/c/p5362243

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters, da var en ting ute av verden! Så bra ut dette kortet. Er det slik at man kan koble 4 stk disker til hver port på hk også (med en sånn kabel som jeg ikke husker hva heter), eller funker dette bare på disk/raid kontrollere? Isåfall trenger jeg bare 2 SATA porter på hk, med raidkortet da så blir det nok til 24 disker.

Har du forslag til cpu og hk også eller? Det jeg egentlig sliter mest med..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. noen som har peiling på usb lydkort?
    By didar in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-27-2013, 00:03
  2. Ny LCD tv-noen som har peiling?
    By Bonde in forum TV-apparater
    Svar: 30
    Siste melding: 01-15-2009, 09:23
  3. noen som har peiling på sansui?!
    By Truls Håvard in forum Receivere/forsterkere