Noen med peiling på selvbygd NAS? | Deler kjøpt, unRAID FTW! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Da har jeg lest litt om nas4free,windows storage spaces og unraid og den som utmerker seg mest er unraid. Det virker rett og slett genialt! Sikkerhetsmessig er det jo myyye bedre enn vanlig raid. Du får en redundancy tilsvarende raid 5, men om flere enn en disk ryker samtidig så mister man bare data på de diskene og ikke hele arrayet som er tilfelle med vanlig raid og DET må jeg bare si er genialt, så det blir nok uten tvil denne løsningen jeg går for. Eneste minuset jeg kan se med unraid er at det kun er støtte for 25 disker i pro versjonen, men 25 disker burde vel strengt tatt holde i MANGE år uansett.

Men jeg har noen spørsmål, går jeg får unaraid så trenger jeg vel strengt tatt ikke en raid kontroller, men jeg trenger vel fortsatt en (eller flere) disk kontroller(e)? For å få plass til alle diskene mener jeg. Og har noen et forslag til hovedkort og cpu? Jeg har en tendens til å gå overkill når det gjelder hardware så jeg tenkte jeg skulle slippe det denne gangen.. Jeg stusser litt på om jeg skal gå for serverhardware eller vanlig hardware.. Jækla dyrt med server hardware da men, minst 6-8k bare for hk og cpu.. Men til gjengjeld holder det kansje mye lenger? Jeg vet ikke..

Edit: Og Ingeniør'n hvilken sw bruker du til å synce backupen din eller oppdaterer du backupen din bare manuelt?
    Et lite gratis genialt backup program fra Microsoft - Synctoy 2.1(64b) . Man må bare være litt strukturert og ta backup manuelt med jevne mellomrom...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Flotters, da var en ting ute av verden! Så bra ut dette kortet. Er det slik at man kan koble 4 stk disker til hver port på hk også (med en sånn kabel som jeg ikke husker hva heter), eller funker dette bare på disk/raid kontrollere? Isåfall trenger jeg bare 2 SATA porter på hk, med raidkortet da så blir det nok til 24 disker.

Har du forslag til cpu og hk også eller? Det jeg egentlig sliter mest med..
    Kabelen heter SAS (SFF8087) til SATA og ja, det er 4 SATA per kabel.

CPU og HK er litt smak og ubehag, men kanskje noe som er holdbart og kvalitet og ikke det helt billigste. Selv foretrekker jeg Intel.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som litt overkill med CPU (men kommer an på hva du skal bruke den til), men fint med to NIC med intel chip.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heheh.. Var det jeg sa jo, har en tendens til å gå litt overkill. :P Ok, men da velger jeg en litt mindre cpu.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått alle delene, smekket de inn i kabinettet og satt opp unRAID Pro! Jeg gikk for den siste stabile versjonen og ikke betaen da jeg må lese meg litt opp på hvordan det fungerer med dockers og sånn først. Men førsteintrykket av unRAID Pro v5.0.5 må jeg bare si er strålende, kommer aldri til å bevege meg over på en komersiell NAS igjen! Alt er såre enkelt egentlig, bare å styre alt via web ui og ssh/telnet. Driver for øyeblikket og fører over filer fra de gamle nas'ene samt installerer en del plugins i unRAID.

Shoppinglista ble seende slik ut til slutt: https://www.komplett.no/k/shoplist.a...9-6538D7C05D52
    Samt raidkortet som Soundfre@k linket: http://www.multicom.no/RAID-71605E-S...t-p/c/p5362243
    Og kabinettet: http://www.techbay.no/product.html/l...cube-case-sort
    + en del kabler fra ebay.

Til de som vurderer og sette sammen en server selv så kan jeg med dette si at jeg varmt annbefaler unRAID som OS
    Til slutt noen bilder fra web ui:

Sist endret av strike; 08-18-2014 kl 21:14

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. noen som har peiling på usb lydkort?
    By didar in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-27-2013, 00:03
  2. Ny LCD tv-noen som har peiling?
    By Bonde in forum TV-apparater
    Svar: 30
    Siste melding: 01-15-2009, 09:23